Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Towards a new social media model: redistribution of power in the subscription-based creator economy
Markova, Snezhanna ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Tato práce se pokouší zhodnotit potenciální životaschopnost ekonomiky tvůrců založené na předplatném analýzou tří platforem které jsou založené na modelu předplatného, Substack, Nebula a Patreon. Tato studie vychází z práce Bernarda Stieglera v oblasti digitálních technologií a tvrdí, že alternativní způsob šíření informací, který tyto platformy umožnují, představuje rovnoměrnější rozdělení moci mezi aktéry v ekonomice tvůrců a zdravější, promyšlenější tvorbu a spotřebu obsahu, na rozdíl od algoritmické distribuce informací tradičních sociálních sítí, které jsou řízené inzerenty. Výzkum se zaměřuje na vymezení okolností, které vedly k politickému a duchovnímu neklidu moderní online generace popsané Stieglerem, a zkoumá, jak se platformy založené na předplatném pokoušejí bojovat proti škodlivým účinkům dominantních sociálních sítí. Ekonomika tvůrců je nedílnou součástí téměř každé online interakce, proto hodnocení alternativních ekonomických modelů může být klíčem ke zlepšení klesající kvality online uživatelské zkušenosti. Analýza případu užití bude zahrnovat posouzení obchodních modelů, a také dopadu na vztah mezi tvůrcem, spotřebitelem a IT platformou s využitím teorie digitální práce navržené Christianem Fuchsem. Zjištění naznačují, že platformy pro vytváření předplatného mají potenciál obnovit...
Shades of Iconoclasm in Orson Welles' Film Noirs
Verma, Jyoti ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Tato diplomová práce je snahou o odhalení různých dimenzí originality vy- jadřování Orsona Wellese v jeho filmech noir. Za tímto účelem nejsou v cen- tru pozornosti pouze noirové klasiky z Wellesovy tvorby jako Dáma ze Šanghaje, Dotek zla, Pan Arkadin, a Proces, ale také Občan Kane a Skvělí Ambersonové, které byly důležité pro jeho úplnou vyspělost v tradici noiru. Postoje různých kritiků, především Jamese Naremora, Simona Callowa, Clintona Heylina a Erika S. Rorabacka, jsem prostudovala a citovala k rozvoji svých argumentů. První kapitola je zaměřena na studii postav ve Wellesových filmech a jeho herecké metodiky spolu s vyobrazení ženského jednání. Druhá kapitola je tem- atickou studií Wellesovy kritiky hlavních společenských změn a postojů, které převažovaly v USA. Události, jako je španělsko-americká válka, operace Wetback a problémy, jako je žlutá žurnalistika, postoj k imigrantům a rasismus, budou zk- oumány z hlediska toho, jak se promítly do jeho filmů. Poslední částí této práce je obnovená studie teorií filmových kritiků a filozofů, zejména Andrého Bazina, Gillese Deleuzea a Jacquese Ranci`era. Pojednává o tom, jak se jejich příslušné teorie o kinematografii vztahují k Wellesově dílu filmů noir....
"Legs apart as the tide came in": Fluid Sexual Personae of Ann Quin
Černá, Michaela ; Vichnar, David (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Tato práce se zabývá "sexuálními personami" v díle britské autorky Ann Quin. Cílem práce je sledovat jistý přehled typů postav objevujících se napříč autorčiným dílem, poukázat na patrné vzorce v jejich konstrukci a přístupu k nim. Rozbor pracuje zejména se závěry dosaženými v dosavadním výzkumu týkajícím se autorčina díla a zohledňuje také závěry psychoanalytických textů, především pak z tvorby Sigmunda Freuda, jehož dílo z velké části popisuje fenomény sledované v jednotlivých postavách, nebo textů psychoanalýzou ovlivněných. Pro rozbor byly zvoleny čtyři oblasti opakovaně se vyskytující v díle Ann Quin: prostředí rodiny, genderové role, trojúhelníkové vztahy a násilí. Tyto tematické okruhy značně formují archetypální projevy jednotlivých postav. Práce poukazuje na významné rysy opakující se v autorčině díle ve vztahu k jisté "typizaci" jejích postav v kontextu sexuality a zároveň se pokouší o srovnávací reflexi jednotlivých "person". KLÍČOVÁ SLOVA Ann Quin, sexualita, persona, britská literatura, 60. léta 20. století, experimentální spisovatelka
Notes from the House of Sleep: Reading the Hieroglyphs of Night-Language in Anais Nin, H.D., and Anna Kavan
Gezer, Yaren ; Vichnar, David (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
v češtině Cílem této práce je prozkoumat život a dílo tří spisovatelek pokud jde o jejich vztah ke snům během spánku i snění ve dne, a jak kombinace sezení s psychoanalytiky, jejich traumata z dětství, jakož i jejich silné vnímání snů ovlivnilo kreativitu v jejich literárních dílech. První spisovatelkou, kterou se práce zabývá, je Hilda Doolittleová neboli H.D. Hlavním bodem zkoumání díla H.D. je Tribute to Freud, kde popisuje sezení se Sigmundem Freudem, psychoanalýzu tvůrčí stránky H. D., své sny a "vize", střet svého ženství s Freudovými představami o ženském komplexu méněcennosti a svůj vztah s matkou. Práce se podrobně zabývá Freudovým výkladem H.D. spisovatelského bloku, povahou inspirace a jejím bojem s uměleckou tvořivostí spolu s jeho nelehkou otcovskou rolí vůči H. D.. Pojednává i o zaměření Carla Junga na symboly a jejich souvislost s povahou člověka, neboť v souvislosti s ním lze uvažovat o Doolittlové interpretaci vlastních snů a vizí. Druhou spisovatelkou, kterou práce probírá, je Anais Ninová a její dílo House of Incest, v němž zapisovala vlastí sny. Hlavně její noční můry jsou brány jako hlavní zdroj pro pojednání o jejích snech a jejím vztahu k významu symbolů jako katalyzátorů tvořivosti. Podrobně se popisuje její vztah k Otto Rankovi, který měl hlavní vliv na její pojetí významu...
