Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přírodopisné pracovní listy na téma "voda" pro výuku na školní zahradě
Kakešová, Kristýna ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes dlouhodobé zdůrazňování prospěšnosti výuky venku je však pro mnohé školy z různých důvodů složité ji do vyučování zapojit. Hlavním cílem této práce proto bylo vytvořit a ověřit pracovní listy pro výuku na školní zahradě na 2. stupni základní školy. Vzniklo 10 pracovních listů na téma voda, čtyři z nich jsou věnovány měření srážek. Vytvořené materiály byly ověřeny na menší venkovské škole, jejíž školní zahrada prošla v posledních letech modernizací, pracovní listy lze po drobných úpravách použít na všech školních zahradách. Součástí této práce jsou vytvořené pracovní listy s autorským řešením a metodikami pro jejich použití ve výuce. Druhým cílem práce bylo zjistit vliv provedené výuky na postoj žáků ke školní zahradě a k životnímu prostředí. Pro sběr dat od 34 respondentů byly použity upravené standardizované nástroje Inclusion of Nature in Self (INS) a Two Major Environmental Values (2-MEV), výzkum byl proveden formou pre-test/post-test. Dosažené výsledky ukazují, že provedená výuka měla pozitivní vliv na vztah žáků ke školní zahradě, vliv na postoj k životnímu prostředí dokázán nebyl. Povzbudivý je zájem žáků o vyučování na školní zahradě. Klíčová slova školní zahrada, terénní výuka, pracovní list, environmentální postoj,...
Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma
Řezníčková, Adéla ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Diplomová práce Název: Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma Autor: Bc. Adéla Řezníčková Vedoucí práce: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. ABSTRAKT Práce se zabývá tématem využití městského parku Královská obora Stromovka jako lokality vhodné pro realizování exkurzí a environmentálních výukových programů tematicky zaměřených na ptáky. Teoretická část práce specifikuje pojetí zoologických témat se zaměřením na ptáky v rámci kurikulárních dokumentů a zpracování tohoto tématu v učebnicích. Dále je v teoretické části práce charakterizována vybraná lokalita z pohledu historického i současného stavu a přehled informací o ochraně ptáků v evropském i českém právu. V závěru teoretické části je charakterizována exkurze jako výuková metoda a environmentální výukový program. Hlavním cílem práce je příprava, realizace a ověření environmentálního výukového programu, který propojuje teoretické znalosti žáků o ptácích a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí a poznávání místa, v němž žáci žijí. Celkem byly navrženy tři exkurze, které byly realizovány v průběhu různých ročních období. Získávání zpětných vazeb bylo uskutečněno formou strukturovaného rozhovoru s vyučující a dotazníků pro žáky. Rovněž proběhlo zjišťování vstupních znalostí žáků s pomocí pretestu a srovnání...
Biologická exkurzní výuka v oblasti Podbořanska
Kantová, Ludmila ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Diplomová práce se zabývá biologickou exkurzní výukou na Podbořansku. V tomto regionu se vyskytuje celá řada míst, která jsou atraktivní z hlediska přírodovědného vzdělávání. Exkurzní trasy zde mohu být vhodné pro žáky základních škol i středních škol a zaměřené různými směry biologie. Zejména se jedná o botaniku, geologii, zoologii a ekologii. Práce má část teoretickou, jejímž cílem je charakterizovat přírodovědnou exkurzi jako formu výuky, popsat základní charakteristiky přírodovědných exkurzí a vytvořit seznam regionálních lokalit, které jsou vhodné k pořádání přírodovědných exkurzí. Praktická část se zabývá vytvořením návrhů exkurzí na vybrané lokality s výstupy v podobě pracovních listů a ověřením těchto návrhů exkurzí v praxi. Tyto návrhy obsahují kromě konkrétních plánů exkurzí také podklady pro vyučující, což by mohlo být využitelné při plánování exkurzí pro učitele z lokálních i vzdálenějších škol. Součástí práce je také výzkum, který byl proveden formou dotazníkového šetření s učiteli a žáky. První šetření se zaměřuje na postoj pedagogů v regionu k exkurzní výuce. Cílem druhého dotazníku, který byl distribuován žákům, bylo zjistit, zda je absolvovaná exkurze motivovala k většímu zájmu o přírodní vědy, či přímo k členství v biologickém kroužku. Třetí část výzkumu se týkala ověření znalostí...
