Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 205 záznamů.  začátekpředchozí122 - 131dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Literární recepce díla Maxe Picarda
Svárovská, Nicol ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Jednotícím prvkem následující práce, která pojednává souvislost tvorby Maxe Picarda, Rainera Marii Rilka a Jana Zahradníčka, je motiv záchrany, její negativní a pozitivní moment. Picard, Rilke i Zahradníček vidí přetechnizovaný svět, stávají se svědky dehumanizace člověka a s tím související destrukce řeči. Jejich tvorba reflektuje tento rozpad, ale zároveň nabízí pozitivní protipohyb, alternativu k věku panství techniky. Komparace specifického uchopení dvou momentů záchrany zároveň osvětluje problém recepce Maxe Picarda v jejich díle. První část práce je zaměřena na Heideggerovu analýzu bytnosti moderní techniky (Gestell) a možnosti alternativního odkrývání (poiésis), zachycuje proměnu člověka a jeho vztahu k věcem, proměnu, kterou ve svém díle diagnostikuje Picard, Rilke i Zahradníček. Nabízí tak kontext pro sledovaný motiv záchrany. Úvod k první části tvoří pojednání o ztrátě věci, která je spjata s pronikáním techniky, a o záchraně spočívající v dbaní nepatrného. Druhá část začíná recepcí Picardovy knihy Hitler v nás v Zahradníčkově básnické skladbě Znamení moci, je pojednána s ohledem na ztrátu slova, proměnu slova v heslo, povel či "příkaz dne", a její provázanost s proměnou lidskosti, s nepozorovaným rozkladem a deformací lidské formy. Následná recepce Picard - Rilke vychází z úvah o...
Rhythm, sound and form in the work of art of Nicolás Guillén, Sóngoro Cosongo
Grešová, Martina ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
(slovensky) Karibský ostrov Kuba svet obohatil o cukor, rum, cigary, ale aj hudbu, tanec a poéziu. Práve tá bude hlavnou témou našej práce. Umenie na začiatku 20.st. navždy zmenilo ostrov a pohľad jeho obyvateľov na černocha, ktorý sa stal stredobodom pozornosti a bol zdrojom inšpirácie nejedného autora, či už černocha alebo belocha. Jeho temperament a kultúra, tradície a charakter, to všetko sú aspekty ovplyvňujúce tvorbu umelcov, ktorí sa venovali fenoménu s názvom negristická poézia. Jedným z najznámejším a najvplyvnejším, čo sa negristickej alebo ako sám hovorí, mulatskej poézie týka, je bezpochyby, Nicolás Guillén. Kubánec, ktorý sa nebál hovoriť o rasovom probléme. Nezľakol sa otvoriť citlivú tému a pomôcť tak Kube zamyslieť sa nad otázkou národa a kultúry. Hlavnou témou práce je, ako už z názvu vyplýva, zvuková, rytmická a formálna stránka zbierky Sóngoro Cosongo a jej vybraných básní. Budeme sa snažiť o komplexnejší pohľad na básne, ktoré boli v roku 1931 synonymom slova revolúcia. Postupne budeme objasňovať pôvod a intenzívnejšie sa venovať pojmom ako bozal, negristická poézia, son, pregón, básnická forma a rytmus. V závere práce sa pokúsime analyzovať báseň La canción del bongó a nájsť v nej zvukové, rytmické a formálne aspekty, ktorými sa v práci budeme zaoberať.
Stanislav Zedníček: nešťastný hledač
Čeplová, Miroslava ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Práce zabývající se osobou Stanislava Zedníčka vymezuje prostřednictvím dochovaných dokumentů, korespondence a jiných archiválií básníkovu pozici v jeho tehdejším, ale i současném literárním kontextu. Cílem je také najít specifika Zedníčkovy poetiky a zároveň jeho tvorbu ukázat ve vztahu s okruhem autorů jako jsou Jakub Deml, Vladimír Holan, František Halas, Jan Čep, Jan Zahradníček a Jaroslav Durych.
