Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,061 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 
Hospodářsko-kulturní vývoj městyse Lhenice v 19. století
Kopejtko, Martin ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Diplomová práce "Hospodářsko-kulturní vývoj městyse Lhenice v 19. století" se věnuje zkoumání transformací života v městečku Lhenice během tzv. dlouhého 19. století, tedy období, které bylo ve znamení nastupující moderny, průmyslové revoluce, urbanizace, vzniku národních států, tedy také nacionalismu a boje za vlastí národní identitu a v českých zemích probíhajícího národního obrození. Analýza se zaměřuje na klíčové aspekty hospodářského vývoje, jako jsou změny v zemědělství, rozvoj řemesel a průmyslu, úpadek systému trhů, a také na kulturní proměny, např. vznik organizovaného spolkového života nebo probíhajících na pozadí veřejných festivit nebo jiných oslav. Studie odhaluje, jak místní ekonomika reagovala na ekonomický vývoj a jeho výzvy a technologický pokrok, jak se místní komunita vypořádala s postupnou institucionalizací chudoby a chudinskou otázkou vůbec, a zároveň jak byla celá společnost ovlivněna širšími socio-politickými změnami v rakouské monarchii i českých zemích. Výzkum také zahrnuje sociologickou analýzu, jak se proměnila struktura společnosti, zejména ve vztahu k rozvoji školství a vzdělávacích příležitostí. V neposlední řadě práce poukazuje na důležitost lokální historie pro pochopení širších historických trendů a procesů, tedy jak malé regionální městečko může reflektovat a...
Připravenost žáků pedagogiky na pedagogickou praxi z hlediska formativního hodnocení
Tůmová, Lucie ; Novotná, Kateřina (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na připravenost žáků z oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogiky na pedagogickou praxi z hlediska formativního hodnocení. Práce poukazuje na důležitost využívání formativního hodnocení ve výuce a potřebu připravit budoucí učitele na jeho provádění. Teoretická část uvádí do problematiky formativního hodnocení a pedagogické přípravě budoucích učitelů, neboť tyto dvě problematiky jsou úzce spjaty s výzkumným šetřením práce. V kapitolách o hodnocení je představena základní koncepce školního hodnocení, jeho význam v pedagogickém procesu a formativního hodnocení. Kapitola o pedagogické přípravě učitelů je orientována především na kompetenční rámec absolventa učitelství a na komplexní popis kompetencí učitele. Praktická část práce přináší výsledky kvalitativního empirickému výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda jsou žáci připraveni na pedagogickou praxi z pohledu formativního hodnocení. V rámci výzkumu vyplynulo i zjištění, v jakém rozsahu má střední odborná pedagogická škola zařazený tento typ hodnocení do kurikulárního dokumentu v souvislosti s nutností zařazovat formativní hodnocení do škol.