Induktivní úlohy zaměřené na vnitřní geologické děje ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Nováková, Miroslava ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Diplomová práce se věnuje induktivním úlohám ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na vnitřní geologické děje. V teoretické části je zpracováno zařazení výuky geologie v rámci kurikulárních dokumentů ČR, dále obsahuje shrnutí forem a metod výuky často používaných ve výuce přírodopisu, včetně didaktických zásad. Pro empirickou část byl definován cíl pozitivně ovlivnit postoj žáků k výuce geologie prostřednictvím navržených autorských induktivních úloh zaměřených na endogenní geologické děje. V rámci prvního dotazníkového šetření byly zjišťovány postoje žáků k přírodopisu a konkrétně ke geologii a jejím dílčím tematickým celkům. Za náročná a neoblíbená témata označili žáci litosféru a deskovou tektoniku. Induktivní úlohy byly proto navrženy na tato dvě témata z endogenní geologie. Úlohy jsou zpracovány ve formě příprav na vyučovací hodiny, včetně podpůrných didaktických materiálů, autorského řešení apod. Úlohy byly ověřeny ve výuce na vzorku dvou tříd vybrané ZŠ, celkem 52 žáků. Následným dotazníkovým šetřením byla zjištěna pozitivní změna postoje žáků k vybraným tématům z geologie. Dotazníkových šetření se zúčastnilo 47 žáků. Návrhy vyučovacích hodin byly na základě ověření v praxi analyzovány a byla provedena jejich reflexe. KLÍČOVÁ SLOVA induktivní úlohy, endogenní procesy, geologie,...
Využití online únikové hry ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy
Vopatová, Eliška ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou a využíváním vzdělávacích online únikových her ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. V rámci této práce vznikla originální online úniková hra věnovaná učivu o šelmách nazvaná Útěk z pavilonu šelem. Úniková hra je na základě teoretického představení aktivizačních metod vyučování vymezena jako svébytná výuková metoda. Její tvorba se opírá o popsané základní principy únikových místností i specifika edukativních únikových her. Za účelem využití únikové hry Útěk z pavilonu šelem coby komplexního učebního nástroje byly navrženy také doprovodné materiály. Jedná se o pracovní list a dotazník pro sebehodnocení žáků. Ty byly společně s hrou začleněny do výukového bloku ve dvou sedmých ročnících základní školy. Jeho realizace poskytla prostor pro celkové zhodnocení únikové hry na základě pozorování aktivity žáků a jejich zpětné vazby. Testování vytvořené online únikové hry ve vlastní výuce prokázalo její funkčnost po technické stránce i didaktický potenciál navzdory drobným nedostatkům v herní struktuře. Následný výzkum mezi 110 učiteli přírodopisu nastínil možnosti dalšího využití navržené hry s ohledem na jejich zkušenosti i preferované výukové metody. Získaná data vypovídají o tom, že online úniková hra Útěk z pavilonu šelem má předpoklady pro to oslovit...
Stromy v Praze 9 - Černý Most a jejich ochrana - environmentální výukový program pro žáky 2. stupně ZŠ
Lacinová, Barbora ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem stromů v okolí školy a jejich ochranou. V rámci práce byl vytvořen výukový program, který se snaží aktivně zapojit žáky do výuky a podpořit v nich zájem o dané téma. Program byl navržen pro žáky 2. stupně základní školy a uskutečnil se v lokalitě Prahy 9, na Černém Mostě. Práce samotná je dělena na dvě části. Teoretická část je věnována zejména výuce na 2. stupni základní školy, v souvislosti s tématem práce. První kapitola je zaměřena na výuku přírodopisu (konkrétněji botaniky), průřezovému tématu environmentální výchovy (environmentálně založené státní i soukromé programy, terénní výuka atd.). Současně je zde definován environmentální výukový program včetně jeho aplikované formy a metod práce. Ve druhé kapitole je podrobněji rozebírán význam stromů a následky jejich úbytku. Dále je pak věnován prostor představení vybraných stromů v České republice, jejich ekologii, významu a ochraně. Praktická část se pak nejprve věnuje představení vybrané lokality Černého Mostu a charakteristice Základní školy Generála Janouška. Následně je představen konkrétní výukový program, který byl ověřen v praxi, vyhodnocen a na základě zpětné vazby modifikován. Žádaným výsledkem práce je propojení obou částí práce a vytvoření univerzálního programu, který by mohl být vhodnou a efektivní...
