Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti diagnostiky dyslexie u dětí
Matějovská, Lucie ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Výzkumná studie je zaměřena na vytvoření nových vhodných nástrojů pro diagnostiku dyslexie pro populaci žáků na druhém stupni základních škol a zpracování jejich pilotní standardizace. Inspirací byly stávající testy pro různé věkové skupiny a metody používané v zahraničí. Do testové baterie byly zařazeny čtyři nově vytvořené testy (test zrakového vnímání, fonologické manipulace, sluchové analýzy a rychlého jmenování) a dva již stávající, které jsou součástí validizační studie (test sluchové diferenciace z Novákovy Diagnostiky specifických poruch učení a subtest Hledání symbolů z Wechslerovy inteligenční škály pro děti). Do výzkumného souboru bylo zařazeno 155 žáků druhého stupně základních škol, 61 dyslektiků a 94 intaktních jedinců. Výsledky ve všech použitých testech se mezi intaktní skupinou a dyslektickou skupinou signifikantně lišily. Mezi skupinami nejlépe diferencoval test fonologické manipulace. Součástí práce jsou korelace mezi jednotlivými testy a vytvořené normy pro obě skupiny. Prezentovaný predikční model byl schopný správně určit 77,4 % "případů" ve vztahu ke kritériu dyslektici - intaktní skupina.
Prediktivní hodnota škály SUPRS pro rizikové chování u žáků 9. ročníku ZŠ
Sluková, Šárka ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Gabrhelík, Roman (oponent)
V této bakalářské práci se zabývám hypotézou, zda lze škálou osobnostních rysů, které představují riziko z hlediska užívání návykových látek, zvanou SURPS, pre- dikovat určitý potenciál pro rizikové chování u adolescentů. Cíl: Hlavním cílem bylo zjistit, zda lze škálou SURPS předvídat potenciál pro rizikové chování u adolescentů. A tím mít brzký záchyt pro práci s rizikovými jedinci. Metody: V práci jsem pracovala s daty, která byla sebrána ze čtyřleté výhledové randomizované, tříramenné, kontrolované, prospektivní preventivní studie, která probíhala na základních školách a víceletých gymnáziích v letech 2013 až 2017. Z dat byly vybrána ta data, která se týkala rizikového chování a odpovědí ze škály SURPS, tato data pak byla zpracována v programu MS Excel, kde se po- mocí grafů a testu χ2 zkoumal vzájemný vztah mezi rizikovým chováním a rysem osobnosti. Výsledky: Z grafů a výpočtu χ2 je patrné, že ve většině případech je statisticky významný vztah mezi osobnostními rysy negativním myšlením a vyhledáváním zážitků vůči rizikovému chování. Ostatní osobnostní rysy jsou ve vzájemném vztahu s rizikovým chováním pouze sporadicky. Závěr: Výsledky ve všech sledovaných...
Pohybové aktivity dětí na základních školách ve vybraném regionu v ČR
Ptáčník, Milan ; Dlouhý, Martin (vedoucí práce) ; Jandová, Soňa (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na pohybové a sportovní aktivity dětí ve starším školním věku. Pro výzkum byli vybráni žáci 8. a 9. tříd základních škol v okrese Praha-východ. Hlavním cílem práce je na základě sběru dat z online dotazníků analyzovat a porovnat úroveň pohybových aktivit těchto žáků v závislosti na hlavních faktorech jejich života. Za tyto faktory považuji zejména školní tělesnou výchovu, pohybové a sportovní aktivity mimo školu, volný čas, rodinu, bydliště. V teoretické části jsou popsány náležitosti spojené s pohybovými aktivitami dětí ve starším školním věku, které jsou nutné ke správnému pochopení části výzkumné, tedy například definice pohybových aktivit a sportu, charakteristické znaky dětí staršího školního věku a klíčové faktory vlivu na tyto děti. Výzkumu se zúčastnilo celkem 240 respondentů, tedy žáků 8. a 9. tříd ze čtyř vybraných základních škol v okrese Praha-východ. K výzkumu jsem využil metodu dotazníkového šetření, které bylo organizováno v elektronické podobě pomocí služby Google Forms. Dotazník obsahuje 20 otázek a je rozdělen do 5 části, dle již zmíněných hlavních faktorů. Výsledky pro každou jednotlivou otázku jsou ve výzkumné části zobrazeny v přehledných grafech a pečlivě slovně i číselně rozebrány. Velice důležitou částí práce jsou jednotlivé verifikace hypotéz,...
