Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 48 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teaching Styles of ESP Higher Education Teachers
Kotlebová, Sandra ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Disertační práce se zabývá výukou odborného anglického jazyka na nefilologických fakultách vysokých škol. Teoretická část pojednává o její postavení na nižších stupních vzdělávání, o výuce zaměřené na studenta a o způsobu ESP výuky. V empirické části prezentujeme pět případových studií, jejichž cílem bylo přinést obraz o výukových stylech vybraných učitelů ESP. Zjistili jsme, jak přispívají vybraní učitelé k motivaci studenta učit se anglický jazyk a jak je tento předmět zařazen do studijních programů na zkoumaných vysokých školách. Rozhovory a přímé pozorování tvořily metody kvalitativního výzkumu. Za účelem dosažení triangulace výzkumných metod jsme využili standardizovaný dotazník. Mezipřípadové shrnutí přináší odpovědi na výzkumné otázky, které ukázaly, že vybraní učitelé dodržují pravidla výuky ESP i výuky zaměřené na studenta. Vycházejí z analýzy potřeb studenta a přizpůsobují jim i výukové metody. Přestože všichni vystupují převážně v roli facilitátora, je to jejich vlastní pojetí výuky, styl učení se a pedagogické myšlení, které dělají jejich styl jedinečným. Vybraní učitelé připouštějí, že to, jak dnes učí, je výsledkem několikaleté praxe a vychází z jejich vnitřního přesvědčení, co je pro studenta důležité, aby na hodinách získal. Náš výzkum ukázal, že odlišnosti ve výukových stylech...
Externí evaluace odborných škol realizovaná partnery na stejné úrovni
Michek, Stanislav ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Pol, Milan (oponent)
NÁZEV: Externí evaluace odborných škol realizovaná partnery na stejné úrovni AUTOR: Stanislav Michek KATEDRA: Katedra primární pedagogiky PedF UK ŠKOLITEL: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. ABSTRAKT: Předmětem zkoumání disertační práce je problematika externí evaluace zejména odborných škol realizované partnery na stejné úrovni (peer review). V teoretické části je věnována pozornost konceptům souvisejícím s rozvojem školy, peer review je zasazeno do kontextu ostatních forem externí evaluace ve vzdělávání v obecné rovině a pak je popsán současný stav externí evaluace škol v ČR. Pro empirické šetření byl navržen smíšený výzkumný plán. Při výzkumu byla společně s dalšími výzkumnými metodami uskutečněna vícečetná případová studie sycená 4 konkrétními příběhy peer review v ČR. Ze zjištění byly identifikovány následující podpůrné faktory peer review: postoje k evaluaci, podmínky, zkušenosti s evaluací, kompetence účastníků, interakce hodnocené školy a týmu hodnotitelů a podpora peer review. Na závěr jsou navrhovány další možné směry výzkumu a doporučení pro vzdělávací politiku. KLÍČOVÁ SLOVA: peer review, externí evaluace, smíšený výzkum, škola, učitelé
Mezilidské vztahy ve školních kolektivech
Singrová, Ivana ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Urbánek, Petr (oponent)
Cílem této práce je shromáždit relevantní informace o mezilidských vztazích v pedagogických sborech vybraných středních škol na základě toho, jak je vnímají, chápou, prožívají a reflektují jejich účastníci. V práci byl využitý v rámci kvalitativního výzkumu design případové studie. Výzkumnými technikami jsou semistrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Jejich prostřednictvím byly shromážděné informace o vztazích mezi pedagogy navzájem, pedagogy a vedením školy a pedagogy a dalšími lidmi, se kterými přicházejí v rámci své profese do styku. Následovala jejich kvalitativní analýza založená na otevřeném kódování, kategorizaci, typologizaci, kontrastování, zobecňování a komunikační validizaci. Výsledek šetření spočíval v tom, že ze šesti sledovaných škol jsou ve čtyřech mezilidské vztahy na dobré úrovni, pedagogové jsou v práci spokojeni a jejich dobrá nálada a pocity se přenášejí do celého školního klimatu. To potom vytváří podmínky pro činorodou práci s dobrými výsledky jak v práci učitelů, tak i žáků. V jedné škole nejsou vztahy mezi pedagogy a vedením školy ani mezi pedagogy navzájem dobré. Vzhledem k relativně krátkodobé situaci se to neodráží v rozhodnutích pedagogů o dalším působení na dané škole. V poslední škole jsou vztahy mezi učiteli nadstandardní. Problém vyvstává mezi členy...
