|
Zkušenost učitelů s žákem s Aspergerovým syndromem na 1. stupni běžné základní školy
Lampová, Klára ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Valentová, Hana (oponent)
Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci "Školní a poradenská trajektorie dítěte s Aspergerovým syndromem", kde byla popisována zkušenost dětí s touto diagnózou a jejich rodičů se školní docházkou. Tentokrát je problematika nahlížena z pohledu učitelů 1. stupně základní školy, kteří mají zkušenost s žákem s Aspergerovým syndromem. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaných rozhovorů a zvolena byla kvalitativní metoda. Na základě analýzy výsledků vznikly následující oblasti zjištění: "Jak to všechno začalo", Co obnáší mít ve třídě žáka s Aspergerovým syndromem, Konflikty, Co pomáhá, Prožívání inkluze dítěte s Aspergerovým syndromem jeho třídním učitelem, "…tak si člověk řiká, jestli to za to stojí". Ve výsledcích se nejčastěji objevovala individualita dítěte a nedostatek času a prostoru ze strany učitelů ve vyhovění individuálním potřebám inkludovaných dětí, důležitost podpory ze strany asistenta pedagoga a také důležitost spolupráce s rodinou dítěte. Rovněž zahrnuje teoretické vymezení problematiky začlenění žáků s Aspergerovým syndromem do 1. stupně běžné základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA Aspergerův syndrom, učitelé, základní škola, zkušenost, poruchy autistického spektra
|
|
Inkluze žáka s Aspergerovým syndromem na základní škole
Janečková, Kateřina ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou inkluze žáků s Aspergerovým syndromem na základní škole. Analyzuje začlenění vybraného žáka s Aspergerovým syndromem a na základě případové studie a provedených rozhovorů ověřuje úspěšnost inkluze v praxi. Cílem této diplomové práce, je popis a analýza faktorů, které se podílejí na zařazování žáků s Aspergerovým syndromem do společného vzdělávání na základní škole. Teoretická část diplomové práce se věnuje vymezení základním pojmům, které s inkluzivním vzděláváním a problematikou poruch autistického spektra a Aspergerova syndromu souvisí. Ve výzkumné části jsou analyzována zjištěná data a zodpovězeny stanovené výzkumné otázky.
|
| |
| |
|
Analýza problematických míst při zvládání matematiky u žáků s poruchou autistického spektra (a jejich vztah ke kognitivnímu zpracovávání žáků)
Sotáková, Hana ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent) ; Bazalová, Barbora (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem zpracovávání matematických úloh u žáků s poruchou autistického spektra (PAS) a problematických míst při jejich řešení. Cílem práce je popsat způsob, jakým žáci s PAS přistupují k matematickým úlohám a zpracovávají je. Zaměřujeme se především na to, zda je možné u daných žáků najít odlišné postupy než u žáků běžných a zda tyto postupy vykazují určitá specifika odpovídající odlišným kognitivním postupům. V teoretické části práce objasňujeme svá východiska. Nejprve vytváříme rámec pro pochopení komplexnosti problematiky autismu, dále se zabýváme psychologickými teoriemi zkoumajícími danou problematiku a popisujeme specifika výoje jedinců s PAS v období adolescence. Poté reflektujeme studie zabývající se matematickými schopnostmi u žáků s PAS. Matematika bývá považována za "silnou" oblast u žáků s PAS a není dostatečně prozkoumána, což zdůrazňují i některé zahraniční studie (např. Oswald et al., 2016). Empirická část je založena na kvalitativní metodologii a zabývá se srovnáním zpracování matematických úloch šesti žáků s PAS s jejich intaktními spolužáky. Snažíme se zde nejen dokumentovat rozdíly a styčné body v řešení žáků, ale také analyzovat kognitivní postupy žáků s PAS a akcentovat specifika vycházející z poruchy autistického spektra. Naše závěry ukazují, že i...
