Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46,160 záznamů.  začátekpředchozí46141 - 46150další  přejít na záznam: Hledání trvalo 3.46 vteřin. 

Možnosti terapie tinnitu
Pekařová, Tereza ; Hahn, Aleš (vedoucí práce)
Tinnitus je ušní šelest, čili vnímání zvuku bez zvukového podnětu. Mívá různý charakter a intenzitu, často je spojen s poruchou sluchu. Může jej způsobit většina nemocí ucha, patologie v oblasti hlavy a krku či řada systémových onemocnění. Ne vždy se daří nalézt jednotnou příčinu, jelikož velice často jsou důvody vzniku tinnitu komplexní v důsledku polymorbidity pacienta. Tinnitus není symptom zanedbatelný, prevalence se odhaduje kolem 10% moderní populace. Lze také říci, že tinnitus je civilizační choroba. Na vině je pravděpodobně frustrující životní styl, plný hluku, spěchu, špatných stravovacích návyků, ototoxických substancí, nerovnoměrného zatížení pohybového aparátu a spousta dalších potenciálních faktorů. Právě v těchto bodech lze zasáhnout z hlediska prevence a zmenšit tak pravděpodobnost vzniku tohoto nepříjemného fenoménu, který většině pacientů výrazně snižuje kvalitu života.

Měření membránového napětí pomocí napěťově citlivých barviv ve fluorescenční mikroskopii
Tkáč, Jan ; Janoušek, Oto (oponent) ; Čmiel, Vratislav (vedoucí práce)
Cílem této práce je sestavit literární rešerši v oblasti měření membránového napětí pomocí napěťově citlivých barviv a navrhnout postup měření membránového napětí na dostupných buňkách s využitím napěťově citlivého barviva di-4-ANEPPS a realizovat ho. Práce obsahuje úvod do elektrofyziologie živočišných buněk, vysvětluje fluorescenci a její typické vlastnosti a věnuje se popisu fluorescenčního mikroskopu. Dokument se z části věnuje charakterizaci a rozdělení napěťově citlivých barviv. Velká část práce obsahuje popis realizace a měření experimentu. V dokumentu jsou také zahrnuty různé metody měření a zpracování všech výsledků.

Provozní studie vybraného gastronomického zařízení
Novotná, Petra ; Mlejnková, Lena (vedoucí práce) ; Valentová, Jana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zpracování provozní studie vybraného stravovacího zařízení, anylýza jeho schopnosti uspět v konkurenčním prostředí a zhodnocení marketingových nástrojů, které v tomto boji využívá. Bakalářská práce je rozdělena do tří tématických celků. První část práce je teoretická a zabývá se charakteristikou stravovacích služeb, jejich formami, funkcemi a kategorizací provozoven. Druhá část bakalářské práce anylyzuje konkrétní stravovací zařízení z hlediska jeho lokalizace, materiálních podmínek a schopnosti obstát v konkurenčním prostředí. Třetí, a zároveň poslední, část této práce hodnotí současnou situaci stravovacího zařízení, jeho klady a zápory a poskytuje návrhy na možná opatření.

Autoritní databáze Národní knihovny ČR a perspektivy jejího dalšího rozvoje
Římanová, Radka ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Svoboda, Martin (oponent)
Tématem práce je kooperativní systém zpracování autoritnich záznamů v České republice a možnosti jeho dalšího rozvoje v kontextu mezinárodně doporučené metodiky a zkušeností ze zahraničních projektů. V úvodní části rigorózní práce je analyzován termín "autorita". Další část je věnována základním aspektům mezinárodního vývoje autoritních databází, a to především z hlediska vývoje standardů a doporučení pro zpracování. Dokumentuje vývoj českého národního autoritního souboru pro jmenné i věcné záznamy od konce devadesátých let 20. století do roku 2006. Podrobně jsou hodnocena doporučení IFLA "Směrnice pro autoritni záznamy a odkazy" a konceptuální model "Funkční požadavky na autoritni záznamy". Pro identifikaci autoritního záznamu v kooperativních systémech je významným prvkem identifikátor entity a identifikační čísla záznamů, práce analyzuje několik těchto systémů. Práce se věnuje mezinárodním projektům (NACO, AUTHOR, VIAF, LEAF) a využití jejich zkušeností v českém systému. Těžiště práce spočívá v rozboru historie, finančního zabezpečení, technického řešení a metodiky projektu "Kooperativní tvorba a využívání souboru národních autorit". V závěrečném shrnutí jsou definovány okruhy problémů, jejichž vyřešení by umožnilo další rozvoj českého projektu.

