Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prediktory sociální participace dětí s dětskou mozkovou obrnou v základních školách v České republice a Republice Srbsko
Zulić, Marija
Hlavním cílem této disertace je určit prediktory sociální participace žáků s mozkovou obrnou na základních školách v České republice a v Srbsku, což znamená vymezit faktory, které by mohly determinovat úroveň jejich sociální participace v základním vzdělávání. S ohledem na skutečnost, že participace žáků s mozkovou obrnou představuje důležitý indikátor jejich úspěšné společenské participace v adolescenci a v dospělosti, je nezbytné určit faktory, které mají vliv na jejich participaci ve školním věku. Na sociální participaci se pak v této práci pohlíží z úhlu samostatné realizace školních činností ležících mimo samotné vzdělávání, které žáci s mozkovou obrnou vykonávají ve školním prostředí každý den a které jsou vyžadovány, aby mohly plnit studijní povinnosti, jež se od nich očekávají. Pro hodnocení jejich participace ve školním prostředí byla použita první a třetí část dotazníku SFA (School Function Assessment, Hodnocení školních funkcí), který měří účast žáků v šesti bezprostředních situacích ve školním prostředí a ve 21 konkrétních školních činnostech ležících mimo vzdělávání. Za nezávislé proměnné jsme stanovili devět individuálních faktorů, které se vztahují k přímým charakteristikám žáků s mozkovou obrnou, a jeden faktor prostředí, který se váže na typ školy, již žáci navštěvují. Do výzkumu...
Vojtova metoda a její účinnost při léčení dětí od narození až do dorostového období z pohledu speciálního pedagoga
Štěpánová, Anna ; Zulić, Marija (vedoucí práce) ; Volemanová, Marja Annemiek (oponent)
Bakalářská práce pojednává o Vojtově metodě, tzv. o metodě reflexní lokomoce, a její účinnosti při léčení dětí od narození až do dorostového období z pohledu speciálního pedagoga. Konkrétně se nespecifikuje na určité zdravotní postižení, nýbrž pozoruje aplikaci metody reflexní lokomoce u všemožných disabilit. Teoretická část popisuje úvod do problematiky Vojtovy metody - její historii, definici, indikaci, průběh terapie, terapeutický systém, vývojovou ontogenezi. Praktická část se výhradně zaměřuje na účinnost a úspěšnost léčení metodou reflexní lokomoce u již avizované věkové kategorie dětí. Hlavním cílem kvalitativního výzkumu, který je proveden metodou dotazování, je zjistit, zda v konečném výsledku byla aplikace Vojtovy metody účinná a úspěšná či nikoliv. Celkový počet respondentů je 16 a jsou jimi jak ti, kteří si metodou sami prošli, tak i lidé, kteří s jedinci cvičili. KLÍČOVÁ SLOVA Vojtova metoda, metoda reflexní lokomoce, reflexní terapie, vývoj dítěte, zdravotní postižení
Relaxační a terapeutické činnosti v rehabilitačním klubu na Základní škole speciální
Férová, Jana ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Zulić, Marija (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké terapie probíhají u žáků s kombinovaným postižením v rámci rehabilitačního klubu na základní škole speciální, jak vypadá průběh těchto terapií a co by bylo možné na terapiích zlepšit. Součástí práce je zodpovězení čtyř výzkumných otázek. V teoretické části je definována ucelená rehabilitační péče, která je dále členěna na rehabilitaci léčebnou, sociální, výchovnou - pedagogickou a pracovní. Dále jsou v teoretické části popsány jednotlivé terapie spadající pod léčebnou a výchovnou (pedagogickou) rehabilitaci. Součástí diplomové práce je porovnání tří organizací, vzdělávací instituce, sociální služby a neziskové organizace, ty jsou představeny také v teoretické části. V praktické části jsou vymezeny čtyři výzkumné otázky, na které je odpovězeno pomocí tří metod. Jsou použity metody pozorování, rozhovor a analýza dokumentace žáků. Je zjišťováno, jaké terapie jsou používány v rámci rehabilitačního klubu, jak probíhají, u jakých dětí a jak často. Závěr výzkumného šetření tvoří porovnání tří zařízení, která se starají o jedince s těžkým postižením. Z výsledků výzkumu byla určena doporučení pro praxi, kterými mohou být větší prostory pro probíhání terapií a větší počet pracovníků na kroužku.
