Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti u žáků ve vyloučených lokatách
Koudelková, Kateřina ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce se zabývá počáteční čtenářskou gramotností, a to u žáků kteří žijí ve znevýhodněné lokalitě. Cílem práce je zmapovat jaké faktory ovlivňují jejich čtenářskou gramotnost, jak negativně, tak i pozitivně. A jaké metody a postupy jsou při výuce výhodné. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. Tématy jsou: vyloučená lokalita, Romové a jejich vztah ke vzdělání, metody počátečního čtení, předškolní příprava a přípravná třídou. V praktické části je cílem najít odpovědi na tři výzkumné otázky. A to formou rozhovorů s pedagogy, kteří učí na škole ve vyloučené lokalitě. Druhou formou jsou kazuistiky konkrétních žáků. Povedlo se zjistit odpovědi na dvě výzkumné otázky. Jak je to u romských žáků s počáteční čtenářskou gramotností? Kvůli nepodnětnému prostředí je žákova čtenářská gramotnost takřka nulová, a to do doby, než nastoupí do základní školy, případně do přípravného ročníku. Do mateřské školy bývají žáci sice zapsaní, ale bohužel docházka často bývá velmi špatná. Jaké faktory nejvíce ovlivňují čtenářskou gramotnost u žáků ze znevýhodněné lokality? Faktorem, který jejich gramotnost ovlivní pozitivně je škola, pokud ji žák pravidelně navštěvuje a absolvování přípravného ročníku. Negativním faktorem je nedostatečná předškolní připravenost, nepodnětné prostředí doma, vztah rodiny ke...
Didaktická hra zaměřená na rozvoj individuální potřeby žáka
Jirušová, Michaela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra preprimární a primární pedagogiky ABSTRAKT DP Didaktická hra zaměřená na rozvoj individuální potřeby žáka Bc. Michaela Jirušová Vedoucí práce: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Studijní program: Magisterské studium Studijní obor: Učitelství 1. stupně ZŠ, KS ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá aktivizačními metodami, především didaktickou hrou a jejím využitím ve výuce na 1. stupni základní školy pro rozvoj individuálních potřeb žáků, kdy hra slouží k jejich vlastnímu rozvoji, učení, motivaci a seberealizaci. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou na základně vybrané literatury charakterizovány související témata s metodami výuky a individualizace. Praktická část obsahuje průzkum využití didaktických her ve výuce na 1. stupni ZŠ - jejich četnost, v jakých předmětech se využívají, jejich zaměření na individualitu žáka apod. Následně je zpracován sumář vybraných didaktických her, které jsou ověřeny v praxi. KLÍČOVÁ SLOVA aktivizační metody, didaktická hra, motivace, sumář her, hra, 1. stupeň ZŠ, individualizace
Počáteční psaní levorukých žáků
Hečová, Lenka ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá lateralitou a zaměřuje se hlavně na leváctví. Práce je dělena na teoretickoučást, jejímž cílem je seznámit čtenáře s pojmem lateralita a jejímitypy, stupni a druhy, dále se zaměřuje na leváctví v minulosti a současnosti, výuku počátečního psaní a s ní spjatými hygienickými návyky, hodnocením psaní, psaním levou rukou, metodikou psaní, vázaným a nevázaným písmem, etapami výuky psaní a pomůckami pro levoruké žáky. Cílem empirické části je pomocí dotazníkového šetření a pozorování potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy a to, že lateralita učitele má vlivna tvorbu jeho příprav a výuku počátečního psaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitupísma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem, a zodpovědět výzkumnou otázku, zda má lateralita učitele vliv na tvorbu jeho přípravna počáteční psaní,na výuku počátečníhopsaní a na kvalitupísma žáků. Výsledky dotazníkového šetření a pozorování potvrzují všechny hypotézy a ukazují, že lateralita učitele má vlivtvorbujeho příprav a výuku počátečníhopsaní, dále, že lateralita učitele má vliv na kvalitu písma levorukých žáků, a že kvalita písma levorukých žáků při výuce levorukým učitelem je vyšší než při výuce pravorukým učitelem. KLÍČOVÁ SLOVA...
Přechod žáků z malotřídní školy do plně organizované školy
Ciroková, Nikola ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na přechod žáků z malotřídní školy do plně organizované školy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je práce zaměřena na stručný historický vývoj malotřídních škol a jejich základní charakteristiku, jelikož jsou velmi specifické oproti plně organizovaným základním školám. Pozornost je zde zaměřena i na plně organizovanou školu a přechod mezi stupni. Jsou zde nastíněny společné i rozdílné znaky mezi malotřídní a plně organizovanou školou. Praktická část se skládá z kazuistik dvou vybraných žáků pátého ročníku malotřídní školy, kteří byli zkoumáni při přechodu na plně organizovanou školu. Součástí praktické části jsou také řízené rozhovory s řediteli dvou malotřídních škol, jež jsou následně porovnány z hlediska organizace. Z dotazníků, které byly poskytnuty rodičům žáků z malotřídních škol, byla zkoumána spokojenost či výhrady k malotřídním a plně organizovaným školám. Cílem práce bylo ukázat, jak se žáci z pátého ročníku malotřídních škol vypořádávají s přechodem do plně organizované školy, a zároveň poukázat, že i malotřídní školy poskytují stejně kvalitní výuku jako školy plně organizované. Z výzkumu vyplynulo, že žáci po přechodu z malotřídních škol na plně organizovanou školu byli plně socializováni během prvních dvou měsíců a...