Chalkony a jejich analogy jako potenciální léčiva VII
Švédová, Lucie ; Kučerová, Marta (vedoucí práce) ; Palát, Karel, st. (oponent)
CHALKONY A JEJICH ANALOGY JAKO POTENCIÁLNÍ LÉČIVA VII Lucie Švédová Katedra farmaceutické chemie a kontroly léčiv, Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, Heyrovského 1203, 500 05 Hradec Králové Abstrakt rigorózní práce: Tato práce syntetického charakteru je zaměřena na hledání potenciálních léčiv ze skupiny derivátů chalkonu a navazuje na problematiku dlouhodobě studovanou na katedře. Zkoumanou biologickou aktivitou je především antimykobakteriální a antifungální účinek. V teoretické části práce jsou aktuálně a přehledně zpracovány jednotlivé mechanismy antineoplastického působení přirozeně se vyskytujících i syntetických derivátů chalkonu. Tato rešerše zahrnuje převážně podklady z poslední dekády. Byly shrnuty možné zásahy do regulačních dějů, proteosyntézy a tvorby nukleových kyselin, vlivy na mitózu, apoptózu a P-glykoprotein a potenciální inhibiční působení na procesy angiogeneze a invazivity. Vedle chemoterapeutických možností byla uvedena také antioxidační aktivita a další mechanismy chemoprevence. Součástí byl popis několika metod syntézy derivátů chalkonu. V rámci experimentální části práce byly kondenzační reakcí připraveny substituované deriváty chalkonu a dále heterocyklické analogy chalkonu. Všechny produkty byly charakterizovány teplotou tání, IČ a NMR spektry....

Somatomotorická a somatosenzorická modulace bolesti v obraze fMR a EEG
Vrána, Jiří ; Stančák, Andrej (vedoucí práce) ; Vymazal, Josef (oponent) ; Jech, Robert (oponent) ; Hájek, Milan (oponent)
Zpracování bolesti je na různých úrovních CNS modulováno současně probíhajícími ději. Ze studia nebolestivých somatosenzorických evokovaných potenciálů známe jev hradlování somatosenzorických podnětů pohybem. Klasicky uváděný mechanizmus hradlování v zadním rohu míšním založený na teorii Melzacka a Walla [Melzack R, Wall PD. Pain mechanisms: a new theory. Science 1965;150(699):971-979.] je podle dalších důkazů doplněn ještě nedostatečně prozkoumanými supraspinálními mechanizmy. Podobným nedostatkem porozumění na korové úrovni trpí i metody modulace bolesti interkurentní elektrickou nervovou stimulací. Předkládaná práce se zaměřuje na korové mechanizmy modulace bolesti ve speciálních případech (a) izometrické kontrakce svalů pravé nebo levé ruky při elektrické intraepidermální bolestivé stimulaci pravého ukazováku a (b) při pozorování akutních účinků souběžné nebolestivé vysokofrekvenční mediánové stimulace (PNS) na tonickou tepelnou bolestivou stimulaci thenaru.

Prezentace pádového systému ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Lacinová, Zuzana ; Uličný, Oldřich (vedoucí práce) ; Rejzek, Jiří (oponent)
V posledních letech jsme svědky postupného oživování teoretického zájmu o češtinu pro cizince. Vzrůstá záj em studentů o český jazyk a současně s tím potřeba nových učebních materiálů, které by odpovídaly jejich požadavkům a úrovni znalostí. Stále chybějí další publikace nezbytné pro praktickou výuku cizího jazyka, jako j sou specializované mluvnice a slovníky nebo metodické příručky pro učitele. Metodologický zájem o výuku cizích jazyků j e inspirován také evropskými programy. Jednou z nejproblematičtějších pasáží češtiny jako cizího jazyka je jak pro učitele, tak studenty pádový systém. Prezentace pádového systému ovlivňuje podobu učebnic, výběr témat, slovní zásoby. Dalším velkým problémem zůstává také, jak studentům pád vysvětlovat. Tyto otázky se dostávají v poslední době znovu do popředí v souvislosti s rozvojem kognitivní lingvistiky. Cílem této diplomové práce je poukázat na význam pádu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Ve druhé kapitole se zaměříme na jazykové a komunikační funkce pádu jako jednoho z prostředků gramatické výstavby věty. Ve třetí se pokusíme zhodnotit dosavadní pedagogické popisy češtiny pro potřeby cizoj azyčné výuky z hlediska vztahu k lingvistickým poznatkům o pádu a výhodnosti pro jazykovou výuku. Na závěr, ve čtvrté kapitole, budeme sledovat zpracování problematiky pádu v...

