|
Dynamický přístup k pedagogicko-psychologické diagnostice a intervenci v mateřské škole
Krejčová, Kristýna ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na identifikaci učebního potenciálu testované osoby, k níž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje schopností daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Výzkumně ověřuje možnosti jeho stávajícího využití zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání a navrhuje některé optimalizační kroky, směřující k vytvoření metodiky, která by sloužila jako efektivní prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky.
|
|
Porovnání standardizovaného testování a dynamické diagnostiky u žáků se specifickými poruchami učení při testování Rey-Osterriethovou komplexní figurou
Baborová, Aneta ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Vídršperková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá porovnáním standardizovaného testování a dynamické diagnostiky u žáků se specifickými poruchami učení při testování Rey-Osterriethovou komplexní figurou. Jejím cílem je zjistit výhody a nevýhody dynamické diagnostiky u žáků se specifickými poruchami učení při testování výše zmíněným diagnostickým nástrojem. Podkladem pro realizaci výzkumu je teoretická část, kterou tvoří dvě velké oblasti. Těmito oblastmi jsou standardizované testování/dynamická diagnostika a specifické poruchy učení/chování. Z nich jsou pak vyzdviženy aspekty, které nejvíce korelují s empirickou částí. V případě první oblasti, tedy standardizovaného testování/dynamické diagnostiky, jde konkrétně o kritiku standardizovaného testování, dynamickou diagnostiku, teoretický rámec dynamické diagnostiky, dynamický přístup v poradenské praxi a o kritiku dynamické diagnostiky. V druhé sledované oblasti jde o druhy specifických poruch učení, o jejich sociální kontext a o specifické poruchy chování. Výzkumná data byla získána pomocí Rey-Osterriethovy komplexní figury a inteligenční škály WISC-III. Inteligenční škála WISC-III byla podstatná pro stanovení výzkumného souboru, pro interpretaci dat z pohledu kognitivního profilu a pro negativní interferenci v rámci testování pomocí Rey-Osterriethovy komplexní figury....
|
|
Dynamická diagnostika v praxi školního psychologa
Mrázková, Marína ; Lucká, Barbora (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce představuje dynamickou diagnostiku jako přístup, který může být součástí práce školních psychologů a pokouší se zjistit, nakolik je tato metoda aplikována v praxi českých školních psychologů. Data byla shromážděna a analyzována pomocí metody kvalitativního výzkumu z polostrukturovaných rozhovorů ze sedmi školními psychology. Z výzkumu vyplynulo, že školní psychologové ve své práci využívají v různé míře principy dynamické diagnostiky, ale ve většině případů ji nevyužívají systematicky. Tento závěr je ve shodě s výzkumem, který byl realizovaný v rámci projektu RAMPS-VIP III. V závěru práce autorka nabízí hypotézu, že by bylo přínosné, kdyby byli školní psychologové s touto metodou podrobněji seznamováni již během studia, zejména ti, kteří potenciálně míří do školství či poradenství. KLÍČOVÁ SLOVA Dynamická diagnostika, školní psychologie, vzdělávací obtíže, zkušenost zprostředkovaného učení
|
|
Možnosti využití dynamické diagnostiky v rámci podpory žáků s lehkou mentální retardací
Marečková, Eva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na dynamické hodnocení mladších žáků s lehkou mentální retardací Testem zrakového vnímání hodnotící určité oblasti zrakové percepce. Alternativní diagnostická metoda propojená a zacílená na smysluplnou intervenci využívá diagnosticky zjištěné poznatky a výsledky u konkrétního žáka na vyhledávání adekvátní pomoci, na jeho podporu. Text v teoretické části se zaměřuje na žáka s lehkou mentální retardací, na jeho specifika a vzdělávání. Přináší základní poznatky o dynamické diagnostice, o dynamickém přístupu a jeho využití na podporu žáků se sníženým intelektem. V empirické části je kvalitativní výzkumné šetření zacíleno na ověření, zda test hodnotící vybrané aspekty zrakové percepce je vhodným nástrojem pro dynamické šetření u dětí s lehkým mentálním postižením, zda a na základě jaké formy intervence dojde u žáků, kteří byli zařazeni do výzkumného projektu, k rozdílným výsledkům v pretestu a post-testu. V závěru práce se Test zrakového vnímání jeví na základě zjištěných výsledků jako velmi účinným nástrojem pro dynamickou diagnostiku u jedinců s lehkou mentální retardací, udává v závěru spolu s doporučením nalezené vhodné formy intervence pro každého konkrétního žáka.