Znalosti žáků druhého stupně vybrané základní školy v předlékařské první pomoci
Nečasová, Markéta ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Váchová, Alena (oponent)
Cílem této práce je zjistit znalosti žáků druhého stupně vybrané základní školy v předlékařské první pomoci. V její teoretické části je popsána charakteristika a typy předlékařské první pomoci. Dále pak popis postupů předlékařské první pomoci ve vybraných situacích. V praktické části se práce věnuje zjištění znalostí žáků druhého stupně vybrané základní školy v předlékařské první pomoci. K řešení bylo použito dotazníku, který byl předložen žákům šestého a devátého ročníku vybrané základní školy. Dotazníkem se zjišťovaly teoretické znalosti, znalosti při řešení konkrétních situací a způsob získávání znalostí v předlékařské první pomoci. Vyhodnocením dotazníků se zjistilo, že žáci vybrané ZŠ v 70 % správně odpoví a řeší situace v předlékařské první pomoci, procento správných odpovědí roste s ročníkem a také, že žáci mají vyšší znalosti v řešení konkrétních situací. Také, že výrazný podíl na získávání znalostí v předlékařské první pomoci žáků má škola. Porovnáním způsobu zařazení předlékařské první pomoci do výuky žáků šestého a devátého ročníku vybrané základní školy a výsledků zjištění v dotazníku, vede ke zjištění pozitivního vlivu aktivního způsobu získávání znalostí žáků. Výsledky této práce ukazují na důležitost zařazení předlékařské první pomoci do výuky a popularizaci tohoto tématu na základní...
Závislostní chování na internetu v souvislosti s rodinným prostředím u žáků 7. - 9. tříd základních škol ve městě Příbram
Majerová, Žaneta ; Vacek, Jaroslav (vedoucí práce) ; Richterová, Lenka (oponent)
Východiska: Internet se stal běžnou součástí našeho každodenního života. Jeho používání s sebou kromě mnoha nesporných výhod přináší i jistá rizika - závislostní chování je jedním z nich. Není proto překvapující, že se touto problematikou zabývají mnohé výzkumy, několik zahraničních studií zkoumalo souvislosti mezi tímto fenoménem a vybranými faktory rodinného prostředí, v České republice jsem ovšem žádný takto specificky zaměřený výzkum nezaznamenala. Cíle: Cílem teoretické části této práce je přinést informace o závislostním chování na internetu, rodině a její roli v životě jedince tak, aby následně mohly být představeny již provedené výzkumy, které se zabývaly vybranými faktory rodinného prostředí v souvislosti se závislostním chováním na internetu. Praktická část obsahuje vlastní výzkum, jehož cílem je zjištění míry prevalence závislostního chování na internetu a zkoumání souvislostí mezi tímto fenoménem a pohlavím respondentů, rozvodem rodičů, vzděláním rodičů a typem rodiny. Metody: Cíle teoretické části této bakalářské práce byly dosaženy za pomoci prostudování vybrané literatury, otázky praktické části byly zodpovězeny na základě vyhodnocení kompilovaných dotazníků. Dotazníky obsahovaly otázky zaměřené na sociodemografické údaje, rodinné prostředí (Škála rodinného prostředí), závislostní...