Forking the Path: A Study of Hypertext
Ismiyeva, Narmin ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Bc. Narmin Ismiyeva Diplomová práce Forking the Path: A Study of Hypertext/Rozvětvené cestičky: Studie hypertextu Vedoucí práce: Louis Armand, Ph.D. Praha 2022 Abstrakt Cílem této diplomové práce je kriticky uchopit koncept hypertextu a formulovat různé přístupy k němu. Hypertext bude nejprve interpretován z teoretického hlediska společně s filozofií logocentrismu jako proces nesekvenčního psaní, který je charakteristický nejen pro elektronickou literaturu, ale i pro psaní obecně. Dále se k hypertextu bude přistupovat jako k systému, který umožnuje tvořit, číst, vnímat, ukládat a využívat informace specifickým způsobem. Tento systém zviditelňuje vzorce nesekvenčností, které neodmyslitelně ke psaní patří. Třetí přístup bude chápat hypertext jako techniku, jejíž implementace bude analyzována společně s koncepty performativity umění a jazyka. Klíčová slova: hypertext, hypermediální studia, digitální média, logocentrismus, avant-garde, performativita
On Animal Subjectivity in Contemporary US Cinema
Koilybayeva, Botagoz ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
S cílem prozkoumat možnosti zobrazení ne-lidské subjektivity ve filmu se práce soustředí na tři současné americké filmy, které se vymykají současnému stavu lidské výjimečnosti a překlenují cézuru (Agamben) mezi lidskostí a zvířeckostí. Práce proto předkládá hypotézu, zda film jako kulturní a vizuální médium má estetický, ontologický a etický potenciál pro ilustraci zvířecí subjektivity. Válečný film Terrence Malicka Tenká červená linie je příkladem zdůraznění intersubjektivních zkušeností lidských bytostí a ne-lidských jevů. Western Kevina Costnera Tanec s vlky podtrhuje reciprocitu mezi lidmi a zvířaty, stejně jako zvířecí aktérství a praktické a duchovní zapojení se zvířaty. Okja, jež vznikla z korejsko-americké spolupráce, je dystopická satira, která odhaluje úzkosti ze současného stavu hospodářských zvířat. Uplatněním interdisciplinárního přístupu se práce zabývá filozofií, anthrozoologií, studiem zvířat a kritickou teorií ve snaze najít rovnováhu mezi zkoumáním vizuální reprezentace zvířat ve filmu a dekonstrukcí stavu dominantních kulturních a politických ideologií, které uzavřely skutečná zvířata uvnitř světa ideologického rámce antropocentrického status quo. Tato paradigmata zaměřená na člověka explicitně a implicitně odstranila zvířata na okraj kulturní představivosti a vytvořila řadu určitých...
Experiment and Narrative Strategies in Selected Novels by B. S. Johnson
Kostohryz, Jan ; Vichnar, David (vedoucí práce) ; Horová, Miroslava (oponent)
Tato práce zkoumá experimentální prvky a narativní postupy ve vybraných románech B. S. Johnsona. Jeho práce je zkoumána induktivně, pozorováním souvislostí mezi vybranými romány a jejich interakcí s teorií prezentovanou v "Introduction" k Aren't You Rather Young to be Writing Your Memoirs? (1973) i v románech samotných. Tyto kontradikce nejsou považovány za nedostatky autora, ale jsou vnímány jako důležité principy Johnsonovy fikce. Cílem práce je nastínit Johnsonovu záměrně si rozporující teorii, zaměřit se na měnící se strategie jeho fikce, zkoumat, jak vybrané romány řeší úkoly, které si samy nastavují a ukázat, že je jeho fikce v neustálém dialogu s jeho teorií. Tři vybrané romány, které bude práce zkoumat jsou Albert Angelo (1964), The Unfortunates (1969) a Christie Malry's Own Double-Entry (1973). Úvod práce představuje Johnsona jako spisovatele, pojednává o jeho měnící se pozici v literárním kánonu a popisuje cíl a strukturu bakalářské práce. První kapitola nastiňuje Johnsonovu teorii prezentovanou v "Introduction" a její záměrné kontradikce. Druhá kapitola se soustředí na cíle a strategie románu Albert Angelo, které vztahuje k Johnsonově teorii. Třetí kapitola analyzuje prostředky formálního a narativního experimentu románu The Unfortunates. Čtvrtá kapitola pojednává o Christie Malry's Own...
