Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Intervenční přístupy k žákům mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem
Havelková, Monika ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá intervenčními přístupy ve vzdělávání žáků cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem mladšího školního věku. Věnuje se postavení žáka s odlišným mateřským jazykem v českém školství a jeho vzdělávání. Dále zmiňuje pojem migrace a seznamuje s platnou legislativou upravující vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Diplomová práce seznamuje s organizacemi, které provázejí žáky s odlišným mateřským jazykem během vzdělávání. Diplomová práce zmiňuje také podporu, podpůrná opatření, intervenční přístupy a strategie inkluzivního přístupu. Diplomová práce prostřednictvím rozhovorů, příkladu inspirativní praxe a případové studie popisuje intervenční přístupy k žákům s odlišným mateřský jazykem na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Žák s odlišným mateřským jazykem, žák cizinec, inkluze, migrace, intervence, podpůrná opatření.
Žáci s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole
Tkadlečková, Magdalena ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů úzce souvisejících s tématem. Jedná se o žáky s mentálním postižením a odlišným mateřským jazykem, jejich vzdělávání, které zahrnuje rámcové vzdělávací programy a podpůrná opatření a statistické údaje o počtu žáků s odlišným mateřským jazykem. Praktická část definuje cíle a výzkumné otázky, metodologii a její podkapitoly vymezující techniku sběru dat, charakteristiku výzkumného vzorku a analytický postup. Tato část je formulována na základě dat získaných ze šesti polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy vybrané základní školy speciální. V neposlední řadě v této části nalézáme kapitolu s výsledky šetření a podkapitolu se shrnutím odpovědí na výzkumné otázky. Diskuze a doporučení pro praxi je poslední kapitolou práce. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjištění podpory žáků s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole. Ve výzkumném šetření bylo zjištěno, že podpora žáků s odlišným mateřským jazykem a mentálním postižením na základní škole je ryze individuální záležitostí. Každý žák potřebuje specifickou formu podpory, její rozsah a podoba se tedy liší dle typu postižení a aktuální jazykové...
Dramatická výchova jako cesta k porozumění závažným sociálním tématům.
Pospíšilová, Marie ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Váňová, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na téma multikulturní výchovy, a to na začleňování žáka s odlišným mateřským jazykem do prostředí základní školy, prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy, konkrétně prostřednictvím strukturovaného dramatu. Teoretická část pojednává o dramatické výchově a strukturovaném dramatu. Dále o multikulturní výchově, jejím uplatňování ve školství a o žákovi s odlišným mateřským jazykem a jeho přijímání i začleňování do školního a třídního prostředí. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit složitost začleňování se nově přistěhovaného žáka s odlišným mateřským jazykem do nové třídy. KLÍČOVÁ SLOVA dramatická výchova, multikulturní výchova, žák s odlišným mateřským jazykem, strukturované drama, první stupeň základní školy
Využitelnost obrazových pomůcek a dalších metod a technik učení pro osvojování vybraných oblastí českého pravopisu žáky cizinci s ohledem na styly a typy učení
Bařtipánová, Petra ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou osvojování vybraných oblastí pravopisu žáky s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je zmapovat, jaké aktivity či metody může učitel využít pro dosažení co nejvyšší zapamatovatelnosti pravopisných jevů u žáků s odlišným mateřským jazykem s ohledem na jejich učební typy a styly. Vyšší pozornost je věnována metodě práce s obrazovými pomůckami. Diplomová práce se zaměřuje na problematické pravopisné jevy vyučované ve třetím až pátém ročníku základní školy, které jsou pro žáky s odlišným mateřským jazykem obtížně zdůvodnitelné. Pro dosažení co nejvyšší kvality výzkumu bylo využito několik kvalitativních metod, konkrétně pozorování, testování a polostrukturované rozhovory s žáky i třídními učiteli. Poznatky uvedené v teoretické části práce tvoří důležité těžiště pro samotné zpracování empirické části. V rámci empirické části jsem zpracovala případovou studii devíti žáků s odlišným mateřským jazykem. Z výsledků šetření vyplývá, že připravené obrazové pomůcky většině žáků pomohly. Během zpracování příprav jsem brala v potaz všechny učební typy a styly, což se mi osvědčilo. I když na druhou stranu ne vždy se dominance typu či stylu ukázala u žáků jako určující. Mimo informací získaných sběrem a analýzou dat obsahuje práce také tři vytvořené přípravy. První příprava...
Vzdělávací proces žáků s odlišným mateřským jazykem na úrovni A1 v české základní škole: případová studie
Jetenská, Kristýna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá procesem výuky češtiny žáků s odlišným mateřským jazykem na úrovni A1. Cílem této diplomové práce bylo zmapování přístupu k této problematice na dvou základních školách. Pro zpracování empirické části jsem zvolila formu případové studie, která se vztahuje k teoretické části a obsahuje odpovědi na čtyři výzkumné otázky, které se týkají přístupu vedení školy, metod, forem výuky a výukových materiálů používaných vybranými učiteli. Zaměřila jsem se také na dílčí pokroky čtyř vybraných žaků s odlišným mateřským jazykem, proto práce obsahuje i čtyři podrobné kazuistiky žáků. Z výsledků jasně vyplývá, že ideálním modelem je vedení školy, které podporuje své učitele v dalším vzdělávání a zajišťuje žákům i hodiny češtiny jako druhého jazyka. Ideální učitel, který tyto žáky učí, využívá ve výuce a hodnocení individuální přístup, využívá v hodinách různé metody a formy výuky a má o problematice výuky žáků s odlišným mateřským jazykem přehled nejen obecně, ale i z jazykového hlediska. Klíčová slova žák s odlišným mateřským jazykem, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, případová studie
Možnosti zkvalitnění výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ
Brázdilíková, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi zkvalitnění výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ. V teoretické části je analyzována dostupná odborná literatura týkající se předmětného tématu. Práce odpovídá na otázky: Jakým způsobem je možné podporovat žáky s odlišným mateřským jazykem (dále také "OMJ")? Jaké přístupy a metody je možné při výuce žáků cizinců zvolit, aby došlo ke zkvalitnění a usnadnění vzdělávání žáků s OMJ? Jak zařídit, aby se maximálně rozvíjeli ve stejném čase všichni žáci ve třídě? Z poznatků teoretické části práce je čerpáno při návrhu intervencí v empirické části práce. Empirická část je založena na akčním výzkumu s cílem ověřit metody a postupy vedoucí ke zkvalitnění a usnadnění výuky pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V průběhu několika měsíců intenzivní spolupráce s konkrétním žákem byly zkoumány a hledány cesty ke zkvalitnění výuky. Ukázalo se, že ne všechny zvolené postupy a metody jsou náležitě efektivní. Dále bylo potvrzeno, že dosažení některých konkrétních cílů, vedoucích ke zkvalitnění a usnadnění výuky, je dlouhodobý proces, přičemž efektivitu a úspěšnost ovlivňuje řada vnějších a vnitřních faktorů, které jsou rovněž v diplomové práci zaznamenány. V diplomové práci je poukázáno na metody a postupy, kterými lze vytyčeného cíle, respektive zkvalitnění...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.