Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 218 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Krize v Ústavu pro studium totalitních režimů v českém periodickém tisku
Svorník, Petr ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Základním cílem této práce je ukázat, že způsob zpravování o jednom tématu ve třech různých českých novinách se výrazně liší podle ideologie autorů i samotných novin. Zpravodajství by mělo být informativní, nestranné, bez hodnocení autora. Výsledný článek je však vždy určitým způsobem zaujatý. Autor nemusí používat hodnotící výrazy, aby hodnotil; může ovlivnit výsledek volbou těch správných mluvčích, jejich umístěním do výhodné či nevýhodné pozice nebo je může dokonce zcela vyřadit z textu. Autor si vybírá, který příběh bude vyprávět a který rámec použije. Tato práce se soustředí na krizi v Ústavu pro studium totalitních režimů z dubna 2013, kdy byl odvolán ředitel Daniel Herman a byla jmenována nová ředitelka Pavla Foglová. Tato událost studiu (skrytých) hodnocení a ideologie vyhovuje, neboť je úzce spojena s komunistickou minulostí českého národa - každý na ni má nějaký názor, novináře nevyjímaje. Po teoretickém výkladu základních pojmů a konceptů jako je signifikace, diskurz a ideologie následuje analýza tří nebulvárních českých novin: Lidových novin, Mladé fronty DNES a Práva. Jejich příběh je hlavním předmětem této práce.
Román "Vesmír": Základní aspekty románu M. A. Bulgakova Mistr a Markétka
Fléglová, Marie ; Frappartová, Nataša (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Michail Afanasjevič Bulgakov byl ruským prozaikem a dramatikem píšícím v 1. polovině 20. století. Tvorba tohoto spisovatele je neopominutelná pro moderní ruské slovesné umění první poloviny 20. století. Proslul díly s velmi silnými příběhy a poutavými ději, nebál se ostré konfrontace nebo konfliktů uvnitř jednotlivých děl. Dialogy v knihách jsou konstruovány zcela mistrně a jeho cit pro humorné vidění života a popis světa lze považovat za nedosažitelný. Fascinující a až neuvěřitelně inspirující román Mistr a Markétka ruského spisovatele M. A Bulgakova, se stal předlohou pro tuto diplomovou práci. Díky své mnohovrstevnatosti, širokému tématickému záběru, protínání dvou dějových linií a obsahu dostala práce název Román "Vesmír". Je v něm vše, co činí život životem: láska, smrt, zrada, odvaha i zbabělost, velkorysost i lidská závist... Bulgakovův úspěch, který díky tomuto dílu sklidil je zakořeněn v mistrném propojení dvou paralelních příběhů (probíhající v Moskvě roku 1930 a v Jeruzalémě na počátku našeho letopočtu), ve fantastičnosti, pohledu na tehdejší společenské situace, které zde vykresluje a v neposlední řadě i popis neměnnosti lidských vlastností. Z toho důvodu je diplomová práce zaměřena na níže vylíčené aspekty, které můžeme vnímat jako stěžejní v celém románu: sociální a politická situace...
Komparativní analýza titulních stran časopisů Respekt a Reflex v období roku 2009-2010 (textová a sémiotická komparace)
Kovářová, Pavla ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Kučera, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce "Komparativní analýza titulních stran časopisu Respekt a Reflex v období roku 2009-2010 (textová a sémiotická komparace)" se zabývá sémiotickým rozborem titulních stran dvou týdeníků s podobným zaměřením ve stejném období. Vybraný vzorek obsahuje pět titulních stran každého z těchto časopisů, na kterých jsou zobrazeny české politické osobnosti. Na základě prvních dvou částí vysvětlujících teoretickou podstatu sémiotiky jako vědy a představujících předmět analýzy, v praktické části tato práce podrobuje titulní strany analýze, jejímž cílem je celková komparace obou časopisů z hlediska sdělovacího záměru, konstrukcí reality a jejich práce s mýty a stereotypy. Obrazový a jazykový kód je zkoumán z hlediska denotace, konotace a vyplývajících novodobých mýtů. V současném mediálním diskurzu se zabývá interpretací znaků a symbolů, dekódováním skrytých významů a vztahem k dominantní ideologii v konstruktech reality. Pozornost je zaměřena na techniku fotomontáže u Reflexu a kresby u Respektu, kompozici, barevnost a používání stereotypů. Výsledek analýzy prokazuje shodný přístup obou týdeníků k dominantní ideologii, ale rozdílný přístup ke konstrukcím reality a vytváření sdělovacího záměru, jež vychází právě ze způsobu zpracování.
Myth and National Identity
Chytrý, Lukáš ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl rozkrýt vztah mezi mýtem a národní identitou. Zásadními otázkami jsou míra, do které je společenská identita závislá na literární naraci a jaké motivy tuto naraci konstituují. Analýza tohoto vztahu je prováděna na vybraných literárních textech s ohledem na kritické přístupy literární teorie a relevantní společensko-politické aspekty. Rozbor je prováděn na základě komparativního přístupu k vybraným textům. Komparativní metoda se zaměřuje na společensko-politický a historický kontext vybraných literárních děl, stejně tak jako na různé přístupy k otázce, co tvoří společenskou identitu. Texty, na které se pozornost zaměřuje především, jsou básnická sbírka James Macphersona, Poems of Ossian, historický román Sir Walter Scotta, Waverley a Rukopisy Královédvorské a Zelenohorské. Tato diplomová práce otevírá diskuzi teoretickým přístupem ke vztahu mezi mýtem a historií. Diskuze se zaobírá způsobem, kterým obě zmíněné složky konstituují kolektivní identitu. Práce se snaží zdůraznit především ty aspekty, které dávají vzniknout manipulativním výrokům a představám, které následně ovlivňují diskurz. Do popředí tak vystupuje otázka tradice, konvence a představy o heroické době, na kterou konkrétní kolektivní povědomí navazuje. Pozornost je tak věnovaná...
