Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  předchozí3 - 12další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak nově myslet architekturu. Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury
Tourek, Jiří ; Říha, Cyril (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent) ; Zervan, Marian (oponent)
Disertační práce Jak nově myslet architekturu. Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury se pokouší o souhrnnou teoreticko-filosofickou analýzu nejpodstatnějších myšlenek pozdního díla soudobého teoretika architektury i architekta Petera Eisenmana. Základním východiskem jeho teoretického díla se ukazuje zásadní odmítnutí jakékoliv nadčasové esence architektury a snaha o její "odsunutí" z metafyzických základů. Cestou k tomuto cíli je tzv. "kritičnost", vypracovaná pomocí tří základních pojmů: interiority (ustavující pojetí architektury v konkrétní době), exteriority (zohlednění vlivů vnějších faktorů na proměny architektury) a anteriority (souhrnný pohled na dějiny architektonického diskursu). Tyto tři pojmy se u Eisenmana propojují v pojetí "nerozhodnutelnosti", ústředním motivu ve vypracování kritičnosti, a také v pojetí "diagramu" jakožto možného prostředku pro překonání metafyzického základu architektury. V závěru disertační práce následuje souhrnné zhodnocení Eisenmanova teoretického díla a jeho významu, a také zasazení takto pojatého celku do souvislosti s myšlením konce metafyziky. Tato souvislost staví Eisenmana do obdobné pozice, z níž se s celkem západní kultury pokoušeli vyrovnat autoři jako Nietzsche, Heidegger či Derrida. Kromě samotného přiblížení Eisenmanova...
The Promise of (In)Equality: A critical feminist analysis of socialist and neoliberal doctrines in the Czech Republic
Crema, Juliana ; Palacio Ludena, Maria Gabriela (vedoucí práce) ; Zielinska, Katarzyna (oponent)
This thesis seeks to bridge the gap between theory and lived experiences of women and the state in terms of social relations and policies. In order to accomplish this, a qualitative approach was taken in order to apply a theoretical foundation to lived experiences of events that occurred in the Czech Republic. A critical feminist lens was applied to primary sources such as constitutional documents and World Bank reports in order to unearth the impact of state-dictated policy upon the lives and choices of women. As a hypothesis-producing thesis these primary and secondary documents were read in a way that let a narrative of parallels between the Socialist regime of the late twentieth century and the neoliberal government of the early twenty-first century arise. This main comparison reflects upon the state-centered power of both eras and its influence upon the tensions between women's roles as mothers, labourers, and citizens. With the guiding questions of how and why gender matters, a critical feminist approach was taken in the research process and has informed the results. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Nedogmatický marxismus 50. a 60. let v Československu (Karel Kosík a Milan Machovec)
Dvořák, Jaromír ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
a zkoumá vliv tohoto myšlení na jejich stěžejní díla následující dekádě. V let, ve kterém se formovaly osobnosti a myšlenky obou autorů. tehdejším Č Kosíkovo a Machovcovo myšlení. V závěrečné části práce jsou nastíněny také filozof podněty přicház které autoři postupně včlenili do
Vliv psychoanalýzy na první generaci Franfurtské školy se zaměřením na dílo Herberta Marcuseho a Ericha Fromma
Fodorová, Aneta ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce představuje dílo Ericha Fromma v kontextu jeho výrazného zdroje inspirace - Sigmunda Freuda a teorie psychoanalýzy. Práce se tedy zaměřuje na ten aspekt Frommova myšlení, který vychází z Freuda, pracuje s ním a svébytným způsobem jej formuje do vlastního tvaru. Pokouší se zároveň o zhodnocení přínosu myšlenek vycházejících z psychoanalýzy Ericha Fromma pro dnešní dobu.
Role a učení se žen v práci - kritický pohled
Švarcová, Michaela ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Cílem bakalářské práce je analýza kritických teoretických přístupů k tématu rolí a učení se žen v práci. Zaměřím se na problematiku genderových nerovností v rámci práce a pracovních podmínek, a to ve spojitosti s učením. Tento tematický okruh zasadím do kontextu kritických přístupů a teorií. V práci se budu soustředit na feministické pohledy na danou problematiku v rámci jednotlivých směrů, dále pak na samotné soudobé proměny práce, tedy konkrétní jevy, jako je individualizace a nerovná distribuce sociálních rizik, a to, jak je na ně v rámci kritických přístupů nahlíženo. Součástí práce bude též popis a analýza děl americké teoretičky Iris Marion Young jakožto představitelky socialistického feminismu a autorky teorie spravedlnosti. Zaměřím se také na konceptualizaci práce, zkušeností a učení v soudobém kriticky orientovaném andragogickém výzkumu z oblasti genderové problematiky v pracovním prostředí.