Model "úsilí" Daniela Gila a jeho aplikace na simultánní tlumočení textů nasycených číselnými údaji a výčty
Puková, Zdeňka ; Sládková, Miroslava (oponent) ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce)
Tato teoreticko-empirická práce se zaměřuje na model úsilí Daniela Gila a jeho aplikaci na simultánní tlumočení textů nasycených číselnými údaji a výčty. V teoretické části model podrobně popisujeme a analyzujeme a aplikujeme jej na simultánní tlumočení. Dále definujeme základní problémy a nedostatky spojené se simultánním tlumočením projevů z francouzštiny do češtiny u textů nasycených číselnými údaji a výčty z hlediska nároků na pracovní kapacitu v důsledku nasycenosti textu i specifik francouzských číslovek a jejich převodu do češtiny. Při tlumočení číselných údajů a výčtů se zvyšují nároky na pracovní kapacitu, zvláště na poslech a analýzu a na paměť, čímž může dojít ke snížení množství kapacity dostupné pro poslech a zpracování následujících částí projevu. Na základě postulátů Gilova modelu úsilí jsme stanovili pracovní hypotézu, podle které v důsledku vzniku deficitního řetězce dojde ke zhoršení kvality přetlumočení u nenáročných úseků, které následují bezprostředně po náročných segmentech obsahujících číselné údaje a výčty. Deficitní řetězec je důsledkem individuálního deficitu u některého z úsilí či celkového zahlcení pracovní kapacity. Dílčí hypotézou je, že výkon profesionálních tlumočníků bude celkově kvalitnější a zhoršení nebude se zvyšující se obtížností úseků předcházejících sledovaným místům...

Utváření psychologického pojmu ve výuce psychologie(příspěvek k didaktice psychologie)
Holeček, Václav ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Mareš, Jiří (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
Tématem disertační práce je problematika utváření psychologických pojmů studenty středních a vysokých škol zkoumaná z didakticko-pedagogického a zejména z psychologického hlediska. Teoretickým východiskem pro zpracování složitých procesů utváření pojmů se staly především teorie Vygotského, Piageta a Brunera. Práce analyzuje individuální, sociální a pedagogický konstruktivismus a srovnává transmisivní a konstruktivistický přístup ve školní výuce. Samostatná kapitola teoretické části je věnována didaktice psychologie a vymezení pojmu psychodidaktika. Charakteristika adolescenta (s důrazem na jeho kognitivní vývoj) a pojetí pojmu temperament (zejména jeho typologií) jsou témata zařazená z výzkumných důvodů. Empirická část disertační práce ověřuje na konkrétním psychologickém pojmu zákonitosti popisované teoriemi. K experimentálnímu zkoumání byl záměrně vybrán relativně dobře definovaný pojem "temperament" (konkrétně typy klasické typologie temperamentu). Osvojování a chápání těchto psychologických pojmů ovlivňuje několik činitelů. Tato práce zkoumá vliv způsobu výuky (transmisivní vs. konstruktivistický přístup) a vliv znalosti studentova osobního typu temperamentu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Řecká kosmogonie: zpracování kosmogonického motivu v Hésiodově Theogonii
Konrádová, Veronika ; Kratochvíl, Zdeněk (vedoucí práce) ; Chlup, Radek (oponent) ; Vítek, Tomáš (oponent)
Záměrem předkládané práce je sledování kosmogonického motivu v řecké tradici, a to na konkrétním příkladu Hésiodovy Theogonie. Theogonie se k tomuto zkoumání nabízí jako nejstarší dochované podání, které integruje kosmogonickou problematiku a zpracovává ji uceleným a systematizujícím způsobem. Representativní postavení Theogonie je v tomto ohledu oprávněné i vzhledem k tomu, že se - nehledě k přítomnosti alternativních prvků v řecké tradici - etabluje jako nejvýraznější a v mnoha ohledech inspirativní verze kosmogonického podání. V první části tohoto úvodu se zamenm na představení Theogonie jako primárního literárního pramene ke sledování dané problematiky, a sice na její představení z hlediska datace, autorství a žánrového zařazení. V druhé části přejdu k vymezení přístupů, které budou k tomuto sledování využity, a k nastínění rozvrhu práce. Nejprve tedy časové zařazení. V otázce relativní datace Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)