Hodnocení vybraných učebnic přírodopisu dle učitelů z praxe
Šindelářová, Kateřina ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou využívání vybraných učebnic přírodopisu a jejich hodnocení učiteli, kteří s nimi pracují. Cílem práce je zjistit názory učitelů na zpracování a praktické využití učebnic přírodopisu od nakladatelství Fraus, Nová škola - Duha a SPN. Práce je rozdělena na dvě části. V první, teoretické, jsou vysvětleny základní pojmy související s učebnicemi, dále je zde věnována pozornost možnostem jejich využití a stručnému představení hodnocených učebnic. Ve výzkumné části jsou pomocí dotazníkového šetření hodnoceny vybrané učebnice přírodopisu učiteli z praxe. Výzkum je zaměřen na konkrétní práci s učebnicí, jsou vyhledávána témata, která dle respondentů nejsou optimálně zpracována, témata, která zcela chybí, nebo naopak jsou v učebnici navíc. Následná analýza nasbíraných dat ukázala, že každý vyučující pracuje s učebnicí jiným způsobem, sdílí společně s žáky jen některá témata, zadávání domácích úkolů je také rozličné. Většina učitelů se domnívá, že ne všechna témata jsou zpracována vhodně, a že ne všechna témata v učebnici jsou nutná. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice, přírodopis, téma, využití, Fraus, Nová škola - Duha, SPN
Environmentální postoje studentů SOŠ a SOU v Jihočeském kraji s využitím nástroje 2-MEV
Micák, František ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na environmentální gramotnost, respektive zjišťování proenvironmentálních postojů a vztahu k přírodě studentů SOŠ a SOU v Jihočeském kraji. Výzkumu se zúčastnilo dohromady šest středních škol, tři střední školy s environmentálním zaměřením a tři střední školy bez environmentálního zaměření, z toho dva učební obory. Do výzkumu se zapojilo 527 respondentů. Aplikována byla nová aktuální verze výzkumného nástroje 2 Major Environmental Values (2-MEV). Stěžejním cílem práce bylo zjistit souvislost environmentálních postojů s profilacemi škol, ročníkem, pohlavím, vztahem k přírodě a outdoorovou aktivitou respondentů. Mezi školami byl identifikován signifikantní rozdíl pouze u profilace škol a vztahu respondentů k přírodě. U této zkoumané oblasti studenti středních škol s environmentálním zaměřením dosahovali vyšších hodnot, než studenti středních škol bez environmentálního zaměření a než studenti navštěvující učební obor. Vliv pohlaví se ukázal jako statisticky významný, vyšších hodnot dosahovaly dívky, nicméně rozdíl mezi školami s ohledem na jejich profilaci nebyl prokázán jako signifikantní. Naopak ročník se na rozdíl od pohlaví neprojevil jako statisticky významný determinant. V neposlední řadě v případě outdoorových aktivit u všech studentů shodně dominuje procházka v...
Naše houby v okolí školy a jejich význam - environmentální výukový program pro žáky 2. stupně ZŠ
Bučková, Miroslava ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá navržením a ověřením environmentálně zaměřeného výukového programu pro žáky 2. stupně ZŠ na téma: Naše houby v okolí školy, včetně jejich ekologie, významu a ochrany. Hlavním cílem práce bylo vytvořit výukový program, který propojí teoretické znalosti žáků o houbách a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí. Poznání místa, v němž se žáci pohybují a uvědomění si důležitosti jeho ochrany. V teoretické části je blíže specifikována environmentální výchova na 2. stupni ZŠ, výuka hub v souvislosti s tématem práce, vztah žáků k okolí, ve kterém žijí atd. Dále se práce věnuje houbám v ČR, jejich ekologii, významu, ochraně, vztahům v prostředí, v němž se houby vyskytují. V rámci praktické části práce byl sestaven konkrétní výukový program, který popisuje cíle, formy práce, pomůcky atd. Ověření programu proběhlo v praxi v lesním ekosystému a byla do něj zapojená devátá třída základní školy. Program žáci upravili pro mladší děti z mateřské školy. Program prezentovali pro děti z MŠ žáci z deváté třídy ZŠ, kteří si pro děti připravili naučné, houbové aktivity. Program byl na základě jeho realizace vyhodnocen žáky i dětmi. Kladná zpětná vazba od žáků, dětí a vyučujících zhodnotila projekt za zdařilý. V závěru práce jsou zmíněná doporučení pro...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 SVOBODOVÁ, Sabina
6 SVOBODOVÁ, Sandra
11 SVOBODOVÁ, Simona
11 SVOBODOVÁ, Šárka
3 Svobodová, Sabina
6 Svobodová, Sandra
11 Svobodová, Simona
6 Svobodová, Soňa
4 Svobodová, Stanislava
2 Svobodová, Sylva
1 Svobodová, Sylvia
6 Svobodová, Sára
3 Svobodová, Štěpánka
11 Svobodová, Šárka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.