Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vrstevnické učení při rozvoji čtenářství
Reischlová, Anna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství pomocí vrstevnického učení a hledáním příkladů dobré praxe v současném školním prostředí v České republice. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce se věnuje rozvoji čtenářství, charakteristice programu RWCT, CORI a Reciprocal Teaching. Dále se věnuje popisu začlenění metod projektové výuky a vrstevnického učení. Výzkumná část práce obsahuje popis vícepřípadové studie, která se zabývá popisem dobré praxe při rozvoji čtenářství pomocí vrstevnického učení. Výzkum byl realizován ve třech různých pražských školách a je stavěn na čtyřech navštívených čtenářských lekcích. (ZŠ Šeberov - celoškolní čtenářská akce zaměřená na vrstevnickou spolupráci v domovských a expertních skupinách, ZŠ Lyčkovo náměstí - čtenářská lekce doprovázená spoluprací žáků 1. a 3. třídy, ZŠ Mohylová - čtenářská lekce vedená žáky 3. třídy v MŠ Sluníčko pod střechou a spolupráce 5. třídy a 1. třídy při předčítání závěrečného slovního vysvědčení) Pomocí pozorování a vedením rozhovorů s aktéry čtenářských akcí jsou vyvozeny závěry pro vlastní užití v pedagogické praxi s ohledem na výhody a úskalí spojené s rozvojem čtenářství pomocí vrstevnického učení. Z výsledků výzkumu je možné vyvodit pozitivní působení na rozvíjení dovednosti čtení a vliv na...
Téma koronaviru v literatuře pro děti a mládež a jeho využití ve volnočasové výchově ke čtenářství
CARVOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se věnuje tématu covid-19 v literatuře pro děti a mládež a jeho využití v literární výchově ve volném čase mládeže. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou představeny základní informace o nemoci covid-19 (původ, příznaky, ochrana, průběh nemoci v České republice). Dále se zabývá vybranými díly s tématem covidu-19 a dopadem této nemoci na čtenářství dětí a mládeže. V praktické jsou pak zpracované metodické a pracovní listy s ukázkami úryvků autorkou vybraných děl a jejich ověření v praxi na vybrané cílově skupině.
Hluboké čtení ve výuce literatury na gymnáziu
Kaizrová, Kristýna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou literatury na gymnáziu zaměřenou na hluboké čtení. Teoretická část obsahuje bližší vymezení pojmu hluboké čtení, hledá jeho místo ve výuce literatury a vazby se čtenářskou gramotností a empatií. Cílem práce bylo připravit a odučit na gymnáziu několik vyučovacích hodin, během kterých žáci budou mít prostor pro hluboké čtení. Východiskem práce je kniha Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě od Maryanne Wolfové, ve které je hluboké čtení popsáno jako způsob, jak v dnešní době čelit úbytku empatie, což je dle jejího názoru jedním z velkých problémů současné společnosti. Práce hledá odpověď na otázku, jak koncipovat výuku literatury na gymnáziu, která je zaměřená na hluboké čtení.
Obraz knihovny a knihkupectví v literatuře pro děti a mládež jako motivační prvek výchovy ke čtenářství
HRANIČKOVÁ, Pavla
Cílem bakalářské práce je podpořit zájem dětí a mládeže o knihy, čtení a seznámit je s prostředím knihovny a knihkupectví. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vymezuje základní pojmy spojené se čtenářstvím, popis dětského čtenářství a jeho etapy, představení literárních děl vydaných za posledních pět let na téma knihovna či knihkupectví. Obsahuje rozbory dvou vybraných literárních děl a porovnání rozdílů mezi knihovnou a knihkupectvím ve vybraných knihách. Praktická část spočívá v tvorbě literárního projektu. Obsahuje jeho ověření v praxi a reflexi.
Díla ze světové literatury v četbě dnešních maturantů.
TOMS, Tomáš
Stejně tak, jak se v průběhu času vyvíjí přístup čtenářů k literatuře, vyvíjí se i podoba státních maturit a na ně navazující povinná četba. Současní maturanti musí přečíst minimálně 20 děl z připravených školních seznamů. Cílem práce Díla ze světové literatury v četbě dnešních maturantů bylo zjistit, jak studenti předmaturitních ročníků přistupují ke světové literatuře. Potvrdili jsme, že při výběru povinné četby je pro ně důležitý rozsah díla, oceňují knihy časově nenáročné a preferují prózu před dramaty a poezií. Majoritní část respondentů zohledňuje doporučení zkušenějšího čtenáře, v našem případě učitele. Šetření dále ukázalo, že i když je maturitní zkouška na středních školách a gymnáziích povinná a musí k ní načíst knihy z omezeného výběru doporučených knižních titulů, od čtení jiných knih je to neodrazuje a nadále ve svém volném čase čtou knihy dle svého vlastního výběru. Mezi těmito tituly dominuje žánr fantasy, popřípadě sci-fi nebo detektivky. Většina dnešních maturantů se ve světové literatuře orientuje a je schopna k určitým zemím přiřadit hned několik autorů s jejich díly, která považují za charakteristická.
Rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím projektu na 1. stupni ZŠ
Janusová, Petra ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Diplomová práce uvádí do problematiky čtenářské gramotnosti a jejího rozvíjení v rámci projektové výuky. Práce je strukturována do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části jsou zpracována východiska pojetí projektů a projektového vyučování, jejich historický základ a přednosti, kterými tato metoda disponuje. Dále je zde rozvíjeno téma čtenářské gramotnosti, především její různá pojetí a možnosti jejího rozvíjení pomocí metod RWCT, dramatické výchovy a projektové výuky. V praktické části je popisován průběh konkrétního projektu, v rámci kterého byli pozorováni žáci třetí třídy. V práci je využito kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, jehož hlavním cílem je zkoumání vlivu projektové výuky na motivaci žáků při práci s různými písemnými materiály.
Knihy v životě Josefa Thomayera
Fridrichová, Kristýna ; Khel, Richard (vedoucí práce) ; Vorlíčková, Blanka (oponent)
Cílem bakalářské práce je nalézt a charakterizovat osobní knihovnu a pozůstalost lékaře a spisovatele Josefa Thomayera a ze získaných poznatků analyzovat jeho vztah ke knihám a práci s papírem. Na začátku seznamuje práce stručně s životem Josefa Thomayera, jeho literární tvorbou a čtenáři. Třetí kapitola zaznamenává pátrání po osobní knihovně tohoto vědce a umělce v různých institucích a charakterizuje její obsah. Následující kapitola pojednává o Josefu Thomayerovi jako čtenáři a nastiňuje jeho vztah ke knihám a knihovnám v mládí i dospělosti. Pátá kapitola se věnuje Thomayerově práce s papírem, psacím a kancelářským potřebám, stylu písma a grafickým úpravám v knihách. Poslední kapitola představuje významné přátele profesora Thomayera a jejich vzájemné dary v podobě knih. Práce je doplněna seznamem obrázků a přílohou s fotografiemi významných prvků v knihách a korespondenci Josefa Thomayera.
Kompetence učitele k rozvoji čtenářství žáků na 1. stupni ZŠ
Hanzlíková, Aneta ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá kompetencemi učitele k rozvoji čtenářství u žáků na 1. stupni ZŠ. První kapitola se zabývá odbornou terminologií, se kterou by měl být seznámen každý učitel, který chce rozvíjet čtenářství. Kapitola druhá podrobně rozebírá kompetence učitele se zaměřením na čtenářství. Následně se práce zaměřuje především na to, jaké mají učitelé možnosti rozvoje čtenářství ve škole, tedy jaké strategie a metody mohou zvolit a jakých čtenářských projektů se mohou s žáky účastnit. Poslední kapitola se zabývá dalšími podmínkami, které také mohou ovlivnit rozvoj čtenářství jako je např. práce s žáky s SPU (speciální poruchy učení), bezpečné prostředí nebo další vzdělávání pedagogů, které vnímám jako zcela nezbytné. Záměrem praktické části této práce je zjistit jakým způsobem rozvíjí čtenářství u žáků učitel začínající a zkušený, a porovnat jejich kompetence. Pro zjištění odpovědí jsem použila metody kvalitativního výzkumu pozorování a rozhovoru s učitelkami. Díky tomu jsem mohla porovnat jejich kompetence k rozvoji čtenářství. Jejich kompetence byly velmi podobné. To přisuzuji především tomu, že obě dvě paní učitelky považují rozvoj čtenářství za podstatný, vzdělávají se, používají různé metody a strategie, přistupují k žákům individuálně, ale především svou práci dělají s radostí.
Využití pohádky v rámci volnočasových aktivit ve školní družině
Trkovská, Jana ; Hanzová, Marie (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o využití literárního žánru pohádka ve volnočasových aktivitách ve školní družině. V teoretické části jsou uvedeny základní pojmy: pohádka, dětská literatura, čtenářská gramotnost, charakteristika mladšího školního věku, volnočasové aktivity ve školní družině. V praktické části je popsán projekt ověřený v praxi v oddělení školní družiny. Cílem této práce by mělo být nejen probudit u žáků zájem o četbu, ale i ukázat, že pohádka rozvíjí osobnost dětí, představivost a může nám pomoci i při řešení výchovných problémů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.