Between Mainstream and Avant-Garde Filmmaking: The French New Wave and the Illusion of Realism
Ilić, Dunja ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Tato práce přezkoumává Francouzskou novou vlnu jakožto filmový směr, který se odpoutal od klasické filmové tvorby a měl celosvětový vliv, ale který byl později ve zpolitizované atmosféře před a po roce 1968 zavržen jak ideologicky naivní. Za cíl si klade ukázat, jak tytéž prvky, jejichž prostřednictvím Nová vlna vnesla do filmové tvorby přelomové změny, tedy ty, jež ji činí avantgardní, jsou též tím, co jí tento atribut odepírá: její zaměření na realismus, tématika ve středu průzkumů podstaty filmu. První kapitola analyzuje stylistickou a ideologickou opozici Nové vlny vůči Francouzské kvalitě ve spojitosti s teorií Andrého Bazina, ideologa Nové vlny. Na příkladu Chabrolových Bratranců je v ní ukázán vliv dlouhých záběrů a hloubky zaostření Orsona Wellese, které nutí diváka, aby sám posoudil, tak jako ve skutečném životě, vztahy mezi postavami, čímž odporují diktujícím prostředkům editace používaným klasickým Hollywoodem a Francouzkou kvalitou. Druhá kapitola analyzuje nejslavnější filmy Nové vlny, Truffautův Nikdo mne nemá rád a Godardův U konce s dechem, s důrazem na posun od Chabrolova formálního realismu k psychologickému realismu založeném na nejasnosti, Bazinově klíčovém pojmu. U konce s dechem je chápán jako avantgarda Nové vlny a jako realistický film, jenž přesahuje realismus. Třetí...
The Afterlife in Samuel Beckett, Máirtín Ó Cadhain, and Flann O'Brien
Doleček, Jan ; Markus, Radvan (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Tato diplomová práce usiluje o prozkoumání a porovnání motivu posmrtného života v pozdním dramatu Samuela Becketta, experimentálního románu Cré na Cille (1949) Máirtína Ó Cadhaina a absurdního románu The Third Policeman (vydán posmrtně v roce 1967) Flanna O'Briena. Jelikož jsou všichni tři považováni jako jedni z předních autorů pozdního irského modernismu, jsou jejich zkoumaná díla umístěna právě v tomto kulturním kontextu. Úvodní kapitola tak poskytne nezbytné pozadí k nastínění relevantních aspektů této specifické literární tradice, stejně tak představí možné kulturní a historické vlivy, které mohly ovlivnit tyto stěžejní autory vysoce experimentálních textů: bouřlivá historie Irska po první světové válce, jeho politická stagnace v druhé světové válce a také obecný pesimismus formující se v tomto období v Evropě všechny měly značný vliv na zkoumaná díla. První hlavní kapitola se zaměřuje na Beckettovy hry Play (1963), Not I (1973), Footfalls (1976) a A Piece of Monologue (1979) a na jejich zacházení s motivem posmrtného života, který lze v těchto dramatických dílech rozlišit i navzdory jejich nejednoznačnosti a minimalismu. Skrze zkoumání danteskních prvků, Beckettovy manipulace času a roztříštěných vyprávění jeho postav je argumentováno, že autorovým hlavním tématem v těchto hrách je rozpad...
(In)Sincere Authorship - Three Novels of Jeffrey Eugenides
Rydlová, Daniela ; Vichnar, David (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Pokud bychom chtěli charakterizovat "Novou upřímnost", jde především o "hnutí", které se vyznačuje tím, že reaguje na postmoderní ironii. Neznamená to však, že se chce postmoderní ironie vzdát. Spíše ji chce demaskovat, zkritizovat, využít a přesáhnout ji. Jeffrey Eugenides je autor, který má s "Novou upřímností" mnoho společného, především to, jak nakládá s odkazem postmodernismu. Jeho romány balancují na pomezí postmoderních technik a zároveň je kritizují. Eugenides též píše o literární americké tradici a o problémech, které pronásledují současnou americkou společnost (genderová identita, duševní zdraví, americký sen, migrace apod.). Manifest "Nové upřímnosti" Davida Fostera Wallace, text "E Unibus Pluram", je na jednu stranu esejí o literární fikci, na druhou stranu je to ale také text o americké (nejen) televizní kultuře. Knihy Jeffreyho Eugenidese se však z velké části vyhýbají jakémukoliv komentáři k populární kultuře, a sociálněpolitický komentář je v nich často nedostatečný. Například odkaz reaganismu v letech, kdy americký prezidentský úřad zastávali prezidenti Bush a Clinton, je v knihách zachycen jen v lehkých náznacích, stejně tak jako další problémy, které charakterizovaly osmdesátá a devadesátá léta 20. století: šíření HIV a AIDS, všudypřítomná televizní kultura a její pozdější...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.