Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
"Filmy s romským přízvukem": Současný stav romské kinematografie a její perspektiva
Dvorská, Františka ; Červenka, Jan (vedoucí práce) ; Marková, Taťána (oponent)
"Filmy s romským přízvukem": Současný stav romské kinematografie a její perspektiva Hlavním teoretickým přístupem, o nějž se tato práce opírá, je koncept tzv. kinematografie s přízvukem, který formuloval iránský filmový vědec Hamid Naficy. Na základě jeho metodologického nástroje autorka zkoumá některé složky "stylu s přízvukem", jak se uplatňují právě v romské kinematografii, a dospívá k názoru, že již na malém vzorku tvorby deseti romských filmařů, lze hovořit o určitých komponentách, které jsou více méně společné všem uváděným tvůrcům. Jedná se především o sdílení existence v "meziprostoru", která je navíc v některých aspektech odlišná od "hraniční" existence exilových autorů nebo jiných filmařů diaspory, a to specifickým statusem romské menšiny ve společnosti obecně. Pro romskou kinematografii je příznačná autobiografičnost a začlenění autora do příběhu. Z výrobního hlediska se jedná převážně o filmy alternativní, nízkorozpočtové či artové. Po finanční stránce je romská tvorba nejčastěji podporována veřejnoprávními televizními stanicemi, dotacemi od státu, neziskovými organizace nebo malými produkčními společnostmi. Týmy jsou často tvořeny na přátelských či rodinných vazbách, filmaři většinou pracují s obdobným kolektivem lidí, sami zastávají více funkcí a jsou přítomni při více fázích vzniku...
Reflexe společenského smýšlení o Romech v československé a české kinematografii
Dvorská, Františka ; Červenka, Jan (vedoucí práce) ; Andrš, Zbyněk (oponent)
Slovo umění je jedním z nejdůležitějších termínů, chceme-li zkoumat vzájemné vztahy mezi kulturou a společností. Umění je také jedním z prostředků utváření lidské identity. Pro menšiny jakéhokoliv zaměření se stává velmi podstatnou součástí života - na jedné straně je prostředkem k osobní reflexi kultury daného společenství a k její manifestaci před veřejností, na straně druhé může přispívat k dezinterpretaci a podporovat vžité stereotypy. Zdá se, že ze všech druhů umění je v tomto ohledu "nejnebezpečnější" právě film. Film se ze všech umění nejvíce může přiblížit realitě, a tím ji také nejsnáze zkreslit. Na rozdíl od jiných umění film nabízí další rozměr - nejedná se již jen o naše představy. Svět, který zobrazuje, je plně vykreslen, a tato schopnost usnadňuje manipulaci s recipientem. Zatímco autor knihy o Romech nás jednoduše zavede do romského prostředí a my se sžijeme s myšlenkou, že hlavní představitelé jsou Romové, v případě filmu se vynořují ještě další otázky, jako například, kde byl film natáčen a jsou-li herci skuteční Romové. Všechny tyto zdánlivé detaily nesmírně ovlivňují celý diskurz o daném filmu, o kinematografii zabývající se menšinami, a konečně přispívají i k diskusi o minoritách vůbec. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.