Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 116 záznamů.  začátekpředchozí102 - 111další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika motorického vývoje dětí s poruchou autistického spektra
Kudrnová, Terezie ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Maršáková, Kateřina (oponent)
Název: Specifika motorického vývoje dětí s poruchou autistického spektra Cíle: Cílem této diplomové práce je rešeršní zpracování dostupných literárních zdrojů o možnostech včasné diagnostiky poruch autistického spektra, specifických znacích motorického vývoje a přítomnosti pohybových a jiných abnormalit během raného vývoje u dětí později diagnostikovaných pro některou z poruch autistického spektra. Metody: Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První část obsahuje teoretická východiska týkající se obecně problematiky poruch autistického spektra. Je zde pojednáno o etiopatogenezi poruchy, charakteristických projevech a jednotlivých poruchách autistického spektra. Druhá, deskriptivně analytická část obsahuje ve dvou kapitolách stručný popis a shrnutí mnoha studií, které se zabývají včasnou diagnostikou poruchy autistického spektra, zkoumáním znaků poruchy autistického spektra v raném vývojovém období a motorickými abnormalitami jedinců s poruchou autistického spektra nebo dětí s vysokým rizikem výskytu této poruchy. Výsledky: Výsledky práce ukazují, že již v raném vývoji dětí později diagnostikovaných pro poruchu autistického spektra se vyskytují odlišnosti v oblasti sociálního chování, motorického vývoje a specifických autistických rysů. Mezi motorické abnormality vyskytující se v časném vývoji...
Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Brožová, Kateřina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
v českém jazyce: Diplomová práce se zabývá zvládáním zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra. Jejím cílem je zmapovat rodičovské strategie zvládání zátěže v souvislosti s péčí o dítě s poruchou autistického spektra. Práce je konstruována jako empirický kvalitativní výzkum doplněný o kvantitativní údaje. Data byla získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, kteří pečují o dítě s poruchou autistického spektra. Dále byl použit dotazníku SVF 78 "Strategie zvládání stresu", který rodiče také vyplnili. Data byla posléze kvalitativně analyzována pomocí obsahové analýzy a interpretována. Následně byla provedena komparace s odbornou literaturou. Samotný text práce má 3 části. Teoretická východiska v první části práce pocházejí z dostupné české a převážně zahraniční literatury o teorii autismu a zvládání zátěže u rodičů dětí s postižením. Druhá část práce popisuje metodologii výzkumu a postup analýzy dat. Poslední část práce je věnována prezentaci výsledků výzkumu a diskuzi, která přináší propojení výsledků výzkumu s dostupnou literaturou. Přínosem studie je zjištění, co rodičům dětí s poruchou autistického spektra pomáhá ke zvládnutí zátěže, která se pojí k péči o toto dítě. Klíčová slova: rodiče, poruchy autistického spektra, zátěž, zvládání zátěže
Využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra
Kozáková, Veronika ; Gerlichová, Markéta (vedoucí práce) ; Krulová, Anna (oponent)
Jméno: Veronika Kozáková Vedoucí práce: Mgr. Markéta Gerlichová, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Název bakalářské práce: Využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra. Abstrakt bakalářské práce: Cílem práce je přiblížit terapeutický přístup senzorické integrace podle Jean Ayres a zjistit, jaké jsou možnosti jeho využití v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra. Teoretická část práce nabízí základní poznatky o senzorické integraci a ergoterapii ve vztahu k poruše autistického spektra. Praktická část představuje podmínky využití senzorické integrace a terapeutické aktivity zaměřené na konkrétní poruchy senzorické integrace. Přístup senzorické integrace rozvinula ergoterapeutka. Vymezuje tři základní skupiny poruch senzorické integrace, nabízí hodnotící prvky a cílenou terapii. Na základě zjištěných údajů, je možné široké využití senzorické integrace v ergoterapii u dětí s poruchou autistického spektra, pokud mají problém se senzorickým zpracováním. Klíčová slova: Senzorická integrace Ergoterapie Porucha autistického spektra Porucha senzorické integrace
