Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 255 záznamů.  začátekpředchozí202 - 211dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Narativní vzorce a diskurzivní analýza jako metody dekódování ideologie ve zpravodajství KCNA
Hajzlerová, Jana ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Diplomová práce se věnuje možným způsobům odkrývání ideologie ve zpravodajských textech na příkladu vybraného vzorku zpravodajství Korejské centrální zpravodajské agentury - nejdůležitějšího média v Korejské lidově demokratické republice. Kombinací metodologických přístupů narativní a diskurzivní analýzy definuje teorii narativních vzorců, pomocí které na úrovni jazyka, textu i diskurzu analyzovaných dvou týdnů anglického on-line zpravodajství vybraného média hledá struktury mající ideologický potenciál. Výsledkem této několikastupňové analýzy je formulace narativních vzorců jako možných scénářů vyprávění a definice jednotlivých lexikálních, syntaktických a rétorických specifik zkoumaného textu. Na základě těchto výsledků práce dekonstruuje fikční svět, který analyzovaný text vypráví, a ideologii jako soubor nástrojů k jeho utváření.
Katastrofa v Americe: kritická diskurzivní analýza hurikánu Sandy v českých médiích
Bednářová, Anna ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Vávra, Martin (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce analyzuje způsob prezentování katastrofy jménem Sandy v českých médiích. Motivem k výběru tohoto tématu pro mne bylo zjištění, jak se informace o Sandy zúžily v podstatě na metropoli New York, přičemž tento hurikán, někdy nazývaný tropická bouře, či "superbouře" zanechala následky také na Kubě, Jamajce, Bahamách a způsobila také závažné škody na Haiti. Analýza je prováděna pomocí kritické diskurzivní analýzy Normana Fairclougha, protože tato metoda je vhodná zejména pro analýzu masmediálních textů, protože nabízí komplexní pohled od společenského kontextu, procesu vzniku až po jazykovou podobu samotných textů. Teoretický základ tedy představuje jak metoda a s tím související koncepty Normana Fairclougha, tak charakteristika mediálního diskurzu se zaměřením na nová média, zpravodajství a zpravodajské hodnoty. Předmětem rozboru jsou články na nejčtenějších českých zpravodajských internetových serverech a na internetových zpravodajských serverech veřejnoprávních médií. Cílem práce je především srovnání způsobu informování o katastrofě mezi komerčními a veřejnoprávními médii, odhalení mocenských a ideologických aspektů ve způsobu informování a porovnání rozsahu informování o následcích katastrofy v Karibiku a v Severní Americe. Tyto tři cíle představují také tři hlavní...
Květen 1945 optikou deníku Mladá fronta v časové spirále 65 let
Stoszková, Šárka ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent)
Anotace: Diplomová práce "Květen 1945 optikou deníku Mladá fronta v časové spirále 65 let" zpracovává téma osvobození Československa v květnu 1945 pomocí kvalitativní obsahové analýzy vybraných dostupných textů publikovaných v deníku Mladá fronta (Mladá fronta DNES) v průběhu 65 let od jeho založení. V práci bude hodnocen vývoj periodika od jeho založení po současnost, analýza se věnuje vývoji postojů, názorů, způsobu žurnalistického sdělení a proměny mediálního obsahu stejné události ve stejném médiu na půdorysu metamorfózy doby. Hlavním cílem práce je získat odpověď na otázku, zda může být stejná (a z historického pohledu do značné míry konstantní) událost ve stejném mediálním produktu popisována v různých časových periodách stejně a jaké faktory to ovlivňují.
Major Zeman: Verbální vyprávění a film
Krausová, Martina ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
Diplomová práce Major Zeman: Verbální vyprávění a film se zabývá srovnáním dvou narativních médií, které zpodobňují zemanovský příběh: literárními povídkami Jiřího Procházky a jejich realizacemi ve formě televizního seriálu. Z postupné analýzy jednotlivých verzí vyvstaly faktory ovlivňující výslednou podobu těchto realizací. Jedná se o vnější zásahy způsobené vedením televize a odbornými poradci, stejně jako vzájemnou rivalitou tvůrců seriálu. Svou roli dále sehrálo televizní zaměření na diváka a Procházkovy literární ambice překročit hranice detektivního žánru. Výsledkem jsou dva rozdílně pojaté fikční světy. Ten povídkový, postavený na mýtotvorném principu, se jeví jako koherentní, spojený jednotící ideologickou linií. Oproti tomu obraz světa budovaný filmem je rozptýlený, často založený i na protimluvech.
Způsoby re-prezentace 50. let 20. století v současné české literatuře
Dobrý, Marek ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Špirit, Michael (oponent)
Anotace: Dobrý, Marek: Způsoby re-prezentace českých 50. let 20. století v současné české literatuře: diplomová práce. Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a literární vědy, 2011. Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. Diplomová práce mapuje literární produkci, vydanou na českém knižním trhu mezi lety 2000 až 2010, která reflektuje 50. léta 20. století v Československu. Na základě analýzy dominantního diskursu reflexe tohoto období v tištěných médiích porovnává, jakým způsobem proniká diskurs do literární řeči a zdali se nějakým způsobem rozporují. Na základě širokého průřezu vydaných děl se autor v diplomové práci snaží obhájit, že zobrazování 50. let se děje skrze mýtus utvářený v protipólu proti budovatelskému mýtu. Z toho důvodu nazývá literární řeč reflexí 50. let re-mytologizační. Dalším cílem diplomové práce je nalézání neuralgických bodů tohoto mýtu a dešifrování jejich funkce, ať již ideologické či společenské. V rámci mapování děl reflektujících 50. léta autor věnuje pozornost i takovým textům, které se snaží narušovat detailně popisovanou re-mytologizační dominantní literární řeč. V souvislosti s velmi malým zastoupením podobných textů se také autor pokouší nalézt příčiny neexistence potřeby jiného náhledu na dějiny skrze literaturu. Klíčová slova:...
