Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7,101 záznamů.  začátekpředchozí7082 - 7091další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.30 vteřin. 

Politický a legislativní diskurs náhradního výživného v České republice
Cidlinská, Kateřina ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Havelková, Barbara (oponent)
Česká republika se, podobně jako ostatní evropské země, pro něž je charakteristická vysoká míra rozvodovosti, potýká s problémem neplatičství výživného na dítě. Neplatičství ohrožuje zdravý a zdárný vývoj dítěte a má významný genderový rozměr - pečujícími rodiči, kteří se musí s finanční tísní vypořádávat, jsou většinou ženy. Samoživitelství spolu s neplatičstvím a diskriminací žen na pracovním trhu (a dalšími dopady genderových nerovností) patří mezi hlavní faktory fenoménu "feminizace chudoby". Jedním z možných řešení tohoto problému je institut náhradního, státem vypláceného výživného, jež se stává v zahraničí stále častější praxí. V ČR již proběhly tři pokusy o jeho zavedení, ale všechny byly neúspěšné. Čtvrtý je prozatím ve fázi projednávání. Tato práce se snaží odhalit důvody dosavadních neúspěchů těchto pokusů. Mapuje český politický a legislativní diskurs institutu náhradního výživného a pokouší se jej zasadit do mezinárodního kontextu. Předmětem zkoumání jsou české návrhy zákonů upravujících náhradní výživné, vybrané zahraniční úpravy náhradního výživného, oficiální politická diskuse českých návrhů (parlamentní projednávání a stanoviska relevantních orgánů) a rozhovory s českými političkami. Analýza ukázala, že hlavním důvodem nepřijetí všech předložených návrhů nebyla jejich nedostatečná...

Děti minoritních skupin a jejich aktivity v Salesiánských střediscích v Teplicích a Českých Budějovicích
BÁRTOVÁ, Martina
Ve volném čase dělá člověk takové činnosti, které mu přinášejí radost, potěšení, zábavu a odpočinek. Tyto činnosti si svobodně volí. Hlavní funkcí volného času je funkce psychologická, sociální, terapeutická a ekonomická. Specifickou zvláštností volného času dětí a mládeže je jeho pedagogické ovlivňování. Volný čas dětí a mládeže je zároveň rizikovým faktorem. Zanedbání pedagogického ovlivňování volného času by mělo své nedozírné následky, což dokazuje narůstající závislost mladé generace na drogách a hracích automatech. Děti minoritních skupin (u nás především romské děti) jsou ve svém volném čase pedagogicky ovlivňovány především v Salesiánských střediscích mládeže. Tato střediska vycházejí z přesvědčení, že volnočasové aktivity této {\clqq}jiné`` mládeži musí nabízet jinými formami. Taková forma musí akceptovat sociální struktury mladých, tedy přirozené party, do kterých se mladí sdružují a nabídnout jim prostory pro jejich setkávání v rodinné atmosféře, kde se budou cítit svobodně. Romská populace, i když její počet stále roste, je menšinou, která se výrazně liší od ostatních národů a národností svou rasovou odlišností, etnickými atributy, krajní chudobou a diametrálně odlišným způsobem života. Cílem mé bakalářské práce je zjistit, do jaké míry vytváří Salesiánská střediska mládeže v Teplicích a v Českých Budějovicích podmínky pro smysluplné trávení volného času dětí minoritních skupin, zda je nabídka volnočasových aktivit pro tyto děti dostatečná a jak se přihlíží k mentalitě těchto etnik. Zajímá mě také, kterým aktivitám dávají tyto děti přednost a proč. Byly stanoveny tři hypotézy. Hypotéza č. 1. zní: {\clqq}Většina aktivit je ovlivněna mentalitou klientů, podílejí se na tvorbě programu``, hypotéza č. 2 zní: {\clqq}Děti minoritních skupin se více zapojují do příležitostných a spontánních zájmových činností než do pravidelné zájmové činnosti`` a hypotéza č. 3 zní: {\clqq}Děti minoritních skupin jsou zapojeny především do zájmových aktivit kulturních a sportovních. Málo se zapojují v oblasti přírodovědy a techniky.`` K získání potřebných informací k dané problematice jsem použila kvantitativní metodu dotazování. Zvolila jsem dvě techniky této metody, a to dotazník určený dětem minoritních skupin a řízený rozhovor s pedagogy volného času. Pro potvrzení či vyvrácení hypotéz jsem vyhodnocovala všechny otázky dotazníku i řízeného rozhovoru. Výzkum hypotézu č. 1 a č. 3 potvrzuje, hypotézu č. 2 vyvrací.

Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti
Honová, Kateřina ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ HONOVÁ, Kateřina: Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti Bakalářská práce Bakalářská práce Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti pojednává o autismu a otázkách, problémech, předpokladech a zásadách integrace autistického žáka v základní škole, aby nastínila možnosti využití získaných zkušeností a zásad při výuce náboženství a náboženské výchově. Zabývá se také mezemi náboženské výchovy danými diagnózou autismu. Práce ukazuje, že integrace autistického žáka je podmíněna doprovázením jak rodičů a rodiny tohoto žáka, tak i všech, kteří se na integraci podílejí. I asistence, která je pro úspěšnou integraci u autismu základní podmínkou, je doprovázením. Doprovázení je základním momentem integračních snah. Zároveň je doprovázení i důležitým pastoračním úkolem. Proto je probírána i pastorace v širším slova smyslu a vývoj pojímání pastorace. Výhledy snah o integraci autistických žáků a žáků s Aspergerovým syndromem jsou optimistické, pokud se jedná o školskou integraci a integraci ve společnosti. Záměry využít zkušeností a zásad ze školské integrace při náboženské výchově již tolik nadějí nevzbuzují, neboť povaha poruch autistického spektra není právě nejvhodnějším předpokladem pro náboženský vývoj. U...

Empatie dětí předškolního věku
Marková, Eva ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Tématem této bakalářské práce je "Empatie dětí předškolního věku". Práce je složena z části teoretické a praktické. První kapitola teoretické části se zabývá charakteristikou dítěte předškolního věku a jeho emočním vývojem. Ve druhé kapitole je objasněn pojem empatie, její význam, vývoj a vlivy rodiny a mateřské školy na rozvoj empatie u dítěte. Praktická část zpracovává a vyhodnocuje výsledky získané provedeným výzkumem v několika mateřských školách. Cílem výzkumu bylo zjistit četnost empatických dětí v předškolním věku navštěvujících mateřskou školu. Míru empatie dětí předškolního věku autorka zkoumala v závislosti na pohlaví, věku. Dále autorka porovnávala míru empatie dětí v jednotlivých mateřských školách, ve kterých průzkum prováděla. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do tabulek, které jsou uvedeny v příloze. V kapitole "Výsledky výzkumu" autorka popisuje výsledky výzkumu podle předem zvolených hypotéz. V diskusi autorka uvádí své osobní názory a myšlenky k tématu práce. V závěru autorka uvádí rady pro primární prevenci, jak předcházet následkům nedostatečně rozvinuté empatie, na úrovni rodiny, mateřské školy, komunity a společnosti.

Vyšetřování poruch štítné žlázy v těhotenství a stanovení referenčních intervalů užívaných laboratorních tyroidálních markerů
Springer, Drahomíra ; Zima, Tomáš (vedoucí práce) ; Průša, Richard (oponent) ; Zamrazil, Václav (oponent)
Zdravý vývoj plodu je podmíněn dostatečným množstvím volného tyroxinu, který v počátku těhotenství přijímá plod pouze od matky. I malá nepoznaná porucha funkce štítné žlázy, která nemusí ohrozit průběh gravidity, může mít negativní vliv na psychomotorický vývoj dítěte. Včasná a správná diagnóza a léčba jsou spolehlivou prevencí následků, proto je vhodné vyšetřovat TSH i FT4. Zároveň je vhodné vyšetřovat i hladinu anti-TPO protilátek, jejich pozitivita je spojována nejen se zhoršeným výsledkem těhotenství, ale i s výskytem poporodní tyreoiditidy. V sérech 7350 žen v 9.-11. týdnu těhotenství, u kterých byly vyšetřovány free hCG a PAPP-A jako markery screeningu Downova syndromu, byly stanoveny hladiny TSH, anti TPO a FT4. Pro správné hodnocení výsledků byly stanoveny referenční intervaly pro jednotlivé parametry u těhotných žen. (...) Doporučené vyšetřování pouze žen, které mají osobní nebo rodinnou historii poruch funkce štítné žlázy nebo jsou symptomatické, by v našem souboru vedlo k odhalení pouze 58,8% žen, u kterých byla všeobecným vyšetřováním stanovena některá z poruch funkce štítné žlázy. U žen s diagnostikovanou subklinickou hypotyreózou, která je pro vývoj plodu nejrizikovější, to bylo pouze 21,9 %. Prezentované výsledky významně podporují vhodnost všeobecného screeningového programu pro vyšetřování...