Contribution of Frankfurt School to Critical Marketing Studies
Plíhalová, Eliška ; Rosenfeldová, Jana (vedoucí práce) ; Schneiderová, Soňa (oponent)
Cílem této práce je odhalit podstatu odkazu Frankfurtské školy v oboru kritiky marketingové komunikace. Za účelem dosažení tohoto cíle byly formulovány tři otázky: Citují autoři kritiky marketingové komunikace díla Frankfurtské školy? Jak se dívají na jejich teorii, staví na ní své výzkumy, nebo ji naopak zpochybňují? A zkoumají obdobná témata? Metodou této bakalářské práce je literární rešerše. Ta slouží nejen jako pouhá metoda sběru dat, jakožto článků rozpracovávajících myšlenky Frankfurtské školy, ale také jako nástroj analýzy. Ta čtenářovi poskytne porozumění, interpretaci a srovnání. I z toho důvodu byl pro literární rešerši použit výběr vzorků dle vhodnosti. Zatímco deskriptivní část se zabývá Frankfurtskou školou a představí čtyři vybrané texty, analytická část postaví myšlenky z těchto i dalších textů do juxtapozice s vybranými články kritiků marketingové komunikace. Analytická část je dle shrnujícího článku Tadajewskiho (2010) na základě klíčových slov rozčleněna do následujících tematických okruhů: adaptace kritického přístupu, materialismus, konzumní kultura, spotřebitelská suverenita, hegemonie trhu a typologie výzkumů. V průběhu celé práce jsou ukázány jasné paralely v přístupu autorů, v metodologii výzkumů, v tématech i celkovém étosu těchto dvou disciplín.
Critical Theory and Dialectics of Contemporary Economics
Maialeh, Robin ; Chytil, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pavlík, Ján (oponent) ; Valenčík, Radim (oponent) ; Yagan, Danny (oponent)
Tato práce se zabývá vztahem soudobého ekonomického myšlení a kritické teorie. Autor na základě holisticky-kritického rozboru produkčního procesu řeší elementární principy tvorby a alokace bohatství, jež se odráží v tématu ekonomické nerovnosti. Aplikací tohoto transdisciplinárního přístupu dochází k dialektickému uchopení tržního mechanismu, jež v důsledku akcentuje antagonistický charakter zájmů zúčastněných aktérů. Dialektické chápání produkčního procesu zároveň vede k odhalení neempirických kauzalit a stává se tak komplementem dnes již vysoce rozvinutého empirického aparátu ve věci ekonomické nerovnosti. Cílem práce je pak formulace ekonomického modelu, který je vystavěn jak na základě empirických poznatků současného ekonomického výzkumu nerovnosti, tak na reflexi kritické teorie. Tím je navázáno na přidanou hodnotu celé práce, neboť model zobrazuje interakci ekonomických agentů a skrze pravděpodobnostní podněty k prohlubování ekonomických nerovností odhaluje tržní mechanismus jako divergenční faktor společenské reprodukce. Dále model ukazuje, že rozšířený analyticko-normativní nástroj Paretovy optimalizace z principu nemůže tyto nerovnosti normativně vyhodnotit. Nejobecnějším přínosem práce pak je zkoumání ekonomických fenoménů z unikátní perspektivy, která doposud nebyla reflektována v kontextu moderní ekonomie.
