Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 170 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Báseň v próze ve Španělsku (1914 - 1942)
Vacková, Hana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tématem diplomové práce je literární žánr báseň v próze, který pochází z Francie z 19. století. Na začátku práce bude tento žánr představen, bude vysvětleno, jaké jsou typické znaky tohoto žánru a budou popsány jeho počátky ve Francii a ve Španělsku. Hlavní částí práce bude rozbor vybraných děl, která jsou považována za ukázky tohoto žánru. Jako první bude rozebráno dílo Platero y yo od Juana Ramóna Jiméneze, dále pak Impresiones y paisajes od Federica Garcíi Lorcy a Ocnos od Luise Cernudy. Cílem práce bude pokusit se určit, zda jde skutečně o básně v próze, a popsat, jakým způsobem dosahují lyrického účinku na čtenáře a jakým se věnují tématům. Klíčová slova: Báseň v próze, 20. století, Juan Ramón Jiménez, Luis Cernuda, Federico García Lorca, Španělsko
Vliv anglické a americké poezie na dílo Pereho Gimferrera
Kožnerová, Tereza ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent) ; Prokop, Josef (oponent)
Katalánský básník Pere Gimferrer představuje výraznou osobnost básnického seskupení Nejnovějších, aktivního především v sedmdesátých letech 20. století. Jeho dílo bylo ovlivněno realitou života ve Španělsku po občanské válce, v oblasti literatury zejména postismem a sociální poezií. Velký podíl na jeho básnickém formování měla i literární postmoderna. Z množství vlivů, které Pereho Gimferrera utvářely, si tato práce klade za cíl detailně zmapovat vliv (post)moderní poezie Thomase Stearnse Eliota a Ezry Pounda na Gimfererovo dílo. Poezie Pereho Gimferrera se těmto vzorům přibližuje používáním v té době inovativních literárních technik - intertextualitou, metapoezií, kulturalismem nebo užitím prvků populární kultury v rámci básnického textu. Vliv obou anglicky píšících básníků je mapován na dvou velkolepých Gimferrerových básnických dílech, sbírce Moře hoří a poémě Liduprázdný prostor. Ty jsou srovnávány s dílem Pustá země s T. S. Eliota a Cantos Ezry Pounda. Komparace Gimferrerových textů s poezií Ezry Pounda a T. S. Eliota pomocí textových srovnávacích analýz přesvědčivě ukazuje, že Pere Gimferrer znal zmíněná díla obou básníků a zároveň užívá obdobných témat a motivů. Lze také tvrdit, že Pere Gimferrer využívá obdobné obrazy, výjevy, ladí podobnou atmosféru, dokonce užívá v mnoha případech i...
Indiánská tématika v prózách "Agua" a "Diamantes y Pedernales" Josého María Arguedase
Kabátová, Pavla ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozborem motivu násilí, přírody a hudby či tance v povídkách Voda (Agua, 1935), Školáci (Los Escoleros, 1935), Dětská láska (Warma kuyay, 1935) a v novele Diamanty a Pazourky (Diamantes y Pedernales, 1954). Cílem analýzy je pochopit význam motivů a porovnat jejich smysl v jednotlivých prózách. Shodně ve všech příbězích narážíme na trpícího indiána, také vnímáme podrobné popisy přírody a všímáme si i silné folklorní tématiky. Autorem děl je významný peruánský spisovatel 20. století José María Arguedas. Řadí se mezi zástupce kulturně-sociálně-politického hnutí, které se nazývá indigenismus. Mezi ostatními zástupci zmíněného literárního směru vyniká pro svá východiska tvorby a nadále ho odlišuje komplikovaný dětský osud, který je velmi úzce spjatý s indiánským světem a s otázkou míšenectví, které obětoval celý život. Klíčová slova Indigenismus, Peru, José María Arguedas, indiánská tématika, krutost, příroda, hudba
Orel a had / El águila y la serpiente; svědectví o mexické revoluci
Lagová, Tereza ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Socháňová, Šarlota (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá dílem Orel a Had / El águila y la serpiente od Martína Luise Guzmána. Zaměřuje se jednak na uvedení do problematiky historického pozadí mexické revoluce, neboť se autor sám revoluce účastnil a román se zakládá na autobiografických rysech. Dále tato práce analyzuje motiv cesty, kterou autor podniká. Cesta revolucí se do jisté míry stává cestou za sebepoznáním a během ní se setkává s revolucionáři, kteří jsou hlavním "pohonem" revoluce. Cílem této práce je zobrazit autorův vztah, jak k revolučním událostem, tak k velkým osobnostem revoluce (Pancho Villa) a způsob, jakým své vnímání této reality do díla promítá.
Pojetí konkvisty v dopisech Hernána Cortése a díle Bernala Díaze del Castillo
Doležalová, Monika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Filová, Miroslava (oponent)
v českém jazyce Pojetí konkvisty v dopisech Hernána Cortése a v díle Bernarda del Castillo Klíčová slova: Aztécká říše, Bernal Díaz del Castillo, dobyvatel, Hernán Cortés, kolonizace, konkvista, Nový svět Tato bakalářská práce se zabývá zobrazením konkvisty Aztécké říše ve dvou literárních dílech z období 16. století. Jedná se o Dopisy: druhý a třetí dopis o dobytí Tenochtitlánu od Hernána Cortése, dále pak o dílo Pravdivá historie dobývání Mexika od Bernala Díaze del Castillo. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zamýšlí nad historickým kontextem daného období, tj. objevení Nového světa a soustřeďuje se na dobytí Aztécké říše španělskými vojáky vedenými Hernánem Cortézem. Na teoretickou část navazuje část praktická, kde jsou obě díla analyzována, historický kontext je uveden do souvislostí s oběma díly, jsou uvedena základní biografická data autorů a v neposlední řadě jsou zmíněny záměry, které autoři při psaní svých děl sledovali a kterými byli ovlivňováni. Cílem práce je tedy prostřednictvím komparativní metodiky nalézat základní podobnosti nebo naopak odlišnosti získaných poznatků.
