|
Přímá volba prezidenta republiky v českém mediálním prostředí
Bém, Michal ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce na téma Přímá volba prezidenta republiky v českém mediálním prostředí si klade za cíl objasnit, jak vybrané internetové zpravodajské portály (iDnes.cz, iRozhlas.cz, Novinky.cz, Blesk.cz) referovaly o druhých kolech přímé volby hlavy státu v letech 2013 a 2018. Teoretická část práce je rovna definici teoretických konceptů, jakými jsou mediální obraz, mediální produkt či reprezentace. Rovněž pojednává o okolnostech uzákonění přímé volby prezidenta a z toho plynoucích dopadech na společnost. V analytické části pak budou za pomoci kvantitativní obsahové analýzy zkoumány články z vybraných serverů v konkrétním období, což by ve výsledku mělo mimo jiné objasnit, jakým způsobem se média rozhodla přistoupit k této nové instituci.
|
|
Fotbalová online reportáž jako formát sportovní žurnalistiky pohledem jejích autorů
Konvalina, Michal ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Macková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce Fotbalová online reportáž jako formát sportovní žurnalistiky pohledem jejích autorů popisuje online reportáž jako jeden z nových žánrů sportovní žurnalistiky v digitálním věku a zabývá se podobou online reportáží ve vybraných českých médiích. Hlavní výzkumnou metodou při vzniku práce byly polostrukturované rozhovory se zástupci daných médií. Hlavní výzkumné otázky se týkaly počátkům a současnosti online reportáží v daném médiu, specifiky online reportáží a nároků na jejich autory a využití multimédií a statistických databází v reportážích. Na základě získaných dat poté práce popisuje podobné a odlišné rysy online reportáží na českém internetu vyplývající z odlišného přístupu jednotlivých médií.
|
| |
| |
|
Fotbalová online reportáž v českých médiích
Konvalina, Michal ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Macková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce Fotbalová online reportáž jako formát sportovní žurnalistiky pohledem jejích autorů popisuje online reportáž jako jeden z nových žánrů sportovní žurnalistiky v digitálním věku a zabývá se podobou online reportáží ve vybraných českých médiích. Hlavní výzkumnou metodou při vzniku práce byly polostrukturované rozhovory se zástupci daných médií. Hlavní výzkumné otázky se týkaly počátkům a současnosti online reportážím v daném médiu, specifiky online reportáží a nároků na jejich autory a využití multimédií a statistických databází v reportážích. Na základě získaných dat poté práce popisuje podobné a odlišné rysy online reportáží na českém internetu vyplývající z odlišného přístupu jednotlivých médií.
|
|
Monetizace digitálního obsahu v českých médiích
Pavlović, Martin ; Klimeš, David (vedoucí práce) ; Shavit, Anna (oponent)
Monetizace digitálního obsahu v českých médiích Tato bakalářská práce pojednává o trendu přímé monetizace digitálního žurnalistického obsahu. Zpočátku mapuje vývoj zpoplatňování a zasazuje jej do kontextu proměn mediálních trhů po masovém rozšíření internetového připojení. Následně zkoumá další důvody, které k nástupu paywallů vedly, jednotlivé typy přímé monetizace a diskutuje vybrané aspekty, jež úspěšnost zpoplatňování ovlivňují. Teoretická část je uzavřena diskuzí o některých problematických stránkách přímé monetizace a definicí základních postupů, jimiž se vydavatelé snaží získávat nové předplatitele. V praktické části je provedena analýza nabídek digitálního předplatného u vybraných českých médií a marketingových aktivit, kterými jejich prodeje podporují. Posléze je rozebírán vlastní spotřebitelský výzkum týkající se postojů českých čtenářů ke zpoplatněnému internetovému obsahu a jejich preferencí v různých aspektech jednotlivých nabídek, jako jsou například cenová hladina nebo periodicita hrazení předplatného. V rámci praktické části byly provedeny také tři rozhovory se zástupci médií, která nějakou formu přímé monetizace využívají, přičemž získané poznatky jsou využívány napříč prací.