Porozumění žáků 6. ročníku zlomkům v matematických slovních úlohách
Macounová, Veronika ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Práce zpracovává data z výzkumu od společnosti H-edu, která vypracovala kurz s cílem pomoci žákům pochopit problematiku zlomků v náročném čase Covid-19. Pomocí velkého množství materiálů, interaktivního prostředí, videí a odborného vedení pomáhala zájemcům pochopit základní principy pro vnímání a počítání se zlomky. Na základě porovnání výsledků před vstupem do kurzu a po jeho absolvování, můžeme poměřovat i kvalitu koncipování kurzu. Pomocí získaných dat lze vyvozovat i místa nejčastějších problémů při řešení úloh. Práce obsahuje informace, jak poznat náročnější úlohy či z jakých důvodů potřebují žáci během výpočtů větší množství času. Zároveň se v práci vysvětluje význam vzestupné náročnosti úloh spojené s vyšší úspěšností respondentů. Práce se dále zabývá strukturou úloh, která ovlivňuje zastoupení chybných odpovědí. U nejčastěji zaznamenaných nesprávných odpovědí je vysvětlena příčina vzniku a postup, jakým respondenti k chybnému výsledku mohli dojít. Opakující se chyby upozorňují na potřebu důkladného vysvětlení a procvičení látky. Zároveň práce obsahuje podrobný rozbor zavedení zlomků ve dvou nejčastěji využívaných učebnicích, který je porovnán s kapitoly učebnic Hejného metody. KLÍČOVÁ SLOVA Zlomky, analýza testů a testových úloh, chybovost, struktura úloh, vzestupná náročnost úloh
Pojetí hodnocení ve vzdělávacím oboru Přírodopis na 2. stupni základní školy: akční výzkum
Čejková, Andrea ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá hodnocením ve vzdělávací oblasti přírodopis na 2. stupni základní školy (ISCED 2). Hlavním cílem práce je seznámit se s koncepty a metodami školního hodnocení. Následně zvolit vhodné metody a postupy hodnocení pro výuku přírodopisu a ověřit je v praxi s využitím akčního výzkumu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Nejprve jsou v teoretické části představena témata týkající se dané problematiky. Nedílnou součástí procesu hodnocení je pedagogická komunikace. Hodnocení se dále odvíjí od pojetí výuky a použitých cílů. V oblasti kognitivních cílů se nejčastěji používá revidovaná Bloomova taxonomie, ovšem dnes již používáme také Novou taxonomii výchovně vzdělávacích cílů Marzana a Kendalla (2007). Hodnocení v sobě skrývá širokou škálu možností a přístupů, nejčastěji je pro hodnocení používána klasifikace a slovní hodnocení. V práci jsou vysvětleny termíny sumativní a formativní hodnocení. Hodnocení rovněž zahrnuje různé metody výuky, aktivizace žáků a zjišťování aktuálního stavu porozumění. Dále je představena vzdělávací oblast přírodopis. Akční výzkum k ověření vybraných metod a postupů školního hodnocení v přírodopisu proběhl ve školním roce 2020/2021. Hlavní metodou sběru dat bylo dotazníkové šetření mezi žáky a jejich pozorování. Výzkumný vzorek...