Gender a média v éře postmodernity: Odkrývání genderových stereotypů v současném českém reklamním diskurzu
Olbertová, Martina ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo v prvé řadě se vůbec hlouběji zamyslet nad problematikou povahy zobrazování genderu v současných médiích. Vzájemný vztah genderu a médií v éře postmodernity jsme se snažili demonstrovat na pěti vybraných reklamních komunikátech zastupujících svou povahou odlišné aspekty zobrazování genderu jako stereotypní kategorie v současném českém reklamním diskurzu. V úvodní kapitole jsme si nastínili vývoj genderu jako společenské kategorie, řekli jsme si více o jeho historii, tradičních feminních a maskulinních atributech, stejně jako fluiditě genderu jako kategorie v optice postmodernity. Zároveň jsme si vymezili také vývoj feminismu a ustavení feministického paradigmatu. Následně jsme si představili pohled na gender v odlišných typech médií, zabývali jsme se podrobněji jeho vztahem k televizi jako médiu a vztahem genderu a reklamy. Předmětem teoretické části byl nástin vybraných pojmů z terminologie mediálních studií stěžejních pro účely této diplomové práce. Seznámili jsme se zde s koncepty souvisejícími s problematikou konstrukce reality v mediálních sděleních, zabývali jsme se rovněž feministickým pohledem na distorzi optiky nazírání genderu v mediálních sděleních a nastínili jsme si také základní pojmy z oblasti sémiotiky: diadické a triádické pojetí znaku a tři stupně...
Provence mirrored in its legends
Saulichová, Markéta ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Kalfiřtová, Eva (oponent)
Anotační list Název bakalářské práce: Provence dans le miroir de ses légendes Klíčová slova: legenda, mýtus, tradice, folklor, Provence, antropologie Abstrakt: Tématem bakalářské práce je francouzský region Provence-Alpes-Côte-d'Azur a její legendy. První část je zaměřena na samotný region popsaný z několika aspektů. Je zde uvedena zeměpisná poloha, podnebí, typické produkty. Dále je zde zmíněna historie tohoto regionu a to se zaměřením na antiku po středověk. Velmi důležitou součást práce tvoří jazykové prostředí tohoto regionu. Poté jsou v práci rozebrány jednotlivé legendy, které jsou zařazené do historického vývoje regionu.
Reportage photography and its informative value
Gorcovská, Laura ; Černý, Vladimír (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá otázkou reportážnej fotografie a mediálnym zdelením nami vybraného vizuálneho obrazu. Pôjde o obraz sýrskeho utečenca Aylana Kurdiho z roku 2015, ktorého fotografia odkazuje na vecný problém utečeneckej krízy v Európe. Práca ponúka semiotický prístup k zvoleným fotografiám zachytávajúcim rovnaký obraz z rôznej perspektívy. Perspektíva je v našom prípade dôležitá, pretože ide spornú fotografiu v otázkach etickej normy. Preto sa sústredíme i na spôsob, akým sa vybrané média vyrovnali s touto problematikou. Práca poukazuje na znaky, ktoré by mala reportážna fotografia obsahovať a ako sa menia z hľadiska toho, aké médium fotografiu sprostredkuje v závislosti od sprievodného titulného textu, perexu či skladby slov doplňujúcich fotografiu. Upriamime sa i na to, ako je daná fotografia začlenená do kontextuálneho rámca zvolených médií. Vedľajší cieľ práce bude porovnať výsledky analýzy vybraného obrazu v jednotlivých zvolených periodikách a porovnať prípadné odlišnosti v rámci ich interpretácie i kontextu, do ktorého je fotografia posadená. Práca vychádza predovšetkým z teoretických konceptov Rolanda Barthesa na konkrétnom vizuálnom zdelení daným vybraným médiom. Základné sledované ukazovatele sú koncepty denotácie, konotácie a mýtusu, pričom sledujeme vzťah medzi textom a...
Myth and Literature: The Werewolf
Benešová, Anna ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
česky: Název diplomové práce: Vztah mýtu a literatury na tématu vlkodlaka Klíčová slova: mýtus, literatura, mytologie, mytodologie, mytoanalýza, mytokritika, vlkodlak Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi literaturou a mýtem. Literatura přepisuje mýtus ze symbolického jazyka do jazyka literárního, čímž na jednu stranu eliminuje obrovskou síť významů a variant mýtu, na druhou stranu však zachovává pro budoucnost základní smysl mýtického sdělení, činí jej srozumitelným pro sociokulturní realitu autora a následně také čtenářovu interpretaci. Cílem této diplomové práce je ukázat na příkladu vlkodlaka, jak funguje mýtus v literatuře. Na základě přehledu teorií mytologie a mytokritiky jsem zvolila metodu Gilberta Duranda nazvanou mytodologie. Tato metoda sestává ze dvou fází: mytoanalýzy a mytokritiky. Aplikuji tuto metodu na studium užití mýtu o vlkodlakovi ve čtyřech literárních dílech různých období a žánrů. V závěru jsem se pokusila odhalit některé širší důsledky psychologických základů mýtu a jeho literárního přepisu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 218 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.