Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 107 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The Development of Mimetic Desire towards Latent Conflict in the Work of Katherine Mansfield
Nováčková, Zuzana ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Pomocí Aristotelova konceptu imitačního chování a teorie mimetické touhy, ražené René Girardem, lze analyzovat některé povídky Katherine Mansfield. Analýza popisuje nejen vývoj mimetické touhy, společně s jejími implikacemi, ale odhaluje i její negativní a pozitivní charakteristiky. Negativními aspekty jsou myšleny komplikace, které mimetická touha vnáší do vztahů; mezi pozitivní stránky patří sebepoznání. Analýza povídek však nesleduje Girardovu teorii ve všech jejích fázích, odhaluje naopak specifický způsob, jak se do určité míry vypořádat s mimetickou touhou bez násilí: konflikty utajovat. Argumentace je nejprve zaměřena na Aristotelovo chápání mimeze jako imitačního chování, jež je přirozenou a příjemnou součástí lidského projevu. Nejlépe ji lze pozorovat u dětí. Povídky ukazují, podle čeho si děti vybírají své modely, jak prostřednictvím mimeze rozumí okolnímu světu, zejména společenským a mezilidským pravidlům, a jak je pro dětskou mimezi důležitá představivost. Analýza se vyvíjí od popisu přirozené mimeze k prvním známkám mimetické touhy. Zaměřena je především na dva typy jejího zprostředkování a na postupné uvědomování si vlastní autenticity. Autenticitu může člověk hledat dvěma způsoby, které Girard nazývá zprostředkováními. Rozlišuje vnitřní a vnější zprostředkování. Přechod od jednoho...
Religion and Spirituality in Eimear McBride's A Girl is a Half-Formed Thing and Sally Rooney's Beautiful World, Where Are you
Málková, Daniela ; Theinová, Daniela (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
práce Ačkoli Eimear McBride a Sally Rooney zdánlivě nemají jako autorky co do stylu a témat svých prací mnoho společného, spojuje je jejich irský původ a kritický pohled na způsob, jímž katolická církev životy mnoha generací tamních obyvatel. Náboženství není převládajícím tématem jejich děl, ale jejich postavy jsou do jisté míry ovlivněny odkazem irského katolicismu. Zatímco McBride se k víře své hlavní postavy staví negativně, Rooney se zapojuje do debaty o tom, zda je katolická víra v 21. století ještě praktikovatelná, či nikoli. Obě si osvojily výjimečný přístup k vyprávění a způsobem, jímž užívají jazyk, porušují tradiční románové konvence. Tato práce zkoumá, jak ve svých dílech tematizují náboženství a politiku, jak je ovlivňuje náboženská historie Irska a jak formální prvky jejich próz fungují v souladu s jejich vypravěčskými strategiemi. Druhá kapitola se zaměřuje na McBride a její výjimečné využití proudu vědomí. Ačkoli McBride nebyla ani zdaleka první, kdo jej používal, přijala fragmentární povahu této vyprávěcí techniky za vlastní. Díky proměnlivé formě, v níž pasáže s narušenou syntaktickou strukturou střídají jasnější části textu, vidíme, jak je hlavní postava - Dívka, která zůstává celou dobu příběhu bezejmenná - zraněná. McBride nabídla jedinečný vhled do traumatizované mysli své...
Rude Awakening: The Collapse of the American Dream in the Death of a Salesman and Streetcar Named Desire
Šáralová, Karolína ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
Resumé Americký sen představuje základní aspekt amerického společenského paradigma a jeho různé formy můžeme nalézt v mnoha zásadních literárních dílech amerických autorů. Cílem této práce je prozkoumat tento fenomén v kontextu amerického dramatu v polovině dvacátého století, konkrétně ve hrách Smrt obchodního cestujícího od Arthura Millera a Tramvaj do stanice Touha od Tennessee Williamse. Tyto hry sdílejí tragické konce hlavních hrdinů, kteří nedokázali dosáhnout jejich Amerického snu. Tato práce zkoumá vývoj a význam Amerického snu v americké historii a identifikuje tři formy tohoto konceptu: Sen o nezávislosti, Sen o vlastnictví a Sen o osobnosti. Tyto formy jsou následně podrobněji popsány a uvedeny do kontextu rozebíraných her. Tímto je sestaven stručný přehled Amerického snu jako společenského konceptu a je upřesněn jeho význam ve vybraných dramatech. Tyto formy Amerického snu jsou podrobněji zkoumány ve Tramvaji do stanice Touha a Smrti obchodního cestujícího. Motivace protagonistů je spojena s Americkým snem pomocí analýzy charakteru postav. Tato práce dokazuje, že jejich zhroucení jsou způsobena ztrátou ideálů Amerického snu, které jim dodávaly identitu, naději a zabezpečení. Bez těchto hodnot nedokáží pokračovat ve svých životech a musí se ukrýt ve světě fantazie. Ve Smrti obchodního cestujícího...
