Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Environmentální výchova jako průřezové téma RVP a jeho realizace ve školním a mimoškolním vzdělávání
ŠŤASTNÁ, Kateřina
Diplomová práce se věnuje průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu a jejím cílem je ukázat možnosti realizace výuky a výchovy k aktuálním otázkám ochrany životního prostředí v různých složkách našeho výchovně-vzdělávacího systému. První kapitola se věnuje Environmentální výchově obecně, její charakteristice, provázanosti s vyučovacími předměty, tematickým okruhům a doporučeným očekávaným výstupům. Druhá kapitola charakterizuje výuku Environmentální výchovy v České republice a ve vybraných státech Evropské unie. Dále didaktická specifika Environmentální výchovy a prostředky a formy její výuky. Třetí kapitola se zabývá proměnami vnímání přírody společností a vybranými aktuálními environmentálními problémy současné společnosti. Čtvrtá kapitola se věnuje tématu přirozené výchovy v přírodě od dob renesance a především ve 20. století. Pátá kapitola analyzuje realizaci environmentální výchovy organizací Junák český skaut, z.s. Šestá kapitola navrhuje využití didaktických her určených pro činnost skautských oddílů či jiných zájmových kroužků s environmentální tematikou. Předkládá konkrétní návrhy didaktických her vhodných pro realizaci ve výchovně-vzdělávacím procesu základních škol a představuje vlastní didaktickou hru PET-life.
Mediální výchova ve výuce cizích jazyků v českých školách
Svítilová, Tereza ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá průřezovým tématem mediální výchova (MV) a jeho zařazením do výuky cizích jazyků v českých školách. Cílem práce je zjistit, jaké je teoretické ukotvení tohoto propojení v kurikulárních dokumentech platných v ČR, tedy v RVP a ŠVP, a dále, jak toto spojení vypadá v praxi. Z toho důvodu byli osloveni učitelé základních, středních odborných škol a gymnázií, kteří se účastnili kvalitativních rozhovorů, jejichž cílem bylo zjistit jednak podvědomí učitelů o MV, jakým způsobem MV do své výuky zařazují a kterých metod k tomu využívají. Žáci těchto škol pak byli osloveni formou dotazníku, který zjišťoval, zda studenti považují MV za přínosnou, jaká média ve výuce využívají a která témata by je v souvislosti s MV zajímala. Sekundárním cílem bylo zjistit, jaké jsou zvyklosti žáků ve vztahu k cizojazyčným médiím. Z analýzy RVP vyplynulo, že školy nemají povinnost zařazovat MV do cizích jazyků, ani z hlediska Doporučených očekávaných výstupů nebyly nalezeny okruhy, které by bylo nutné zařadit do cizích jazyků. Nicméně analýzou ŠVP bylo zjištěno, že školy MV zpravidla integrují do velkého počtu předmětů, jsou jimi i cizí jazyky. O konkrétní podobě rozhoduje pedagog - bylo prokázáno, že jeho postoj vůči MV je dán zejména třemi faktory - aprobací, věkem a osobním zájmem o mediální...
Analýza projektu MF DNES: studenti čtou a píší noviny
Doskočilová, Lenka ; Sládková, Hana (vedoucí práce) ; Lysoňková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá analýzou projektu na podporu mediální gramotnosti studentů středních škol. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s mediálním vzděláváním, jeho současný stav v České republice a také ukotvení mediální výchovy v kurikulárních dokumentech. Blíže jsou rozvedeny dva hlavní přístupy k rozvoji mediální výchovy. V praktické části práce je představena historie a současnost organizace, která stojí za vznikem projektu, včetně její stávající pozice na trhu. Detailněji je popsán samotný projekt, jeho pravidla, harmonogram, stejně jako jeho deklarovaný záměr. Krátce se práce zmiňuje o několika zahraničních projektech s podobnou tematikou, což projekt zasazuje do mezinárodního kontextu. Práce dále stručně analyzuje témata, jimiž se studenti v rámci projektu zabývali. Hlavním cílem práce je analýza studentských výstupů vypracovaných na jedno z témat zkoumaného ročníku projektu. Věnuje se těm příspěvkům studentů, které byly publikovány v tištěném deníku, a tedy utvářely mediální obraz projektu. Na závěr jsou interpretovány získané názory pedagogů středních škol a také studentů, kteří byli do projektu zapojeni.
Průřezové téma "Les" a lesní pedagogika jako jedna z možností jeho realizace
Kozák, Jaromír ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Průřezová témata jsou důležitým formativním prvkem vzdělávání. Ekosystém les je prostředí s velkým významem a potenciálem a poznatky o lesním ekosystému, dějích v něm probíhajících a lidských činnostech s ním spojených, je možné zahrnout do mnoha vzdělávacích oblastí. Spojením těchto dvou fenoménů získáváme průřezové téma "Les". Možným nástrojem pro jeho realizaci je lesní pedagogika. V teoretické části práce je pojem průřezové téma vymezen a definován jak obecně, tak i na konkrétním příkladu průřezového tématu "Les". K ekosystému les jsou uvedeny ty poznatky, které přispívají k popularizaci výsledků lesnického výzkumu a k modernizaci výuky o lesním ekosystému na základních školách a gymnáziích. Lesní pedagogika je představena jako nástroj, který může významně přispět k prohloubení učiva o "Lese" a jeho prezentování jako průřezového tématu. V praktické části práce jsou představeny výsledky dotazníkové šetření, které přispěly ke zjištění současného stavu implementace průřezového tématu "Les" do výuky na základních školách a gymnáziích. Ukázaly také, jaké je v současné době mezi pedagogy povědomí o lesní pedagogice a o které aktivity lesních pedagogů je zájem. Dále přispěly k analýze současného stavu využívání vzdělávacích programů k ekosystému les. V rámci praktické části práce byly také vytvořeny a...
