Název:
Možnosti diagnostiky dyslexie u dětí
Překlad názvu:
The possibilities of diagnosis of dyslexia in children
Autoři:
Matějovská, Lucie ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Výzkumná studie je zaměřena na vytvoření nových vhodných nástrojů pro diagnostiku dyslexie pro populaci žáků na druhém stupni základních škol a zpracování jejich pilotní standardizace. Inspirací byly stávající testy pro různé věkové skupiny a metody používané v zahraničí. Do testové baterie byly zařazeny čtyři nově vytvořené testy (test zrakového vnímání, fonologické manipulace, sluchové analýzy a rychlého jmenování) a dva již stávající, které jsou součástí validizační studie (test sluchové diferenciace z Novákovy Diagnostiky specifických poruch učení a subtest Hledání symbolů z Wechslerovy inteligenční škály pro děti). Do výzkumného souboru bylo zařazeno 155 žáků druhého stupně základních škol, 61 dyslektiků a 94 intaktních jedinců. Výsledky ve všech použitých testech se mezi intaktní skupinou a dyslektickou skupinou signifikantně lišily. Mezi skupinami nejlépe diferencoval test fonologické manipulace. Součástí práce jsou korelace mezi jednotlivými testy a vytvořené normy pro obě skupiny. Prezentovaný predikční model byl schopný správně určit 77,4 % "případů" ve vztahu ke kritériu dyslektici - intaktní skupina.The research study focuses on the development of new appropriate tools suitable for dyslexia assessment of primary school children (grades sixth to ninth), and a process of their pilot standardization. The inspiration was found in the existing tests for different age groups and methods used abroad. Four newly created tests were included into the test battery (test of visual perception, phonological manipulation, auditory segmentation and rapid automatized naming) as well as two already existing tests, which are a part of the validation study (test of auditory discrimination from Novak's Diagnosis of specific learning disabilities battery and Symbol search subtest from Wechsler intelligence scale for children). The research group consisted of 155 students of primary school (grades sixth to ninth), 61 dyslectics and 94 intact students. The results between the intact group and the dyslexic group differed significantly in all tests. The test of phonological manipulation showed the strongest differentiation. The study includes a correlation analysis between the tests and norms created for both groups. The presented predictive model was able to correctly identify 77.4 % of "cases" in relation to the criterion dyslexic - intact group.
Klíčová slova:
diagnostická metoda; diagnostika; dyslexie; děti; žáci základní školy; children; diagnosis; diagnostic method; dyslexia; primary school students