The New America in Beat Literature:Spontaneous, Far Out, and All That Jazz
Novická, Tereza ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
1 Abstrakt práce Tato bakalářská práce etabluje Beat generaci jako součást amerického literárního kánonu i přes její odmítavý postoj k tehdejšímu literárnímu establishmentu a akademické kritice. Je to právě inovativní literární technika Jacka Kerouaca založená na vlastnostech jazzu, která vykresluje americký poválečný duch doby v Beat literatuře. Oživení básnické i narativní formy lze zkoumat v rané publikované poezii Allena Ginsberga, zejména v básni "Howl; for Carl Solomon" ("Kvílení," Howl and Other Poems, 1956), v románech Kerouaca On the Road (Na cestě) a Visions of Cody (Vize Codyho) a jeho básni Mexico City Blues. Zrod a vrcholné období zpočátku přehlíženého literárního hnutí Beat, které dalo vzniku přidružené beatnické subkultury, dokládá opakující se tradici postupného začlenění avantgardního umění do masové kultury. První kapitola se zaměřuje na politickou a kulturní hegemonii konzervativních padesátých let v Americe a předkládá relevantní kulturní a historický přehled jako pozadí ke vzniku a vývoji Beat/beatnické alternativní kultury, především politiku studené války, Mccarthismus, souběžná básnická hnutí, a inovace moderního jazzu. Druhá kapitola se zabývá podrobnou analýzou Beat literatury v souvislosti s jazzem jako námětem i jeho vlivem na narativní strukturu a básnickou formu. Motivy "nové...
Samuel Beckett. Od eseje Dante...Bruno . Vico...Joyce do románu Molloy
Fiala, Vladimír ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Jamek, Václav (oponent) ; Pechar, Jiří (oponent)
Cílem disertační práce je podat ucelený pohled na tvorbu Samuela Becketta od jejího začátku po román Molloy. Jejím základem je analýza jednotlivých děl a následná snaha o odkrytí jejich vzájemných vztahů. Práce je rozdělená na tři části: teorii, poezii a prózu. V teoretické části se autor zabývá hlavně pojmem inkoherentní reality, o které Beckett poprvé mluví v eseji Proust a k níž se pak v dalších textech vrací. V románu Dream of Fair to Middling Women z ní dělá základ vlastní estetiky. Za jevy vnějšího světa se skrývá chaos a nicota a umělcovým úkolem je tuto oblast zapracovat do svého díla. Část o poezii se věnuje zejména proměnám básnického subjektu, jeho zasazení či nezasazení do konkrétního prostředí, míře, ve které jsou v básních používány aluze, tématům a formální stránce básní, technikám, které Beckett používá, a míře jejich pravidelnosti a formální propracovanosti. Část o próze si klade podobné otázky. Nepochybným středem Beckettových básnických i prozaických textů je básnický subjekt a hlavní postava, kterou charakterizuje napětí mezi vnějškem a vnitřkem. Její proměna je dána převážením tendence k zvnitřnění, jejímž důsledkem je i omezení aluzí a vypravěčova ztráta zájmu o konkrétnost prostředí, která spolu s oslabením konkrétnosti postavy vede k dojmu univerzální platnosti Beckettových...