|
|
Rámcování Istanbulské úmluvy ve vybraných českých médiích
Žiláková, Anna ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Předložená diplomová práce s názvem Rámcování Istanbulské úmluvy ve vybraných českých médiích se zabývá způsobem, jakým je v období roku 2018 prezentováno toto téma v tištěných a online médiích. Úmluva Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí neboli Istanbulská úmluva je dokumentem, jehož přijetím, se i Česká republika zavazuje ke konkrétním krokům v boji s genderově podmíněným násilím na našem území. Cílem této práce je identifikovat a prezentovat konkrétní mediální rámce, které byly užívány v souvislosti s diskuzí ohledně Istanbulské úmluvy a popsat konstrukci aktérů dění okolo tohoto dokumentu. Výzkumný vzorek je tvořen čtyřmi tištěnými médii, konkrétně se jedná o Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladou frontu DNES a Právo a osmi online deníky, mezi kterými jsou aktualne.cz, blesk.cz, denik.cz, eurozpravy.cz, novinky.cz, parlamentnilisty.cz, reflex.cz a seznamzpravy.cz. Pro vlastní výzkum jsou použity kvalitativní metody vycházející z postupů zakotvené teorie. Výsledkem otevřeného a axiálního kódování je devět mediálních rámců vypovídajících o způsobu rámcování Istanbulské úmluvy v českých médiích
|
|
Vydavatelská edice Big Bao v produkci nakladatelství Baobab a její mediální obraz v českých médiích mezi roky 2004 a 2019
Doksanský, Adam ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Bakalářská práce Vydavatelská edice Big Bao v produkci nakladatelství Baobab a její mediální obraz v českých médiích mezi roky 2004 a 2019 se zabývá edicí Big Bao vydávanou od roku 2004 dodnes v českém nakladatelství Baobab, které se zaměřuje na dětskou literaturu. Edice se skládá z knih románového žánru pro staršího dětského čtenáře. Cílem práce je kriticky zanalyzovat edici jak po stránce obsahové, tak po stránce grafické a určit její postavení v produkci nakladatelství. Rovněž se práce zabývá obrazem edice v českých tištěných, internetových a audiovizuálních médiích. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části autor popisuje různé aspekty české dětské literatury a její historii. Věnuje se také české ilustraci dětské knihy. Dále se zabývá samotným nakladatelstvím Baobab, charakteristikou jeho produkce, jeho historií a ediční skladbou. V praktické části se pak autor věnuje přímo edici Big Bao, její charakteristice, jednotlivým titulům, autorům i grafické stránce. Dále se zabývá mediálními ohlasy edice v českých médiích mezi lety 2004 a 2019. Hlavním závěrem práce je, že i když není edice Big Bao plnohodnotně ucelenou edicí a nemá stálý mediální obraz, velmi dobře zapadá do produkce nakladatelství Baobab a v mnoha aspektech navazuje na tradici kvalitní české dětské...
|
|
Fotbalová online reportáž v českých médiích
Konvalina, Michal ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Macková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce Fotbalová online reportáž v českých médiích online reportáž jako jeden nových žánrů sportovní žurnalistiky v digitálním věku a zabývá se podobou online reportáží ve vybraných českých médiích. Hlavní výzkumnou metodou při vzniku práce y polostrukturované rozhovory se zástupci daných médií. Hlavními výzkumnými otázky se týkaly počátků online reportáží v daném médiu, případnými interními pravidly pro tvorbu online reportáží, nároků na autora, využití multimédií a statistických databází reportážích. Na základě získaných dat poté práce popisuje podobné a odlišné rysy online reportáží na českém internetu vyplývající z odlišného přístupu jednotlivých médií
|
|
Mediální pokrytí Fridays for Future
Honc, Martin ; Miessler, Jan (vedoucí práce) ; Končelík, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá změnou přístupu vybraných českých médií k pokrývání environmentálních témat ovlivněnou globální stávkou za klima hnutí Fridays for Future v čele s Gretou Thunberg. Cílem práce je za pomoci metody kvantitativní obsahové analýzy zjistit, jakým způsobem v období před protestem a v období po skončení stávky česká média komunikovala specifickou oblast ekologických problémů a souvisejících environmentálních témat a událostí se zaměřením na zastoupení témat a rámců v mediální agendě a pokrývání jednotlivých aktérů. Teoretická část se věnuje definici globálních ekologických problémů a představuje teoretické koncepty, které se zabývají mediálním pokrytí environmentálních témat a vlivem protestů sociálních hnutí na agendu těchto témat s ohledem na historické i společenské kontexty. Metodologická část uvádí hlavní a vedlejší výzkumné otázky a vysvětluje výběr proměnných, které jsou sledovány ve kvantitativní analýze obsahů vybraných českých médií. Praktická část přináší interpretaci a následnou diskuzi výsledků vycházející převážně z obdobných zahraničních studií a diplomových prací, která odráží poznatky uvedené v teoretické části. Výsledky této práce prokazují významné rozdíly mezi sledovanými obdobími z hlediska zastoupení témat, rámců a aktérů v české mediální agendě.
|