Mediální výchova na školách - kriticko-analytický či produkční přístup
Ročňák, Jakub ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Cílem předkládané práce, jež nese název "Mediální výchova na školách - kriticko- analytický či produkční přístup", je na teoretickém základu, jenž ukotvuje rámec našeho zájmu, zmapovat aktuální stav praxe mediální výchovy na vzorku středočeských gymnáziích. Naší snahou je v teoretické části poskytnout čtenářům rozsáhlejší vhled do problematiky mediální gramotnosti jako cíle mediální výchovy, postihnout stručně historii vývoje pohledu na úlohu mediální výchovy, stejně jako prozkoumat, jakým způsobem je mediální výchova začleněna v rámci českého systému sekundárního vzdělávání a reflektovat formy její možné realizace. V neposlední řadě má práce popsat a přiblížit dva základní přístupy k výuce mediální výchovy, jejichž prostřednictvím má tato směřovat k rozvoji mediální gramotnosti a jež jsou obsaženy v samotném názvu práce. Výzkumu vedeného kombinací dotazníkového šetření a rozhovorů s pedagogy využíváme jako prostředku přemostění mezi stanovenou teorií a obrazem skutečné praxe. Výzkumná část si tak bere za cíl především poskytnout rámcový vhled do současné praxe vyučování mediální výchovy na středočeských gymnáziích a skrze interpretaci hlavních postřehů poukázat alespoň na základní problematické body, s nimiž se při realizaci mediální výchovy musí pedagogové potýkat.
Mediální výchova v současných učebnicích českého jazyka
Dufek, Ondřej ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
Bakalářská práce Mediální výchova v současných učebnicích českého jazyka se zabývá možnostmi začlenění mediální výchovy do výuky českého jazyka s využitím aktuálních učebních materiálů. V první části definuje základní pojmy mediální gramotnost a mediální výchova a charakterizuje jejich hlavní koncepce užívané ve vzdělávání. Stručně shrnuje podobu mediální výchovy v Rámcových vzdělávacích programech a soustředí se na její styčné body s předmětem Český jazyk a literatura. Poté ukazuje, že začlenění do výuky českého jazyka je skutečně jednou z předních variant realizace mediální výchovy. V druhé části práce analyzuje učebnice českého jazyka s ohledem na to, nakolik obsahují prvky mediální výchovy. Dochází k závěru, že celkově vzato učebnice zohledňují média jako pedagogické téma a je možné je využít jako podklad pro začlenění některých částí mediální výchovy do výuky českého jazyka.
Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému
Wolák, Radim ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličiková, Helena (oponent) ; Kapoun, Pavel (oponent)
WOLÁK, Radim. Mediální výchova v ČR: k zavádění nového tématu do vzdělávacího systému. Praha, 2017. 130 s. Rigorózní práce (PhDr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D. Anotace (abstrakt) Práce se snaží přispět k poznání procesu zavádění nového tématu: mediální výchovy do českého vzdělávacího systému. V první části vymezuje obsah a roviny mediální gramotnosti a popisuje hlavní přístupy k mediální výchově. Dále se snaží nastínit proměny vzdělávacího systému v ČR. Druhá část je přehledem zavádění mediální výchovy v procesech její systematizace, institucionalizace a implementace. Těžiště je přitom kladeno na popis procesů zavádění v 90. letech minulého stolení a v počátcích století tohoto. Závěrečná část práce se věnuje dvěma pohledům na implementaci mediální výchovy. Popisuje dobový odborný zájem, který byl mediální výchově věnován v její implementační fázi, a dále představuje proměny metodických materiálů pro učitele.
Plánované rodičovství jako průřezové téma v rozvojových programechs a Cross-cutting Issue in Development Programmes
Bultasová, Denisa ; Kváča, Vladimír (vedoucí práce) ; Balcha, Daniel Messele (oponent)
Cílem diplomové práce je doporučit přístupy a metodologii pro integraci konceptu plánovaného rodičovství jako průřezového témata do rozvojových programů. Pro dosažení tohoto cíle práce identifikuje hlavní faktory, které ovlivňují poptávku po metodách plánovaného rodičovství a rozhodnutí o velikosti rodiny. Dále práce identifikuje přístupy, které se snaží pozitivně působit na poptávku žen a můžů po plánovaném rodičovství a které jsou zároveň vhodné pro průřezová témata. Práce je uktovena v přístupu k lidskému rozvoji 'Capabilities Approach', jenž formuloval Amartya Sen. Konkrétně se tato práce ilustruje doporučení pro rozvojové programy na příkladu Etiopie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.