Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pozorovatelná slepota v urbánním světě proměna vztahu společnosti ke světlu
Pata, Václav ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se věnuje městu v čase a době umělého osvětlení. Za výchozí bod si bere světelné znečištění. Základní příčiny a dopady nadměrného osvětlování tvoří základ pro pracovní listy Zapomenutá tma, jež vznikly ve spolupráci s Veřejným sálem Hraničář jako vzdělávací materiál k výstavnímu cyklu Světlo. Spolu s listy vznikla také potřeba získané poznatky rozšířit a aplikovat na konkrétní situaci. K tomu účelu jsem si vybral Obchodní dům Prior a Kulturní středisko Corso v městské části Krásné Březno. Od výběru místa se odvíjel také další směr teoretické části textu. Prostřední část diplomové práce přibližuje současné město ze dvou zásadních úhlů. Nejprve se pokusí zodpovědět otázku, co má na svědomí současnou podobu nočního města. Zbytek se věnuje budování veřejných prostranství s ohledem na jejich noční provoz. Závěrečná kapitola se zabývá objektem Corsa. Nejprve se snaží nahlédnout objekt v kontextu městské části Krásné Březno a městskou část nahlíží v kontextu města Ústí nad Labem. Získané informace jsou použity při prezentaci možných scénářů dalšího využití Corsa a v umělecko-didaktické praxi. Celkem jsou představeny tři scénáře a tři autorské výstupy. Důležitým prvkem celé práce je snaha vymanit se z antropocentrického vnímání krajiny města a poukázat na ostatní uživatele urbánních prostor...
Výšivka a aktivismus v současném umění
Kosinová, Monika ; Vartecká, Anna (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá převážně tradiční feminní rukodělnou technikou vyšívání v kontextu aktivismu v současném umění. Kategorizuje vyšívání do vysokého umění jako je například malba nebo sochařství. Výšivku se snaží zkoumat z několika rovin. Porovnává historický vývoj tohoto textilního média s výšivkou v současném umění a hledá jejich proměny. Zabývá se společným vztahem této výtvarné techniky a vývojem aktivismu. Aktivismus objasní a zasadí do historických, sociokulturních a jiných kontextů. Zmiňuje výstavy a umělce zabývající se výšivkou a aktivismem v tuzemském prostředí, ale také se tato práce dotkne zahraniční tvorby. Analyzuje pojem craftivismus. Zkoumá, jakým způsobem a jak často jsou textilní materiály a rukodělné techniky implementovány do hodin výtvarné výchovy. Získané poznatky budou aplikovány v didaktické části. Praktická část se věnuje craftivismu, který se dostal do popředí ve 21. století. Skupina vytvářející umění craftivismu se snaží o propojení současné techniky vyšívání s aktivismem. Výhodou textilního materiálu je jeho rukodělné zpracování a jednoduchá dostupnost. Zkoumá, jakým způsobem se craftivismus proměňoval od svého...