Didaktická doporučení pro výuku problematiky HIV/AIDS na základní škole
Matějíčková, Kristýna ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl stanovit didaktická doporučení pro výuku problematiky HIV/AIDS na základní škole a tím poskytnout oporu efektivní výuce tohoto tématu. Předkládá informace o zkoumané problematice a prostřednictvím kvantitativního anonymního dotazníkového šetření mezi žáky osmého ročníku tří vybraných základních škol zjišťuje, jaké jsou jejich znalosti a postoje k tématu HIV/AIDS. Na základě výsledků provedeného pre- testového výzkumu prezentuje návrh vyučovací jednotky, která je následně realizována v cílové skupině. Prostřednictvím post-testového šetření je posléze ověřováno, nakolik je navržená vyučovací jednotka efektivní, a do jaké míry přispívá ke zvýšení znalosti respondentů. Realizace učební jednotky zvýšila znalosti respondentů o 37,5% (z původních 54,2% správných odpovědí na znalostní otázky na 91,7%) a lze ji tedy považovat za efektivní. Hlavními tématy učební jednotky byly diagnostika HIV pozitivity, otázka léčitelnosti HIV/AIDS, vývoj epidemiologické situace, rozdíl mezi pojmy HIV a AIDS a způsoby přenosu HIV viru. Přínosem této práce je popis učební jednotky zaměřené na téma HIV/AIDS včetně metodických pokynů pro učitele a pracovního materiálu pro žáky. Učební jednotku mohou realizovat učitelé výchovy ke zdraví, občanské výchovy či přírodopisu v rámci své...
Rozvoj zdravotní gramotnosti u žáků základní školy
GRECMANOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje zdravotní gramotnosti u žáků základních škol. V teoretické části se zaměřuje na vymezení pojmu zdravotní gramotnosti, jejího významu pro společnost, důležitost jejího rozvoje a důsledky pokud je nízká. Je zde charakterizován zdravotně gramotný člověk, faktory, které zdravotní gramotnost ovlivňují a hodnotící nástroje, kterými ji lze měřit. Dále se zabývá podporou zdraví a výchovou ke zdraví ve školách, které se zdravotní gramotností úzce souvisí. Věnuje se vlivu resortu školství na zdravotní gramotnost žáků a programům na podporu zdraví ve školských zařízeních. Zabývá se školním věkem, jeho rozdělením a osobností žáka jako takového. V závěru teoretické části pojednává, jakým způsobem mohou zdravotní gramotnost ovlivnit sestry. Empirická část práce je zaměřena na žáky 7. a 9. ročníků 2. stupně základní školy, u kterých byla mapována schopnost vyhledat a zhodnotit informace týkající se zdravotní péče. Cílem bylo zjistit úroveň zdravotní gramotnosti chlapců a dívek a pokusit se najít rozdíly v úrovni jejich zdravotní gramotnosti v závislosti na pohlaví, ročníku ZŠ, velikosti města, ve kterém žijí a na aktuálním zdravotním stavu. Ke zpracování této problematiky a zjištění stanovených cílů bylo zvoleno kvantitativní výzkumné šetření. Data byla získána pomocí zkrácené verze standardizovaného Evropského dotazníku zdravotní gramotnosti HLS-EU-Q, a to dotazníku HLS-EU-Q16. Výzkumu se zúčastnilo 208 žáků ze dvou základních škol v Praze a z jedné v Karlových Varech.
