Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Znalosti a preference pohádek současných předškolních dětí
Svobodová, Julie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá pohádkami ve vztahu k současným dětem předškolního věku a znalostmi a preferencemi pohádek těchto dětí. Mou snahou je poukázat touto prací na smysl a význam pohádek pro děti a také na důležitost a přínos zjišťování znalostí a preferencí pohádek dětí. Dle mého názoru je totiž potřebné zjišťovat, jak na tom děti v oblasti pohádek momentálně jsou, aby tak pohádky mohly přispívat jejich rozvoji. V teoretické části se věnuji nejprve charakteristice předškolního dítěte v souvislosti k tématu práce a také faktorům ovlivňujícím čtenářství dětí, mezi něž patří rodina, učitelé v mateřské škole, čtenářsky podnětné prostředí a knihovny. Dále tu píši o charakteristice literatury pro děti a o generacích, které vychovávají současné děti, a o vztahu těchto generací k dětské literatuře. Ten může mít totiž následně vliv na vztah předškolních dětí k literatuře. Další důležitou oblastí je zde samotná pohádka, její charakteristika, druhy a pohádkové postavy, a také význam pohádky a možnosti práce s ní v mateřské škole. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké pohádky vybrané předškolní děti znají, jaké preferují, s jakými pohádkovými postavami se ztotožňují a proč, a také jestli o jejich znalostech a preferencích vědí jejich pedagožky a zda a jakým způsobem s pohádkou v mateřské škole...
Pohádka jako cesta k rozvoji dítěte předškolního věku
DVOŘÁKOVÁ, Nikola
Bakalářská práce je zaměřena na práci s autorskou pohádkou s dětmi předškolního věku v prostředí mateřské školy. Teoretická část obsahuje celkem tři základní kapitoly. První kapitola seznamuje s charakteristikou, historickým vývojem a základním rozdělením pohádek. Shrnuje funkci pohádky v předškolním vzdělávání a zabývá se jazykovým stylem pohádkových příběhů. Druhá kapitola pohlíží na pohádku jako na nástroj v předškolním vzdělávání. Třetí kapitola se zabývá analýzou RVP PV a vzdělávacími oblastmi. Praktická část se zabývá realizací filozofické diskuse, tvůrčího psaní a výtvarného zpracování autorské pohádky. Dále se zabývá výzkumným šetřením vlivu pohádkového příběhu na skupinu dětí v mateřské škole.
Česká autorská pohádka ve 30. letech dvacátého století a její současnost jako inspirační zdroj pro vytvoření autorské knihy.
HUMHALOVA, Anna
Diplomová práce "Česká autorská pohádka ve 30. letech dvacátého století a její současnost jako inspirační zdroj pro vytvoření autorské knihy" se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na historii autorské pohádky, na její znaky, formu a vývoj. Práce mapuje zejména autorskou pohádku především na českém území, a to v časovém období od 30. let dvacátého století až po současnost. Praktická část se zabývá autorskou knihou vycházející a inspirující se především tvorbou spisovatele a ilustrátora Petra Síse. Tento autor se stává hlavním inspiračním zdrojem pro vytvoření vlastní autorské knihy (pohádky), a to včetně vlastního textu a ilustrací.
Interpretace autorských pohádek Josefa Štefana Kubína
Vojtíšek, Ondřej ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Interpretace autorských pohádek Josefa Štefana Kubína Ondřej Vojtíšek Abstrakt: Bakalářská práce se věnuje tématu interpretace autorských pohádek Josefa Štefana Kubína, a to teoreticky i aplikovaně. Jejím cílem je tedy popsat a na Kubínově pohádkovém díle demonstrovat možnosti interpretace dětské literatury. V důsledku toho také poukazuje na sémantické bohatství i hodnotové kvality vydavatelsky opomíjené části Kubínova díla. V jednotlivých oddílech teoretické části se dotýká problematiky způsobu interpretace pohádek, vymezení autorské pohádky a podoby Kubínova pohádkového díla. Jako metodu interpretace volí syntézu několika přístupů (Franzová, Šmahelová, Urbanová, aj.), které na příkladech popisuje. Výsledkem je chápání smyslu pohádek jako obrazů situací, znázorněných nejen pomocí motivů, ale i samotnými slovními realizacemi. Třídění Kubínových pohádkových sbírek z hlediska míry autorství a adaptování folklorních látek doprovází stručný životopis autora a přehled všech jeho intencionálně dětských sbírek. Podoba autorských pohádek je poté zaznamenána z hlediska jejich vyprávění, výstavby i motivické skladby. Do části aplikované bylo vybráno dvanáct pohádek ze sedmi sbírek z dvacátých i čtyřicátých let, které byly již předtím vymezeny jako hlavní zdroje autorských pohádek. Interpretace těchto textů...
Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek
Dudková, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je věnována podpoře a rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte předškolního věku v různých aspektech souvisejících s rozvojem čtenářských a jazykových dovedností - z hlediska psychologie, předškolního vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzhledem k tématu diplomové práce je součástí teorie také vymezení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost a její obsah v souvislosti s vybranými postupy rozvoje čtení v mateřské škole. Také jsou zde rozepsány některé metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), jež se využívají k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoreticky jsou uchopeny také oblasti literární a dramatické výchovy v mateřské škole, specifika moderní autorské pohádky a role projektivní metody v mateřské škole. V praktické části jsou představeny projekty: Co by se stalo, kdyby po Brně chodil obr a Lichožrouti. Projekty byly vytvářeny na základě knihy Daisy Mrázkové (Co by stalo kdyby…) a Pavla Šruta (Lichožrouti). Oba projekty byly vytvářeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a doporučeními České školní inspekce, na základě cílů vycházejících z Bloomovy taxonomie a ve spojitosti s některými...
Česká pohádka 21. století
Straková, Monika ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Bakalářská práce se zaměří na nejnovější podoby české autorské pohádky. Cíleně byla vybrána díla, která se umístila na prvních místech v žebříčcích oblíbenosti a prodeje na českém knižním trhu. Smyslem práce je analýza těch děl, které vykazují určitý společenský vliv a tvoří dobový vkus. Analyzována bude výtvarná součást děl a pozornost bude věnována i různorodým mediálním podobám, jež současná pohádka využívá.
Autorský projekt pohádky v rozvoji hudebních schopností a osobnosti dítěte v předškolním věku
Jiroušková, Daniela ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Bakalářská práce "Autorská pohádka v rozvoji hudebních schopností a osobnosti dítěte v předškolním věku" se zabývá autorskou pohádkou pro děti v předškolním věku, jejíž charakteristické znaky jsou založeny na rozvoji hudebních schopností a osobnostním pojetí ve výchově a vzdělávání. V rámci práce byl uskutečněn kvalitativní výzkum, ve kterém jsou uplatněny myšlenky hudební transdidaktiky. Výzkum se uskutečnil formou jedné experimentální skupiny. Práce respektuje hlediska pedagogické adekvátnosti, estetickovýchovného vyjádření a etických principů ve výchově. Klíčová slova autorská pohádka, dítě předškolního věku, osobnostní pojetí ve výchově, hudební schopnosti
Autorské pohádky bratří Čapků
Tomanová, Kateřina ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Tato práce je věnována autorským pohádkám bratří Čapků. První část se zaměřuje na teoretickou charakteristiku pohádky s ohledem na její žánrový vývoj a typologickou diferenciaci, blíže představuje příznačné rysy a historický vývoj pohádky autorské jakožto speciálního typu pohádky. Poukazuje na význam pohádkové tvorby Karla a Josefa Čapka v kontextu prvního velkého rozmachu české autorské pohádky ve dvacátých letech 20. století a připomíná další oblasti spolupráce obou bratří. V následující části práce se prostřednictvím analýzy a interpretace souborů Povídání o pejskovi a kočičce a Devatero pohádek snažíme upozornit na "moderní" prvky v pohádkách. Cílem bakalářské práce je podpoření teoretické charakteristiky žánru autorské pohádky vyzdvihnutím odkazů k modernímu světu v pohádkách bratří Čapků jako je pronikání soudobých reálií a životního stylu či prvků autobiografických. KLÍČOVÁ SLOVA autorská pohádka, Karel Čapek, Josef Čapek, Devatero pohádek, Povídání o pejskovi a kočičce
Autorská pohádka první poloviny dvacátých let 20. století
Meixnerová, Karolína ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Cílem této bakalářské práce je pokusit se popsat žánr autorské pohádky. Zaměříme se především na období dvacátých let 20. století, kdy tento žánr zaznamenal největší rozmach. Při definici autorské pohádky jakožto speciálního druhu příběhu s pohádkovými prvky budeme vycházet z klasifikace Hany Šmahelové a Very Vařejkové. Abychom co nejlépe postihli charakteristické rysy autorské pohádky, rozhodli jsme se podpořit teoretickou část interpretací vybraných textů, jejichž vznik podstatně ovlivnil celou vývojovou linii žánru. Práce se bude konkrétně opírat o srovnání sociální pohádky (J. Wolker, M. Majerová), pohádky s tematikou války (R. Medek) a s tematikou domova (J. John), a konečně autorských pohádek obsažených v trojici sborníků Nůše pohádek (1918, 1919, 1920).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.