Název:
Využití aktivních vyučovacích metod ve výuce zoologie na druhém stupni základních škol
Překlad názvu:
Using of Teaching Methods in Lessons of Zoology at Lower Secondary School
Autoři:
Dušková, Olga ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce zkoumá přístup Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání k výuce zoologie na druhém stupni základních škol. V práci jsou popsána specifika aktivních výukových metod, které jsou v moderním školství upřednostňovány. Z teoretické části vyplývají návrhy na aktivity, které by mohly být v hodinách výuky zoologie využity. Jsou přitom v souladu s rámcovým vzdělávacím plánem pro základní vzdělávání. Mají tedy za cíl rozvíjet také klíčové kompetence žáků, jako je podpora komunikace v kolektivu, formování životních postojů a názorů, utvrzování pracovních postupů a rozvoj fantazie. Všechny nástiny hodin jsou orientovány na poznávání živočichů, vyskytujících se v České republice. Diplomová práce také vystihuje důležitost zprostředkování setkání žáků s živočichy ve volné přírodě, o nichž se učí teoreticky. Poskytuje tak návrhy, jak uspořádat exkurze, zaměřené na vybrané skupiny živočichů. Cílem je motivovat žáky k ochotě poznávání přírody. Můžeme předpokládat, že v důsledku vyššího množství znalostí o přírodě se také bude zvyšovat míra její ochrany. Poznamenejme, že cílem výuky zoologie na druhém stupni základních škol je docílit znalosti konkrétních druhů. Tento jednoznačný cíl bývá často podceňován a snaha o jeho docílení kritizována jako encyklopedismus. Klíčová slova výuka zoologie, rámcový...The approach to teaching zoology in Framework of the education programme for lower secondary schools is analysed in this master's thesis. In the thesis, the particularities of active teaching methods, which are currently preferred in modern education, are described. In the theoretical part, the activities which might be used in the lessons of zoology were suggested. The activities are in accordance with the Framework of the education programme for primary and lower secondary schools. The objective is to develop pupil's key competences such as cooperation in groups, formation of student's attitudes and opinions, consolidation of working processes and development of fantasy. The outlines of lessons are focused on recognition of animals living in the Czech Republic. It is emphasized that pupils should be in contacts with animals in the wild nature which they learn theoretically at school about. Suggestions for organising excursions are aimed at certain type of animals. The goal is to motivate pupils to explore the nature. We suppose the more knowledge about nature we have, the more protection to the nature we are able to provide. I would like to mention that teaching goal of zoology at lower secondary school is to be familiar with specific animal species. This definite goal is often underestimated and...
Klíčová slova:
exkurze; lokalit; rámcový vzdělávací program; učebnice; výuka zoologie; výuková metoda; živočišné druhy; žáci; animal species; class books; excursion; Framework education programme; location; pupils; teaching method; teaching zoology