Název:
Maryša a Anežka. Úspěch a selhání Viléma Mrštíka
Překlad názvu:
Success and Failure of Vilém Mrštík (Maryša and Anežka)
Autoři:
Smolíková, Miroslava ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Bakalářská práce Maryša a Anežka. Úspěch a selhání Viléma Mrštíka se zabývá dramatem Maryša, které napsal V. Mrštík se svým bratrem A. Mrštíkem roku 1894, a dramatem Anežka, na kterém V. Mrštík spolupracoval se svou ženou B. Mrštíkovou do roku 1912. Obě díla jsou zasazena do literárně-historického kontextu a do kontextu autorova života. V úvodu jsou představeny prameny, studijní literatura a základní teze, se kterými je k práci přistupováno. V části o Maryše práce rozšiřuje výzkum M. Ljubkové o genezi informacemi z korespondence V. Mrštíka s dramaturgem L. Stroupežnickým. Zabývá se také podílem V. Mrštíka na hře. Ss použitím dobových kritik analyzuje premiéru a dobovou recepci dramatu. V části o Anežce je v této práci na základě korespondence a rukopisů z literárního archivu Památníku národního písemnictví mapována geneze hry. V rámci geneze jsou citovány argumenty V. Mrštíka na její obranu. Dále jsou zde vylíčeny okolnosti premiéry Anežky a jejího stažení z jeviště a možný pocit viny dramaturga J. Kvapila na sebevraždě V. Mrštíka. S použitím dobových kritik práce přibližuje recepci Anežky. Jejich spojením s vlastní literární analýzou je zde vysvětleno, proč Anežka neuspěla na jevišti. Práce je doplněna o srovnání Maryši a Anežky a z toho vyplývající důvody Mrštíkova autorského selhání. Závěrem je...The thesis called "Marysa and Anezka. Success and failure of Vilem Mrstik" deals with Marysa, a drama co-written by V. Mrstik and his brother A. Mrstik in 1894, and Anezka, a play finished by V. Mrstik in collaboration with his wife B. Mrstikova in 1912. Both dramatic works are introduced within the literary-historical context and within the personal history of the author. Introduction provides insight into source-books, the most important previous studies of the field and basic propositions around which the thesis revolves. The Marysa part expands the research of M. Ljubkova with information from correspondence between V. Mrstik and L. Stroupeznicky. It also questions the importance of V. Mrstik's inputs to the collective work and analyses premiere and critical reception of the drama, using contemporary reviews. The Anezka part follows genesis of the play with use of correspondence and manuscripts from literary archive of The Museum of Czech Literature (PNP). The genesis includes quotes of V. Mrstik defending the drama. The thesis also describes circumstances of Anezka's premiere and its disappearance from the stage and mentions the probability of guilty conscience that dramaturgist J. Kvapil might have had about V. Mrstik's suicide. Reception of Anezka is depicted with the help of contemporary...
Klíčová slova:
Alois Mrštík; Anežka; Božena Mrštíková; geneze; Jaroslav Kvapil; Maryša; premiéra; psychologické drama; realismus; recepce; sebevražda autora; Vilém Mrštík; Alois Mrstik; Anezka; Bozena Mrstikovi; genesis; Jaroslav Kvapil; Marysa; premiere; psychological drama; realism; reception; suicide of the author; Vilem Mrstik