Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Plavecká výuka v oblasti Prahy 5 - Barandov
Končelová, Tereza ; Svobodová, Irena (vedoucí práce) ; Fořterová, Petra (oponent)
Hlavním cílem práce je zmapovat povinnou výuku dětí mladšího školního věku v plaveckých školách v oblasti - V teoretické části práce seznamuje s významem plavání, s historií plavání, s legislativou plaveckých škol, s plaveckými způsoby vyučovanými v základní povinné plavecké výuce a s metodami výuky. V praktické části najdeme výsledky šetření úrovně základní povinné plavecké výuky ve vybraných plaveckých školách oblasti Praha 5 - Barrandov. Metodami šetření jsou metoda kvalitativního dotazování - anketa a metoda pozorování. Výsledná data jsou statisticky zpracována a zapsána v tabulkách a pro lepší přehlednost ve výsečových grafech. KLÍČOVÁ SLOVA plavání, význam plavání, historie plavání, plavecká škola, povinná plavecká výuka, výuková metoda, plavecký způsob, výuka, žák, instrukto
Didaktická hra ve 5. ročníku ZŠ
Štěpánková, Pavlína ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Metoda didaktických her je populárním prostředkem moderní pedagogické praxe. Tato práce se zabývá efektivností této metody v těchto pěti zvolených parametrech: zábavnost, přínosnost, zájem o látku, osvojení probírané látky, reflexe na vlastní kompetence. K tomu využívá kombinaci různých postupů, sbírání kvantitativních a kvalitativních dat dotazníkem, měření pomocí kvízu a nestrukturované pozorování. Práce díky tomu naplňuje princip triangulace. Práce má teoretickou a praktickou část. Teoretická východiska jsou čerpána z tuzemských odborných zdrojů na téma didaktické hry a vývojové psychologie. Rozebrán je pojem didaktické hry, dělení didaktických her, vývojová specifika žáka páté třídy a plánování, řízení a vyhodnocení výuky z hlediska učitele. V praktické části jsou nejprve vymezeny výzkumné cíle a otázky, výzkumný soubor, použité metody a etika výzkumu, následuje prezentace výsledků. Výsledková část práce se nejprve zabývá zpracováním kvantitativních dat z anketního šetření, poté zpracováním kvalitativních dat. Výsledkovou část uzavírá prezentace případových studií. Ukázalo se, že navzdory spíše malým rozdílům jsou všechny zkoumané hry velmi efektivním didaktickým nástrojem. Žáci je jednoznačně hodnotí jako zábavné a přínosné, přičemž jsou pro ně především zábavné. Hry probouzeli výrazný zájem o...
Popularizace vybraných témat psychologie prostřednictvím komiksu
HORNOVÁ, Eliška
Cílem diplomové práce je deskripce, analýza a ověření možností využití moderní výukové metody - komiksu ve výuce psychologie na střední škole. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou zpracovány základní poznatky vztahující se k výukovým metodám s akcentem na výukový komiks. Taktéž se práce zaměřuje na komunikaci skrze komiks a akcentuje to, že se výzkum odehrává na dvou středních školách. Dále je řešena tvorba komiksu. Část praktická zkoumá možnosti a limity užití komiksu ve výuce psychologie na střední škole s přihlédnutím ke všem stěžejním proměnným, které tuto výuku ovlivňují.
Porovnání efektivity výuky za pomoci počítače vs. 3D modelů
Andělová, Denisa ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Jáč, Martin (oponent)
V současné době zájem žáků o přírodní vědy neustále klesá, ačkoli je tato oblast vzdělání v praktickém životě velmi důležitá (medicína, životní prostředí, atd.) a na trhu práce velmi žádaná. Molekulární biologie, učivo o DNA a přenosu genetické informace je pro žáky abstraktní a těžko představitelné téma, které je i pro učitele náročné na vysvětlení. Existuje mnoho možností, jak tuto učební látku vyučovat. Velmi populární jsou badatelsky orientovaná výuka nebo praktická výuka v laboratořích. Každá škola však nemá k dispozici vlastní laboratoř, aby žáci mohli laborovat, badatelsky orientovaná výuka je časově náročnější na přípravu a ne každé téma je vhodné takto učit. Další možností je využít k vizualizaci "neviditelných" molekul a procesů počítačový software a animace nebo 3D fyzického modelu či si vlastní model dané molekuly vyrobit. Ve své diplomové práci jsem zkoumala vliv použití počítačů a animací ve výuce v porovnání s použitím 3D fyzického modelu DNA a výroby vlastního modelu DNA na znalosti žáků. Dalšími faktory, které mně zajímaly, byly pohlaví a zaměření žáků a jejich případný vliv na znalosti. Výzkum jsme prováděla v pěti třídách na třech pražských gymnáziích a zúčastnili se ho žáci třetího ročníku šestiletého studia, přírodovědný seminář sedmého ročníku osmi- letého studia a žáci...