|
|
Školní a poradenská trajektorie dítěte s Aspergerovým syndromem
Lampová, Klára ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Cílem je nahlédnout do školní a poradenské trajektorie dětí s Aspergerovým syndromem z jejich perspektivy, doplněné o výpovědi jejich rodičů a poté okomentovat shody a odlišnosti, které se v jejich výrocích objevují. Data jsou sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů a jedná se o kvalitativní výzkum. Na základě analýzy výsledků jsou pak představena zjištění v oblastech: "co bylo před tím" (tedy co diagnóze předcházelo); školní docházky; komunikace se spolužáky a učiteli; vztahů ve škole; zkušeností s poradenskými zařízeními a odbornou pomocí; zájmů a podobností či odlišností v pohledech dítěte a rodiče. Ve výsledcích se nejčastěji objevovalo téma nedostatečných odborných znalostí o problematice Aspergerova syndromu, kvůli kterým docházelo k častým nedorozuměním či konfliktům s pedagogickými pracovníky. Dále se ve výsledcích objevila témata jako tedy jsou: potřeba tolerování individuálních podmínek během vyučování; deficity v komunikaci a sociálních interakcích; kladné vnímání odborné pomoci a spolupráce odborníků se školou. Práce je také zaměřena na teoretické vymezení problematiky Aspergerova syndromu ve vztahu ke zjištěním ve výzkumné části. KLÍČOVÁ SLOVA speciální vzdělávací potřeby, Aspergerův syndrom, škola, poradenství
|
|
Vzdělávání osob s Aspergerovým syndromem
Fejtková, Marie ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Thorovská, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vzdělávání osob s Aspergerovým syndromem. Cílem této bakalářské práce bylo prostřednictvím metod kvalitativního výzkumu zjistit, jak hodnotí průběh svého vzdělávání dnes již dospělé osoby s Aspergerovým syndromem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje vymezení základních pojmů. Zabývá se vzděláváním žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, s přihlédnutím k problematice Aspergerova syndromu, nejen z hlediska legislativního, ale i pedagogického. Praktická část bakalářské práce prostřednictvím třech kazuistik zjišťovala, jak hodnotí průběh svého vzdělávání dnes již dospělé osoby s Aspergerovým syndromem. Do zdrojů dat, ze kterých vycházely kazuistiky, byly zahrnuty i rozhovory respondentů, s kterými bylo provedeno interview v roce 2006 a stejné otázky jim byly položeny v roce 2018. Dalšími zdroji byly lékařské zprávy, zprávy z PPP, nově koncipovaný rozhovor s respondenty a rozhovory s matkami respondentů. Z kazuistik vyplynulo, jak osoby s Aspergerovým syndromem hodnotily systém českého školství, vnímaly odbornost pedagogů a jakým způsobem reagovaly na šikanu. Také vyslovily svůj názor na integraci a speciální školství v České republice jako celku. Kazuistiky mapují období více než 20 let, pokrývají...
|
| |
|
Stigmatizace matek dětí s Aspergerovým syndromem
Eisenbruková, Anna ; Weissová, Aneta (vedoucí práce) ; Matoušek, Petr (oponent)
Bakalářská práce "Stigmatizace matek dětí s Aspergerovým syndromem" se věnuje problematice přeneseného stigmatu, pojednává o jeho projevech, důsledcích a mapuje, kde k stigmatizaci dochází. Hlavním cílem práce je zjistit zda se matky dětí s Aspergerovým syndromem cítí být stigmatizovány a pokud ano kde k tomuto fenoménu dochází. Teoretická část práce se soustředí na popsání hlavních pojmů stigmatizace, rodičovství a mateřství a Aspergerova syndromu. Práce je založena na kvalitativním výzkumu, který je založen na deseti hloubkových polostrukturovaných rozhovorech, jeho specifika jsou dále popsána v metodologické části práce. Výsledky výzkumu jsou analyzovány a interpretovány v poslední kapitole. Stigmatizace se objevila do určité míry u všech respondentek, její projevy a důsledky se však lišily na základě jiných životních zkušeností, rodinného stavu ale hlavně závažnosti diagnózy dítěte. V práci byly identifikovány tři hlavní sféry, ve kterých ke stigmatizaci dochází, u osob blízkých, na veřejnosti a při kontaktu s institucemi a profesionály.
|
|
Sociální opora rodin dětí s postižením
DRDÁKOVÁ, Michaela
Cílem mé bakalářské práce je identifikovat systém sociální opory u rodin pečujících o dítě se zdravotním postižením, zkoumání dané problematiky bylo omezeno na jedno konkrétní zdravotní postižení a to postižení poruchy autistického spektra - Aspergerův syndrom.
|