Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Podpora vícejazyčného žáka na počátku školní docházky
Říhová, Denisa ; Martinovská, Klára (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
V diplomové práci se věnujeme tématu Podpora vícejazyčného žáka na počátku školní docházky. Cílem této diplomové práce je systematicky zkoumat problematiku vzdělávání vícejazyčných žáků na počátku školní docházky s důrazem na integraci, inkluzi a legislativní aspekty. Práce se zaměřuje na analýzu potřeb těchto žáků, poskytovanou podporu ze strany škol a pedagogů a hodnotí účinnost těchto opatření. V rámci teoretické části práce budou definovány klíčové pojmy, jako jsou integrace a inkluze, charakteristika žáka cizince, potřeby vícejazyčných žáků na počátku školní docházky a legislativní rámec vzdělávání těchto žáků. Dále se práce zaměří na možnosti, jak školy mohou poskytnout podporu vícejazyčným žákům, a analyzuje podpůrná jazyková opatření a pedagogickou podporu. V empirické části budou prezentovány výsledky případové studie, která zkoumá konkrétního žáka s vícejazyčným pozadím, jeho vzdělávací prostředí a opatření poskytovaná školou. Metodologický přístup zahrnuje rozhovory, pozorování a analýzu dokumentů s důrazem na etické aspekty výzkumu. Závěrečná část práce se zaměřuje na prezentaci výsledků a diskuze, které reflektují úspěšnost podpůrných opatření a identifikují oblasti ke zlepšení. Důraz bude kladen na význam spolupráce mezi školou, rodinou a dalšími klíčovými aktéry v procesu vzdělávání...
Sociální práce s občany z Ukrajiny, kteří získali status dočasné ochrany na území České republiky
NOVÁKOVÁ, Marie
Bakalářská práce se zabývá problematikou sociální práce s ukrajinskými občany, kteří do České republiky přišli po vypuknutí ruské invaze na Ukrajině v únoru roku 2022. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. První kapitola teoretické části se věnuje vztahy Ruska a Ukrajiny - popisuje stav po osamostatnění Ukrajiny a před vypuknutí válečného konfliktu v roce 2022. V následujících kapitolách je představen status dočasné ochrany, charakteristika jeho uživatelů a popis sociální práce s uprchlíky jako s cílovou skupinou. V této části jsou představeny potřeby cílové skupiny, principy sociální práce s klientem-uprchlíkem, cíle spolupráce a následně je zde vymezena role sociálního pracovníka, která by měla být představována i novým klientům, se kterými pracovník navazuje vztah. Teoretická část je zakončena kapitolou věnující se přímo sociálním službám, které cílová skupina může se svým statusem využívat. Praktická část práce je věnována výzkumu, který proběhl s dvanácti ukrajinskými uprchlíky a který byl realizován ve spolupráci s několika českobudějovickými institucemi a službami. Už na začátku výzkumu se jako zásadní ukázala otázka anonymity respondentů. Respondenti často vyjadřovali obavu, aby odpovědi nebyly předávány například poskytovatelům sociálních služeb nebo je nešlo spojit s informacemi, které mi podali - především s těmi, kde vyjadřují nespokojenost nebo náměty ke zlepšení. Výzkum se věnoval zejména tomu, zda a případně jaké sociální služby tato skupina klientů využívá, jestli má o svých možnostech v této oblasti dostatečné povědomí, jaké změny by ocenila a na jaké překážky nejčastěji naráží při spolupráci se sociálními službami i během běžného života.
Cesty začleňování očima mladých Vietnamců v Praze
Kopečková, Magdalena ; Matochová, Alžběta (vedoucí práce) ; Šťastná, Jaroslava (oponent)
Těžištěm bakalářské práce je zkoumání procesu integrace Vietnamců do českého prostředí. Hlavním cílem je poznat různé životní cesty, čím si mladí lidé při začleňování do české společnosti prošli a jak to zpětně hodnotí. Výzkum je prováděn kvalitativně a soustředí se na osobní zkušenosti mladých Vietnamců ohledně začleňování. Zkoumáním životních zkušeností těchto jedinců a jejich rodin poskytuje cenný vhled do procesu integrace. Tento výzkum si klade za cíl ponořit se do dětských zkušeností a integračních cest mladých Vietnamců žijících v České republice. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů se tato studie snaží zachytit jejich vyprávění, vnímání a výzvy, s nimiž se setkali během jejich formování v české společnosti. Skrze pohledy těchto jedinců můžeme získat cenné poznatky o spletitosti jejich kulturní výchovy, vzdělávacích zkušeností, sociálních interakcí a celkového procesu adaptace na cizí prostředí. Studie prozkoumá jejich zkušenosti s procházením duálních identit, udržováním spojení s jejich vietnamským dědictvím a asimilací do širší české společnosti. Kromě toho bude zkoumat roli podpory rodin, komunitních sítí a vzdělávacích systémů při utváření jejich integračních zkušeností.
