|
Integrace cizinců z pohledu dobrovolnické práce
Končitíková, Alžběta ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
NÁZEV: Integrace cizinců z pohledu dobrovolnické práce AUTOR: Alžběta Končitíková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce pojednává o problematice integrace cizinců z pohledu dobrovolnické práce. Cílem práce bylo na základě vlastního výzkumu získat zkušenosti k sestavení letáku, který bude sloužit především studentům Pedagogické fakulty. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá dobrovolnickou činnosti, její historií v Čechách, motivy dobrovolnické činnosti, překážky a problémy dobrovolnické činnosti, nábor a výběr dobrovolnické činnosti dobrovolníků, přehled a aktivity nevládních organizací. Ve výzkumné části jsem zjišťovala skutečné názory na problematiku integrace cizinců z vybrané organizace META. Pozorování jsem realizovala pomocí rozhovoru. Metodou práce byl rozhovor s dobrovolníky. Jelikož vybraní dobrovolníci vykonávají činnost i jinde, zajímal mě jejich pohled na danou problematiku. Praktická část bakalářské práce přinesla souhrn zjištěných skutečností o problematice integrace, které byly podkladem pro vlastní informační leták pro zájemce o dobrovolnictví na Pedagogické fakultě. KLÍČOVÁ SLOVA: Integrace, individuální přístup, cizinci v ČR, dobrovolnická práce.
|
|
Etické aspekty péče o seniory
SOUČKOVÁ, Iveta
Práce "Etické aspekty péče o seniory" se zabývá současnou aktuální tematikou stárnoucí populace z hlediska psychických, zdravotně-sociálních i hodnotově-existencionálních proměn člověka. Poukazuje na důležitost dodržování etických zásad při péči o seniory a zároveň doplňuje praktickou sociální práci o specifickou analýzu nejdůležitějších aspektů stárnutí. Práce je dělena do pěti základních částí. První část práce popisuje vše, co souvisí se stářím, druhá část se zabývá péčí o seniory z historického pohledu až po současnost. Třetí část práce se věnuje otázce potřeb a s nimi související hodnotovou orientací seniorů, čtvrtá se snaží nalézt a vysvětlit některé etické aspekty, které člověka v séniu provázejí (důstojnost, autonomie, ageismus). Pátá závěrečná část nabízí některé možnosti řešení etických problémů, které mohou být nápomocné při zvládnutí tohoto nelehkého životního období.
|
|
Dyslektický žák ve třídě na prvním stupni základní školy a možné přístupy k němu
Volková, Klára ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Horská, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá přístupy, které je možno ve vztahu k žákovi s dyslexií z pozice třídního učitele uplatnit. Cílem práce je analýza doporučených přístupů k takto znevýhodněným dětem a jejich následné porovnání s praktickými zkušenostmi učitelek, s nimiž jsem měla možnost na toto téma hovořit. V teoretické části je nejprve vymezen předmět řešení a jsou zde vyjasněny klíčové pojmy, jež s touto problematikou souvisí. Je zde také uvedeno, jak by se měl učitel v této situaci správně zachovat a jaké postupy by měl vůči žákovi uplatňovat. Praktická část je realizována cestou kvalitativního výzkumu. Na základě provedených rozhovorů je v této části nastíněno, jaké přístupy k těmto žákům volí jednotlivé učitelky. Také jsou zde analyzovány klíčové faktory, které dle respondentek práci s žáky s dyslexií ovlivňují. V neposlední řadě je zde zohledněn názor odbornice na danou problematiku, která vyučujícím poskytuje mnoho užitečných rad, jak práci s takovým žákem zefektivnit. V rámci rozhovorů bylo analyzováno celkem sedm klíčových faktorů, jež dle respondentek ovlivňují práci s takto znevýhodněným žákem. Těmito faktory jsou: spolupráce s rodiči, podpůrná opatření, poskytnutí pomoci, hodnocení, přizpůsobení chodu třídy jedinci, osobnostní potřeby žáka a překážky znemožňující poskytnutí individuálního...
