Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 332,016 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Židovský feminismus v meziválečném Československu
Efrati, Michaela ; Čapková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kříhová, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá období mezi první a druhou světovou válkou, se zaměřením na ženské židovské spolky v meziválečném Československu. Práce analyzuje vývoj těchto spolků, jejich hlavní programy a vzájemné vztahy s feministickým hnutím jak v rámci Československa, tak i mimo něj. Nahlíží na kontakty předních postav feministických hnutí a jejich vzájemnou podporu, či jejich rozdílné pohledy na programy hnutí. S důrazem na transnacionální perspektivu zkoumá úspěchy Women`s International Zionist Organization (WIZO) v oblastí mezinárodní a lokální pomoci a na výsledky jejich snah. Výzkum vychází z analýzy archivních materiálů a dobových tiskovin a dokumentů. Klíčovou postavou v této studii je Marie Schmolková, významná osobnost českého židovském feminismu. Práce se snaží identifikovat rozdíly ve vývoji českého židovského feminismu a feminismu českého a zkoumá, kdy a jak se tyto dva směry propojily a jaký byl výsledek spolupráce.
Komplexní rozvoj dítěte v předškolní výchově
Vlasáková, Kristýna ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Swoboda, Jaroslava (oponent)
Tato bakalářská práce se komplexně věnuje celému předškolnímu období. Především se zaměřuje na dětský vývoj, kdy jsou popsána všechna odvětví vývoje, a to vždy ve vztahu ke konkrétnímu věkovému období. Zahrnuto je také prolínání znalostí o vývoji do dalších oblastí úzce spojených s profesí učitele v mateřské škole. Bližší poznání vývojových oblastí může být mnohem více užitečné, než se může na první pohled zdát. Umožňuje řešit komplexní problémy jakým může být například profesní vyhoření nebo otázky vhodné motivace. Umožnuje zlepšovat komunikaci mezi všemi účastníky výchovně-vzdělávacího procesu. Pomáhá všem učitelům v poznání dětí a zvolení vhodného výchovného přístupu. Je učitelům pomocníkem, při volbě činností. V neposlední řadě pomáhá pochopit svět dětskýma očima, což je zásadní pro všechny pedagogy, kteří chtějí mít ve školkách jen šťastné děti. Toto a mnohem více se lze dočíst v této bakalářské práci. Klíčová slova: Mateřská škola, vývoj, předškolní období, výchova, vzdělávání, školní zralost a připravenost, komunikace, vyhoření, diagnostika, motivace, aktivity
Dvojitá negace nene- (typ nenedostal, nenepatrný) v češtině
Hartmanová, Lucie ; Dittmann, Robert (vedoucí práce) ; Šimík, Radek (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dvojitou negací v češtině, která je vyjadřována opakováním záporky ne- před negovaným slovem dvakrát bezprostředně za sebou. Při výzkumu jsme usilovali o sebrání co největšího počtu dokladů slov s dvojí záporkou, přičemž materiál jsme shromáždili z vybraných slovníků češtiny, psaných jazykových korpusů, Lexikální databáze humanistické a barokní češtiny a digitální knihovny Kramerius (verze 5). Na základě excerpce jsme následně provedli kvantitativní vyhodnocení podle slovních druhů, dále jsme se zaměřili na sémantiku dvojí záporky a zabývali jsme se rovněž konkurenčními prostředky s dvojitou negací bezprostředně za sebou. Zvláštní pozornost je v práci věnována vývoji tohoto typu záporu v biblickém překladu tam, kde byly detekovány jeho výskyty ve staročeských či raněnovověkých překladech. Výsledky výzkumu jsme následně shrnuli a nabídli jsme možná východiska pro další bádání.