Komparace národních veřejných politik romské integrace ve střední Evropě
Tuzar, Vojtěch ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Říchová, Blanka (oponent)
Společnostmi většiny evropských států, a především těch ze střední Evropy, zmítá vysoký výskyt sociálního a občanského vyloučení Romů. Životní situace značné části romské komunity je pro moderní sociální státy dlouhotrvající lidskoprávní výzvou. Od rozpadu bipolárního světa se s rozkvětem liberálních hodnot a rovnosti předpokládalo poměrně svižné začlenění Romů do většinové společnosti a s tím spojené odstranění neodůvodněných rozdílů v přístupu k veřejným službám. V posledních třiceti letech se všechny státy zasažené výraznou mírou exkluze romské menšiny pokouší řešit tuto citlivou problematiku širokým spektrem politik, ovšem bez relevantních a dlouhodobých dopadů. Předkládaná diplomová práce se zabývá národními veřejnými politikami v oblasti začleňování romské menšiny v Slovenské, Polské a České republice a Maďarsku v aktuální době. Stěžejním cílem práce je komparovat pomocí aplikace Teorie institucionalismus zaměřeného na aktéry a Modelu A-A-A národní politiky integrace zemí vybraných států střední Evropy. Výsledkem vědeckého bádání má být předložení přehledové srovnávací studie, která obecně odhalí paralely a diskrepance v přístupu států k vyloučení Romů a fungování integračních systémů. Práce je koncipována do dvou hlavních částí. V teoretické části je položen teoretický základní kámen práce,...
Komparace národních veřejných politik romské integrace ve střední Evropě
Tuzar, Vojtěch ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Říchová, Blanka (oponent)
Společnostmi většiny evropských států, a především těch ze střední Evropy, zmítá vysoký výskyt sociálního a občanského vyloučení Romů. Životní situace značné části romské komunity je pro moderní sociální státy dlouhotrvající lidskoprávní výzvou. Od rozpadu bipolárního světa se s rozkvětem liberálních hodnot a rovnosti předpokládalo poměrně svižné začlenění Romů do většinové společnosti a s tím spojené odstranění neodůvodněných rozdílů v přístupu k veřejným službám. V posledních třiceti letech se všechny státy zasažené výraznou mírou exkluze romské menšiny pokouší řešit tuto citlivou problematiku širokým spektrem politik, ovšem bez relevantních a dlouhodobých dopadů. Předkládaná diplomová práce se zabývá národními veřejnými politikami v oblasti začleňování romské menšiny v Slovenské, Polské a České republice a Maďarsku v aktuální době. Stěžejním cílem práce je komparovat pomocí aplikace Teorie institucionalismus zaměřeného na aktéry a Modelu A-A-A národní politiky integrace zemí vybraných států střední Evropy. Výsledkem vědeckého bádání má být předložení přehledové srovnávací studie, která obecně odhalí paralely a diskrepance v přístupu států k vyloučení Romů a fungování integračních systémů. Práce je koncipována do dvou hlavních částí. V teoretické části je položen teoretický základní kámen práce,...
Začleňování dětí cizinců do mateřských škol
NOVÁKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá začleňováním dětí cizinců do mateřských škol. Toto téma je z důvodu stále se zvyšujícího množství cizinců u nás, velmi aktuální. Teoretická část je rozdělena do tří oblastí. Jsou zde vysvětleny důležité pojmy související s mým tématem. Například definice slova cizinec, xenofobie, adaptace, integrace atd. Prostor je věnovaný také legislativě upravující postavení dítěte cizince v České republice. A dále také zvláštnostem dítěte v předškolním věku a roli mateřské školy. Z poznatků teoretické části vychází část praktická, která se věnuje konkrétním zkušenostem učitelů/ učitelek mateřských škol. V rámci kvantitativního výzkumného šetření byl vytvořen dotazník, na který odpovídali především učitelky z jihočeského kraje. Díky datům vyplývajícím z výzkumného šetření byly zmapovány hlavní problémy, s jakými se učitelky během své praxe, v souvislosti s dětmi cizinci, setkávají. Dotazník se také zaměřil na metody usnadňující adaptaci dětem odlišné národnosti. Ze získaných informací byla vytvořena doporučení pro praxi.