|
|
Výživa ve fotbalu
Kocourek, Lukáš ; Šteffl, Michal (vedoucí práce) ; Kinkorová, Ivana (oponent)
Název: Výživa ve fotbalu Cíle: Hlavním cílem této práce bylo shromáždit dostupné informace a doporučení o výživě ve fotbalu. Dalším cílem bylo sestavit vzorový jídelníček pro hráče fotbalu s popisem návodu, jak tento jídelníček individuálně sestavit. Metody: Bakalářská práce je realizována jako přehledová studie. Pro získání relevantních informací týkajících se problematiky byla studována odborná a populárně naučná literatura. Výsledky: Byl předložen stručný přehled o možnostech výživy ve fotbale s vzorovým jídelníčkem a návodem, jak tento jídelníček individuálně sestavit. Závěr: V současné době pravděpodobně neexistuje univerzální stravovací plán, který by fungoval pro všechny sportovce ideálně. Je třeba dbát na individuální přístup a především na aktuální zdravotní stav jedince. Klíčová slova: sportovní výživa, jídelníček, individuální přístup
|
|
Individuální kontakty rodiny a školy
Urbánková, Veronika ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje analýze pohledu rodičů na individuální kontakty rodiny a školy. Teoretická část je věnována představení historii vývoje vztahu mezi rodinou a školou, socializačním funkcím a kompetencím těchto institucí a dále formám kontaktu mezi rodinou a školou s důrazem na specifickou formu, tzv. tutoriální systém, který vychází z budování důvěrného, otevřeného vztahu školy s rodiči, a který má umožnit výchovnou spolupráci při výchově dítěte. Těžištěm této práce je její empirická část, realizovaná v rámci kvalitativního metodologického přístupu. Za pomoci polostrukturovaných rozhovorů s rodiči bylo zkoumáno, jakým způsobem vnímají rodiče úlohu a kompetence školy ve výchovně vzdělávacím procesu dítěte a také to, jakým způsobem vnímají rodiče tutoriální systém komunikace se školou. Výsledky výzkumu naznačují, že rodiče vnímají angažovanost školy v oblasti výchovy dítěte ambivalentně a že i přes vnímaná pozitiva jsou pro rodiče tutoringová setkání problematická, především z důvodu nejasného stanovení hranic a vymezení rolí v nich. Klíčová slova: škola, rodina, kompetence, výchova, individuální přístup, tutoring
|
| |
| |
| |
|
Metodika začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do běžných tříd ZŠ
Klabanová, Alena ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce "Metodika začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do běžné základní školy" v teoretické části shrnuje legislativní rámec integrace žáků s odlišným mateřským jazykem a seznamuje čtenáře s aktuálními koncepčními dokumenty. Jsou zde představena metodická doporučení školám včetně návrhu podpůrných aktivit pro úspěšné zvládnutí jazyka a začlenění do kolektivu. Dále je zde upozorněno na možná úskalí počáteční adaptace žáka na jiné sociokulturní prostředí. Popisuje se neúspěšný proces integrace a jsou zde přiloženy návrhy pedagogům, jak si počínat, aby se integrace žáků s odlišným mateřským jazykem dařila. Empirická část je zpracována jako případová studie, která přibližuje školní koncepci integrace žáků s odlišným mateřským jazykem sledované školy. Je zde popsán způsob organizace a obsah individualizované výuky českého jazyka a další podpůrné aktivity, které škola pro své žáky s odlišným mateřským jazykem pořádá. KLÍČOVÁ SLOVA Integrace žáků - cizinců, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace na jiné sociokulturní prostředí, individuální přístup, metodika začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem, čeština jako druhý jazyk
|
|
Jak udržet a rozvíjet vnitřní motivaci dětí na počátku školní docházky
Vaculíková, Vaishali ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Práce se zaměřuje na téma udržování a rozvíjení vnitřní motivace žáků k učení v první třídě waldorfské základní školy, kde autorka působí jako třídní učitelka. Teoretická část obsahuje charakteristiku pojmu vnitřní motivace, její druhy a popisuje, jaké metody slouží k jejímu udržení. Dále popisuje specifika pojetí výuky ve waldorfské škole. V praktické části používá diplomantka metodu akční učitelský výzkum ke sledování čtyř vybraných žáků z její třídy. V průběhu jednoho školního roku průběžně stanovuje co nejvýhodnější strategie výuky tak, aby byla podpořena jejich vnitřní motivace k učení. Výsledky výzkumu prokazují, že pokud jsou žáci vnitřně motivováni, jsou aktivní a lépe spolupracují.
|