Instituce školy na konci dějin
Mach, Ivo ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Resumé Tématem diplomové práce je instituce školy jako místo prolínání epistemického, etického a mocenského diskursu. Metodologicky, ale především tematicky vychází z díla francouzského post- strukturalisty Michela Foucaulta, respektive jeho teorie moci a vědění. Dalším zdrojem našich analýz budou postřehy kritické ekonomie, sociologie a politologie. Základní tezí práce je, že v průběhu 19., 20. a 21. století došlo k proměnám instituce školy v souvislosti se změnami výše uvedených diskursů reagujících na vývoj společenskoekonomických podmínek. Škola je moc. V průběhu moderních dějin lidstva, mění instituce školy svoji formu, obsah a funkce, ale neztrácí nic ze své moci. Naopak. Tato se vyvíjí, nabývá nových podob. Ve shodě s požadavky současné fáze kapitalismu nastupuje na místo starší "feudální", represivní moci moc "měkčí", subtilnější, starostlivější a produktivnější, vyjádřena konceptem "učící se společnosti".
Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!
Dovenerová, Sylvie ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce "Reflexe dívčího světa v časopise Bravo Girl!" je pomocí kritické analýzy diskurzu identifikovat ideologická poselství v textech tohoto časopisu a analyzovat všechny podoby ideologie "my" versus "oni". Teoretická část práce se soustředí na podstatné koncepty související s textem a jeho analýzou a současně se věnuje i sociologicko- psychologickým aspektům, které provázejí proces genderové socializace. Zvláštní pozornost je věnována rodině, škole, vrstevníkům, novým technologiím a médiím. Autorka je považuje za hlavní ohniska vlivu v životě dospívajících dívek. Analytická část prezentuje dívčí svět z pohledu časopisu a zkoumá jazyk dívek a jazyk časopisu. Tato práce se pokusí odhadnout, jak jsou skrz jazyk transformovány názory, hodnoty a priority dospívajících dívek a jakou roli v tomto jevu hraje daný časopis. V závěru práce se autorka zaměří na reklamní sdělení, na která aplikuje kvalitativní metodu sémiologické analýzy. Klíčová slova Časopis, ideologie, jazyk, dospívající dívky, stereotypy, mýtus krásy
Gender a média v éře postmodernity: odkrývání genderových stereotypů v současném českém reklamním diskurzu
Olbertová, Martina ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Cílem této rigorózní práce bylo v prvé řadě se vůbec hlouběji zamyslet nad problematikou povahy zobrazování genderu v současných médiích. Vzájemný vztah genderu a médií v éře postmodernity jsme se snažili demonstrovat na pěti vybraných reklamních komunikátech zastupujících svou povahou odlišné aspekty zobrazování genderu jako stereotypní kategorie v současném českém reklamním diskurzu V úvodní kapitole jsme si nastínili vývoj genderu jako společenské kategorie. řekli jsme si více o jeho historii, tradičních feminních a maskulinních atributech, stejně jako fluiditě genderu jako kategorie v optice postmodernity. Zároveň jsme si vymezili také vývoj feminismu a ustavení feministického paradigmatu. Následně jsme si představili pohled na gender v odlišných typech médií, zabývali jsme se podrobněji jeho vztahem k televizi jako médiu a vztahem genderu a reklamy. Předmětem teoretické části byl nástin vybraných pojmu z terminologie mediálních studií stěžejních pro účely této rigorózní práce. Seznámili jsme se zde s koncepty souvisejícími s problematikou konstrukce reality v mediálních sděleních, zabývali jsme se rovněž feministickým pohledem na distorzi optiky nazírání genderu v mediálních sděleních a nastínili jsme si také základní pojmy z oblastí sémiotiky: diadické a triádické pojetí znaku a tři stupně...
Reflexe lipanské bitvy v dílech odborné historiografie a v učebnicích dějepisu
Moraová, Hana ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Práce Reflexe lipanské bitvy v dílech odborné historiografie a v učebnicích dějepisu se věnuje problematice historického vědomí, budováni historického mýtu a vlivu, jaký školní dějepis v tomto procesu hraje. Autorka se zamýšlí nad tím, do jaké míry dějepis vyučovaný ve školách reflektuje nejnovější poznatky odborné historiografie. Ukazuje zda, jak rychle a v jaké podobě se poznatky historické vědy dostávají do učebnic dějepisu, tedy do mnohdy pohříchu jediného textu, se kterým se žáci, studenti, a bohužel někdy i učitelé setkávají. Problematika je studována na případu bitvy u Lipan - tedy bitvy, která bývá historiky často hodnocena jako klíčová v perspektivě celých českých národních dějin. V úvodní části autorka zkoumá otázku historického vědomí a povědomí, českého národního mýtu a českého nacionalismu. V dalších částech práce je potom v jednotlivých kapitolách rozdělených podle historických období ukázáno, jak se v kterém období měnil obraz lipanské bitvy v odborné historiografii a jak na tyto případné změny reagovali autoři učebnic dějepisu, případně populárně naučné literatury. Autorka konstatuje, že učebnice dějepisu v minulosti č asto žily vlastním životem a výsledky historické vědy přejímaly jen velmi neochotně. Výjimkou je období Protektorátu a komunismu, kdy naopak ideologický výklad...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 255 záznamů.   začátekpředchozí202 - 211dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.