Towards the Sound of Literature. Examining the Inherent Voice of Literary Works
Navrátilová, Eva ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent) ; Kroča, David (oponent)
Univerzita Karlova Filozofická fakulta Ústav české literatury a komparatistiky Filologie (P7310) - Obecná a srovnávací literatura (P0232D090050) Abstrakt (CZ) Za zvukem literatury Zkoumání inherentního hlasu literárních děl Towards the Sound of Literature Examining the Inherent Voice of Literary Works Mgr. & MgA. Eva Navrátilová Praha, 2024 Školitel: Prof. PhDr. Petr A. Bílek, CSc. Disertace se snaží o komplexní a zároveň univerzální pojetí tématu zvuku a lite- ratury. Činí tak různými způsoby a v rozmanitých kontextech. Text se spoléhá na neoddělitelnost sluchového vjemu od samotného procesu čtení (samozřejmě až na ur- čité výjimky) a to jak ve smyslu porozumění obsahu skrze jeho ozvučení, tak při pojímání zvukové struktury textu jako čtenářova individuální implicitního a bezpro- střední výkladu díla. Pojem zvuku je v naprosté většině případů zúžen na fenomén hlasu a řeči, tj. zvuků výsostně lidských. Pro systematičnost argumentace je disertace rozdělena do tří částí. První se ve formě "cyklu" vyrovnává se základními literárně-teoretickými pojmy jako vypravěč a řeč postav, ke kterým se přidává skutečná řeč a také pojem ticha v literatuře. Druhá část je pojata jako čtyři epizodní ozvěny prvotního nástinu "cyklu" a jedná se o dílčí separované náměty související se zvukem a literaturou, která dotvářejí...
Bottleneck identification for constraint relaxation in resource-constrained project scheduling
Nedbálek, Lukáš ; Švancara, Jiří (vedoucí práce) ; Bulín, Jakub (oponent)
Plánovači výroby často sestavují rozvrh výroby tak, že iterovavaně získávájí návrhy na rozvrh a upravují vstupní parametry za účelem vyhovět mnohým, často protichůdným, optimalizačním cílům. Cílem této práce je zaměřit se na problém snižování zpoždění, tzv. tardiness, vybrané zakázky v obdrženém rozvrhu, jakožto běžně řešený problém při plánování výroby. Zaměříme se na identifikaci tzv. úzkých hrdel daných rozvrhů za úče- lem relaxace omezujících podmínek souvisejících s těmito úzkými hrdly. Pro tento účel představíme dvě metody. První adaptuje existující přístupy z literatury v kombinaci s návrhy obecných relaxací podmínek. Druhá identifikuje potenciální zlepšení v relaxova- ných verzích problému a navrhuje relaxace zaměřující se na konkrétní zpožděnou zakázku. Numerické experimenty ukazují, že zatímco první metoda nachází dobrá zlepšující řešení za nízké ceny, druhá metoda je v nacházení zlepšujících řešení více konzistentní.
Germanisms in the novel The End of Punk in Helsinki by Jaroslav Rudiš
Müllerová, Michaela ; Vachková, Marie (vedoucí práce) ; Šemelík, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou germanismů nalezených v Rudišově románu "Konec punku v Helsinkách". Cílem bylo popsat jednotlivé germanismy z hlediska jejich funkce v textu, srozumitelnosti a subjektivnímu vnímání užití v dnešní češtině. Následně byly vybrané germanismy zkoumány i v českém jazykovém korpusu InterCorp, příp. SYN, kde byla ověřena jejich četnost výskytu a přiřazení stylových příznaků nalezených ve slovnících. Analýzou i rešerší v korpusu byla ve většině případů doložena shoda stylových příznaků uvedených ve slovnících s těmi v románu či korpusu, stejně tak jako stylistických efektů, které mj. dopomáhají k bližší charakteristice mluvčího z hlediska regionálního či sociálního.
