Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kvalita života osob s endokrinologickými chorobami
Kršková, Vladimíra ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Cushingův syndrom je vzácné onemocnění způsobené nadměrnou sekrecí kortizolu, které je spojené s významně zvýšenou morbiditou a mortalitou. Kromě somatických příznaků též výrazně zhoršuje kvalitu života osob. Cílem práce bylo zjistit, jak Cushingův syndrom ovlivňuje kvalitu života v České republice. Bylo vyšetřeno 24 osob s aktivním Cushingovým syndromem (18 žen, 6 mužů) ve věku 39,6±13,9 let a 75 zdravých jedinců kontrolní skupiny (64 žen, 11 mužů) ve věku 39,4±14,12 let. Osoby byly vyšetřeny pomocí specifických dotazníků kvality života (Cushing QoL) Odpovědi byly statisticky analyzovány pomocí Mannova-Whitneyho testu. Údaje z dotazníkového šetření byly doplněny pomocí narativních a strukturovaných rozhovorů. Při analýze těchto dat jsme postupovali pomocí metody tzv. "Zakotvené teorie". Výsledky prokázaly zhoršenou kvalitu života jedinců s Cushingovým syndromem a to jak v oblasti somatických, tak v oblasti psychosociálních dopadů. Kvalitu života osob s Cushingovým syndromem nejvíce ovlivňuje změna tělesného vzhledu, porušená sebekoncepce, porušení kognitivních funkcí, porucha emocí, změny sociálních rolí, únava, bolest, znalosti o nemoci a léčbě. Tyto faktory se navzájem prolínají. Hodnocení kvality života osob s Cushingovým syndromem má význam pro identifikaci a následné odstraňování překážek,...
Potřeby rodičů dětí s kombinovaným postižením v raném věku pro stanovení individualizované rané intervence
Vencová, Barbora ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Bužgová, Radka (oponent)
Úvod: Příchod dítěte s kombinovaným postižením (KP) do rodiny je náročnou situací. Zvýšený stres v rodině dítěte s KP nejčastěji souvisí s nenaplněním potřeb jednotlivých členů. Nenaplnění potřeb vede k frustraci a deprivaci, které mohou vyústit v závažné zdravotní obtíže. Záměrem předkládané práce je rodiči subjektivně vymezený a popsaný život s dítětem s (KP), zaměřující se na potřeby těchto rodičů vyplývající z každodenní péče o dítě. Cíl: Identifikovat, popsat a analyzovat potřeby rodičů dětí s KP v raném věku. Metody: Byl zvolen kvalitativní přístup metodou biograficko narativní. Designem výzkumu je případová studie. Ke sběru dat bylo užito metodologické triangulace. Jedná se o tři různé metody sběru dat, které se mezi sebou vzájemně ověřují: biografická křivka, hloubkový rozhovor a Cantrilův žebřík. Výsledky: Na základě vyhodnocení jednotlivých případů byly všechny případy komparovány mezi sebou. Z výsledných kategorií všech případů mnohopřípadové studie bylo zjištěno 12 potřeb rodičů. Metodou Cantrilova žebříku byly za významně nenaplněné potřeby vyhodnoceny: potřeba odpočinku a potřeba odborné zdravotnické pomoci. Závěr: Hlavní přínos práce je spatřován v pochopení individuality a potřeb rodičů dítěte s kombinovaným postižením, jako možnosti poskytovat účelně individualizovanou ranou intervenci,...
Formální podpora rodičů s mentálním postižením v kontextu sociální práce
Adamčíková, Zdeňka ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Téma formální podpory rodičů s mentálním postižením dosud nebylo v českém prostředí dostatečně probádáno. S pokračujícím procesem deinstitucionalizace přibývají osobám s mentálním postižením možnosti volit si způsob života ve většinové společnosti a vytvářet partnerské svazky. Je proto vhodný čas zabývat se tím, zda nabízená formální podpora adekvátně reaguje na potřeby těchto rodin. Proto bylo cílem předkládaného výzkumu zanalyzovat stávající systém formální podpory pro rodiče s mentálním postižením. Autorka dále zjišťovala, jak jsou sociální pracovníci připraveni na práci s touto skupinou rodičů. V neposlední řadě bylo cílem provést analýzu zkušenosti samotných rodičů s mentálním postižením s poskytovanou formální podporou. Pro takto komplexní zkoumání autorka zvolila smíšenou výzkumnou strategii. Pro sběr dat s cílovou skupinou rodičů s mentálním postižením byl použit rozhovor, tzv. viněty a nástroj Support Interview Guide. U cílové skupiny sociálních pracovníků pak autorka využila dotazník a ohniskové skupiny. Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 18 rodičů s mentálním postižením, 294 respondentů z řad sociálních pracovníků vyplnilo dotazník a 39 sociálních pracovníků se zúčastnilo ohniskových skupin. Z výzkumného šetření vyplývá, že sociální pracovníci při své práci s rodiči s mentálním...