Komiks v české současné dětské literatuře
Richterová, Tereza ; Francová, Sylva (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na téma komiks v české moderní dětské literatuře s důrazem na výtvarnou tvorbu komiksu. Práce se skládá ze tří částí - z teoretické, praktické a didaktické. V teoretické části je tento pojem rozdělen podle kritérií - na vymezení termínu komiks a jeho definici, na českou historii komiksu a na rozšíření komiksu v české moderní dětské literatuře. V této části jsou zmíněna konkrétní česká díla a čeští autoři, kteří se tomuto tématu věnují. S vybranými autory je veden rozhovor o jejich cestě ke komiksu. Praktická část se věnuje projektu, komiksové příručce Dneska budu offline, který je vytvořen komiksovou formou a je určen pro děti mladšího školního věku. Druhým projektem, který je součástí praktické části, je uplatnění komiksu ve výtvarné výchově na vybrané základní škole. Tento projekt propojuje část praktickou a část didaktickou, využití komiksu ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Komiks, literární žánr, dětská literatura, čeští autoři, výtvarná výchova
Vybrané malířské přístupy ve figurální malbě
Škábová, Sandra ; Gajdošíková, Pavla (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vybranými malířskými přístupy ve figurální malbě. V teoretické části popisuje základní principy tradičních a digitálních technik malby prvotním zasazením do historického kontextu. Srovnává klíčové řemeslné kvality a současně upozorňuje na časté obtíže v malířské tvorbě. Jmenuje současné malíře tvořící v rámci vybraných technik a figurální tématiky. Analyzuje individuální přístupy k lidské figuře, jejichž rozsah je stanoven od realistické malby po osobité verze stylizace v moderním a současném umění. V navazující výtvarné části prezentuje vlastní figurální tvorbu autorky formou malířského cyklu Sourozenci, na který aplikuje stejný rámec jako teoretická část práce. Připojená reflexe autorky je tlumočena a vizualizována za pomoci charakteristických znaků tvorby umělců, která vykazuje shodné momenty tvorby jako Sourozenci. Narativní složka děl se pohybuje již v soukromém světě autorky a zkoumá jeho otisk v zobrazovaných subjektech. Získané výsledky dále inspirují didaktickou část a staví návrh vyučovací hodiny na základech ze zkušeností získaných prostřednictvím malířského cyklu. Skrze poznatky z obezřetné práce s intimním námětem je definována křehká hranice figurální tématiky ve výtvarně výchovném vzdělávání. Autorka uvádí opatření, která předcházejí jejímu narušení a...
Fenomén cesty v umělecké tvorbě a v pedagogickém díle
Novotná, Karolína ; Gajdošíková, Pavla (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na zkoumání aspektů a vizí cesty a jejich významu, a to jak v konkrétní, tak i metaforické rovině. V jednom pohledu je cesta interpretována jako spojnice mezi specifickými body, zatímco v jiném jako nástroj k dosažení určitého cíle. V takovém kontextu se cesta stává integrální součástí procesu směřujícího k dosažení určitého cíle, kterým může být cokoli od dosažení konkrétní destinace po naplnění životního snu nebo mise. je interakce mezi cestou a cílem klíčová. Výtvarnou složkou práce je osobní deník, jenž obsahuje fragmenty ze různých cest, zachycené ými . Deník je obohacen o kresby a texty, které reflektují autentické zážitky z cestování. Tento deník, stejně jako téma "Fenoménu cesty", se stal inspiračním zdrojem pro didaktické projekty, které se zaměřují na zkoumání konceptu cesty, ať už ve výtvarném nebo pedagogickém kontextu. Cílem této diplomové práce je prozkoumat různé aspekty a perspektivy cesty, jak v konkrétní, tak i v metaforické rovině, a přetvořit je do didaktických projektů KLÍČOVÁ SLOVA Bod, cesta, cíl, labyrint, fragment, umění, výtvarná didaktika
Autorský deník a jeho využití ve výtvarné výchově
Bouchalová, Anna ; Gajdošíková, Pavla (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Bakalářská práce na téma Autorský deník a jeho využití ve výtvarné výchově se zabývá fenoménem deníku v kontextu výtvarného umění s vazbou na pedagogickou praxi. První část uvádí obecné teoretické ukotvení v charakteristice a historickém vývoji s odkazem na literární tvorbu, problematiku autorského deníku a výčtem obecně známých výtvarných umělců využívajících deníky. Taktéž uvádí příklady tematických výstav s námětem deníkové práce. Pro pochopení rozmanitosti deníků jsou uvedeni výtvarní umělci, kteří ve své tvorbě uplatňují některé ze znaků deníkových záznamů. V textu jsou taktéž zodpovězeny otázky, proč je kresba hlavním prostředkem těchto výpovědí a jaký význam pro nás zabývání se deníkovou tvorbou má. V praktické části autorka implementovala zásady deníku ve vlastním projektu, jehož výsledkem jsou čtyři velkoformátové kresby ze čtyř měsíců. Každý den byly na výchozí čtvrtku zaznamenány denní postřehy a myšlenky. Papír se tak stal specifickým vizuálním záznamem prožitků odrážející období, ve kterém vznikly. Postřehy z tohoto projektu a teoretický základ byl východiskem poslední části didaktické. Ta popisuje pedagogický a tvořivý deník v pedagogické praxi. Posledním uvedeným jsou tři praktické návrhy do hodiny výtvarné výchovy inspirované tvorbou vizuálních umělců Inge Kosková, Özlem Altin a...
