Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Piktogramy rostlin jako podpora vizuálního učebního stylu ve výuce botaniky
Drozdová, Anna ; Slovák, Marek (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá piktogramy rostlin coby možnou podporou vizuálního učebního stylu ve výuce botaniky. Obsahuje průřez tématy učebních stylů a průřez tématy výuky biologie. V kapitole učebních stylů se zaměřuje na metody zkoumání vizuálního učení a na obrázky a piktogramy sloužící k učení. Práce předpokládá, že vizuální styl učení je pro učení nejefektivnější, a že jeho lepší zapracovaní do hodin biologie může pozvednout zájem i o méně oblíbené tematické celky spadající do tohoto předmětu. V kapitole zaměřené na výuku biologie se poté soustředí na populární a nepopulární témata v hodinách biologie a speciálně se zaměřuje na botaniku a problémy spojené s její výukou. Práce nabízí řešení této situace využitím piktogramů rostlin za účelem zvýšení popularity botaniky, kterým by mohla být aplikace piktogramů rostlin do výuky botaniky na základních a středních školách. V závěrečné části sumarizuje a diskutuje poznatky o vizuálním stylu výuky a využití obrazových materiálů, a to především piktogramů, při zefektivnění výuky botaniky podpořené argumenty z různých vědeckých zdrojů, které svědčí o užitečnosti piktogramů rostlin ve výukovém prostředí.
Názory učitelů na možnosti zatraktivnění předmětů prvouka, přírodověda, přírodopis a biologie na základních a středních školách
Semecký, Martin ; Poupová, Jana (oponent)
Řada studií dokládá, že zájem žáků na základních i středních školách o přírodovědné předměty klesá. Většina českých autorů studuje tuto problematiku z pohledu žáků. Cílem našeho výzkumu proto bylo zjistit názory a návrhy učitelů na možnosti zatraktivnění výuky a zvýšení oblíbenosti předmětů prvouka, přírodověda a přírodopis na základních školách a biologie na středních školách a porovnat tyto stupně školy mezi sebou. Výzkum byl realizován kvalitativní analýzou polostrukturovaných rozhovorů se dvanácti aktivními učiteli z Libereckého kraje, kteří vyučují výše uvedené předměty na prvním stupni základní školy (4 učitelé), druhém stupni základní školy (4 učitelé) a na vyšším a nižším stupni gymnázia (4 učitelé). Respondenti zmiňovali, že vše záleží na učiteli, na věku, sociální skladbě žáků, ale také na probíraném tématu. Mezi tématy, která jsou pro žáky atraktivní, jmenovali učitelé např. biologii člověka a zoologii, především savce. Za neatraktivní považovali naopak učivo o nerostech a horninách a botaniku. Většina učitelů přitom zmiňovala, že rádi učí ta témata, která jsou oblíbená i u žáků. Oblíbenost předmětu může zvýšit např. používání názorných pomůcek a krátkých videí nebo zařazení badatelské výuky. Pro udržení zájmu žáků jsou důležité také příklady z praxe a možnost využití poznatků v běžném...
Faktory ovlivňující přístup a motivaci žáků základních a středních škol k učení se první pomoci
Havlíková, Barbara ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Výuka první pomoci ve školách je efektivní způsob, jak dostat důležitost znalosti první pomoci do povědomí co nejvíce lidem ve společnosti. Děti jsou díky své snadné motivaci, lehkému učení a retenci vědomostí vhodná cílová skupina pro získání vzdělané a trénované populace v poskytování první pomoci. V zemích, kde je výuka první pomoci povinnou součástí školních vzdělávacích plánů, se výrazně zvyšuje míra přežití při náhlé zástavě srdce. Náplní této bakalářské práce je shromáždění informací z odborných studií a vytvoření literárního přehledu faktorů ovlivňujících přístup a motivaci žáků základních a středních škol k učení se první pomoci. Práce se zabývá především tím, co ovlivňuje celkový přístup dětí k první pomoci a chuť učit se ji, jaké postupy by se žáci měli učit s odbornou oporou z hlediska vhodnosti vzhledem k jejich věkovým specifikům. Součástí práce je také shrnutí poznatků, jak zefektivnit výuku první pomoci na základních a středních školách (např. jestli je efektivnější výuka pedagogů či odborných zdravotnických pracovníků).
Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů a veřejnosti v ČR
Křečková, Adéla ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
První pomoc je definovaná jako soubor jednoduchých opatření vedoucí k omezení rozsahu a důsledků ohrožení zdraví či života. Její poskytování by se mělo řídit platnými postupy vydávanými každých pět let Evropskou resuscitační radou (ERC) a jsou uvedeny v tzv. Guidelines. Přestože jsou zde postupy přesně definované, v populaci jsou stále silně zakořeněny některé nesprávné postupy a mýty, jež mohou zásadním způsobem ovlivnit zdraví zraněné osoby, nebo dokonce způsobit její úmrtí. V této diplomové práci jsou tyto nesprávné postupy souhrnně nazvány jako miskoncepce. Cílem této diplomové práce je analyzovat miskoncepce vyskytující se napříč českou běžnou a pedagogickou veřejností, jejich rozšíření a zdroje, odkud pocházejí, a následné srovnání těchto poznatků s výsledky Zvěřinové (2018) získanými od pedagogů českých základních škol a gymnázií. Vedlejším cílem byla analýza výskytu miskoncepcí u respondentů z běžné veřejnosti, kteří během svého života absolvovali nějaký kurz první pomoci, případně jak ovlivňuje rozsah absolvovaného kurzu, nebo období, v jakém kurz absolvovali, jejich znalosti. Též jsme zjišťovali míru proškolení v první pomoci na všech stupních vzdělávání. Výzkum byl proveden pomocí internetového dotazníku, jehož hlavní část tvořilo 10 modelových situací, u kterých respondenti rozhodovali...
Evaluace geologického výukového programu a jeho srovnání s výukou ve třídě
Pelechová, Kateřina ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Tato práce se zabývá hodnocením výukového programu Didaktického centra geologie v Říčanech, především tím, jak ovlivňuje postoje žáků ke geologii. Přínos exkurzí a výuky v terénu byl již mnohokrát prokázán, evaluace se však často zaměřovaly spíše na znalosti, na dovednosti a postoje pak až v posledních letech. Neživá příroda je navíc obecně vnímána jako "ta nudnější část přírody", proto mě zajímalo, jestli (a jak) dokáže netradiční forma výuky geologie postoje žáků k ní změnit. Cílem této práce bylo 1) zjistit, jaké jsou postoje žáků ke geologii a k neživé přírodě, a 2) zhodnotit, jestli (případně jak) konkrétní geologický program tyto postoje ovlivní a tento vliv porovnat s vlivem klasické výuky ve třídě. Třetím cílem bylo zjistit, zda daný výukový program pomůže žákům pochopit, jak vznikly různé přírodní útvary. Hlavní výzkumná otázka tedy zněla: Jak ovlivní výukový program postoje žáků k neživé přírodě v porovnání s klasickou vyučovací hodinou, kde bude probírána stejná látka? Podle výsledků mého výzkumu žáci vnímají geologii jako nejméně užitečný obor biologie a patří i k nejméně oblíbeným. Jejich postoje k neživé přírodě jsou ale spíše pozitivní až neutrální. Žádný vliv hodnoceného programu na tyto postoje se však prokázat nepodařilo. Klíčová slova Geologie, výukový program, evaluace, postoje...
Ptáci v učebnicích pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia (Analýza grafického zpracování kapitoly Ptáci se zaměřením na modelové druhy)
Vávrová, Anna ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá grafickým zpracování kapitoly Ptáci (Aves) v učebnicích přírodopisu pro základní školy a nižší gymnázia se zaměřením na používané modelové druhy (dále jen MD) pro danou kapitolu. Zaměření na MD vyplývá z faktu, že autoři vybírají různé zástupce z taxonu a ti nejsou jednotně zobrazování nebo popisováni. Teoretická část DP se zabývá definicí a funkcí učebnice ale také možnostmi jejich výzkumu. Jsou zde popsány zejména výzkumy, které se zaměřují na význam grafické informace v učebnicích a mylné představy u žáků pro taxon ptáci. Ve druhé části kapitoly se věnuji charakteristice taxonu ptáků. V praktické části DP je mým prvním cílem zmapovat a analyzovat grafickou informaci a její zpracování pro taxon ptáci (Aves) v učebnicích přírodopisu pro ZŠ a nižší stupeň gymnázia. Analýza zahrnuje srovnání konkrétních učebnicových druhů, způsoby jejich zobrazování, způsoby jejich popisu v rámci textu a další charakteristiky, které se týkají všech obecných obrázků, jež znázorňují důležité znaky skupiny. Dalším cílem této části DP je popsat a zhodnotit MD pro taxon ptáci (Aves), který by byl vhodný pro výuku na základní škole nebo nižším stupni gymnázia včetně zařazení do učebnic. V závěru DP shrnuji výsledky srovnávání využívaných MD v učebnicích přírodopisu pro ZŠ a nižší stupně...