Prostor a postavy v románu Zelený dům (La casa verde)
Hladká, Markéta ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá prostorem a postavami románu Zelený dům / La casa verde peruánského romanopisce Maria Vargase Llosy. Je zde stručně charakterizována literární dráha autora, který se pro román nechal inspirovat svým životem. Práce se nejprve zaměří na prales Santa María de Nieva a následně i městské prostředí, peruánskou Piuru. Souběžně je představen i veřejný dům nazývaný Zelený dům, který se stal námětem pro samotný titul románu. Předmětem zpracování práce je především analýza tradičního latinskoamerického tématu: vztah civilizace-barbarství, které je zkoumáno skrz prostor a postavy zároveň, neboť prostor se vyvíjí společně s postavami, a tak tyto dvě roviny románu od sebe nelze oddělit. Obě polohy (civilizace-barbarství) se projevují v závislosti na tom, kde se postavy zrovna nacházejí. Cílem je i znázornit podřadné postavení peruánských žen, čehož bylo dosaženo prostřednictvím ženský postav románu a zároveň tak vykreslit latinskoamerickou realitu 20.století. Klíčová slova: Peru, Piura, boom, peruánská literatura, fikce, realita, prostituce, machismus, násilí, indianismus
Obraz postmoderní společnosti v díle Javiera Maríase
Parachinová, Kristýna ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cílem této práce je zkoumat, jaké postmoderní rysy můžeme najít v tvorbě Javiera Maríase, a to za pomoci jeho tří románů, Všechny duše, Srdce tak bílé, a Vzpomínej na mě zítra při bitvě. Konkrétně analyzuje vypravěče a hlavní postavy. Poté zkoumá nejdůležitější témata, jakými se autor ve svých románech zabývá, jako jsou mezilidské vztahy, kritika státníků a téma pravdy a vědění.
Samota dnů: Zobrazení mezilidských vztahů ovlivněných životními a přírodními podmínkami Ohňové země v díle Francisca Coloaneho
Krestová, Andrea ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Kazmar, Vít (oponent)
Diplomová práce se zabývá literární tvorbou Francisca Coloaneho Cárdenase. Cílem práce je vystihnout příznačné rysy autorovy povídkové tvorby. Za tímto účelem bylo nutné blíže charakterizovat prostředí Ohňové země, přiblížit chování literárních postav a na tomto základě předestřít obraz mezilidských vztahů obecně i konkrétně v jednotlivých povídkách. Práce se věnuje obsahové i formální analýze více než patnácti Coloaneho povídek. K tomuto účelu autorka využila primární prameny, sekundární literaturu i audiovizuální záznamy. Na závěr shrnula význam a poselství Coloaneho povídek v chilské i světové literatuře.
Femme fatale in Hispanic American novels of Modernism
Bobková, Michaela ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Táto diplomová práca sa venuje archetypu literárnej postavy známemu ako femme fatale a jeho vyobrazeniu v hispanoamerických románoch z obdobia modernizmu, ktorými sú Zničené idoly (Ídolos rotos, 1901), Pri stole (De sobremesa, 1925) a Tri nemorálne novely (Tres novelas inmorales, 1919). Práca sa sústredí na rozbor tohto archetypu v určených románoch s prihliadnutím na spoločenský kontext daného obdobia a jeho vplyv na vznik danej postavy. Cieľom práce je porovnať charakteristiky jednotlivých románových postáv a sledovať jednotné a rôznorodé znaky ich vyobrazenia. Pri porovnaní je kladený dôraz nie len na vplyv spoločenského kontextu na zobrazenie daných postáv, ale aj na typ rozprávača, z hľadiska ktorého sú dané postavy čitateľovi prezentované. Kľúčové slová Díaz Rodríguez, Gomez Carillo, J. A. Silva, femme fatale, román, archetyp, postava, spoločnosť, modernizmus
Když text promlouvá: oralita v literárním díle Juana Rulfa
Klimtová, Natálie ; Kazmar, Vít (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tato práce se zaměřuje na vliv a přítomnost orality v knihách Llano v plamenech a Pedro Páramo od mexického autora Juana Rulfa. Vliv je hledán ve vypravěčské struktuře Rulfova díla a v jazyku postav, které vytvořil. Kromě toho se soustředí na to, jak důležité je všímat si zvuků, které knihami prostupují. Zvuky jsou líčeny způsobem, aby text ve čtenáři navodil pocit, že jim skutečně naslouchá. Cílem práce je podrobit povídky a román literárním analýzám a pozorovat, jak autor pracuje se zvuky na úrovni jazyka, ale i v jednotlivých "zvukových" motivech. Práce je rozdělena na dvě části; první z nich nabízí jednak vhled do autorova života, jednak se navrací k samým začátkům vyprávění, do světa primárně orálních kultur, druhá část sestává z dvou samostatných analýz Rulfových knih. V případě povídkové sbírky je zkoumán primárně jazyk a narativní diskurz povídek, neboť právě řeč postav je ústní tradicí nejvýrazněji ovlivněna. V kapitole věnované románu je důraz kladen na funkci ticha a zvuků, které se Comalou rozléhají. Klíčová slova: Juan Rulfo, Pedro Páramo, Llano v plamenech, Mexiko, oralita, zvuk, ticho

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 170 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 POLÁKOVÁ, Daniela
2 Polaková, Dorota
2 Poláková, Dagmar
1 Poláková, Dominika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.