Čchŏnjerok, jeho univerzum a kulturní inventář
Šedá, Anna ; Löwensteinová, Miriam (vedoucí práce) ; Mazaná, Vladislava (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou literární útvary pchäsŏl a jadam řadící se mezi korejskou středověkou prózu. Práce je tvořena dvěma hlavními celky, přičemž první část je věnována vymezení těchto literárních útvarů z hlediska způsobu zápisu, produktivních témat a proměn, ke kterým v průběhu jejich existence docházelo. Zároveň přibližuje nejvýznamnější sbírky pchäsŏlů a jadamů historických období Korjŏ a Čosŏn. Druhá část se skládá z analýzy sbírky Čchŏnjerok s detailnějším zaměřením na časoprostor, typologii postav a kulturní inventář a následné minimalistické komparace se sbírkami Ŏu jadam a Pchägwan čapki. Klíčová slova Čchŏnjerok, Im Pang, pchäsŏl, jadam, kulturní inventář, středověká literatura
The Reception of Egon Erwin Kisch in the GDR and Czechoslovakia in the 1950s and 1960s
Wybitulová, Berenika ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Zelená, Alena (oponent)
Egon Erwin Kisch byl nejen novinářem a spisovatelem, ale profiloval se také jako komunista. Tato bakalářská práce zkoumá, jak vypadala recepce jeho děl v 50. a 60. letech 20. století v Československu a v NDR a jak se recepce v těchto dvou socialistických státech od sebe lišila. S ohledem na kulturněpolitický historický vývoj v 50. a v 60. letech jsou tak analyzovány paratexty jako předmluvy a doslovy jednotlivých vydání Kischových děl, novinové články a zmínky o Kischovi a také badatelská činnost týkající se Kische a jeho textů. Prostřednictvím této analýzy práce ukazuje, že politická situace v Československu a NDR významně ovlivňovala Kischovu recepci. Zatímco byl Kisch v obou zemích v 50. letech oslavován jako ideální socialistický autor, v 60. letech dochází v Československu k proměně takového vnímání a předchozí recepce Kische je kritizována. Oproti tomu v NDR o Kische v 60. letech upadá zájem. Tato bakalářská práce tak poukazuje na nuance v oblasti kulturní politiky dvou socialistických států a zároveň demonstruje, jak se politické situace promítají v recepci jednotlivých autorů a jejich děl.
Kostel před hradbami. Stavba chrámu Božího těla a svaté Barbory v Kutné Hoře do roku 1556.
Czadera, Ondřej ; Bobková, Lenka (vedoucí práce) ; Pohanka, Viktor (oponent)
Cílem bakalářské práce je vylíčit průběh a souvislosti stavby chrámu Božího Těla a sváté Barbory v Kutné Hoře. Shrnout dosavadní bádání a zejména pak popsat důvody a problémy při vzniku chrámu v kontextu rostoucího horního města Kutná Hora. Dále připomenout unikátnost vzniku Kutné Hory a její farní správy a zároveň unikátnost velmi složitých vztahů města se sedleckým klášterem, původní vrchností pozemku, na němž Kutná Hora vznikla. Nakonec se v práci pokusím zrekonstruovat hospodářské zázemí této stavby, a to zejména strukturu výdajů spojených se stavbou a zároveň i zdroje příjmů pro realizaci tak neobyčejného a velice nákladného podniku. V tomto směru se práce opírá převážně o dochované účetní prameny, doplňkově pak i o zápisy v městských knihách památných a o relevantní listiny. Klíčová slova Kutná Hora, farní správa, stavební účty, chrám svaté Barbory, středověké stavitelství
Možnosti řešení poruch chování a učení na ZŠ
Brych, Denis ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá dětmi s poruchami chování a učení na základní škole Červený vrch na Praze 6. Řeší faktory, které ovlivňují práci těchto dětí a metody využitelné v praxi. V teoretické části práce obsahuje vymezení pojmů poruchy chování a poruchy učení, jejich příčiny, možnosti reedukace včetně vybraných metod pro práci s těmito žáky V praktické části se práce zaměřuje na děti s poruchami chování a učení ve věku od osmi do dvanácti let. Při výzkumu byly využity rozhovory s dětmi, rodiči, asistenty a učiteli. Dále pak vlastní práce s žáky, kterých se výzkum týkal. Mezi tyto metody patří pozorování, rozhovory, práce s žáky v hodinách, zkoušení technik popsaných v teoretické části a společné hodnocení. Vše ve spolupráci s asistenty a učiteli. Hodnocena byla jejich práce v hodinách, studijní výsledky a chování během přestávek. Hlavním cílem práce bylo zjistit faktory, které ovlivňují život dětí s poruchami chování a učení na ZŠ, popřípadě vyzkoušet v praxi různé techniky pro práci s nimi. Je nesporné, že faktorů, které ovlivňují práci a život dítěte s poruchami chování nebo učení ve školním prostředí je rozhodně mnoho. Z výzkumu prováděného na dříve jmenované základní škole jsem došel k závěru, že mezi nejintenzivnější faktory patří rodina a třída. Ve třídě je to konkrétně klima třídy, vztah se...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 332,016 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.