Návrh systémové podpory čtenářského prostředí v mateřské škole (akční výzkum)
Fiedlerová, Eliška ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu čtenářské pregramotnosti a vytvoření kvalitního čtenářského prostředí. Cílem práce je podpořit u dětí a rodičů jejich zájem o čtenářství a knihy pomocí realizování různých aktivit. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V části teoretické se nachází vysvětlení, co čtenářské prostředí je a ovlivňuje ho. Dále zde dochází k vymezení základních pojmů pojící se s čtenářskou pregramotností a její důležitost v rámci vývoje dítěte. Dále zde jsou popsané vybrané aktivity a projekty podporující čtenářství a jak by měla dětská knihovna ve škole vypadat a splňovat. Závěrem teoretické části jsou popsány vhodné žánry pro děti předškolního věku a doporučené vybrané tituly do dětských knihoven. Empirická část popisuje realizovaný výzkum ve vybrané mateřské škole. Jako forma výzkumu byl stanoven akční výzkum, který nejlépe splňoval podmínky pro dosažení daného cíle. Problémem akčního výzkumu byl stanoven nedostatečný zájem o knihy a čtení u dětí a jejich rodičů. V rámci výzkumu bylo stanoveno šest výzkumných otázek a navrženy aktivity pro zvýšení zájmu. Dále byly ve výzkumu využity metody pozorování, rozhovory a dotazníky. Během výzkumu docházelo ke komplikacím, které znemožňovaly výzkum v plném rozsahu a jsou v práci popsány. V rámci realizace navržené podpory se...
Vliv využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy
Weishäuplová, Jana ; Ronková, Jolana (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce řeší problematiku vlivu využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy. Cílem práce bylo zmapovat/zjistit pozitivní a negativní důsledky/dopady využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně ZŠ, vyhodnotit výsledky tohoto dopadu ve prospěch či neprospěch jejich využívaní a navrhnout vhodná řešení/doporučení pro praxi. Práce vycházela z předpokladu, že žáci 1. stupně ZŠ nadměrně využívají digitální technologie jako např. chytré telefony, tablety, notebooky či chytré hodinky, což má negativní vliv na jejich pozornost. K dosažení vytyčeného cíle byla práce rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Pro zpracování teoretické části práce byla využita metoda literární rešerše, díky které byly shrnuty současné teoretické poznatky a dosavadní výsledky bádání v dané problematice. Pro zpracování praktické části práce byly využity kvantitativní výzkumná metoda prostřednictvím dotazníkového šetření a test pozornosti. Vyhodnocení vlivu využívání digitálních technologií na pozornost žáků 1. stupně základní školy probíhalo na základě dotazníkového šetření a testu pozornosti u 112 žáků 1. stupně základních škol. Výsledky, jak z dotazníkového šetření, tak i testu pozornosti, ukazují, že žáci 1. stupně základní školy nadměrně využívají digitální...
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Problematika formativního hodnocení žáků 1. stupně ZŠ napříč jednotlivými výukovými předměty
Vimrová, Gabriela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
V této diplomové práci jsem se rozhodla zaměřit na problematiku hodnocení a především formativního hodnocení na klasických základních školách. Hodnocení je pro budoucí život člověka velmi podstatné a proto by s ním učitelé měli umět správně zacházet. Právě díky hodnocení mohou učitelé už žáka ve školním věku nasměrovat a v základním vzdělávání ovlivnit do jeho budoucího života. Práce obsahuje především pohled na formativní hodnocení, které se zaměřuje na žáka a zlepšuje vztahy mezi učitelem a žákem. Teoretickou část jsem rozdělila do 4 kapitol, které obsahují základní informace o hodnocení a formativním hodnocení. První kapitola se věnuje pojmu hodnocení obecně. V kapitole se objevuje i pohled do minulosti hodnocení a popisuje fáze vyučovacího procesu. Druhá kapitola se věnuje školnímu hodnocení, jeho specifikům a funkcím. Třetí kapitolou je pak samotné formativní hodnocení, které se zaměřuje na jeho metody. Poslední čtvrtá kapitola zahrnuje motivaci žáků k učení. Praktická část se zabývá kvalitativní metodou výzkumu a zkoumá pohled učitelů a rodičů žáků na formativní hodnocení. Vytvořila jsem dva dotazníky, které si kladou za cíl zjistit, jak je formativní hodnocení vnímáno na 1. stupních klasických základních škol u učitelů a rodičů. Na základě výzkumu můžeme říct, že formativní hodnocení se...
Spolupráce rodiny a školy u znevýdněných žáků
Kristlová, Karolína ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na sledování kvality spolupráce rodiny a školy u znevýhodněných žáků. Ze strany rodičů je zkoumán zájem o vzdělání a péči u svého dítěte. U učitelů se sleduje míra komunikace a podpora k rodičům žáků. Celý výzkum se odehrává v Ústeckém kraji, zejména ve vyloučených lokalitách. Výzkum je realizován pomocí metod dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů. Výstup použitých metod poskytuje zajímavý vhled na míru informovanosti rodičů, žijících ve vyloučených lokalitách, o výuce jejich dětí a na míru vzájemné spolupráce rodiče a školy s cílem obohatit a vzdělat mladší generace. Pro rozvoj dítěte je nutné vytvořit bezpečný prostor, jehož základem je synchronizace zájmů rodičů, pedagogů a vyučovacích metod. Vzájemná spolupráce mezi rodiči a pedagogy je základem pro úspěch ve vzdělávání dítěte. Z toho vyplývá závěr celé práce, který je souhrnem krátkých doporučení v tzv. desateru. KLÍČOVÁ SLOVA Spolupráce, komunikace, rodina, škola, rodiče, vztahy mezi účastníky, Rodiče vítáni, znevýhodněný žák

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.