Vzdělávání dětí z dětského domova
Krátká, Jana
Disertační práce poukazuje na problematiku institucionální péče v České republice. Primárně se zaměřuje na dětské domovy, vzdělávání a socializaci dětí umístěných v tomto typu rezidenčního zařízení. Cílem teoretické části je popsat charakteristiku subjektů institucionální péče v České republice. Dále komparovat institucionální péči s vybranými zeměmi a popsat socializaci dítěte v rodině a ve škole. Taktéž je popsán historický přehled institucionální péče v České republice a v závěru se autorka zabývá konkrétním popisem sociálního začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výukového procesu na základní škole. Empirická část referuje o realizovaném výzkumu a jeho výsledcích, pro které byla využita kvalitativní metodologie s využitím designu případové studie. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se děti z dětského domova začleňují do výukového procesu na základní škole. Dále si autorka stanovila několik dílčích cílů. Prvním dílčím cílem bylo zjistit, jak jsou děti z dětského domova začleňovány dětmi vyrůstajícími v biologických rodinách do třídního kolektivu na základní škole. Druhým dílčím cílem bylo zjistit, jak jsou děti z dětského domova začleňovány učiteli do výukového procesu na základní škole, a třetím dílčím cílem bylo odhalit, jak jsou děti z dětského domova do tohoto procesu...
Analýza romské integrace v ČR pomocí teorie sociální konstrukce cílových populací
Tuzar, Vojtěch ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá veřejnými politikami v oblasti začleňování romské menšiny v novodobé historii České republiky po roce 1989. Stěžejním cílem práce je identifikovat pomocí aplikace teorie sociální konstrukce cílových populací podobu státní intervence v řešení vyloučení romské menšiny ze společnosti. A posléze zjistit, jaký vliv zde hraje sociální konstruování Romů a jejich politické možnosti. Výzkum spočívá v analýze a identifikaci jednotlivých prvků teorie v tomto pořadí: 1. Analýza veřejných politik romské integrace; 2. Analýza sociálního konstruování Romů; 3. Analýza politické moci Romů. Prvním krokem k naplnění cíle práce je odhalení povahy policy desigu romské integrace. V tomto kroku budu analyzovat konvolut veřejně politických dokumentů, do kterého patří mezinárodněprávní úmluvy, české menšinové zákony a strategické dokumenty. V dalším kroku se věnuji společenskému obrazu Romů, jehož podoba podle teorie sociální konstrukce cílových populací hraje neoddiskutovatelnou roli při formulaci veřejných politik a chování volených úředníků. Posledním krokem k naplnění cíle práce je zmapování politických možnosti Romů a jejich dopadu na (ne)prosazení svých zájmů. Výsledné poznatky a jejich následná syntéza přinesou odpověď na výzkumné otázky a určí typ cílové populace romské...
Klima školy v kontextu žáků s odlišným mateřským jazykem
Exnerová, Martina ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje klimatu školy v kontextu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a procesu začleňování žáků s OMJ do školy. Praktická část zkoumá konkrétní pražskou základní školu, kterou navštěvuje velké množství žáků s odlišným mateřským jazykem a škola se z tohoto důvodu dlouhodobě věnuje začleňování a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je popsat proces začleňování a sledovat podporu při vzdělávání a adaptaci žáků s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je také zjistit, jaká pomoc je pro tyto žáky přínosná, a jaký je pohled pedagogů, rodičů a žáků konkrétní školy na přítomnost žáků s odlišným mateřským jazykem ve škole. V empirické části práce jsou použity metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Metodou rozhovoru byl výzkum prováděn s koordinátorkou žáků s OMJ a vybranými žáky s odlišným mateřským jazykem. Dotazníkové šetření bylo realizováno mezi pedagogy, žáky a rodiči dané školy. Pro rodiče byl dotazník distribuován v českém, čínském a vietnamském jazyce. Na základě výsledků výzkumu byly doporučeny konkrétní návrhy pro danou školu, tzn. jak vhodně podporovat žáky s OMJ při jejich adaptaci a dále návrh plánu jedné třídnické hodiny, která se zaměřuje na zlepšení klimatu školy a vzájemný respekt v kontextu velkého počtu cizinců ve škole. KLÍČOVÁ...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.