|
Percepce dopadů dálnice D3 představiteli obcí
Vrtiška, Miroslav
Percepce dopadů dálnice D3 představiteli obcí Abstrakt Předkládaná diplomová práce detailně analyzuje vnímání dopadů dálnice D3 představiteli dotčených obcí trojího typu - představitelé místní samosprávy, zástupci podnikatelské činnosti a obyvatelstvo. Předpokládané dopady studované komunikace v řešeném území jsou diskutovány s odbornou literaturou, která poskytla základ výzkumným otázkám a hypotézám. Pro získání potřebných dat proběhlo terénní šetření v obcích dotčených plánovanou trasou dálnice D3 a její zprovozněnou částí ve Středočeském a Jihočeském kraji. Hlavními výzkumnými nástroji byly polostrukturovaný rozhovor a dotazníkové šetření. Zjištěné závěry o vnímání dálnice D3 v dotčených obcích vycházejí z detailní analýzy statistických dat a hloubkového rozboru rozhovorů. Z výsledků je zřejmé, že výsledná percepce dopadů se liší v závislosti např. na geografických aspektech, jakými jsou poloha (vůči trase dálnice) nebo populační velikost obce. Obecně je dálnice vnímána pozitivně v obcích, které jsou v současnosti značně zatíženy dopravou, zatímco v lokalitách, kde její přítomnost vnímají negativně, se často projevuje tzv. NIMBY efekt. Klíčová slova: dálnice D3, obce, dopady dálnice, rozhovor, dotazníkové šetření
|
|
Fenomén podcastu a jeho význam v současných médiích
Koucká, Anna ; Jirků, Jan (vedoucí práce) ; Skalický, Matěj (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje fenoménu podcastingu, který v posledních letech začal vstupovat nejen do tradičních médií, ale i do celé společnosti. Popisuje vznik, vývoj a určité charakteristiky tohoto fenoménu, ale zabývá se i motivacemi, které k jeho tvorbě či poslechu mají tvůrci i posluchači. Výzkumná část práce se pak zaměřuje na pohled, jaký na vliv podcastu v médií, firmách či politice, monetizaci obsahu či současný stav české podcastové scény mají tvůrci z médií, autoři, kteří nahrávají nezávislé podcasty i majitelé různých studií, které poskytují služby spojené s podcastingem. Tento výzkum proběhl formou sedmnácti rozhovorů. V neposlední řadě je také součástí výzkumné části dotazník, který zkoumal věkové i demografické rozložení posluchačů podcastů, jejich návyky či názory na jednotlivá témata, která se v souvislosti s podcastingem nabízejí. Práce nastiňuje možný vývoj tohoto fenoménu v budoucnosti a také poodhaluje názory, které na podcasting mají jednotliví tvůrci či lidé, kteří se podcasty zabývají.
|
| |
|
Dialog a otázky ve výuce na 2. stupni základní školy
Sumcov, Jan ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Práce vystihuje neodmyslitelnou roli dialogu a kladení otázek ve výuce na 2. stupni základní školy. Cílem teoretické části práce je poukázat na důležitost vedení žáků k dialogu a kladení otázek pro osobní rozvoj jedince a také na hlubší porozumění učivu. Zároveň na základě dostupné literatury a výzkumů shrnuje základní principy a předpoklady dialogické výuky. V praktické části práce se autor formou akčního výzkumu snaží reflektovat poznatky a příklady ze své praxe a navrhuje některé metody a postupy, které lze pro podporu dialogického vyučování použít. Zaměřuje se především na otázky, které žáci kladou, a porovnává své výstupy s teoretickým pozadím, z nějž vychází. Zkoumá kontexty a typy otázek položených žáky v prezenční i distanční výuce a dále navrhuje postupy, jak je k aktivnímu tázání více vybízet. Výsledky ukazují, že žáci jsou schopni ve výuce klást otázky, nicméně v běžných frontálně uspořádaných hodinách se tímto způsobem zpravidla účastní promluv pouze zlomek žáků. V tom případě se jako efektivní způsob zapojení žáků do výuky ukazuje možnost klást otázky písemně nebo žáky k formulaci otázek vybízet v rámci zadání úkolu nebo aktivity. KLÍČOVÁ SLOVA dialog, rozhovor, vyučování, otázky, diskuse, porozumění, výchova
|
| |
|
Psychoterapie obětí sexuálního násilí
Fiantoková, Barbora ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Dymešová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá psychoterapií obětí násilného vztahu (primárně obětí sexuálního násilí). Cílem práce je skrze rozhovory s odborníky nahlédnout na jejich individuální zkušenosti s těmito klienty a zkoumat vliv terapeutického působení na klientovu osobnost. Teoretická část je rozdělena na dvě základní kapitoly: Sexuální násilí a Psychoterapie, čtenáři poskytuje odborné informace o obou tématech a zprostředkovává stěžejní literární zdroje k problematice na akademické půdě. Vzhledem k výzkumným cílům byla zvolena kvalitativní metodologie, a sice formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný soubor představuje pět respondentů (psychologů, terapeutů, sociálních pracovníků s psychoterapeutickým vzděláním), kteří se specializují na problematiku sexuálního, popřípadě domácího násilí. V rámci rozhovoru primárně šlo o zachycení a pochopení jedinečnosti profesních zkušeností každého respondenta. Dále byla u jednotlivých respondentů provedena analýza terapeutického procesu, kdy se u jejich klientů objevily pozitivní účinky terapeutického působení. Současně byly respondenti tázáni i na případy, kdy sám terapeut nevnímá pozitivní změnu na osobnosti svého klienta po terapeutické intervenci (za předpokladu, že se s takovým případem během své profesní kariéry setkal). Klíčovým zjištěním práce je...