Prediktory sociální participace dětí s dětskou mozkovou obrnou v základních školách v České republice a Republice Srbsko
Zulić, Marija ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Hlavním cílem této disertace je určit prediktory sociální participace žáků s mozkovou obrnou na základních školách v České republice a v Srbsku, což znamená vymezit faktory, které by mohly determinovat úroveň jejich sociální participace v základním vzdělávání. S ohledem na skutečnost, že participace žáků s mozkovou obrnou představuje důležitý indikátor jejich úspěšné společenské participace v adolescenci a v dospělosti, je nezbytné určit faktory, které mají vliv na jejich participaci ve školním věku. Na sociální participaci se pak v této práci pohlíží z úhlu samostatné realizace školních činností ležících mimo samotné vzdělávání, které žáci s mozkovou obrnou vykonávají ve školním prostředí každý den a které jsou vyžadovány, aby mohly plnit studijní povinnosti, jež se od nich očekávají. Pro hodnocení jejich participace ve školním prostředí byla použita první a třetí část dotazníku SFA (School Function Assessment, Hodnocení školních funkcí), který měří účast žáků v šesti bezprostředních situacích ve školním prostředí a ve 21 konkrétních školních činnostech ležících mimo vzdělávání. Za nezávislé proměnné jsme stanovili devět individuálních faktorů, které se vztahují k přímým charakteristikám žáků s mozkovou obrnou, a jeden faktor prostředí, který se váže na typ školy, již žáci navštěvují. Do výzkumu...
Communication by people with profound intellectual disabilities
Baran, Ladislav ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Franiok, Petr (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
5 Abstract In a social and political climate that encourages active participation in the decision- making of people with severe and profound intellectual disabilities, with the aim of improving the quality of their lives, is often on educators, careers and legal custodians to represent the wishes and interests of those individuals. That's why it is important to focus on the interpretation of communication. On the one hand this doctoral thesis discusses the theoretical issues related to communication of people with severe and profound intellectual disabilities and its interpretation, but on the second hand it focuses on identifying and describing relevant communication characteristics based on practical qualitative research at special pedagogical center for mentally handicapped people in Rüdesheim am Rhein in Germany. The validity of the interpretation is rather continuous as a categorical variable and has to be supported by the systematic collection of evidences from different sources. This framework is compatible with the social constructivists' view of communication development and allows combining information derived from subjective, intuitive views with information obtained through observation and testing. Key words Communication, profound intellectual disabilities, development, relationship, verbal...
Vliv proinkluzivního edukačního prostředí na postoje žáků vůči osobám se znevýhodněním
Zilcher, Ladislav ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent)
Daná studie je koncipována jako teoreticko výzkumná práce, která se zaměřuje na zjišťování změn postojů u žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením. Ve studii se zkoumá, zdali má na postoje žáků 4. a 5. tříd základních škol vůči lidem s postižením vliv (a) dlouhodobé sdílení vzdělávacího prostředí s žákem s postižením (b) učitel a jeho proinkluzivní kompetence a (c) inkluzivní směřování školy, které je ve výzkumu reprezentované certifikací školy certifikátem "Férová škola". Těmito třemi dílčími výzkumnými problémy se snažíme odpovědět na jednu základní výzkumnou otázku: Má proinkluzivní prostředí školy vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením? Z tohoto důvodu bylo zvoleno kvaziexperimentální uspořádání studie. Ve výzkumu byly využity dva validizované výzkumné nástroje, které byly administrovány na vzorku 1948 žáků 4. a 5. tříd a jejich 102 třídních učitelů. Data byla zpracována příslušnými statistickými metodami. Výsledky výzkumu částečně potvrzují předpoklad, že proinkluzivní prostředí školy může mít vliv na postoje žáků 4. a 5. tříd vůči lidem s postižením, avšak pouze v určitých oblastech. Nebylo prokázáno, že by pouhá přítomnost žáka s postižením ve třídě mohla ovlivňovat postoje žáků, avšak pokud by došlo u žáků k přátelství s tímto žákem, pak jsou postoje pozitivně...