Postava Dannyho Smiřického ve vybraných Škvoreckého románech
Hosnedlová, Štěpánka ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat vývoj literární postavy Dannyho Smiřického, který se často objevuje v mnoha prozaických dílech Josefa Škvoreckého, kde obvykle zastává roli vypravěče a zároveň hlavního hrdiny. Práce se zaměřuje především na způsob výstavby postavy Dannyho Smiřického, popisuje jeho osobnost, životní osudy, vztahy k ostatním postavám a v souvislosti s tím také sleduje proměny české společnosti ve dvacátém století. Zajímavým aspektem popisovaným v práci je také živý jazyk Dannyho a jeho vrstevníků, který notně přispívá k autentickému vyznění a dokresluje generační výpověď. V řešení bylo použito analýzy vybraných literárních textů Josefa Škvoreckého, v nichž Danny vystupuje, a které na sebe chronologicky navazují. V práci jsou konkrétně rozebírány romány Zbabělci, Prima sezóna a Tankový prapor. Důležitost Dannyho Smiřického jakožto literárního hrdiny spočívá zejména v tom, že bývá považován za autobiografickou postavu (autorovo alter ego). KLÍČOVÁ SLOVA Danny Smiřický, Josef Škvorecký, literární postava, charakteristika, autobiografické prvky
Rozvoj hmatového vnímání u nevidomých dětí v předškolním věku
Vacková, Adéla ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Bertlová, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatového vnímání u nevidomých dětí v předškolním věku. Hmatové vnímání je pro osoby se zrakovým postižením, a hlavně u nevidomých, jedním z klíčových faktorů pro jejich snadnější a hodnotnější život. Lidé se zrakovým postižením se na hmatové vnímání (i vnímání jinými smysly) spoléhají. Tito jedinci se v první řadě soustředí na jednotlivé detaily, které postupně propojují a jejich prostřednictvím si dělají celkovou představu o daném objektu. Práce obsahuje základní teorii zrakového postižení, hmatového vnímání a tyflografiky. V další části se pak zaměřuje na rozvoj hmatového vnímání, stimulace, myšlení, kreativity a představivosti u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku a také na důležitost rozvoje hmatového vnímání u těchto dětí. Šetření bylo provedeno kvalitativním výzkumem a sběr dat proběhl formou polostrukturovaného rozhovoru a pozorováním. Do výzkumného šetření byly zařazeny děti se zrakovým postižením a jejich vyučující z Mateřské školy Jaroslava Ježka. Pro srovnání byly rozhovory a pozorování prováděny také na dětech bez zrakového postižení. Rozhovory se věnují převážně oblasti rozvoje hmatového vnímání u dětí se zrakovým postižením a oblasti funkčnosti reliéfního pexesa, které jsem pro účely výzkumného šetření vyrobila. Výzkumné otázky...
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ
Pořická, Ivana ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Žákovská percepce výuky přírodopisu na druhém stupni ZŠ a na SŠ (Bc. Ivana Pořická) ABSTRAKT Úkolem diplomové práce je zjistit stanoviska žáků 2. stupně vybraných základních škol a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia v problematice výuky přírodopisu respektive biologie. Součástí odborné práce je vyjádření a zhodnocení psychického rozpoložení žáků před výukou, připravenost, spokojenost s prostředím, výukou jako takovou včetně použitých metod a využitelnost a důležitost biologického vzdělání vůbec. Žáci měli též možnost vyjádřit se k příslušným učebnicím používaných při výuce. Dále měla práce porovnat a analyzovat rozdíly mezi postoji žáky základních škol a víceletých gymnázií v odpovídajícím ročníku. Další analýza spočívala v rozdílnosti odpovědí ve smyslu genderovém. Zda se nějak zásadně liší postoje dívek a chlapců a pokud ano, pokusit se vyhodnotit příčiny těchto rozdílů. Výzkum také ukazuje některé specifické rozdíly v postojích mezi oběma skupinami žáků, což naznačuje, že vzdělávací programy a prostředí školy mohou hrát klíčovou roli při formování postojů žáků k výuce přírodopisu. Tyto zjištěné rozdíly mohou být užitečné pro další vývoj vzdělávacích programů a strategií zaměřených na zlepšení výuky přírodopisu na obou úrovních školního vzdělávání. Tato stanoviska žáci vyjadřovali pomocí online...
Rozvíjení sociální a personální kompetence prostřednictvím kanonických literárních děl na gymnáziu
Čečková, Michaela ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se snaží navrhnout, popsat a zhodnotit pět lekcí do hodin literatury na gymnáziu, které jsou postaveny na principech rozvíjení sociální a personální kompetence. Cílem je touto prací dokázat, že i v hodinách literatury lze směřovat k vyšším cílům vzdělávání - tedy k těm lidským. Žáci se během lekcí, které jsou postaveny na kanonických literárních dílech, jako je Matka, Tramvaj do stanice Touha, O myších a lidech, Sophiina volba a antickém dramatu, učí spolupráci, argumentaci, vyvozování důsledků atd., přesně jak předestírá Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. V teoretické části se autorka snaží zamyslet nad potenciálem literatury, co se osobnostního rozvoje žáků týká, předestřít důležitost kompetencí a na základě výzkumů dokázat, proč si vybrala právě kompetenci sociální a personální. V praktické části pak samostatně navrhuje pět lekcí rozvíjejících tuto kompetenci a na základě dotazníkového šetření před a po lekcích, které dala žákům, vyhodnocuje přínos lekcí a navrhuje možné alterace. Díky dotazníkovému šetření a sebereflexi došla k závěru, že tento způsob výuky literatury je přínosný a k rozvíjení kompetence skutečně dochází. Větších úprav je třeba jen u jedné lekce, a to u Sophiiny volby, ve které je třeba vytvořit lepší archy s volbami pro žáky. Součástí práce je i pestrá...
