|
Využití mobilních zařízení v chemickém vzdělávání
Švehla, Martin ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřená na problematiku využívání mobilních zařízení v chemickém vzdělávání. Popisuje jednotlivá mobilní zařízení, včetně různých operačních systémů a technologií a ukazuje obrovský potenciál, který mohou tyto přístroje přinést do školství. Obsahuje také přehled existujících vzdělávacích programů s chemickou tematikou na mobilních zařízeních. Součástí práce bylo vytvoření vlastního podpůrného programu Chemický pomocník pro mobilní zařízení, který je využitelný v chemickém vzdělávání, v laboratoři ale také v běžném životě.
|
|
Tvorba a ověření výukových programů pro žáky 2. stupně ZŠ v ZOO Plzeň
Cebáková, Zuzana ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Řezníček, Jan (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výchovně vzdělávací aktivity zoologických zahrad České republiky. Nejvíce se věnuji Zoologické a botanické zahradě v Plzni, pro kterou jsem vytvořila dva výukové programy včetně pracovních listů pro žáky a pro učitele. Výukové programy jsem následně ověřila u vybrané skupiny žáků z 8. tříd základní školy. Vyhodnocení probíhalo na základě úspěšnosti řešení úloh v pracovních listech. Praktickým výstupem práce jsou vypracované výukové programy (metodika pro lektora) a pracovní listy pro ZOO Plzeň (programy Tajuplná Afrika, Daleká Austrálie) včetně autorského řešení.
|
|
Evaluace geologického výukového programu a jeho srovnání s výukou ve třídě
Pelechová, Kateřina ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Tato práce se zabývá hodnocením výukového programu Didaktického centra geologie v Říčanech, především tím, jak ovlivňuje postoje žáků ke geologii. Přínos exkurzí a výuky v terénu byl již mnohokrát prokázán, evaluace se však často zaměřovaly spíše na znalosti, na dovednosti a postoje pak až v posledních letech. Neživá příroda je navíc obecně vnímána jako "ta nudnější část přírody", proto mě zajímalo, jestli (a jak) dokáže netradiční forma výuky geologie postoje žáků k ní změnit. Cílem této práce bylo 1) zjistit, jaké jsou postoje žáků ke geologii a k neživé přírodě, a 2) zhodnotit, jestli (případně jak) konkrétní geologický program tyto postoje ovlivní a tento vliv porovnat s vlivem klasické výuky ve třídě. Třetím cílem bylo zjistit, zda daný výukový program pomůže žákům pochopit, jak vznikly různé přírodní útvary. Hlavní výzkumná otázka tedy zněla: Jak ovlivní výukový program postoje žáků k neživé přírodě v porovnání s klasickou vyučovací hodinou, kde bude probírána stejná látka? Podle výsledků mého výzkumu žáci vnímají geologii jako nejméně užitečný obor biologie a patří i k nejméně oblíbeným. Jejich postoje k neživé přírodě jsou ale spíše pozitivní až neutrální. Žádný vliv hodnoceného programu na tyto postoje se však prokázat nepodařilo. Klíčová slova Geologie, výukový program, evaluace, postoje...
|
|
Výukový program v botanické zahradě s využitím QR kódů
Malúšová, Klára ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce v teoretické části informuje o historii a současnosti Bečovské botanické zahrady. V krátkosti se zaměřuje na přírodovědné vzdělávání a možnosti zapojení exkurzí a edukativních programů do výuky a je zde zmínka o možnosti využití výchovně vzdělávacích aktivit, které jsou v zahradě poskytovány. Navazující podkapitoly se zabývají tvorbou těchto programů a pracovních listů. V páté kapitole se práce zabývá QR kódy. Popisuje jejich historii a možnosti uplatnění v needukativních oborech. Poté se dostává k samotnému uplatnění QR kódů ve vzdělávání a snaze individualizovat vzdělávací procesy. V rámci praktické části této práce vznikl výukový program pro žáky druhého stupně základní školy. Zmíněná věková kategorie do této chvíle nebyla ve výukových programech v zahradě pokryta. Navrhovaný program je založen na využívání QR kódů při poznávání Bečovské botanické zahrady, rozšiřování znalostí žáků a uplatňování získaných zkušeností v praxi. Dále by měl program prověřit základní znalosti žáků, ale také jejich schopnost pozorovat a pohybovat se dle mapy neznámým prostorem. Pro tento program byly vytvořeny pracovní listy, které jsou součástí příloh. Výukový program bude ověřen na jaře tohoto roku.
|
|
Vyhodnocení ekologické výchovy Ekocentra ve Vlašimi
Kučerová, Jana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Hlavním tématem diplomové práce je základní organizace a Podblanické ekocentrum ČSOP ve Vlašimi. První část práce nejdříve představuje Český svaz ochránců přírody a přináší přehled jeho ekocenter. Následuje souhrn veškeré činnosti základní organizace a Podblanického ekocentra ČSOP ve Vlašimi od jejich vzniku až po současnost a samostatný vznik těchto organizací. Nechybí ani charakteristika všech realizovaných jednodenních i pobytových výukových programů pro 2. stupeň základních škol, střední školy a víceletá gymnázia během působení ekocentra. Největší důraz je kladen na vybrané čtyři jednodenní výukové programy, u kterých proběhl výzkum pomocí dotazníkové metody. Jeho cílem bylo zjistit vliv daných výukových programů na žáky a studenty z 2. stupně základních škol, středních škol a gymnázií.
|
| |
| |
|
Exkurzní činnost v Praze se zaměřením na oboru Hvězda a její využití ve výuce přírodopisu
Humlová, Markéta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Předmětem této diplomové práce jsou organizační formy výuky se zaměřením na exkurzní činnost v hodinách přírodopisu na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících nižšího gymnázia. Práce je přehledně rozdělena na několik částí. První část se věnuje obecným informacím o exkurzní činnosti jako celku. Zabývá se rozdělením jednotlivých exkurzí, jejich přípravě a průběhu. Následně jsou charakterizovány možnosti vzdělávacích programů v Praze a blízkém okolí, které jsou připraveny od různých institucí. Dále se práce konkrétně zaměřuje na pražský les oboru Hvězda, jelikož v poslední části textu je zhotovena naučná vycházka propojující historii a přírodu tohoto místa. Nedílnou součástí práce je dotazníkové šetření zabývající se využitím exkurzí ve výuce přírodopisu.
|
| |
|
Exkurzní činnost v Praze se zaměřením na oboru Hvězda a její využití ve výuce
Humlová, Markéta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Předmětem této diplomové práce jsou organizační formy výuky se zaměřením na exkurzní činnost v hodinách přírodopisu na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících nižšího gymnázia. Práce je přehledně rozdělena na několik částí. První část se věnuje obecným informacím o exkurzní činnosti jako celku. Zabývá se rozdělením jednotlivých exkurzí, jejich přípravě a průběhu. Následně jsou charakterizovány možnosti vzdělávacích programů v Praze a blízkém okolí, které jsou připraveny od různých institucí. Dále se práce konkrétně zaměřuje na pražský les oboru Hvězda, jelikož v poslední části textu je zhotovena naučná vycházka propojující historii a přírodu tohoto místa. Nedílnou součástí práce je dotazníkové šetření zabývající se využitím exkurzí ve výuce přírodopisu.
|