Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22,026 záznamů.  začátekpředchozí22017 - 22026  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.26 vteřin. 

Grigorij Musatov
Klímová, Barbora ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Cílem mé diplomové práce je zpracování malířského díla ruského malíře Grigorije Musatova. Uvědomuji si, že v práci nejsou (a pravděpodobně ani být nemohou) uvedeny všechny obrazy vytvořené tímto autorem. Jeho kresby a skicy z důvodu rozsahu práce zcela vynechávám. Přesto jsem se pokusila o zdokumentování písemných pramenů a informací, ale především všech dostupných malířských děl, která se nacházejí v galeriích, ve sbírkách soukromých sběratelů a v posledních letech i v mnohých obchodech s uměním. Za velmi důležité jsem považovala zpracovat nalezený strojopis největšího sběratele, mecenáše a velkého přítele Musatova, Ivana Jana Smetany, který již za malířova života sepisoval jeho výpovědi a také vytvářel soupis děl. Rovněž neopomenutelným zdrojem informací jsou výpovědi Musatovovy dcery, Eleonory Musatovové. Tyto informace jsou také pramenem pro biografické údaje. V první kapitole zabývající se životopisem budu z těchto pramenů často citovat, protože kromě několika obsahově stručných katalogů a novinových recenzí jiné zdroje prakticky neexistují. Životopisná fakta často odkrývají a vysvětlují náměty, kterými se Musatov zabýval. Proto je v úvodu své práce podrobněji rozvádím. Chci poukázat na stylově různorodou tvorbu umělce, patřícího bezpochyby k autorům, kteří svou originální malbou rozšířili spektrum...

Dětské čtenářství jako ukazatel zázemí a vývoje dítěte i společnosti
VáclavíkováHelšusová, Lenka ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Horák, Josef (oponent)
Text se věnuje čtenářství jako jedné z nezbytností existence jedince v moderní společnosti. Pozornost soustředí především na dětské čtenářství jako projev osvojování si čtenářských návyků, které člověk zachovává z dětství pro svůj další život. Autorka definuje čtenářství jako soubor dovedností, návyků a postojů, které v hlavní části textu analyzuje. První část díla prezentuje za pomoci vybraných teorií některé z charakteristických rysů současné společnosti, z nichž vyplývá význam čtenářské gramotnosti jedince. Jedná se především o teorie zaměřené na informační, respektive vědomostní povahu společnosti, její vzdělanostní strukturu a reprodukci vzdělanosti. Dále je zde prezentována genderová diferenciace ve vzdělanostní struktuře a problematika volného času - témata, která jsou významná pro následný výklad analýzy stavu dětského čtenářství. V závěru první části autorka prezentuje koncept funkční gramotnosti jako základu, z nějž vychází identifikace čtenářské gramotnosti pro další analýzu. Druhá část explicitně analyzuje stav dětského čtenářství v České republice ve smyslu identifikace základních prvků, které jej tvoří a kontextů, v nichž vzniká. Analýza vychází z dostupných sociologických dat, která umožňují identifikovat charakteristiky dětského čtenáře a nečtenáře a jejich odlišné podmínky ve vztahu ke...

Zásady správné komunikace sociálních pracovníků s lidmi s postižením
Novotná, Anna ; Kodymová, Pavla (vedoucí práce) ; Havránková, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce bude pojednávat o správné komunikaci sociálních pracovníků s lidmi se zdravotním postižením. V první části se práce zabývá právy zdravotně postižených osob, principy běžné mezilidské komunikace a principy alternativní a augmentativní komunikace. V dalších částech se čtenář dozví o konkrétních pravidlech a zásadách, kterými by se měl sociální pracovník řídit, pokud komunikuje s člověkem s postižením zraku, sluchu, se získaným postižením, s DMO a s mentálním postižením - Downovým syndromem.

