Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metody a techniky dramatické výchovy jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem
Balcárková, Markéta ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce nese název Dramatická výchova jako nástroj pro inkluzi žáků s odlišným mateřským jazykem. V teoretické části se zabývám problematikou žáků s odlišným mateřským jazykem. Dále se věnuji dramatické výchově jako oboru a zároveň vybraným metodám a technikám dramatické výchovy, které mohou být využity při inkluzi žáka s odlišným mateřským jazykem. V praktické části pojmenovávám nejčastější obtíže při inkluzi žáka s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávacím procesu a zároveň definuji míru využití metod a technik dramatické výchovy při odstraňování výše uvedených obtíží. K výzkumu jsem využila kvantitativní výzkumné šetření, metodu strukturovaného dotazníku a kvalitativní výzkumné šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Na dotazník odpovídá 42 respondentů (pedagogických pracovníků). Z dotazníkového šetření vyplývá že nejčastějšími obtížemi jsou jazyková bariéra, kulturní rozdíl a neznalost prostředí. Tři čtvrtiny pedagogů využívají dramatickou výchovu, ale pouze 9 ji využívá při odstraňování nejčastějších obtíží při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. S těmito výsledky pracuji v rámci navrženého projektu tří dramatických lekcí, které se dají využít ve výuce. Inspirací pro tento projekt mi byly polostrukturované rozhovory s učiteli na prvním stupni, kteří ve své praxi...
Komunikace učitelů 1. stupně ZŠ s rodinami ukrajinských uprchlíků
Mutlová, Marta ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Švamberk Šauerová, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komunikací pedagogů primárního vzdělávání s rodiči ukrajinských žáků, kteří přišli do České republiky v důsledku válečného konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou. Práce zkoumá a analyzuje zkušenosti konkrétních pedagogů, kteří působí na pražských běžných základních školách, v oblasti komunikace s rodiči žáků. Teoretická část se zaměřuje na koncepci integrace cizinců a související legislativou včetně statistických údajů. Dále představuje organizace, které se zabývají problematikou žáků-cizinců s odlišným mateřským jazykem. Věnuje se sociální komunikaci, jejím formám a komunikačním kanálům mezi učiteli a rodiči žáků. Popisuje překážky v komunikaci, jako jsou jazyková bariéra, odlišné kulturní prostředí, traumata způsobená válkou nebo nedostatečná komunikační vybavenost učitelů. Zabývá se konkrétními odlišnostmi ukrajinského vzdělávacího systému a představuje Strategii 2030+, která má za cíl modernizovat školství a zlepšit připravenost pedagogů na budoucí výzvy. Empirická část popisuje použité metody výzkumného šetření, prezentuje konkrétní citace z rozhovorů s respondenty, které poskytují hlubší pohled do jejich zkušeností a postojů a hledá odpovědi na výzkumnou otázku: Jaké faktory ovlivnily budování efektivní komunikace mezi pedagogy a ukrajinskými rodiči? Na základě...
Pojď, já ti to ukážu - co nás spojuje, abychom se dobře chápali?
Šmídová, Kateřina ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Práce zkoumá možnosti, které nabízí výtvarná výchova v podpoře sociálních vztahů žáků s odlišným mateřským jazykem. Zjišťuje, jaký potenciál mají umělecké postupy výtvarné výchovy v podpoře porozumění mezi žáky a konkrétně v začleňování ukrajinských žáků, kteří přicházejí do třídy bez znalosti českého jazyka. Ukazuje možnosti a meze jejich vizuální komunikace s okolím. Žáci s odlišným mateřským jazykem jsou v prostředí české školy stále marginalizovanou skupinou. Práce hledá cesty, jak tuto situaci měnit, a to v souladu se zvolenou výzkumnou metodologií případové studie s prvky akčního výzkumu. V teoretické části práce se autorka zaměřuje na legislativní rámec, který poskytuje kontext pro sociální začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Klade důraz na kulturní kompetence, identitu a nově se formující koncept wellbeingu, zkoumá problematiku sociálního začleňování v prostředí škol a širší kontext inkluzivního vzdělávání. Praktická část práce odpovídá na konkrétní výzkumné otázky, týkající se role výtvarných aktivit při začleňování ukrajinských žákyň. Autorka charakterizuje dívky, se kterými prováděla výzkum, popisuje výběr témat pro výukové situace, vytváří pedagogický deník a vedla s žáky reflektivní dialogy. Deset výzkumných situací bylo navrženo k usnadnění interaktivního dialogu a pomoci...