Porovnání výchovy dětí s autismem podle strukturovaného učení a podle Son-Rise Programu
Fialková, Karolína ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Havránková, Olga (oponent)
Předložená bakalářská práce pojednává o dvou výchovných programech, se kterými mohou pracovat rodiče s dětmi s autismem. První část práce se věnuje stručné charakteristice poruchy autistického spektra. Uvedeny jsou různé podoby této poruchy s jejich popisem. Pokračuje text o biologickém původu autismu, jeho vztahu k mentální retardaci a ke spřízněným poruchám. Navazující blok vymezuje teoretické základy obou programů. Objasňuje jejich metody a principy s přihlédnutím k problémovému chování, komunikaci, sociální interakci a imaginaci. Zmíněny jsou i další přístupy využívané dotazovanými rodiči. Empirická část staví na rozhovorech s rodinami, které praktikují zkoumané programy. Výzkumným cílem je porovnat dané přístupy v klíčových aspektech. Záměrem výzkumných otázek bylo získání obrazu o tom, jakou roli zaujímá výchovný program ve vztahu rodičů a dětí, při společné interakci a komunikaci. Zájem byl i o podobu hry dítěte a o jeho interakci s cizími lidmi. Významným aspektem byl pohled rodičů na daný program i nelehkou situaci ohledně výchovy dítěte s autismem. Odhalené rozdíly ve výchově korelují s odlišnostmi teoretických základů, záměry i metodami daných programů.
Možnosti psychosociální podpory rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Eliášová, Martina ; Cimrmannová, Tereza (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent)
V první části této práce shrnuji teoretické poznatky z oblastí, které se týkají charakteristiky pervazivních vývojových poruch, dále pak kapitola zaměřená na rodinu a vyrovnávací mechanismy s diagnózou a přijetím dítěte. Kapitola pomáhajících profesí je krátkým představením konkrétních profesí, se kterými jsem se za dobu studia měla možnost setkat, a poznat tak jejich práci a metody používané s cílovou skupinou předškolních dětí s PAS. Význam rané péče považuji z hlediska práce s rodinou a dítětem za podstatný, proto se zaměřuji na diagnostické metody a organizaci Apla Praha a Střední Čechy. V této organizaci jsem měla možnost absolvovat několik praxí, poznat metody práce s klienty s PAS. Celkově musím tuto praxi hodnotit jako velice přínosnou. Fungování této organizace je skutečně dobrým příkladem pro praxi. Zmiňovanou organizaci se snažím přiblížit i formou kazuistik a rozhovorů s rodinami. V kapitole o sociálním zabezpečení se zaměřuji na sociální podporu rodin a finanční možnosti, které jsou těmto rodinám nabízeny. Na toto téma navazuje předposlední kapitola o sociálních službách pro zmiňovanou cílovou skupinu, které podle zákona o sociálních službách představují služby sociální prevence, péče a poradenství. Forma poskytování těchto služeb je ambulantní, terénní a v neposlední řadě pobytová....
Role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogů dětí a žáků s autismem
Morávková, Šárka ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Základním tématem předkládané práce je charakterizování role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogických pracovníků dětí a žáků s autismem. Na základě teoretických poznatků z oblasti autismu a vzdělávání jedinců s postižením porovnává obsah konkrétních vzdělávacích seminářů s dotazníkovým šetřením u jeho účastníků. Analýza dotazníkového šetření dokladuje a reflektuje potřeby pedagogických pracovníků a je podkladem pro návrh optimalizace vzdělávací akce. Výsledek práce zdůrazňuje nutnost odborně vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti autismu.