Fragmenty krajiny
Nováková, Kateřina ; Gajdošíková, Pavla (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Diplomová práce Fragmenty krajiny zkoumá význam krajiny v současném českém umění, pomocí a/r/tografického přístupu, zaměřeného na zkoumání umělecké a pedagogické praxe prostřednictvím umělecké tvorby. Důraz je kladen na důležitost propojení rolí umělce, badatele a učitele. První část práce přibližuje metodu a/r/tografie, věnuje se definici krajiny a charakteristikám spojeným s její hodnotou a současnému uměleckému pohledu na krajinu v rámci současné české umělecké scény. Analyzuje umělecké přístupy ke krajině a zařazuje je do devíti kategorií, reflektující různorodé umělecké přístupy, autorky pohled na krajinu a jejich vliv na tvorbu a pochopení krajiny. Vlastní umělecká tvorba se soustředí na autorský proces zpracování krajiny a interpretaci. Vychází z terénního výtvarného průzkumu Jizerských hor a výsledné tvorby sítě fragmentů krajiny. Kategorizace uměleckých přístupů je klíčem k porozumění komplexnosti tvůrčího procesu. Z kategorizace vyplývá, že krajinu nelze jednoznačně orámovat a kategorizovat. V závěru práce je zhodnocen význam didaktických úkolů v procesu výtvarného vzdělávání inspirovaných uměleckými postupy. Úkoly vedly k obohacení žákovského projevu a rozvoji jejich uměleckých schopností a kritického myšlení. Z výsledků diplomové práce vyplývá, že a/r/tografický přístup je užitečným...
Zdravotní gramotnost populace v prevenci alimentárních nákaz
KUČEROVÁ, Zuzana
Bakalářská práce s názvem "Zdravotní gramotnost populace v prevenci alimentárních nákaz" se zabývá nákazami alimentárního původu a jejich prevencí. Teoretická část obsahuje charakteristiku, rozdělení alimentárních nákaz, definice a podrobný popis vybraných onemocnění. V další části jsou popsané příčiny vzniku alimentárních nákaz a jejich rozdělení do tří skupin: nedostatečná osobní hygiena, množení mikroorganismů a kontaminace. Dále je popsána bezpečnost potravin a důležitost hygienických opatření, směrnic a právních norem, které je potřeba znát při předcházení těmto onemocněním. Poslední část bakalářské práce definuje povinnosti pracovníků ve stravovacím provozu. Předmětem zkoumání praktické části je zdravotní gramotnost pracovníků uzavřených a otevřených hromadných stravovacích provozů, kteří se podílejí na přípravě stravy, a tedy pracují v činnostech epidemiologicky závažných dle zákona o ochraně veřejného zdraví. Průzkum mapuje jejich znalosti o správných hygienických postupech při přípravě, distribuci a uchovávání pokrmů. Druhou část praktické části tvoří analýza jídelníčků z vybraných zařízení a jejich rozbor v aplikaci NutriServis. Z výsledků vyplynulo, že zdravotní gramotnost v prevenci alimentárních nákaz je dobrá. Mají přehled o činnostech epidemiologicky závažných, termínech a zákonech, které s nimi souvisejí. V oblasti osobní a provozní hygieny, dodržování pravidel při přípravě stravy a o institucích zabývajících se např. vzniklými epidemiemi alimentárních nákaz, mají tito respondenti opět dobrý přehled. Druhá část bakalářské práce byla zaměřena na vyhodnocení týdenního jídelníčku a analýzu potenciálních rizik vzniku alimentárních nákaz. Došlo ke zjištění, že největším rizikem by mohlo být nedostatečně tepelně upravené maso, masné výrobky, vejce a neomyté ovoce a zelenina.