Role asistenta pedagoga při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách v Jihočeském kraji se zaměřením na ukrajinské žáky
DŘEVOVÁ, Pavla
Téma bakalářské práce se zaměřuje na podporu vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím asistenta pedagoga. Cílem celé práce je analyzovat roli a význam asistenta pedagoga při edukaci žáků z Ukrajiny. Bakalářská práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, které obsahují základní teoretický pohled do uvedené problematiky. První kapitola se věnuje základní charakteristice žáka s odlišným mateřským jazykem, jeho vymezení, legislativnímu ukotvení a poslední část pojednává o jazykové podpoře. Druhá kapitola se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. V kapitole budou nastíněna využívaná podpůrná opatření u této skupiny, faktory ovlivňující jejich edukaci a specifika žáků z Ukrajiny. Poslední kapitola se zabývá profesí asistenta pedagoga. V kapitole je popsána legislativa, kvalifikační připravenost, náplň pracovních činností asistenta pedagoga a kooperace mezi ním a učitelem. Praktická část zkoumá roli asistenta pedagoga a jeho podporu při vzdělávání žáků z Ukrajiny. Tento úsek je realizován pomocí dotazníkového šetření, které je následně doplněno polostrukturovanými rozhovory s asistentkou pedagoga a učitelem, kteří mají zkušenosti s výukou ukrajinských žáků. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 226 respondentů. Z výsledků se dozvídáme, při jakých pracovních aktivitách se uplatňuje asistent pedagoga, dále o využití didaktických pomůcek i o vzájemné kooperaci při vzdělávání žáků z Ukrajiny. Výsledky vycházející z kvantitativního výzkumu byly následně doplněny prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Bakalářská práce může posloužit k optimalizaci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách.
Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáka s odlišným mateřským jazykem
Štefková, Martina ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce "Inkluzivní vzdělávání se zaměřením na žáka s odlišným mateřským jazykem" je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je vypracována na základě odborné literární rešerše zvolené problematiky, ve které se autorka zaměřuje na žáka se speciálními vzdělávacími potřebami z jiného sociokulturního prostředí, na žáka s odlišným mateřským jazykem, který je edukován na běžné základní škole. V úvodní teoretické části se autorka věnuje migraci, multikulturalismu a stručně zde představuje zemi, národnostní menšinu, odkud žák s odlišným jazykem pochází. K této tematice autorka zařazuje i vysvětlení k pojmům interkulturní identita, komunikace-jazyk a integrace cizinců. V druhé kapitole teoretické části "Inkluzivního vzdělávání" žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, se autorka zaměřuje na žáky s odlišným mateřským jazykem. Uvádí příslušné legislativní dokumenty a představuje zde pojmy, jako jsou bilingvismus, poradenská zařízení, podpůrná opatření a definuje personální pozici asistentů pedagoga. Autorka se dále věnuje v této části školským zařízením, klimatu školy, výuce multikulturní výchovy na školách, popisuje intervence při úskalích v inkluzivním vzdělávání žáka s odlišným mateřským jazykem v běžné základní škole. Druhou část teoretické práce uzavírá výběrem organizací, které se podílejí...
Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání
Rychlíková, Marie ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent)
NÁZEV: Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání AUTORKA: Mgr. Marie Rychlíková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti u žáků s odlišným mateřským jazykem v primárním vzdělávání. Cílem práce je analýza a popis soudobého stavu čtenářské gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání u dětí s OMJ. Děti cizinců musí překonávat sociální, kulturní rozdílnosti a jazykovou bariéru. Aby se žáci úspěšně zapojili do vzdělávacího systému a následně do společnosti, potřebují zvládnout český jazyk na co nejlepší úrovni. Struktura práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Ve výzkumné části byly použity metody kvantitativního a také kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků dvou fází výzkumného šetření a popisu příkladů dobré praxe ze zahraničí (Finsko) byly analyzovány, zpracovány a diskutovány dílčí cíle práce. Následně byly formulovány závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, inkluze, stereotypy, žák s odlišným mateřským jazykem, úroveň čtenářské gramotnosti
Využití artefilitiky pří adaptaci žáků s OMJ na prostředí ZŠ
Nováková, Markéta ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce Využití artefiletiky při adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem na prostředí základní školy se zabývá využitím a účinností artefiletiky jako hlavního nástroje pro rozvoj vztahů a zlepšení sociálního klimatu třídy. Cílem diplomové práce je navrhnout a prostřednictvím akčního výzkumu ověřit artefiletický program v pátém ročníku základní školy. Teoretická část přibližuje specifika žáků s odlišným mateřským jazykem, zejména adaptaci na nové prostředí nebo přípravu kolektivu a školy na příchod žáka s OMJ. Součástí teoretické části je také vymezení artefiletiky jako samostatného vědního oboru, jeho zaměření a přínos pro výchovu. V praktické části je uvedeno deset artefiletických setkání, cílených na rozvoj prosociálního chování, asertivity, společensky akceptovatelného chování nejen u českých žáků, ale především u žáků s odlišným mateřským jazykem a válečných uprchlíků. Úspěšnost programu je ověřena pomocí vstupního a výstupního testování a následně interpretována autorkou práce. Bylo prokázáno, že tento artefiletický program pozitivně přispěl k výchově a rozvoji vztahů mezi žáky a podpořil vhodné sociální klima třídy.
Práce s příběhem na téma jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem
Neužilová, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu jinakosti žáků s odlišným mateřským jazykem žákům mladšího školního věku, konkrétně prostřednictvím práce s příběhem za využití metod RWCT. V rámci akčního výzkumu byly vytvořeny a realizovány čtenářské lekce, které měly za cíl seznámit s různými aspekty situací žáků s odlišným mateřským jazykem. Tato edukace třídního kolektivu pomáhá s pochopením situace těchto žáků a jejich celkovým přijetím. Lekce byly podrobeny analýze důkazů o učení, pedagogické reflexi a dvě z nich rovněž ověřil jiný pedagog. V rámci praktické části práce byla dále zmapována literatura pro děti, rešerše na dané téma je součástí výsledků práce. Čtenářské lekce byly vytvořeny na základě těchto čtyř titulů: Kiko a tajemství papírového motýla, Maja a Kim, Jednou budeš Arab a Erik. Ve výzkumu byly využity tyto metody sběru dat: nestrukturované pozorování, tematická analýza, polostrukturovaný rozhovor a obsahová analýza výstupů lekcí. Výzkum byl realizován na základní škole ve dvou třídách, 4. ročníku o 22 žácích (Třída 1) a 5. ročníku o 21 žácích (Třída 2). Ukázalo se, že připravené lekce splnily své cíle, přesto jsou v pedagogických reflexích uvedeny některé návrhy na jejich úpravu. Výsledky potvrdily, že práce s příběhem je pro daný účel vhodná. Čtenářské lekce podpořily...
Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve waldorfské škole
TRÁVNÍČKOVÁ, Renata Ela
Bakalářské práce je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v prostředí české základní školy typu waldorfského školství. Teoretická část definuje žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je charakterizována waldorfská pedagogika. Výzkumná část práce byla relizována s využitím kvalitativního typu výzkumu. Výzkumný soubor tvořili pedagogičtí pracovníci, kteří se přímo účastnily edukačního procesu žáků s OMJ.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.