Analýza miskoncepcí v první pomoci u pedagogů a veřejnosti v ČR
Křečková, Adéla ; Kuba, Radim (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
První pomoc je definovaná jako soubor jednoduchých opatření vedoucí k omezení rozsahu a důsledků ohrožení zdraví či života. Její poskytování by se mělo řídit platnými postupy vydávanými každých pět let Evropskou resuscitační radou (ERC) a jsou uvedeny v tzv. Guidelines. Přestože jsou zde postupy přesně definované, v populaci jsou stále silně zakořeněny některé nesprávné postupy a mýty, jež mohou zásadním způsobem ovlivnit zdraví zraněné osoby, nebo dokonce způsobit její úmrtí. V této diplomové práci jsou tyto nesprávné postupy souhrnně nazvány jako miskoncepce. Cílem této diplomové práce je analyzovat miskoncepce vyskytující se napříč českou běžnou a pedagogickou veřejností, jejich rozšíření a zdroje, odkud pocházejí, a následné srovnání těchto poznatků s výsledky Zvěřinové (2018) získanými od pedagogů českých základních škol a gymnázií. Vedlejším cílem byla analýza výskytu miskoncepcí u respondentů z běžné veřejnosti, kteří během svého života absolvovali nějaký kurz první pomoci, případně jak ovlivňuje rozsah absolvovaného kurzu, nebo období, v jakém kurz absolvovali, jejich znalosti. Též jsme zjišťovali míru proškolení v první pomoci na všech stupních vzdělávání. Výzkum byl proveden pomocí internetového dotazníku, jehož hlavní část tvořilo 10 modelových situací, u kterých respondenti rozhodovali...
Mikroskopická praktika pro základní školu
Švajcrová, Lenka ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce bylo vypracovat přehlednou příručku mikroskopických praktik pro učitele 2. stupně ZŠ. Mikroskopická praktika byla čerpána z běžných učebnic (Fortuna, Fraus, Jinan, Natura, Nová Škola, Prodos, Scientia, SPN) 6. až 9 ročníků pro základní školu a obohacena o zajímavá mikroskopická praktika z internetu. Tato práce se také zabývala postojem žáků k mikroskopování, což jsem zjišťovala pomocí dotazníkového šetření. Ţáci uvedli, že mají kladný vztah k mikroskopování a napomáhá jim k lepšímu pochopení učiva přírodopisu. Také jsem pomocí dotazníkového šetření zjišťovala, jak často žáci ve školách mikroskopují. Ve školách i přes nedostatečné časové dotace v hodinách přírodopisu probíhají mikroskopická praktika převážně jednou za 14 dní. V teoretické části diplomové práce jsem se zaměřila na stavbu světelného mikroskopu, který se používá ve školách při mikroskopování. Dále jsem se zaměřila na přípravu dočasného a trvalého preparátu, které jsou důležitou součástí příručky pro učitele. Také jsem v teoretické části objasnila význam laboratorních praktik a postoj žáků k těmto praktikům. V neposlední řadě jsem se zabývala přehledem učebnic přírodopisu používaných na základní škole a nižším gymnáziu. Klíčová slova: mikroskop, laboratorní praktika, učebnice, postoje žáků, základní škola
Prevence abnormalit příjmu potravy ve výuce
Čermáková, Eliška ; Chlebounová, Irena (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Prevence abnormalit příjmu potravy ve výuce Eliška Čermáková Abstrakt (ČJ) Tato práce se zabývá abnormalitami příjmu potravy, jejich vznikem a faktory, které ovlivňují rozvoj nemoci u člověka. Snaží se získat přehled o informacích, které jsou o tématu prezentovány ve školách, ať už prostřednictvím studijních materiálů, či během prevence. Zjišťuje, jakým způsobem je prevence v Česku prováděna, jak lze dostat informace o problému abnormalit příjmu potravy mezi lidi a co tomu naopak brání. Cílem práce je odhalit nové, nevyužité směry, jak lze zabránit dalšímu šíření nemocí spojených s nezdravou výživou a špatným životním stylem.
Evaluace geologického výukového programu a jeho srovnání s výukou ve třídě
Pelechová, Kateřina ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Poupová, Jana (oponent)
Tato práce se zabývá hodnocením výukového programu Didaktického centra geologie v Říčanech, především tím, jak ovlivňuje postoje žáků ke geologii. Přínos exkurzí a výuky v terénu byl již mnohokrát prokázán, evaluace se však často zaměřovaly spíše na znalosti, na dovednosti a postoje pak až v posledních letech. Neživá příroda je navíc obecně vnímána jako "ta nudnější část přírody", proto mě zajímalo, jestli (a jak) dokáže netradiční forma výuky geologie postoje žáků k ní změnit. Cílem této práce bylo 1) zjistit, jaké jsou postoje žáků ke geologii a k neživé přírodě, a 2) zhodnotit, jestli (případně jak) konkrétní geologický program tyto postoje ovlivní a tento vliv porovnat s vlivem klasické výuky ve třídě. Třetím cílem bylo zjistit, zda daný výukový program pomůže žákům pochopit, jak vznikly různé přírodní útvary. Hlavní výzkumná otázka tedy zněla: Jak ovlivní výukový program postoje žáků k neživé přírodě v porovnání s klasickou vyučovací hodinou, kde bude probírána stejná látka? Podle výsledků mého výzkumu žáci vnímají geologii jako nejméně užitečný obor biologie a patří i k nejméně oblíbeným. Jejich postoje k neživé přírodě jsou ale spíše pozitivní až neutrální. Žádný vliv hodnoceného programu na tyto postoje se však prokázat nepodařilo. Klíčová slova Geologie, výukový program, evaluace, postoje...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.