Cinema, Television and Conceptual Transmutations in Samuel Beckett's 1960s Prose
Nixon Kiryushina, Galina ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent) ; Weller, Shane (oponent)
Tato disertační práce zkoumá vliv úzké osobní a profesionální angažovanosti Samuela Becketta v práci s filmovými a televizními technologiemi na formu a obsah jeho prozaických děl z 60. let 20. století. Zprvu mapuje Beckettův zájem o kinematografii a její složitou, ale přesto klíčovou roli ve vývoji jeho estetického smýšlení ve 30. letech, což pro něj bylo formativní a intelektuálně bohaté období, k němuž se po celý svůj život a spisovatelskou kariéru vracel. Práce čerpá z korespondence, nepublikovaných rukopisných materiálů, kritických a tvůrčích děl, jakož i z četných dobových zdrojů a s jejich pomocí sleduje proměny Beckettova porozumění filmové teorii a praxi v průběhu tohoto desetiletí. Mimo jiné popisuje jeho názory na dokumentární film, montáž i úpadek němého černobílého filmu, které zasazuje do kontextu širších kulturních debat napříč modernistickou Evropou o významu filmu jako umělecké formy. Disertace dále sleduje vliv těchto zkušeností na Beckettova pozdější praktická setkáni s filmovým a televizním médii, počínaje prací na Filmu v roce 1963, a uvažuje o způsobech, jimiž se tyto technologické formy vyjádření a jejich specifika podílely na rozvoji zcela nového pojetí Beckettovy prózy. Prostřednictvím analýz méně známých spoluprací Becketta se specialisty z oboru nabízí užší náhled na...
Cultural Identity and Gender Stereotypes in Christina Reid's plays Joyriders and Clowns
Vašková, Petra ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
práce Třicetiletý konflikt v Severním Irsku, známý také jako Troubles, inspiroval mnoho děl napsaných a zasazených do tohoto období. Severoirská dramatička Christina Reidová napsala několik her, které zobrazují život v ohnisku konfliktu. Na rozdíl od tendencí v severoirské literatuře se však zaměřila na postavy, které žily na okraji historických narativů. Soustavně vykreslovala postavy, které bořily kulturní a genderové stereotypy, a vytvářela tak prostor pro vytváření rovnosti v Severním Irsku. Tato práce se zabývá dvěma jejími hrami, Joyriders a jejím pokračováním Clowns, v sociokulturním kontextu. Tyto dvě hry byly vybrány proto, že se jim nedostalo takové odborné pozornosti jako jiným jejím hrám a také proto, že poskytují jasný vhled do mnoha aspektů kulturního konfliktu a genderové problematiky. Tato práce se zaměřuje na tvrzení, že Christina Reidová ve svých hrách narušuje genderové a kulturní stereotypy tím, že do historických narativů přidává postavy, které nebyly v severoirském literárním kánonu běžné, a ukazuje tak skutečnou reprezentaci této oblasti. Z hlediska struktury má práce pět kapitol včetně úvodu a závěru. Druhá kapitola zkoumá sociokulturní kontext Severního Irska, tradiční kulturní identity a genderové stereotypy. Celkově vytváří základ pro další kapitoly. Pro analýzu...
Anna Burns's No Bones and Milkman: Bildungsroman and Trauma
Klečanská, Štěpánka ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Přestože je pojem Bildungsroman spojován především s romány 18. a 19. století, tento žánr, nebo alespoň jeho rysy, stále přetrvává v současné literatuře. Manfred Engel definuje tři hlavní předpoklady pro vymezení Bildungsromanu: jedna ústřední postava, která prochází vývojem, jenž obvykle začíná v dětství, a nakonec dosáhne dospělosti, přičemž odkazuje k utváření identity. n je provázán se společností, jelikož se v něm objevuje rebelie proti ní přizpůsobení se. Žánr, který vznikl díky změnám ve společnosti, se vyvíjel spolu se společeností několik variant žánru. Kritici postupně začali používat termíny ženský a feministický Bildungsroman, který představuje ženskou , což v dřívějších románech tohoto žánru nebylo obvyklé. Vznik nových ženských hrdinek ve dvacátém století byl částečně způsoben tím, že ženy dokázaly postupně získat stejné možnosti, které byly dříve dostupné výhradně jejich mužským protějškům. Bildungsroman v irské literatuře v mnoha ohledech navazuje na obecnou tradici tohoto žánru. Přesto se v něm objevují některé specifické . Jedním z častých té způsob nalezení vlastní identity nebo potenciálu. Na rozdíl od klasického Bildungsromanu se hrdinové často nepodřizují společenským normám, což otevírá otázku vnitřního exilu: ačkoli hlavní hrdina neopustí komunitu, přesto se jí odcizí Za zástupce...