Využití infračervené a Ramanovy spektrometrie v preformulačním vývoji léčiv
Klimeš, Jiří ; Vrbatová, Ivana (oponent) ; Kovaříková, Petra (vedoucí práce)
55/56 ABSTRAKT VYUŽITÍ INFRAČERVENÉ A RAMANOVY SPEKTROMETRIE V PREFORMULAČNÍM VÝVOJI LÉČIV Mgr. Jiří Klimeš Duben 2010 Katedra farmaceutické chemie a kontroly léčiv; Farmaceutická fakulta, Univerzita Karlova v Praze Zentiva, k.s., Praha, Oddělení vývoje, Laboratoře pevné fáze Cílem preformulačního vývoje je získat potřebné informace k formulaci léku, který bude stabilní, vhodný k hromadné výrobě a bude v souladu s požadavky terapie a regulačních autorit. Za tímto účelem je ve farmaceutickém průmyslu využíváno analytických metod, kterými se stabilita, kvalita a případné interakce účinné látky s látkami pomocnými zjišťuje. Kritérium pro výběr konkrétní metody je její přesnost, účinnost a v neposlední řadě rychlost a obtížnost měření. Nepostradatelné jsou metody pevné fáze, právě pro jejich jednoduchost provedení a možnost získání dalších informací o látce jako jsou např. polymorfie, velikost a rozložení částic. Tyto informace jsou naprosto esenciální jak pro samotnou formulaci finálního přípravku, tak i jeho výsledné vlastnosti. Na oddělení vývoje v Laboratořích pevné fáze Zentiva, k.s. byly tedy pomocí infračervené a Ramanovy spektroskopie studovány případné interakce a inkompatibility mezi účinnou látkou a excipienty použitými pro formulaci konkrétní lékové formy. Byly studovány kvalitativní parametry u...

Strategie rozvoje cestovního ruchu vybraného regionu
Kačírková, Sabina ; Vaško, Martin (vedoucí práce) ; Kondrashov, Alexey (oponent)
Cestovní ruch je dynamicky se rozvíjejícím odvětvím svého druhu a významným ekonomickým činitelem v celém světě. Významu nabývá jak v České republice, tak i v regionálním měřítku, tedy i v Kraji Vysočina. Kraj Vysočina má velký potenciál pro rozvoj cestovního ruchu, avšak dosud není dostatečně využíván. Cílem diplomové práce je vytvořit obraz současného stavu cestovního ruchu na Vysočině, zhodnotit jeho předpoklady a možnosti, kterými by se měl kraj v budoucnu ubírat. Na základě střednědobých dokumentů a strategií zpracované krajem a organizací cestovního ruchu jsou představeny jednotlivé cíle a opatření, které jsou následně zhodnoceny. Díky zjištěným poznatkům ze SWOT analýzy a strategií jsou v závěru práce navrhnuta řešení a projekty, které by mohly napomoci dalšímu rozvoji. Diplomová práce spíše podává globální pohled na současnou problematiku cestovního ruchu v Kraji Vysočina.

Komunikační systémy hluchoslepých osob
Louvarioti, Yiannoula ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá komunikačními systémy hluchoslepých osob. V teoretické části jsou základní informace o hluchoslepotě - definice, klasifikace hluchoslepých osob, hluchoslepé osobností, etiologie a doba vzniku postižení, syndromy způsobující hluchoslepotu. Jedna kapitola je zaměřena na hlavní kompenzační pomůcky. Stěžejní kapitolou jsou komunikační systémy hluchoslepých osob. Cílem mé práce je zmapovat minoritu hluchoslepých v České republice se zaměřením na komunikační techniky a získat informace o nejčastějších problémech, se kterými se setkávají hluchoslepé osoby při komunikaci. Praktickou část tvoří výzkum formou dotazníku. Výzkumu se zúčastnily osoby sdružené v o.s. LORM - společnosti pro hluchoslepé, která v současné době sdružuje asi nejvíce takto postižených osob.

Literární dílo Josefa Kostohryze v proměnách času
Kvasnovský, Vojtěch ; Med, Jaroslav (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Resumé Diplomová práce "Literární dílo Josefa Kostohryze v proměnách času" pojednává o životě a díle básníka Josefa Kostohryze. Kdy tehdejší svět v různých proměnách kterými procházel, tvořil a formoval básníkovo dílo. Do jeho života vstupovali různí lidé, přátelé či nepřátelé, kteří na něm zanechávali stopy již od raného dětství, některé vzpomínky se odrážejí v jeho díle. Hrůzy dějin 20. století, především dvě světové války, období komunistického pronásledování, třináctileté věznění a snaha tehdejšího režimu umlčet tohoto autora a jeho přátele, byly hlavními motivy zrcadlící se v jeho tvorbě. Lidé, se kterými se setkal, ve vězení či na svobodě, dobrými nebo špatnými, se mu stali příkladem, ponaučením a inspirací. Však největším vzorem pro společnost byl a je dodnes Kostohryz sám. Tyto prožitky ovlivnily nejenom jeho život, ale přenáší se i do jeho díla, které má široký záběr od poezie, přes prózu, překladatelskou činnost až po napsání učebnice. V této práci jsem se pokusil uspořádat literární tvorbu Josefa Kostohryze do jednotlivých časových úseků, tak jak vyplývaly z životních situací autora. Nedílnou součástí mé práce je také rozbor jeho životního příběhu. Bez znalosti autora jako člověka, jeho rodiny, životních příběhů nelze dobře chápat poselství jeho tvorby a proto tyto dvě oblasti propojuji ve své...

