Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30,659 záznamů.  začátekpředchozí30650 - 30659  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.71 vteřin. 

Acquisition of Czech by French learners: automatic analysis of errors in declension
Šmilauer, Ivan ; Hajičová, Eva (vedoucí práce) ; Hrdlička, Milan (oponent) ; Cardey-Greenfield, Sylviane (oponent)
Představujeme platformu CETLEF určenou k počítačem asistované výuce češtiny, která obsahuje uživatelské rozhraní pro studenty i učitele a která nabízí deklinační cvičení s automatickou diagnostikou chyb. V rámci CETLEF byl vypracován formální model deklinace, který obsahuje detailní klasifikaci skoňovacích paradigmat a pravidla pro realizaci vokalických a konsonantických alternací. Tento model je užit k anotaci požadovaných forem v rámci gramatických cvičení, k prezentaci morfologického systému na plateformě určené studentřum a k diagnostice chyb. Diagnostika je založena na srovnávání chybné produkce s hypotetickými formami, které jsou generovány na základě kmenu požadované formy. Vyhodnocení této diagnostiky na materiálu shromážděném díky CETLEF ukazuje, že většina chyb mřuže být interpretována touto technikou.

The past as a leitmotif in Stewart Parker's dramatic work for stage
Raisová, Michaela ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Tato práce si klade za cíl zkoumat a pojmenovat tendence zobrazování minulosti v dramatickém díle Stewarta Parkera. Podle historika Haydena Whitea hraje při rekonstrukci historie důležitou roli míra invence. Z tohoto pohledu je historikova rekonstrukce minulosti podobná práci spisovatele historických románů nebo dramat. Stewart Parker ve svém díle reflektoval politickou situaci Severního Irska, tzv. the Troubles. V jeho hrách tvoří minulost zásadní prvek. Na jedné rovině slouží jako pozadí, na němž se odehrává drama postav, na straně druhé Parker zdůrazňuje motiv minulosti na osobní rovině jednotlivých postav. Hlavní myšlenkou, která provází celé jeho dílo, je smíření se s minulostí, jakož i koncept sebe nenávisti, v němž Parker spatřuje původce konfliktů. Stewart Parker ve svých hrách často zobrazuje duchy. Tyto postavy hrají v jeho hrách důležitou roli a mají schopnost ovládat jejich dynamiku. V souvislosti s definicí rekonstrukce historie podle Haydena Whitea lze ocenit dílo Stewarta Parkera jako literární alternativu k politické historii konfliktů Severního Irska. Tato práce zkoumá použití a zobrazení minulosti ve hrách Spokesong, Catchpenny Twist, Nightshade, Pratt's Fall, Northern Star, Heavenly Bodies and Pentecost.

Výživové trendy ve zdraví a nemoci ve vybraných náboženstvích
PILEČKOVÁ, Renata
V současné době se v naší společnosti vyskytuje mnoho odlišných kulturních zvyků, trendů, které souvisejí mimojiné i s výživou. V rámci rozvoje naší země se do zdravotnických zařízeních dostane mnoho nemocných, kteří mají odlišné náboženství a s tím související výživové zvyklosti. My si zajisté nepřejeme, aby nemocný zůstal pasivním článkem přijímané péče. Je proto nutné dbát na individuální vyhledávání výživových zvyklostí ze strany sester. Pokud sestra bude vědět, co si nemocný přeje, či nepřeje, co má tedy respektovat, může tyto potřeby aktivně uspokojit. Přispěje tak ke kladné a aktivní spoluúčasti nemocného na péči a bezpochyby napomůže k získání důvěry ke zdravotnickému personálu. V teoretické části jsme se zabývali především výživou ve vybraných náboženstvích. Jednalo se o judaismus, islám, buddhismus, římskokatolickou církev a církev bratrskou. Další části teorie rozebíraly další alternativní výživové trendy. Bylo zmíněno také stravování ve zdravotnických zařízeních a kompetence nutričních terapeutů a asistentů. Pro empirickou část byly stanoveny čtyři cíle, a to specifikovat hlavní znaky výživových trendů ve vybraných náboženstvích, změřit znalosti sester o stravovacích návycích ve vybraných náboženstvích, zjistit, zda sestry zjišťují a respektují výživové trendy u klientů ve vybraných náboženstvích při poskytování ošetřovatelské péče a posledním cílem bylo zjistit význam a dodržování specifických výživových trendů ve vybraných náboženstvích z pohledu klienta a z pohledu sestry. Metodikou práce byl kvalitativní výzkum za pomoci standardizovaného rozhovoru s klienty a kvantitativní výzkum za pomoci dotazníků pro klienty a sestry. Pro kvalitativní výzkum byly stanovené výzkumné otázky, a to s jakými specifickými stravovacími návyky se můžeme setkat u klientů z vybraných náboženství? Dále jestli má respektování výživových trendů vliv na spokojenost klienta s ošetřovatelskou péčí? Pro kvantitativní výzkum se předpokládalo, že neznalost výživových trendů ze strany sester negativně ovlivňuje spokojenost klientů s ošetřovatelskou péčí, a že dodržování odlišných výživových trendů v různých kulturách ztěžuje práci ošetřovatelského týmu ve zdravotnických zařízeních. Výzkum byl realizován v jihočeském a středočeském kraji. Na základě výsledků lze říci, že cíle byly splněny, hypotézy potvrzeny a výzkumné otázky objektivizovány. Byl vytvořen edukační list pro sestry i veřejnost.