Hanuš Hachenburg 1929 -1944
Pražák, Daniel ; Míšková, Alena (vedoucí práce) ; Koura, Petr (oponent)
Tato práce se věnuje osudu židovského básníka Hanuše Hachenburga, který byl ve svých 14 letech zavražděn v plynové komoře v Osvětimi-Březince. Ve své první části práce mapuje jeho život od jeho nejasného dětství s rodiči, života v sirotčinci a transportu do Terezína až do pobytu v Osvětimi-Březince. Na život v Terezíně bude brán větší zřetel, zejména s ohledem k jeho tvorbě v chlapeckém časopise Vedem. V závěru této části je popsán život v Terezínském rodinném táboře a jeho fungování. Druhá část práce je věnována druhému životu Hanuše Hachenburga. Autor v ní popisuje projekty a jejich výsledky, které se věnovaly osobě Hanuše Hachenburga v posledních pěti letech. KLÍČOVÁ SLOVA Terezín, holocaust, Osvětim, poezie, Vedem, Hanuš Hachenburg
Proměny lyrického subjektu v poezii Václava Hraběte
Jonášová, Alena ; Hoffmann, Bohuslav (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice básnického odkazu Václava Hraběte. První část práce zahrnuje obecné uvedení do dané problematiky - životopis básníka, posmrtné vydání jeho básnického díla a jeho následnou recepci. Druhá část bakalářské práce se zabývá analýzou lyrického subjektu v různých vydáních Hrabětova díla a také v jednotlivých básních. Pozornost je věnována zejména problematickému edičnímu zpracování sbírek, ve kterých bylo básníkovo dílo vydáno. Cílem této práce je nalezení základních principů poetiky Václava Hraběte a zachycení proměn lyrického subjektu, který v jeho básních vystupuje. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dobový mediální ohlas básnické sbírky Vítězslava Nezvala Nedokončená (1960)
Skřivánková, Adéla ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Batistová, Anna (oponent)
Bakalářská práce s názvem Dobový mediální ohlas básnické sbírky Vítězslava Nezvala Nedokončená (1960) si klade za cíl zmapovat kritiky, recenze a ohlasy, které vyšly k posmrtně vydané sbírce v dobových periodikách. Vysvětlení historicko-politických souvislostí, které jsou tématem první části práce, a shrnutí autorovy celoživotní tvorby, jejíž motivy se měnily s ohledem na společensko-politickou, ale i Nezvalovu osobní situaci, by měla vést k pochopení publikovaných kritických textů, a především k jejich zasazení do dobového kontextu. Práci autorka směřuje jako historickou analýzu, první část tak vymezuje časový rámec zkoumaného období, tj. společensko-politická situace po roce 1948, proměna kulturního prostředí, s níž souvisí postavení českých literárních tvůrců. Ve druhé části se autorka už detailněji zabývá osobností Vítězslava Nezvala, biograficky shrnuje jeho život, motivy a vydanou tvorbu, z níž pro tuto práci nejdůležitější je právě poválečná a později i ideově zaměřená poezie. Vysvětleny jsou i souvislosti, které autora vedly k politické angažovanosti, a motivy jeho tvorby v závěrečné fázi života. Třetí část práce se pak věnuje samotným kritikám a ohlasům, které byly publikovány v období posmrtného vydání Nezvalovy nedokončené sbírky Nedokončená. Přirozeně dochází k zaznamenání otisknutých...
Básník František Daniel Merth
Merthová, Kristýna ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Färber, Vratislav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá básnickým dílem katolického kněze Františka Daniela Mertha. Stručně charakterizuje básníkův život a představuje sbírky publikované oficiální cestou či vydané vlastním nákladem v podobě bibliofilských tisků z hlediska okolností vzniku, veršové a rýmové kompozice, strofického uspořádání, témat, motivů, popř. Určitých lexikálních zvláštností. V práci byla využita Merthova korespondence s Jaroslavem Medem, Věroslavem Mertlem, Zdeňkem Kalistou a další archivní materiály.
Poetics of Russian rock
Tiazhkun, Antonina ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Bakalářská práce se věnuje fenoménu ruské kultury a literatury poslední třetiny 20. století - ruské rockové poezii. Její unikátnost spočívá ve zvýšené pozornosti k obsahové stránce textů, což literárním vědcům umožňuje hovořit o existenci rockové poezie jako takové. Dané téma není v ruské filologii příliš reflektováno, v České republice není známo téměř vůbec. Předkládaná práce pojednává o historii a podmínkách vzniku ruského rocku, zabývá se analýzou charakteristických rysů rockové poezie, jejími zdroji a klíčovými motivy. Výzkum je založen na rozboru tvůrčích textů nejdůležitějších rockových autorů: A. Bašlačeva, B. Grebenščikova, A. Makareviče, V. Coje a J. Ševčuka.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 205 záznamů.   začátekpředchozí122 - 131dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.