|
| |
|
Možnosti prevence vzniku sluchových vad a poruch
Havlínová, Petra ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem Možnosti prevence vzniku sluchových vad a poruch. Práce je zaměřena na popis aktuální situace v prevenci vzniku sluchových vad a poruch. Teoretickou část práce tvoří první čtyři kapitoly. První kapitola pojednává o sluchových vadách a poruchách, jejich klasifikaci, diagnostice a etiologii. Druhá kapitola se zaměřuje na důsledky sluchových vad a kompenzační pomůcky. Třetí kapitola se zabývá prevencí sluchových vad a poruch, hlukem a jeho negativními dopady na sluchové vnímání a ochranou sluchu. Čtvrtá kapitola představuje zahraniční preventivní programy a kampaně zaměřené na prevenci vzniku sluchových vad a poruch způsobených hlukem. Empirickou část práce tvoří kapitola pátá. Cílem výzkumného šetření je popsat aktuální situaci v oblasti prevence sluchových vad a poruch. Pomocí dotazníkového šetření je zjišťován aktuální stav informovanosti adolescentů a mladých dospělých ve věku 12-35 let o rizikových faktorech způsobujících sluchové vady a poruchy. Dále je pomocí rozhovoru zjišťován názor odborné veřejnosti v Pardubickém kraji a Benešovském okrese na aktuální stav prevence sluchových vad a poruch. Pomocí analýzy dokumentů je následně zjišťováno, zda existuje v České republice systém prevence vzniku sluchových vad a poruch, a zda je ve školách v Benešovském okrese...
|
|
Děti s Downovým syndromem ve skautských oddílech
Kavalírová, Julie ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou členství dětí s Downovým syndromem ve skautských oddílech a faktory, které jejich členství ovlivňují. V teoretické části se zabývá historickým kontextem světového a českého skautingu, jeho zakladatele a ideály, na kterých bylo hnutí založeno. Dále se věnuje myšlenkovým základům skautingu, které v dětských oddílech vytvářejí prostředí pro všechny děti bez rozdílu. Dále se pak práce zabývá Downovým syndromem, kdy kromě medicínského přehledu, zkoumá zejména možnosti neformálního vzdělávaní dětí s Downovým syndromem, které je pro děti s postižením často velmi podstatné pro jejich rozvoj. Vlastní výzkumná část se pak na základě dat získaných z rozhovorů zabývá dílčími faktory ovlivňujícími začlenění dítěte s Downovým syndromem do skautského oddílu, počínaje přijetím do oddílu až po přechod mezi různými věkovými kategoriemi. Rozhovory provedené v rámci případové studie umožňují náhled na situaci ze strany dítěte s Downovým syndromem navštěvujícího skautský oddíl, jeho rodičů i vedoucích. Z výzkumu vyplynulo, že skautský oddíl má předpoklady pro vytvoření prostředí vhodného pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami díky zájmu o jednotlivce, nesoutěživém prostředí, rozmanitosti činností a aktivit, které nabízí. Zároveň bylo zjištěno, že přechod mezi...
|
|
Postoje budoucích učitelů k chemii
Pospíšilová, Barbora ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Šmejkal, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji vysokoškolských studentů učitelských oborů s chemií k chemii jako takové a jejich pohledem na různé oblasti, které s chemií souvisí. Výzkum navazuje na bakalářskou práci, ve které jsme zjišťovali vztah veřejnosti k chemii pomocí dotazníkového šetření. V diplomové práci jsme se zaměřili na zjišťování postojů metodou rozhovoru u skupiny studentů učitelských oborů. Teoretická část se zabývá úlohou chemie v dnešní době, chemofobií a tématikou postojů. Praktická část je založena na rozhovorech s respondenty. Tato část obsahuje základní informace o výzkumu - výběr a počet respondentů, otázky použité v rozhovoru, postup při sběru dat a jejich analýze. Jedním z klíčových zjištění bylo, že respondentům často chybí nadhled a vidění chemie v souvislostech. Jedná se o důležité vlastnosti a dovednosti, které by budoucí učitel měl mít. Dále se potvrdila důležitost učitelů při formování vztahu/postoje k chemii - učitelé s širším rozhledem vedou žáky k pozitivnímu vztahu k chemii a můžou žáky nadchnout pro chemii. Klíčová slova: chemie, názor, postoj, chemofobie, rozhovor, učitelé chemie
|