"Filmy s romským přízvukem": Současný stav romské kinematografie a její perspektiva
Dvorská, Františka ; Červenka, Jan (vedoucí práce) ; Marková, Taťána (oponent)
"Filmy s romským přízvukem": Současný stav romské kinematografie a její perspektiva Hlavním teoretickým přístupem, o nějž se tato práce opírá, je koncept tzv. kinematografie s přízvukem, který formuloval iránský filmový vědec Hamid Naficy. Na základě jeho metodologického nástroje autorka zkoumá některé složky "stylu s přízvukem", jak se uplatňují právě v romské kinematografii, a dospívá k názoru, že již na malém vzorku tvorby deseti romských filmařů, lze hovořit o určitých komponentách, které jsou více méně společné všem uváděným tvůrcům. Jedná se především o sdílení existence v "meziprostoru", která je navíc v některých aspektech odlišná od "hraniční" existence exilových autorů nebo jiných filmařů diaspory, a to specifickým statusem romské menšiny ve společnosti obecně. Pro romskou kinematografii je příznačná autobiografičnost a začlenění autora do příběhu. Z výrobního hlediska se jedná převážně o filmy alternativní, nízkorozpočtové či artové. Po finanční stránce je romská tvorba nejčastěji podporována veřejnoprávními televizními stanicemi, dotacemi od státu, neziskovými organizace nebo malými produkčními společnostmi. Týmy jsou často tvořeny na přátelských či rodinných vazbách, filmaři většinou pracují s obdobným kolektivem lidí, sami zastávají více funkcí a jsou přítomni při více fázích vzniku...

Výměnný obrázkový komunikační systém a jeho aplikace u dítěte s poruchou autistického spektra
Kozlová, Veronika ; Chittussiová, Lenka (vedoucí práce) ; Nováková, Ivana (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Výměnný obrázkový komunikační systém a jeho aplikace u dítěte s poruchou autistického spektra" se zabývá problematikou komunikace dětí s poruchami autistického spektra. Jedním z cílů práce je podat komplexní přehled o základních poznatcích autismu, které se dotknou historie, triády postižení (charakteristických rysů dětí s autismem), etiologie a dělení autismu dle adaptability. Dalším cílem je pak seznámit čtenáře s podrobnou charakteristikou a využitím výměnného obrázkového komunikačního systému, jelikož tento systém je účelnou metodikou alternativní komunikace, která činí svět více pochopitelným a to nejen dětem s poruchami autistického spektra. Cílem praktické části bakalářské práce je zodpovězení hypotéz, čehož je dosaženo prostřednictvím případové studie. Ta se zabývá životním příběhem a používáním komunikační terapie v běžném životě chlapce s poruchou autistického spektra. Část této práce je také doplněna o dotazníkové šetření, které analyzuje postoje dalších rodičů na výměnný obrázkový komunikační systém.

Možnosti užití prvků jenského plánu v české speciální pedagogice
Zajícová, Markéta ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem reformní pedagogiky a alternativního školství. Popisuje vznik a vývoj nejznámějších a nejčastějších alternativních škol v západním světě. Sleduje provázanost alternativních škol, jejich společné rysy i cíle. Podstatně podrobněji se pak práce zaobírá alternativní školou, která je ve světě známa jako jenský plán. Jsou zde popsány typické rysy a prvky, jimiž se vyznačují školy sjenským plánem. Práce srovnává alternativní školství v Holandsku a v České republice. Předmětem zkoumání této práce je hledání možností využití prvků jenského plánu ve speciální pedagogice. Práce sleduje také ty prvky, které jsou ve speciálních školách využívány a jsou v jenském plánu podstatné. Posledním bodem zkoumání je také možnost integrace žáků z postižením v základní škole s jenským plánem. Podkladem pro tento výzkum jsou rozhovory vedené se zkušenými speciálními pedagogy učícími na speciálních školách pro žáky s mentálním postižením a také s pedagogy, kterým je dobře známa pedagogika jenského plánu. Práce si klade za cíl osvěžit pedagogické stereotypy ve speciální pedagogice a podpořit zapojení prvků alternativní pedagogiky do českého speciálního školství.