Vnímání vertikality u pacientů s vývojovou dyspraxií
Žídek, Radim ; Čakrt, Ondřej (vedoucí práce) ; Demeková, Júlia (oponent)
Bibliografická identifikace Jméno a příjmení autora: Bc. Radim Žídek Název diplomové práce: Vnímání vertikality u pacientů s vývojovou dyspraxií Pracoviště: Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice v Motole Vedoucí diplomové práce: PhDr. Ondřej Čakrt, Ph.D. Rok obhajoby diplomové práce: 2017 Anotace: Vývojová dyspraxie je vývojovou poruchou motorického učení a motorické obratnosti, kterou nelze přisoudit neurologickému nebo psychickému onemocnění. Její příčina není dosud vysvětlena. Existují hypotézy, že porucha spolupráce jednotlivých aferentních systémů může být důvodem způsobující vývojovou dyspraxii. Skrze aferentaci lidský organismus vnímá různé modality. Jednou z modalit je vnímání vertikality. V této diplomové práci se zaměřujeme na testování subjektivní vertikály zrakové a haptické u dětí s predispozicí pro vývojovou dyspraxii. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o vývojové dyspraxii a rovnovážném systému. V experimentální části jsme testovali 35 žáků 8. a 9. ročníků základní školy. Dle testovací baterie MABC-2 jsme rozdělili soubor dětí na děti motoricky zdravé a děti s motorickou poruchou. Mezi těmito skupinami jsme poté porovnávali vnímání subjektivní zrakové a subjektivní haptické vertikály. Na základně statistického...
Kyberšikana a její korelace s genderem
Klímová, Kateřina ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Jirků, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou kyberšikany a zkoumá rozdílnosti v jejím vnímání na základě genderu. Tato práce na svém začátku popisuje proměny povahy komunikace na základě užívaných technologií, čímž se plynule dostává k problematice kyberšikany, kdy se nejprve srovnávají podobnosti a rozdílnosti mezi kyberšikanou a šikanou. Na tuto teoretickou část navazuje část praktická, kde je zdůvodněn výběr kvalitativní metody výzkumu - individuální rozhovory s žáky základních škol ve věku 10 - 15 let. Po teoretickém zdůvodnění následuje výstavba samotného výzkumu - tvorba scénáře individuálních rozhovorů. Následuje popis průběhu rozhovorů, které byly následně přepsány a analyzovány. Pomocí otevřeného kódování se ukázalo, že existují rozdílnosti ve vztahu ke kyberšikaně na základě genderu respondentů, zároveň se však prokázalo, že neexistují přílišné rozdíly v tom, která elektronická zařízení a aplikace děti používají. Výsledky ukázaly, že z vybraného vzorku mají dívky tendenci se zapojovat do kyberšikany více, než v případě klasické šikany. Projevilo se, že dívky mají tendenci sdílet osobnější informace a fotografie na internetu než chlapci, i když můžeme pozorovat zvyšující se trend sebeprezentace chlapců pomocí sdílení svých fotografií na sociálních sítích. Dále se potvrdilo, že chlapci...
Možnosti diagnostiky dyslexie u dětí
Matějovská, Lucie ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Výzkumná studie je zaměřena na vytvoření nových vhodných nástrojů pro diagnostiku dyslexie pro populaci žáků na druhém stupni základních škol a zpracování jejich pilotní standardizace. Inspirací byly stávající testy pro různé věkové skupiny a metody používané v zahraničí. Do testové baterie byly zařazeny čtyři nově vytvořené testy (test zrakového vnímání, fonologické manipulace, sluchové analýzy a rychlého jmenování) a dva již stávající, které jsou součástí validizační studie (test sluchové diferenciace z Novákovy Diagnostiky specifických poruch učení a subtest Hledání symbolů z Wechslerovy inteligenční škály pro děti). Do výzkumného souboru bylo zařazeno 155 žáků druhého stupně základních škol, 61 dyslektiků a 94 intaktních jedinců. Výsledky ve všech použitých testech se mezi intaktní skupinou a dyslektickou skupinou signifikantně lišily. Mezi skupinami nejlépe diferencoval test fonologické manipulace. Součástí práce jsou korelace mezi jednotlivými testy a vytvořené normy pro obě skupiny. Prezentovaný predikční model byl schopný správně určit 77,4 % "případů" ve vztahu ke kritériu dyslektici - intaktní skupina.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.