Inkluzivní vzdělávání pohledem asistentů pedagoga z vybrané základní školy
Kny, Dominika ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zulić, Marija (oponent)
diplomové práce Dominika Kny Diplomová práce charakterizuje vzdělávání žáků na běžné základní škole s důrazem na společné vzdělávání. Inkluze je legislativně ukotvena a představena s ohledem na historický vývoj a přístup ke vzdělávání lidí se znevýhodněním. Současné inkluzivní vzdělávání je charakterizováno i podle poskytovaných podpůrných opatření, z nichž se jako klíčová podpora jeví asistent pedagoga. Pro tuto profesi je podmínkou určité dosažené vzdělání, zároveň s sebou nese jisté povinnosti a závazky. S tím souvisí možnosti dalšího rozvoje získaných znalostí využitelných v oboru. Osobnostní předpoklady jsou nedílnou součástí nároku pro výkon tohoto zaměstnání. Náplň práce je představena s ohledem na specifika začleněného žáka, liší se podle potřeb konkrétního jedince. Kvalitativní výzkum založený na pozorování a rozhovorech s předpřipraveným schématem otevřených otázek si klade za cíl zjistit pohled asistentů pedagoga na inkluzivní vzdělávání na jedné základní škole v Praze. Zjištění předkládají i náměty respondentů na podporu úspěšného společného vzdělávání. Obecně lze shrnout, že zkušenost asistentů potvrzuje úspěšně probíhající inkluzivní vzdělávání, podle jejich hodnocení však také velmi závisí na mnohých proměnných. Z pohledu asistenta je nutné nastavit funkční spolupráci se žákem, což...
Postoje rodičů a učitelů při vzdělávání žáka s chronickým onemocněním na 1. stupni běžné základní školy
Vopatová, Kristina ; Zulić, Marija (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji rodičů a učitelů žáků s chronickým onemocněním během povinné školní docházky na 1. stupni běžné základní školy. Cílem práce je identifikovat problémy, se kterými se rodiče a učitelé chronicky nemocných žáků během výchovně- vzdělávacího procesu setkávají a také nalézt východiska pro co nejlepší spolupráci rodičů a učitelů. V teoretické části jsou představena jednotlivá chronická onemocnění - astma, cystická fibróza, dětská onkologická onemocnění, diabetes mellitus 1. typu a epilepsie, legislativní rámec vzdělávání žáků s těmito onemocněními, metodika práce s žáky s chronickým onemocněním a rešerše domácích i zahraničních výzkumů provedených na obdobné téma. Metodologická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, jehož hlavním cílem je zjistit postoje učitelů a rodičů k výchovně-vzdělávacímu procesu žáků trpících výše uvedenými onemocněními. Pomocí dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru zjišťuje, jaké jsou postoje rodičů a učitelů ke vzdělávání žáků s výše uvedenými typy chronického onemocnění na běžné základní škole. Dotazníkové šetření má za úkol určit základní informace o respondentech a jejich zkušenostech se vzděláváním žáků s chronickým onemocněním. Rozhovor pak zjišťuje detailnější informace o této problematice. Závěr výzkum ukazuje, že se učitelé...
Jemná motorika a lateralita u dětí předškolního věku s mozkovou obrnou
Stibůrková, Monika ; Zulić, Marija (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zabývá jemnou motorikou a lateralitou u dětí předškolního věku s mozkovou obrnou. Na základě dosavadních výzkumů bylo zjištěno, že mozková obrna omezuje jemnou motoriku. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda je rozdíl v jemné motorice u předškolních dětí intaktních a s mozkovou obrnou a jaké konkrétní rozdíly to jsou. Zabývá se také lateralitou a otázkou vyhraněnosti laterality v předškolním věku. Teoretická část popisuje vývoj dítěte v předškolním věku, vymezuje jemnou motoriku a lateralitu, zabývá se podrobněji mozkovou obrnou a popisuje jemnou motoriku u dětí s mozkovou obrnou včetně dosavadních výzkumů. Výzkumná část vymezuje cíl, výzkumné otázky, metody výzkumu a testovací aktivity. Prostor je dán také výběru respondentů a jejich charakteristice. Hlavní část obsahuje výsledky vyšetření respondentů, analýzu výsledků a diskusi. Výzkum probíhal pomocí rozhovoru a dotazníku pro rodiče a následně testováním jemné motoriky respondentů, které mělo tři části - vyšetření laterality, úchopů a celkové jemné motoriky. Ve výsledcích je popsán existující rozdíl v jemné motorice mezi dětmi předškolního věku intaktními a s mozkovou obrnou, který se projevuje zhoršenou cíleností a koordinací pohybů, nižší úrovní obratnosti, pomalejším tempem, omezeným prováděním úchopů, častějším výskytem...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.