Jazyková charakteristika gibraltarské mluvy yanito/llanito
Ducká, Viktorie ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Kratochvílová, Dana (oponent)
Cílem této diplomové práce je představit jazykovou situaci na Gibraltaru. Pozornost bude věnována zejména zvláštnímu jazykovému útvaru, který je tradičně označován termínem llanito. Aby mohl být tento jev popsán ve všech souvislostech, musí být zasazen do historicko- kulturního a jazykového kontextu. Práce je strukturována tak, aby tento kontext osvětlila. V úvodní kapitole je nastíněna historie Gibraltaru včetně souhrnného přehledu nejvlivnějších etnik, které díky svým jazykům a svébytné kultuře výrazně přispěly ke zrodu a vývoji llanita jako specifické gibraltarské mluvy. Problematika spojená se samotným pojmem je tématem třetí kapitoly. Pozornost je věnována terminologickým otázkám - postupně jsou analyzována alternativní označení llanita, totiž yanito či gibberish atd., a jsou analyzovány hypotézy spjaté s těmito názvy. Čtvrtá kapitola se zabývá jazykovými vrstvami, ve kterých u llanita nalezneme nejvíce specifických rysů (syntax, fonetika, slovní zásoba a frazeologie), a povahou těchto rysů. V následující kapitole je pojednáno o dvou Yanito slovnících, totiž o, výkladových slovnících obsahující gibraltarské pojmy a ustálené výrazy. Jedná se o jedinou existující datovou základnu pro llanito. Na závěr je přiblížena aktuální jazyková situace na Gibraltaru. Vize renomovaných jazykovědců o jejím...

Sport a olympijské hnutí v zemích Visegrádu a jejich transformace v postkomunistické éře
Jakubcová, Kristina ; Waic, Marek (vedoucí práce) ; Sekot, Aleš (oponent) ; Kocian, Jiří (oponent)
Práce se zabývá analýzou vývoje a stavu olympijského hnutí v zemích Visegrádu a vzájemnou komparací jednotlivých zemí. Historie vývoje moderního sportu již od jeho počátků, včetně zájmu o rodící se olympijské hnutí, má v těchto zemích podobné rysy. Především po nástupu komunismu procházely dnešní Česká a Slovenská republika, Maďarsko a Polsko nejen v oblasti sportu podobným vývojem. Tato oblast byla "sjednocena" a její řízení vykonávala státní střešní organizace, která si nárokovala řídit všechna odvětví sportu. Olympijské výbory, jejichž existenci bylo nutné zachovat pro možnost přihlašování sportovců na olympijské hry, byly de facto těmto úřadům podřízeny a spojovala je s nimi i jistá "personální unie", v jejímž rámci s nadřízeným úřadem sdílely předsedu. Po pádu komunistického režimu čekaly sport nové výzvy. Musel se vymanit se státního sevření, zároveň však alespoň zčásti nahradit státní zdroj financování zdroji alternativními, vybudovat si vlastní struktury, nastavit vztahy mezi jednotlivými subjekty sportovní scény, stanovit místo, které v těchto vztazích a strukturách bude náležet olympijskému výboru, či ovlivnit legislativní rámec pro vlastní působení. V průběhu výzkumu se však ukázalo, že pochopení vývoje sportu a olympijského hnutí po pádu komunismu není možné bez důkladného popisu situace v této...

Jazyk hip hopu
Malá, Michaela ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Tato práce se zaměřuje na jazyk hip hopu v rámci jazyka a mluvy mládeže a v rámci subkultur, které se k mládeži vztahují. V úvodní kapitole je vysvětlen pojem adolescence a podána charakteristika somatických a mentálních změn, které období dospívání jedince provázejí a které vedou k potřebě zakládat různé subkultury nebo se do nich začleňovat. Druhá kapitola se zabývá mluvou mládeže a jejími specifiky. V následující kapitole je popsána (sub)kultura hip hopu, a to jak z hlediska historického, tak z hlediska současného stavu. Další kapitoly se zabývají jazykovou analýzou textů hiphopových skladeb, recenzí hiphopových desek a diskuzních příspěvků na internetových serverech zaměřených na tuto subkulturu. Cílem práce je popsat a doložit na příkladech specifické jazykové rysy těchto typů textů.

Alternativní metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Kočová, Kateřina ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Valková, Jarmila (oponent)
1 Abstrakt Tato diplomová představuje tři alternativní metody užívané ve výuce cizích jazyků - metodu sugestopedie, Nepustilovu metodu a metodu výuky dramatem Act and Speak. Cílem práce je přiblížit tyto metody jak z hlediska historického, tak z hlediska metodologického. Největší pozornost je věnována hospitacím na alternativních školách doplněným o dotazníky studentů a vlastní obrazový materiál z výuky. Teoretická část je věnována zmíněným metodám z hlediska jejich historického vývoje, způsobu prezentace gramatiky a učebních materiálů. Představuje základní principy a rysy alternativních metod s možností jejich aplikace při výuce češtiny pro cizince. Praktická část prezentuje výzkum složený z hospitací na zkoumaných alternativních školách a z rozhovorů se zakladateli a přímými pokračovateli těchto metod. Její součástí je analýza dotazníku zjišťujícího názory a povědomí lektorů ohledně efektivity a využitelnosti netradičních metod ve výuce. Výsledky praktických hospitací a závěry vyvozené z dotazníku ukázaly, že jako nejpřínosnější hodnotí lektoři metodu Act and Speak. V závěru praktické části jsou rovněž prezentovány návrhy vlastních aktivit pro výuku češtiny pro cizince vycházející principielně z popisovaných alternativních metod. V poslední kapitole je vypracována shrnující tabulka mapující uplatnění...