Kresba u dětí s autismem
Bezecná, Andrea ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o problematice kresby u dětí s autismem. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a empirickou. V první části se zabývám především teoretickými poznatky o poruchách autistického spektra obecně, dále dětskou kresbou, jejím vývojem u běžné populace a ke konci se věnuji specifikům v kresbě u populace dětí s autismem. Část empirická pak obsahuje celkový popis a průběh sběru dat, podrobnou kazuistiku dítěte s poruchou autistického spektra a nakonec analýzu několika desítek kreseb, které jsem ve spolupráci s rodiči dítěte nasbírala. Interpretace dat je doplňována o další informace, jako průběh kresby, komentáře dítěte či výpovědi matky o vývoji kresebného projevu i o samotných výkresech. Cílem mojí práce je zjistit, zda existují specifické znaky v kresbě dítěte s Aspergerovým syndromem a následně tyto znaky provázat s literaturou a vědeckými poznatky o autismu.
Komunikace s dítětem s PAS (poruchou autistického spektra)
DOČEKALOVÁ, Petra
Práce se věnuje analýze pedagogického výzkumu zkušeností a zpětných reakcí dítěte s dětským autismem a jeho nejbližší rodiny na konkrétní metody rozvíjející řeč a komunikaci. Hlavním cílem je výše zmíněné popsání v časové posloupnosti a doplnění pokroků, kterých, díky těmto speciálně pedagogickým i nepedagogickým metodám, dítě dosáhlo. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu PAS a seznámení s příslušnými diagnózami. Druhá kapitola dále popisuje nejčastější projevy této poruchy, třetí představuje náhradní a doplňující systémy komunikace. Poslední dvě součásti teoretické části představují HANDLE Přístup a Strukturované učení. Praktická část se věnuje samotnému pedagogickému výzkumu. Použity jsou metody pozorování, neformální rozhovor a analýza dokumentů.
Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy
WEDLOVÁ, Kamila
Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy", bylo vytvořit strukturované postupy, které by integrovanému žákovi usnadnily práci při výtvarné činnosti. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola obecně popisuje charakteristiku poruch autistického spektra. Druhá kapitola se zabývá vývojem a odlišnostmi dětské kresby u intaktních jedinců, odlišnostmi vývoje kresby u dětí s poruchou autistického spektra. Třetí kapitola je věnována výtvarné výchově. Cíle a očekávané výstupy předmětu výtvarná výchova dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy jsou uvedeny příloze v závěru práce. V poslední kapitole je popsána metodika práce se žákem s poruchou autistického spektra ve výtvarné výchově. Dále jsou zde popsány speciálně pedagogické postupy, vycházející z principu strukturovaného učení. Cílem praktické části bylo vytvoření strukturovaných postupů pro výuku výtvarné výchovy vybraných žáků s poruchou autistického spektra na prvním stupni základní školy. Pro vytvoření metodických postupů byly vymezeny dílčí cíle: Zjistit zda je vybraný žák s poruchou autistického spektra schopen pracovat při výuce výtvarné výchovy bez strukturovaného postupu. Zjistit v čem je strukturovaný postup pro vybraného žáka přínosný. Zjistit které užité výtvarné techniky vybraným žákům nejvíce vyhovují. Zjistit zda vybraný žák s poruchou autistického spektra zahrnuje své záliby do výtvarného projevu. Strukturované postupy byly následně aplikovány v hodinách výtvarné výchovy. Pro potřeby práce byli vybráni žáci 3. ročníku. Ke sběru dat byla použita metoda pozorování, polostrukturovaného rozhovoru s asistentkou pedagoga vybraných žáků. Analýzou získaných dat byla stanovena kritéria pro tvorbu metodických postupů. Z výzkumu vyplývá, že strukturované postupy pro výuku výtvarné výchovy se u vybraných žáků s poruchou autistického spektra osvědčily a byly pro jejich práci přínosné, vedly k větší motivaci v činnostech, soustředění, samostatnosti, rozvoji představivosti, dále přispěly k omezení nevhodného chování (vykřikování, vybíhaní z lavice). Užité výtvarné techniky se ukázaly jako vhodné. Respondenti své zájmy do výtvarného projevu nepromítali. Práce obsahuje vlastní strukturované postupy s přípravami činností a je vybavena přílohami fotografií hotových prací respondentů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 116 záznamů.   začátekpředchozí102 - 111další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.