Vzdělávací možnosti abstraktní malby na 1. stupni základní školy
Šilarová, Tereza ; Svatošová, Zuzana (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou abstraktní malby na první stupni základní školy. Cílem této práce je podrobně popsat a zhodnotit proces žákovského porozumění principům abstraktní malby v procesu výtvarného projektu realizovaném ve 2. třídě. Teoretická část popisuje současné pojetí výtvarné výchovy - pedagogický konstruktivismus, vizuální gramotnost, interpretaci, reflexi a reflektivní dialog, tvorbu, umělecké dílo ve výuce a hodnocení. Součástí teoretické části je i vztah umění a kurikula. Další kapitola se věnuje malbě a jejím druhům, následně je popsána abstraktní malba - co to je, kdy vzniká a co jí ovlivnilo. Zmíněn je také jeden z představitelů abstraktního malířství František Kupka a dvě jeho významná abstraktní díla, která se žáci pokoušejí interpretovat. Praktická část obsahuje průběh a zhodnocení autorčina pedagogického akčního výzkumu. Jedná se o projekt, který vede žáky k setkání s abstraktní malbou a postupně k jejímu většímu porozumění. Nejprve se žáci setkávají s pojmem abstraktní malba, následně jsou konfrontováni s reprodukcí abstraktní malby a dílem v galerii, dále se snaží vybrané dílo pomocí vhodných otázek interpretovat. Zakončí to svou vlastní tvorbou vytvořenou na základě řízené imaginace, malbou zátiší, ale "abstraktně" a pracovním listem s diskuzí o tom, co je a není...
Linoryt ve výtvarné výchově (současná autorská grafika)
Havlíková, Margita ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Bakalářská práce Linoryt ve výtvarné výchově (současná autorská grafika) se skládá ze tří částí. V teoretické části se věnuji charakteristice grafiky, se zaměřením na linoryt, kde blíže popisuji historii linorytu u nás i ve světě a následně jeho místo v současné autorské tvorbě. Dále jsem objasnila pojem hra a bestiář, které využívám v didaktické a praktické části. Cílem mé práce je poukázat na techniku linorytu jako vhodného prostředku do hodin výtvarné výchovy. V didaktické části jsem navrhla blok vyučovacích hodin jejichž stěžejním námětem je vymyšlené zvíře. Žáci se na začátku motivují hrou Vymyšlené zvíře, vytvoří kresebný návrh, který využijí při samotné tvorbě linorytem. Bakalářskou práci uzavírá má autorská tvorba, která vychází z již zmiňované hry Vymyšlené zvíře.
Prožívání míst v rodné vesnici Sebranice
Šturcová, Klára ; Gajdošíková, Pavla (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na téma prostoru a prožívání prostřednictvím tvůrčích procesů, využitím převážně techniky kresby. Opírá se o díla teoretiků a filosofů Norberga Schluze či Václava Cílka, kteří se těmito tématy dlouhodobě zabývají. Práce je zaměřena na vztah místům ve vesnici, v níž autorka bydlí. V první, teoretické části autorka vytyčuje teoretický rámec práce a zasazuje jej do kontextu současných českých i zahraničních umělců. druhé části se autorka zaměřuje na místa v rodné vesnici Sebranice, ke kterým má osobní vztah, a uchopuje jejich specifickou atmosféru prostřednictvím vlastních kreseb a jejich reflexí. V třetí, didaktické části popisuje návrhy pedagogických projektů (jejich realizaci a reflexi) na základě vlastní i teoretické zkušenosti se žáky. Jejich cílem byl rozvoj senzitivity vnímání a zvýšení zájmu žáků o prostory, které je obklopují, a rozvoj výtvarného řešení s tím související. KLÍČOVÁ SLOVA kresba, místo, genius loci, příroda, vesnice

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.