Specifika výživy v silových sportech
HIBLBAUEROVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá specifickými nutričními potřebami jedinců věnujících se silovému sportu. Zkoumá důležitost makroživin, mikroživin, ale také vhodné zvolení suplementace pro zvýšení výkonu a podporu regenerace. V teoretické části práce je objasněna energetická rovnováha, doporučený poměr energetických substrátů a hydratace. Dále se ve své práci zabývám úlohou doplňků stravy běžně využívaných silovými sportovci. Je zde zhodnocena jejich účinnost i bezpečnost a má tak vést sportovce k informovanému rozhodnutí při jejich využívání. Cílem práce je analýza stravy a celkového životního stylu jedinců, kteří se věnují silovému sportu. Výzkumná část byla realizována kvalitativní metodou. Sběr dat probíhal pomocí polostrukturovaných rozhovorů s 11 informanty. První část byla zaměřena především na stravovací návyky sportovců a pestrost jejich stravy. Jsou zde hodnoceny také znalosti ve výživě a validita zdrojů těchto informací. Ve druhé části jsem se zabývala analýzou jídelníčků poskytnutých sportovci. Z výsledků práce je patrné, že sportovci mají základní přehled ve výživě. Téměř všichni informanti mají vhodné zastoupení makroživin v jídelníčku. Dbají na dostatečný příjem především bílkovin. Celkový energetický příjem byl však často nedostatečný. Zatímco pravidelnost stravy byla téměř u všech informantů vyhovující, jídelníčky části informantů nebyly příliš pestré. Téměř všichni informanti zmínili zařazování proteinového prášku do jídelníčku. Závěry práce zdůrazňují význam individualizovaných výživových plánů přizpůsobených konkrétnímu jedinci a jeho tréninkovým cílům.
Využití nestabilních ploch při fyzioterapii u lidí s osteoporózou
HRAZDIROVÁ, Nikola
Bakalářská práce se zabývá problematikou osteoporózy. Osteoporóza je chronické onemocnění kostí, které postihuje ženy po menopauze a starší jedince. Jedním z důležitých faktorů v prevenci a léčbě osteoporózy je pravidelné cvičení, jež lze provádět i pomocí balančních plošin. Tyto plošiny poskytují nestabilní povrch, který aktivuje svaly hlubokého stabilizačního systému, zlepšuje rovnováhu a stabilitu těla. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V teoretickém úseku popisuji anatomii kostí, charakteristiku osteoporózy, vyšetření a léčbu. Dále se zabývám tématem senzomotorické stimulace, historií, provedením, pomůckami, hlubokým stabilizačním systémem a rovnováhou. Praktická část byla zpracována pomocí kvalitativního výzkumu, kterého se zúčastnili tři pacienti s diagnostikovanou osteoporózou. Sběr dat byl tvořen formou kazuistik, jejichž součásti zahrnovaly anamnézu, vstupní i výstupní kineziologické rozbory (obsahuje několik testů), vyšetření na posturografu a podoskopu. Dále zde nalezneme popis terapií, které probíhaly necelých 9 týdnů. V rámci práce jsem si určila tři cíle. Zmapovat problematiku lidí s osteoporózou. Poté sestavit cvičební jednotku na nestabilních plochách. Nakonec vytvořit edukační brožuru s cviky pro pacienty s osteoporózou V rámci práce se budu zaměřovat na důležitost individuálního přístupu k problematice lidí s osteoporózou. Práce může být využita v klinické praxi fyzioterapeutů nebo může být využita pro osoby, kterým byla diagnostikovaná osteoporóza.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 3,061 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.