Tvorba školního vzdělávacího programu pro předmět fyzika na kombinovaném lyceu
Cinkraut, Kamil ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Dvořák, Dominik (oponent)
Stěžejním cílem této práce je navrhnout školní vzdělávací program pro předmět fyzika na kombinovaném lyceu. Aby tento návrh vycházel z vědomí širších souvislostí trendů ve vzdělávání, podává práce nejprve stručný přehled vývoje kurikulárních dokumentů v českých zemích od 18. století po současnost a k tomu shrnuje tři směry filosofie vzdělávání s ohledem na tvorbu kurikulárních dokumentů. Protože je pro nás důležité i vyjádření žáků, jsou zde také uvedeny výsledky výzkumu pomocí Q-metodologie prováděné na 22 žácích kombinovaného lycea, v rámci něhož měli vyjádřit své preference k tématům z fyziky z rámcového vzdělávacího programu. Mimo těchto žáků byli osloveni také žáci jednoho pražského gymnázia za účelem srovnání názorů s žáky kombinovaného lycea a studenti učitelství, kteří měli zkusit odhadnout názory žáků tohoto lycea. Na základě předchozích částí práce byl navržen školní vzdělávací program pro předmět fyzika na kombinovaném lyceu, který zohledňuje aktuální revizi rámcového vzdělávacího programu pro kombinované lyceum, přání vedení dané školy a také názory a preference stávajících žáků této školy.
Fenomén soukromého doučování jako stínový vzdělávací systém v českém základním vzdělávání
Terreros, Barbora ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Černá, Markéta (oponent)
Disertační práce popisuje stav soukromého doučování, jeho míru a intenzitu využívání v průběhu druhého stupně základní školy, především v posledních dvou ročnících. Studie je součástí rozsáhlejšího výzkumu fenoménu soukromého doučování v České republice a svými výsledky doplňuje informace o využívání soukromého doučování na základních školách. Tato práce poskytuje analýzu využívání soukromého doučování na druhém stupni základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji. Cílem je 1) charakterizovat žáka využívajícího soukromé doučování, zejména individuálních lekcí nebo skupinových kurzů (rodinné zázemí, školní úspěšnost, studijní ambice, názory na soukromé doučování atd.), 2) popsat vybrané typy soukromého doučování (míra využívání, předměty, poskytovatelé atd.). Jedná se o kvantitativní výzkum s využitím dotazníkového šetření u žáků 9. tříd náhodně vybraných základních škol ve Středočeském a Ústeckém kraji (n = 1 016). Žáci se nacházejí na rozhraní primárního a sekundárního vzdělávání, řeší přestup na střední školu a mnoho z nich musí konat přijímací zkoušku. Tyto dva kraje byly vybrány z důvodu jejich odlišnosti vzhledem k socioekonomickým poměrům. Výsledky šetření potvrzují vysokou míru využívání placeného doučování, individuálních i přípravných kurzů v průběhu 2. stupně základní školy v obou...
Vliv systémů řízení kvality na spokojenost žáků středních odborných škol
Liška, Roman ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Švec, Václav (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou kvality školy, resp. systémy řízení kvality, které využívají střední odborné školy v České republice. Využívání těchto zákaznicky orientovaných systémů řízení kvality je v zahraničí běžné, v některých zemích (např. v Německu, Španělsku) v jistých souvislostech i povinné. Podle dostupných informací v České republice tyto systémy příliš využívané nejsou, jejich využití v resortu školství není evidováno. Cílem práce bylo vyhodnotit a porovnat dopad předpokládaně nejčastěji využívaných systémů (sebehodnotícího rámce CAF, EFQM a norem ISO:9001) na spokojenost žáků a jejich postojů ke škole. Byla provedena experimentální, průzkumná a ex-post-faktografická studie, pro kterou byl použit standardizovaný dotazník vytvořený Institutem pro pedagogiku a vzdělávání dospělých při Leibniz Universität Hannover, který je od roku 2011 využíván pro zjišťování spokojenosti žáků a kvality středních odborných škol v Dolním Sasku. Prostřednictvím faktorové analýzy byl dotazník rozdělen do tří hlavních a pěti dílčích indexů. Dotazník byl odpilotován na vzorku 741 respondentů v pražské střední odborné škole. Samotný sběr dat byl prováděn na 21 středních odborných školách různých velikostí a zřizovatelů, s výjimkou jednoho kraje ve všech krajích České republiky. Shromážděno bylo 7 179...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 48 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 CHVAL, Miroslav
1 Chval, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.