The Politics of Bio(in)security: science, experts and the dilemma of dual use
Rychnovská, Dagmar ; Karásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Leander, Anna (oponent) ; Lupták, Ľubomír (oponent)
Tato práce zkoumá politiku tzv. biologické bezpečnosti a regulaci výzkumu dvojího užití. Zaměřuje na vědy o živé přírodě, jejichž rychlý rozvoj přináší nové obavy spojující témata biologických zbraní, terorismu a regulace vědeckých inovací. Práce má tři dílčí cíle: zaprvé, situovat současné dilema výzkumu dvojího užití historicky a koncepčně, zadruhé, analyzovat, jaký dopad mají snahy regulovat biologickou bezpečnost a výzkum dvojího užití na vztahy mezi vědou a bezpečností, a zatřetí, diskutovat, jaké jsou důsledky tohoto nového propojení vědy a bezpečnosti pro politiku bezpečnosti a nebezpečnosti. Práce přistupuje k tématu z pozice kritických bezpečnostních studií a studuje, jak je propojení mezi vědou a bezpečností konstruováno určitými technikami vládnutí, jež integrují různé praktiky do uchopitelného problému a strukturují vztahy mezi vědou a bezpečností. Práce zkoumá dominantní politický a expertní diskurz o biologické bezpečnosti a dále dvě empirické oblasti, které ilustrují, jak je hranice vědy a bezpečnosti řízena v "globálním" a "lokálním" kontextu: v rámci mezinárodního režimu zákazu biologických zbraní a v českém systému biologické bezpečnosti. Výsledky práce ukazují, že snahy zabezpečit výzkum dvojího užití se zaměřují nejen na regulaci materiálů a technologií, ale také vědecké znalosti. Práce...
Kritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu
Valenta, Petr ; Sak, Petr (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Kartous, Bohumil (oponent)
Kritická mediální pedagogika - teoretická východiska a přínos pro mediální výchovu Disertační práce Mgr. Petr Valenta Klíčová slova kritická teorie, kritická mediální pedagogika, mediální gramotnost, kritická pedagogika, média, ideologie, diskurs, moc, symbolická moc, vědění Abstrakt Teoretická disertační práce v úvodu analyzuje problémy tradičního modelu mediální výchovy a odvozuje je od orientace mediální výchovy na dominantní paradigma výzkumu mediálních účinků v mediálních studiích. Z této výzkumné tradice si mediální výchova vypůjčuje představu přímých a potenciálně negativních účinků médií, okolo které organizuje vlastní mediálně pedagogickou praxi. Teoretická závislost na mediálních studiích a dominance konceptu účinků médií vede mediální výchovu k protekcionismu a normativitě, která se projevuje v direktivním nastolení vědění, dovedností a hodnot, které si mají žáci osvojit. To problematizuje úsilí o rozvoj kritického myšlení o médiích jako myšlení nezávislého na vědění zprostředkovaném sociálními autoritami. Mediální výchova tak potenciálně reprodukuje dominantní mody vědění o médiích a společnosti, aniž by je odhalovala jako sociální konstrukt. V další části proto disertační práce předkládá teoretická východiska pro změnu paradigmatu mediální výchovy tak, aby se stala více kritickou a...
Reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře během prvních dvou let vysílání programu ČT art (srpen 2013 - srpen 2015)
Lebedová, Veronika ; Sládková, Hana (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Hlavním tématem předkládané diplomové práce je role médií ve společnosti s ohledem na vztah médií, společnosti a kultury. Cílem práce je přehodnocení vybraných problémů, vycházejících z kritické teorie médií a společnosti, a ověření jejich relevance v současném českém kontextu. Teoretická východiska práce jsou zakotvena v koncepcích autorů spojovaných s tzv. frankfurtskou školou a v kritické teorii jejich následovníků. Tato stanoviska jsou vzhledem k posunu historického a sociálního kontextu aplikována na české prostředí perspektivou kulturálních studií. Vývoj mediálních studií dospěl ke kulturálnímu obratu poté, co byly přehodnoceny představy o technologickém determinismu. Kulturální studia v zájmu o masovou komunikaci zastávají sociálně konstruktivistické paradigma a soustředí se na význam mediálních obsahů, který analyzují pomocí nástrojů sémiotické a strukturální analýzy. Stejná výzkumná perspektiva je zastávána i v této práci. Na základě interpretace významů mediální reprezentace výtvarného umění v Událostech v kultuře lze částečně uvažovat o mytologii a ideologii české společnosti v jejím vztahu ke kultuře. Základním výsledkem vlastního výzkumu je skutečnost, že mediální obsahy primárně zaměřené na výtvarné umění (implicitně i explicitně) tematizují rozmanité sociální a kulturní problémy,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   předchozí3 - 12další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.