Haunted by the New Woman
Farniková, Hana ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Horová, Miroslava (oponent)
(CZ) Proměny genderu jsou jedním ze základních témat pozdně Viktoriánského gotického románu. Dřívější gotické romány zobrazovaly ženu buďto jako oběť nebo monstrum, ale poté, co se objevil žurnalistický fenomén Nové ženy, který se stal proto-feministickým ideálem a konzervativní noční můrou, se osud monstrózních žen prahnoucích po nezávislosti stal zdrojem sympatií. Tím, že Gotický román mění pravidla přežití, trestá ty, kteří se zprotiví morálním, sociálním a politickým normám své doby. Nereaguje tak jenom na kulturní ideály a anti-ideály, ale vyvolává také ve čtenáři emocionální odezvu a poskytuje jim tak příležitost přehodnotit vlastní stanoviska. Magisterská práce se zabývá vztahem ženské monstrosity a genderových ideálů, které dominovaly genderové krizi odehrávající se na konci 19. století. Spojuje tedy upírství s vlastnostmi běžně připisovaným Novým ženám, jako je promiskuitní chování, nenávist k dětem, a touha osvobodit se z pout patriarchální společnosti. I když jsou tyto zrůdné ženy přeměněny v ideál mrtvé ženy, která ztrácí kontrolu nad svým příběhem, vrací se pak jako duchové. I nadále tak zaměňují typicky ženské a mužské rysy. Posednutá žena se tak chová jako muž a muž pod mučivým vlivem duchů propadá ženské hysterii. V těchto podmínkách je přežití nemožné. Gotický román 19. století...
An analysis of representation of significant events and personalities of Irish history in the period from 1916-1923 in Irish film
Kejmar, Tomáš ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav anglistiky a amerikanistiky Tomáš Kejmar Abstrakt bakalářské práce THE ROAD NOT TAKEN Analýza reprezentace významných událostí a osobností irských dějin v období 1916-1923 v irském filmu Abstract of BA Thesis An analysis of representation of significant events and personalities of Irish history in the period from 1916-1923 in Irish film. Praha, květen 2011 vedoucí práce: Clare Wallace, Ph.D. 2 Abstrakt Tato bakalářská práce se zaměřuje na období irské historie v letech 1916 až 1923, tedy období, které začíná Velikonočním povstání a končí Irskou občanskou válkou. Předmětem studie je to, jakým způsobem je toto období zachyceno ve třech celovečerních historických filmech uvedených v posledních dvou desetiletích. Konkrétně se jedná o snímky The Treaty (1992), režie Jonathan Lewis; Michael Collins (1996), režie Neil Jordan; a The Wind That Shakes the Barley (2006), režie Ken Loach, který byl uvedený do české distribuce pod názvem Kdo seje vítr. Hlavním cílem této práce je analyzovat způsob, jakým jsou představeny historické události a hlavní postavy filmů, a nabídnout možná vysvětlení, co z daných způsobů zobrazování osob a událostí vyplývá. V závislosti na těchto závěrech je posuzováno i to, jakému účelu mají tyto způsoby nakládání s historickým materiálem...
John Millington Synge and Irish mythology - Deirdre of the sorrows
Pecovová, Petra ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Vo svojej bakalárskej práci sa zaoberám vzťahom medzi mytologickým príbehom o Deirdre and hrou Johna Millingtona Syngea Deirdre of the Sorrows. Zameriavam sa predovšetkým na aspekty ako postavy, témy a motívy, ktorými sa Syngeova Deirdre líši od predchádzajúcich verzií tejto legendy. V prvej časti zmieňujem všetky verzie, ktoré sa odrážajú v Syngeovej hre a tie zahrňajú verziu z Book of Leinster, stredovekú verziu z Glenmasan Manuscript a taktiež verzie spisovateľov a dramatikov, ktorí boli Syngeovými súčasníkmi v Abbey Theater. V krátkosti zmieňujem aspekty, v ktorých sa Syngeov prístup buď líši alebo zhoduje s týmito verziami. Druhá kapitola sa venuje postaveniu osudu, jeho zastúpeniu v daných verziách a tomu ako ovplyvňuje ústredné témy a motívy. V poslednej časti mojej prace analyzujem vývoj hlavnej ženskej postavy a jej postavenie ako tragickej hrdinky. Cieľom mojej práce bolo hlavne poukázať na to, ako zobrazovanie realizmu bolo najpodstatnejšou zložkou hier pre Syngea, a to aj v prípade keď sa zaoberal legendou, ktorá sa zakladá na pravom opaku. Najdoležitejšie pasáže tejto práce sú práve tie, ktoré odhaľujú nezrovnalosti v zobrazení postáv a motívov, pretože poukazujú na to, že Syngeovo zlúčenie hrdinského a dedinského sveta nebolo úspešné. Napriek tomu, že sa mu podarilo zobraziť určité všeobecne...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 107 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.