Copy, imitation, forgery as an artistic principle in the novel Chatterton by Peter Ackroyd
Labanczová, Johana ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Práce se zabývá různými druhy opakování, které je možno v neobyčejně hojné míře pozorovat v románu Chatterton od britského prozaika Petera Ackroyda, a to v nejrůznějších rovinách knihy: v tematickém a motivickém plánu, struktuře textu i rovině metatextové. Konkrétně jde například o opakování určitých motivů, případně citace a narážky. Různé druhy opakování jsou v úvodní kapitole nejprve popsány, aby mohly být co nejpřesněji rozlišeny jeden od druhého, jakož i vztaženy k pasážím z románu, v nichž se vyskytují. Takováto opatrnost je na místě obzvlášť z toho důvodu, že angličtina rozlišuje mezi třemi výrazy pro padělatelství, a sice "to counterfeit" - padělat něco tak, aby byl výsledek co možná nejpodobnější originálu, "to forge" - padělat něco tak, že si autor nejprve vymyslí fiktivního autora padělku anebo napodobí styl autora skutečného a stvoří další z "jeho" děl. Poslední z výrazů, kterými je v angličtině možno označit činnost padělatelství je "to plagiarise," kdy se již padělatel neskrývá v cizí identitě, ale veřejně si přivlastňuje díla druhých. Práce dále popisuje, jak princip opakování pomáhá vytvářet intertextuální dimenzi Ackroydova románu, který se vztahuje nejenom k mnoha textům literární a filosofické tradice, ale také sám k sobě. Pro jasnější orientaci v problému je uvedena základní terminologie...

Maryša a Anežka. Úspěch a selhání Viléma Mrštíka
Smolíková, Miroslava ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Resumé Bakalářská práce Maryša a Anežka. Úspěch a selhání Viléma Mrštíka se zabývá dramatem Maryša, které napsal V. Mrštík se svým bratrem A. Mrštíkem roku 1894, a dramatem Anežka, na kterém V. Mrštík spolupracoval se svou ženou B. Mrštíkovou do roku 1912. Obě díla jsou zasazena do literárně-historického kontextu a do kontextu autorova života. V úvodu jsou představeny prameny, studijní literatura a základní teze, se kterými je k práci přistupováno. V části o Maryše práce rozšiřuje výzkum M. Ljubkové o genezi informacemi z korespondence V. Mrštíka s dramaturgem L. Stroupežnickým. Zabývá se také podílem V. Mrštíka na hře. Ss použitím dobových kritik analyzuje premiéru a dobovou recepci dramatu. V části o Anežce je v této práci na základě korespondence a rukopisů z literárního archivu Památníku národního písemnictví mapována geneze hry. V rámci geneze jsou citovány argumenty V. Mrštíka na její obranu. Dále jsou zde vylíčeny okolnosti premiéry Anežky a jejího stažení z jeviště a možný pocit viny dramaturga J. Kvapila na sebevraždě V. Mrštíka. S použitím dobových kritik práce přibližuje recepci Anežky. Jejich spojením s vlastní literární analýzou je zde vysvětleno, proč Anežka neuspěla na jevišti. Práce je doplněna o srovnání Maryši a Anežky a z toho vyplývající důvody Mrštíkova autorského selhání. Závěrem je...

Utváření kolektivní inteligence v kyberprostoru na příkladu počítačových her
Chaloupková, Šárka ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Cílem práce je popsat utváření kolektivní inteligence v prostředí kyberprostoru a zaměřit se na její užití na příkladu počítačových her. Myšlenka vychází z díla Pierra Lévyho, který zastává názor, že v době digitální revoluce je hodnota obrazu jednou z nejdůležitějších. V tomto procesu hraje stejně důležitou roli nárůst hodnoty myšlenky, narace, sociálních komunit a také vývoj nových mediálních nástrojů a technologií. Společně s tím se, kromě vnitřního prostředí her (vývoj příběhu, sociální interakce, stavba herního prostředí, herní subkultura, herní role), utváří i prostředí za hranicemi samotné hry (transmediální vyprávění, produsage - fan stránky, sdílení obsahu, diskuzní fóra). Práce bude uvedena pojmy kolektivní inteligence, vývoj sociální paměti, kyberprostor a bude se inspirovat také dalšími autory, kteří se zabývají kolektivní inteligencí, jako jsou Henry Jenkins, James Surowiecki nebo Derrick de Kerckhove. Zároveň by měla poskytnout i opačný pohled na problém a to na základě prací odpůrců, kterými jsou např. Cory Doctorow. Strategie a použití kolektivní inteligence budou popsány na příkladu konkrétních her. klíčová slova: kolektivní inteligence, kyberprostor, videohra, Pierre Lévy, ludologie