|
Využití digitálních technologií ve výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ
RAJNOCHOVÁ, Dominika
Tato práce se zabývá využitím digitálních technologií ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol v České republice. Teoretická část práce se zabývá vymezením pojmu digitální technologie, využitím interaktivních pomůcek, aplikací a nástrojů v hodinách anglického jazyka. Vlivem na rozvoj řečových schopností a výhodami a nevýhodami jejich využívání ve výuce. Praktická část práce představuje dva dotazníky, určené pro učitele a žáky základních škol. Následně se praktická část zaměřuje na aktivity s využitím digitálních technologií, přípravu do hodin s využitím digitálních technologií a na dopad digitálních technologií na výkonnost učitelů a žáků v hodinách anglického jazyka.
|
| |
| |
| |
|
Výuka fotosyntézy pomocí digitálních technologií
MUSILOVÁ, Zuzana
Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda využití navržené interaktivní digitální učebnice vede ke zlepšení žákovského porozumění tématu fotosyntézy u suchozemských rostlin. Sledován byl také vliv výuky s touto učebnicí na atraktivitu výuky přírodopisu a odstranění žákovských miskoncepcí. Výzkum byl prováděn systémem pretestů a posttestů. Ze získaných statisticky vyhodnocených dat lze usuzovat, že digitální učebnice má kladný vliv na žákovské porozumění tématu fotosyntézy.
|
|
Návrh změn v konceptu řízení lidských zdrojů ve vybrané organizaci
Seemann, Andrea ; Budík, Jan (oponent) ; Konečná, Zdeňka (vedoucí práce)
Klíčovým cílem diplomové práce je na základě teoretické rešerše a provedených analýz navrhnout opatření rozvíjející klíčové aktivity zvolené organizace s využitím podpory digitálních technologií. Výstupem této práce je návrh změn konceptu řízení lidských zdrojů v této organizaci. Práce je rozdělena do tří částí, skládá se z teoretické, analytické a návrhové části, kde jsou vypracována doporučení na základě poznatků získaných z provedených analýz. Teoretická část této práce se zabývá školstvím a řízením lidských zdrojů v této oblasti, v analytické části se potom práce zaměří na přínosy a nežádoucí vlivy digitalizace a na to, jak se konkrétní škola v Lomnici zachovala v období pandemie. Výchozím bodem je návrhová část, která navrhuje postupy pro rozvoj koncepce lidských zdrojů organizace v případě, že by byl opět nucen přejít na distanční výuku pomocí nových digitálních pomůcek. Pro vytvoření návrhové části byla použita především PEST analýza, SWOT analýza a dotazníkové šetření.
|
| |
|
Digitální technologie - tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ
Šmíd, Radek ; Brom, Cyril (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent)
V roce 2023 začala v České republice platit revize rámcového vzdělávacího programu. Hlavní změnou bylo nahrazení vzdělávací oblasti Informační a komu- nikační technologie oblastí Informatika. Nové učivo bylo podpořeno vytvořením mnoha vzdělávacích materiálů. Nejméně dostupných materiálů se ale věnovalo části "Digitální technologie". V této práci jsme vytvořili nové materiály, které tento nedostatek pomohly částečně vylepšit. Konkrétně jde o čtyři listy, které vysvětlují strukturu a principy fungování internetu. Listy lze například rozdat žákům nebo vytisknout jako plakát do třídy. Ověřování didaktických kvalit listů proběhlo ve dvou fázích: během individuálních rozhovorů a v rámci hromad- ného testování. Během tvorby jsme listy ukázali patnácti druhostupňovým žá- kům v rámci individuálního rozhovoru. Žáci nejprve pomocí metody think aloud popsali, co vidí. Pak byli dotazováni na informace obsažené v listech. Přepisy rozhovorů s žáky jsme využili k vylepšení srozumitelnosti materiálů. Při hro- madném testování jsme hotové listy rozdali k prostudování (20 minut) vzorku 92 žáků (11-14 let). Znalosti žáků jsme ověřili pomocí pre a post testů. Sta- tistická analýza výsledků odhalila pozitivní vliv prostudování listů na znalosti studentů (d = 0,5; p < 0,001). Materiály jsou v příloze práce. Jsou...
|
|
Vliv pandemie Covid 19 na techniky a strategie vyučování
Pleskačová, Jana ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce zkoumá vliv pandemie Covid-19 na techniky a strategie vyučování. Cílem práce je zjistit dopad Covid-19 na změny technik a strategií učení. Cílem je zjistit, o jaké změny se jedná. Zjistit, zda učitelé mají zájem upravit své strategie i techniky učení, a identifikovat případné překážky. Teoretická část obsahuje rešerše dostupné literatury a dalších zdrojů na toto téma. Především výstupy z materiálů z České školní inspekce, ale závěry a doporučení Ministerstva školství a tělovýchovy České republiky. Praktická část se zaměřuje na výsledky dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo provedeno mezi učiteli (konktrétně 101 respondentů) a je kvantitativní povahy. Výstupem jsou doporučení, jak zapojit změny do výuky, např. prostřednictvím dotací a doporučení, jak využít různé aplikace do výuky, které nevyžadují finanční dotaci. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, online vzdělávání, výuka, učitel, pedagog, žáci, studenti, distanční vzdělávání, pandemie Covid-19, strategie, techniky vzdělávání
|
|
Vliv využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy
Weishäuplová, Jana ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce řeší problematiku vlivu využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy. Cílem práce bylo zmapovat/zjistit pozitivní a negativní důsledky/dopady využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně ZŠ, vyhodnotit výsledky tohoto dopadu ve prospěch či neprospěch jejich využívaní a navrhnout vhodná řešení/doporučení pro praxi. Práce vycházela z předpokladu, že žáci 1. stupně ZŠ nadměrně využívají digitální technologie jako např. chytré telefony, tablety, notebooky či chytré hodinky, což má negativní vliv na jejich pozornost. K dosažení vytyčeného cíle byla práce rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Pro zpracování teoretické části práce byla využita metoda literární rešerše, díky které byly shrnuty současné teoretické poznatky a dosavadní výsledky bádání v dané problematice. Pro zpracování praktické části práce byly využity kvantitativní výzkumná metoda prostřednictvím dotazníkového šetření a test pozornosti. Vyhodnocení vlivu využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy probíhalo na základě dotazníkového šetření a testu pozornosti u 112 žáků 1. stupně základních škol. Výsledky, jak z dotazníkového šetření, tak i testu pozornosti, ukazují, že žáci 1. stupně základní školy nadměrně využívají digitální...
|