Hry a herní aktivity ve výuce FJ
Rubnerová, Jana ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Diplomová práce se zabývá aktivizační metodou didaktické hry a její aplikací do vyučovacího procesu. Zaměřuje se jak na její teoretický popis, tak i na její praktické využití při výuce francouzského jazyka. Představíme ji jako jeden ze způsobů, jak zábavnou formou procvičovat, ale i získávat nové znalosti a dovednosti. Popíšeme její místo v kurikulárních dokumentech, stejně jako její hlavní aspekty. Zdůrazníme její přínos, ale i možné obtíže při jejím použití ve výuce cizího jazyka. Uvedeme průběh hry a atmosféru vhodnou k jejímu použití. V praktické části se zaměříme na samotné aktivity vhodné pro úrovně A0 až A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Dětské hry a hračky jako pomůcky ve výuce chemie
Dubská, Martina ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent)
Diplomová práce je věnována studiu jedné z aktivizačních metod - hře. Při hře se žáci aktivně zapojují, jsou motivováni, jsou kreativní. Hlavním cílem práce je prozkoumání výhod, které přináší zavedení herních aktivit do výuky chemie, dále celková problematika herních činností, podmínky pro tyto činnosti ve výuce chemie a návrhy k jejich realizaci ve výuce. Součástí práce je soubor 11 konkrétních her a hraček, které jsou zpracovány pro výuku chemie na 2. stupni základních škol, středních a výjimečně vysokých škol. Tento soubor obsahuje pravidla, metodické pokyny, časovou dotaci a vše potřebné pro zařazení her do vyučování. V praktické části také nalezneme seznam mnoha již publikovaných i nepublikovaných her a hraček, které mohou sloužit jako inspirace pro učitele chemie. Šetření provedená na dvou základních školách potvrdila domněnku, že studijní výsledky dosažené pomocí herních aktivit, jsou uspokojivější než výsledky, při níž herní činnosti použity nebyly.
Pojetí klíčových kompetencí u učitelů a problematika jejich aplikace do vyučování
Hartmannová, Eva ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí a přednostně kompetencí k učení, jejím rozvojem, jejím pojetím učitelem a jeho aplikací této kompetence do vyučovací hodiny na 2. stupni základní školy. V teoretické části uvádím zašťítění klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech, vysvětlení klíčových pojmů a charakteristiky výukového procesu, které rozvoj kompetencí ovlivňují. Empirická část je kvalitativním výzkumem, při jehož provedení byly použity jako techniky sběru dat polostrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Rozhovory byly vedeny s učitelkami 2. stupně základního vzdělávání, jejichž vyučovací hodiny pak byly navštíveny a během a po pozorování byl vyplňován pozorovací arch, který skrze specifické kategorie hodnotí míru rozvoje kompetence k učení.
Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce
Suchánková, Markéta ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce na téma Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce se zabývá danou problematikou v rámci učiva druhého ročníku základní školy. Hlavním cílem práce bylo naučit žáka ortografickým pravidlům se vztahem k dané problematice a jejich aplikaci. Teoretická část popisuje postavení souhlásek v českém jazyce, postavení problematiky ve výuce a úskalí terminologie. Dále popisuje psychomotorický vývoj dítěte. Součástí teoretické části je také analýza výkladu a procvičování v učebnicích českého jazyka pro druhý ročník základní školy. Předmětem praktické části bylo vytvořit a aplikovat alternativní výukovou metodu a naučit žáka používání měkkých a tvrdých i/y po pravopisně měkkých a tvrdých souhláskách. Šetření probíhalo se žáky druhého ročníku základní školy formou aplikace alternativní učební metody vytvořené na základě syntézy poznatků z teoretické části. Zúčastnilo se ho 21 žáků po dobu 22 vyučovacích hodin. Na začátku a na konci bylo provedeno testování, průběžné testování probíhalo po úsecích probrané látky. Součástí šetření bylo i testování žáků pátého a sedmého ročníku s cílem zmapovat současný stav znalostí dané problematiky. Hlavní předpoklad, že lze žáky naučit touto alternativní metodou dané problematice, se naplnil. KLÍČOVÁ SLOVA Pravopisně měkké a tvrdé souhlásky,...
Využití aktivních vyučovacích metod ve výuce zoologie na druhém stupni základních škol
Dušková, Olga ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce zkoumá přístup Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání k výuce zoologie na druhém stupni základních škol. V práci jsou popsána specifika aktivních výukových metod, které jsou v moderním školství upřednostňovány. Z teoretické části vyplývají návrhy na aktivity, které by mohly být v hodinách výuky zoologie využity. Jsou přitom v souladu s rámcovým vzdělávacím plánem pro základní vzdělávání. Mají tedy za cíl rozvíjet také klíčové kompetence žáků, jako je podpora komunikace v kolektivu, formování životních postojů a názorů, utvrzování pracovních postupů a rozvoj fantazie. Všechny nástiny hodin jsou orientovány na poznávání živočichů, vyskytujících se v České republice. Diplomová práce také vystihuje důležitost zprostředkování setkání žáků s živočichy ve volné přírodě, o nichž se učí teoreticky. Poskytuje tak návrhy, jak uspořádat exkurze, zaměřené na vybrané skupiny živočichů. Cílem je motivovat žáky k ochotě poznávání přírody. Můžeme předpokládat, že v důsledku vyššího množství znalostí o přírodě se také bude zvyšovat míra její ochrany. Poznamenejme, že cílem výuky zoologie na druhém stupni základních škol je docílit znalosti konkrétních druhů. Tento jednoznačný cíl bývá často podceňován a snaha o jeho docílení kritizována jako encyklopedismus. Klíčová slova výuka zoologie, rámcový...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.