|
|
Využití stimulačního programu Maxík u dětí předškolního věku při prevenci poruch učení
Havránková, Lenka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zaobírá tématem využití stimulačního programu Maxík u předškolních dětí při prevenci poruch učení. Cílem práce je teoretické vymezení problematiky specifických poruch učení, deficitů dílčích funkcí a poměrně nového trendu dynamické diagnostiky. V samotném výzkumu si pokládá za cíl posouzení individuálního posunu jednotlivých dětí v předškolním věku v reakci na intervenci skrze stimulační program MAXÍK. V teoretické části je vymezena problematika specifických poruch učení z hlediska etiologie, výskytu a jejich projevů. Velkou část teoretické části tvoří kapitola zabývající se dílčími funkcemi, jejich diagnostikou, prevencí deficitů dílčích funkcí a námětů na rozvoj. V neposlední řadě jsou v teoretické části obsažena témata dynamické diagnostiky a stimulačních programů. Empirická část se skládá z kvalitativního výzkumu, který se zaměřuje na zkoumání využití a účinnosti stimulačního programu Maxík u sedmi předškolních dětí a zejména zkoumání individuálního posunu u těchto dětí. Výsledky jsou prezentovány formou kazuistik. Klíčová slova: specifické poruchy učení, deficity dílčích funkcí, diagnostika, dynamická diagnostika, stimulační programy, prevence, stimulační program Maxík
|
|
Možnosti využití testu zrakového vnímání v rámci dynamické diagnostiky
Studená, Gabriela ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Předmětem diplomové práce "Možnosti využití testu zrakového vnímání v rámci dynamické diagnostiky" je zjistit, jak lze s dětmi předškolního věku pracovat dynamicky orientova- ným přístupem u Testu zrakového vnímání. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabýváme vysvětlením východisek dynamické diagnostiky, vývojem zrakového vnímání u dětí a možnostmi jeho diagnostiky v období předškolního věku. V empirické části práce jsou formou kazuistik prezentovány jednotlivé případy dětí, s nimiž bylo výzkumné šetření realizováno. V závěru práce jsou shrnuta doporučení pro intervenční fázi dynamické diagnostiky při použití Testu zrakového vnímání. Sběr dat pro- bíhal metodou zúčastněného pozorování, rozhovorem s dítětem, analýzou produktů a stan- dardizovaným testem.
|
|
Možnosti dynamické diagnostiky u dětí v mateřských školách-Škála využití kognitivních funkcí (ACFS)
Drápalová, Alena ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
V této práci ověřujme praktický přínos metody Škála využití kognitivních funkcí (ACFS) pro určení potenciálního kognitivního rozvoje předškolních dětí. V teoretické části se věnujeme specifikům předškolního období a vymezení pojmu dynamické diagnostiky typické svým formátem pretest-intervence-posttest. Blíže se seznamujeme s metodou ACFS a vlivem dospělého na proces zkušenosti zprostředkovaného učení, který je zásadní součástí intervenční fáze dynamické diagnostiky. V empirické části blíže popisujeme intervenční fázi využití dynamické diagnostiky a výzkumně prověřujeme možnosti metody ACFS diagnostikovat potenciál rozvoje kognitivních funkcí u předškoláků. Ze získaných výsledků vyplývá, že metoda ACFS dobře identifikuje potenciál rozvoje kognitivních funkcí testovaných dětí a poskytuje konkrétní efektivní návod pro další práci s dětmi. Klíčová slova: Předškolní období, dynamická diagnostika, zkušenost zprostředkovaného učení, metoda ACFS, kognitivní rozvoj dětí
|
|
Dynamický přístup k pedagogicko-psychologické diagnostice a intervenci v mateřské škole
Krejčová, Kristýna ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na identifikaci učebního potenciálu testované osoby, k níž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje schopností daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Výzkumně ověřuje možnosti jeho stávajícího využití zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání a navrhuje některé optimalizační kroky, směřující k vytvoření metodiky, která by sloužila jako efektivní prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky.
|