Kompetence asistenta pedagoga
Němec, Zbyněk ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Dizertační práce s názvem Kompetence asistenta pedagoga reaguje na vzrůstající počet pedagogických asistentů ve školství a současně reflektuje i dosud přetrvávající nejasnosti ohledně vymezení požadavků na asistenty a jejich činnost. Cílem práce je na základě empirických poznatků vymezit základní kompetence asistenta pedagoga s působností v běžné základní škole. Teoretickými východisky práce jsou jak legislativně dané normy pro práci asistenta pedagoga, tak i relevantní výzkumy z ČR a ze zahraničí. Výzkumná část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty z osmdesáti rozhovorů realizovaných s asistenty, učiteli, řediteli i žáky se speciálními vzdělávacími potřebami z dvaceti základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Data ve výzkumu byla zpracována prostřednictvím klasifikace, kódování a schematizace za využití metody rámcové analýzy. Na základě výsledků výzkumu je v závěru práce formulován návrh modelu kompetencí pro profesní standard asistenta pedagoga. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Raná intervence. Komparativní studie České republiky a spolkové země Štýrsko
Barlová, Jitka ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
NÁZEV: Raná intervence. Komparativní studie České republiky a spolkové země Štýrsko AUTOR: Jitka Barlová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Tématem disertační práce je raná intervence. Jejím primárním cílem je poskytnutí podpory rodině dítěte raného věku v obtížné životní situaci. V úvodu práce sledujeme teoretická východiska rané intervence. Práce předkládá pohled na ranou intervenci nejen v kontextu zdravotního postižení, ale zaměřuje se i na problematiku ohrožení vývoje dítěte s psychosociálními riziky. Teoretické poznatky vycházení ze zahraničních zkušeností, které potvrzují důležitost a potřebnost rané intervence v sociálně znevýhodněných rodinách. Ve výzkumné části předkládáme výsledky komparativní analytické studie. Zvolili jsme kvalitativní přístup nakládání s daty s cílem porozumět fenoménům rané intervence v kontextu dané země. Systém rané intervence České republiky srovnáváme se systémem rakouského Štýrska. V rámci Evropy je Štýrsko považováno za jednu ze zemí s nejpropracovanějším a uceleným systémem rané intervence. Na základě výzkumného šetření identifikujeme společné i rozdílné fenomény a vyvozujeme implikace pro praxi. Klíčová slova: dítě raného věku, raná intervence, postižení, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení,...
Podpora léčebného procesu hospitalizovaného dítěte pedagogickými prostředky
Dlouhá, Jana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Blahutková, Marie (oponent)
DLOUHÁ, J. Podpora léčebného procesu hospitalizovaného dítěte pedagogickými prostředky. Praha: Pedagogická fakulta UK. Disertační práce. 199 s. Disertační práce se zabývá problematikou vlivu hospitalizace na subjektivní prožívání psychické pohody na děti mladšího a staršího školního věku a dále sociální oporou těchto dětí formální (z řad pracovníků pomáhajících profesí ve FN HK) a neformální (z řad rodičů a spolupacientů hospitalizovaných dětí tamtéž). Cílem předkládané práce je zkoumání závislostí mezi věkem a délkou hospitalizace dětí hospitalizovaných ve FDN Hradec Králové a jejich subjektivní pohodou. Dílčím cílem je zjistit vnímání hospitalizace u dětí hospitalizovaných ve FDN Hradec Králové a jejich vnímání sociální opory během ní ve vztahu ke zkušenostem dětí hospitalizovaných ve FDN Hradec Králové s pracovníky z řad pomáhajících profesí, kteří jsou kmenovými pracovníky FDN Hradec Králové. Disertační práci je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části práce je provedena analýza dosavadních poznatků v oblasti sociální opory hospitalizovaných dětí - z řad rodičů, pedagogických pracovníků působících ve školách při nemocnicích a podrobně jsme se zabývali problematikou profese herního specialisty v České republice a ve Velké Británii. V praktické části práce je...
Význam jinakosti pro speciálně pedagogické myšlení
Prouzová-Květoňová, Regina ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Kysučan, Jaroslav (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Odpozorovat vztah člověka k jinakosti, nalézt způsoby její integrace a odhalit vztahy, které ve společnosti vůči odlišnosti byly a jsou - to je předmětem předkládané práce. Jinakost, odlišnost jsou totiž obecné pojmy, které zahrnují i osoby se zdravotním postižením, sociálním znevýhodněním, mentálním postižením, ale i příslušníky národnostních a náboženských menšin a lidi v mezních situacích. Autorčiným záměrem bylo najít velké množství případů, kdy je takto široce chápaná jinakost vnímána jako přínos případně jako stav, s nímž se lze vyrovnat buď za pomoci ostatních, nebo i bez ní. Stejně tak se ovšem lidská společnost stavěla a dodneška staví k odlišnosti odmítavě, s pohrdáním nebo výsměchem. Poznání těchto souvislostí, které se objevují napříč celou kulturou a v celé její historii, mohou pomoci jak profesionálům, tak lidem z druhé strany - lidem se znevýhodněním. Mohou pomoci nalézt cestu, po níž se vydat a přejít tak k porozumění sobě samému ve své jinakosti či k pochopení druhých, kteří se v zajetí jinakosti jakýmkoliv způsobem ocitli. Naznačené směry, tak jak se jimi ubírají jednotlivé kapitoly, přinášejí způsoby, jak se k odlišnostem stavět. Každá z kapitol má jiný přínos pro speciálně pedagogický obor, soustředí se na jistou specifickou oblast. Analyzuje fenomén odlišnosti v rámci pohádky,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 Vitková, Michaela
4 VÍTKOVÁ, Magda
5 VÍTKOVÁ, Marie
6 VÍTKOVÁ, Markéta
14 VÍTKOVÁ, Martina
10 VÍTKOVÁ, Michaela
1 Vítková, M.
4 Vítková, Magda
3 Vítková, Magdalena
3 Vítková, Magdaléna
2 Vítková, Marina
6 Vítková, Markéta
14 Vítková, Martina
10 Vítková, Michaela
1 Vítková, Michala
1 Vítková, Miloslava
1 Vítková, Miriam
2 Vítková, Miroslava
2 Vítková, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.