Podnikatelský záměr: internetový portál
Jehlička, Marek ; Srpová, Jitka (vedoucí práce) ; Skopal, Pavel (oponent)
Diplomová práce pojednává o oblasti sociálních komunitních sítí na internetu v České republice. Na téma nahlížím z pozice podnikatele a zkoumám možnosti, jak toto téma využít v komerční prospěch. I proto praktickou část zpracovávám formou podnikatelského záměru, a snažím se zjistit, zda je takto koncipovaný projekt v České republice životaschopný, dlouhodobě rentabilní a konkurenceschopný. Podnikatelský plán je příkladem startup projektu a jeho cílem je získat investici na vývoj, propagaci a počáteční fungování projektu. Klíčové pro tyto úvahy je analýza trhu, tzn., zda je trh v České republice dostatečně velký a schopný projekt uživit. Sociálně komunitní portál, který je předmětem podnikatelského plánu, se zaměřuje na relativně úzkou skupinu uživatelů, a to na maminky s malými dětmi, těhotné ženy, v širším kontextu i na rodinné příslušníky těchto uživatelů.

Sexuální zneužívání dětí - některé aspekty vyšetřování
Puškařová, Hana ; Štourač, Petr (vedoucí práce) ; Musil, Jan (oponent)
73 ZÁVĚR Problematika sexuálního zneužívání dětí byla v předchozích letech velmi tabuizována a teprve v poslední době jí začíná být věnována patřičná pozornost. Česká republika se zařadila mezi země, které se snaží s tímto problémem pracovat a bojovat proti němu. Přesto zůstává stále velký prostor pro zlepšování situace a zvyšování povědomí celé společnosti o tomto problému, na jehož zvládnutí stále nejsme dostatečně připraveni a vybaveni. Zcela nepochybně největším rizikem je nebezpečí sekundární viktimizace dítěte po odhalení jeho sexuálního zneužívání. Může k ní vést například zpochybňování a nedůvěra k výpovědi dítěte, opakované výslechy, při kterých se dítěti oživují traumatické zážitky z minulosti, nadbytečné lékařské prohlídky, zveřejnění identity nebo údajů vedoucích k identifikaci oběti v médiích, neadekvátní přístup sociálního okolí k dítěti, třeba ve školce či škole, oddělení dítěte od rodiny a rozhodování o osudu dítěte bez objektivního posouzení a zhodnocení situace, nedostatečná informovanost nebo srozumitelnost informací pro dítě ohledně procesu trestního řízení a dalších opatření, která následují po odhalení zneužívání atd. Všechny tyto a další příčiny vedoucí k sekundární viktimizaci dítěte by měly být eliminovány a sníženy na nejnižší možnou míru. Jako efektivní řešení se jeví vytvoření...

'Magic Drum'in action: The use of creative arts to foster positive peer interaction among children with diverse abilities and needs in primary school
Leong, Min See ; Novosad, Libor (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Research evidence indicates that children with various SEN experience peer rejection, victimization and bullying which could lead to long term negative social and psychological consequences. Therefore, early and effective interventions to promote positive relationship among SEN and non-SEN children are needed. This study is a small-scale exploratory study using storytelling, dramatic play, childfriendly questionnaire, group interview, video recording and showcase to investigate the use of creative arts in fostering positive peer interaction among SEN and non-SEN children in a primary school. Participants enacted the roles of disabled children in the story of 'The Magic Drum' which aims to sensitize their empathetic understanding towards disabled children. The research process emphasized collaborative creative work, empathetic understanding and cooperation

Prostředky akceptability v českých časopisech pro děti
Mikulecká, Šárka ; Daněk, Jan (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce mapuje nabídku časopisů pro děti a mládež na českém trhu. Na vybraném vzorku titulů analyzuje aplikované prostředky akceptability. Problematika je zpracována v kontextu časopisů jako komodit. Studie poukazuje na fakt, že v době, kdy se hlídá nezávadnost běžných produktů, neexistuje mechanismus, který by kvalitu tohoto zboží monitoroval. Proto práce zdůrazňuje úlohu mediální výchovy. Cílevědomé směřování k mediální gramotnosti dětí a mládeže je cestou ke kvalitativní změně nabízených časopisů. Stať je úzce spjata s praxí a přináší konkrétní návrhy využití časopisů v předškolním a školním vzdělávání. Zároveň má ambici stát se "manuálem pro rodiče i pedagogy při výběru vhodných časopisů pro děti a mládež.

Dobrovolnictví jako možnost doplnění profesionální činnosti zdravotních sester v kojeneckých ústavech a dětských domovech pro děti do tří let
Kukačková, Markéta ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Problematika dětí umístěných v kojeneckých ústavech již dlouhou dobu přitahuje pozornost jak odborníků, tak laické veřejnosti. Je to téma, které se dotýká našich emocí a snad v každém člověku vzbuzuje i rozhořčení nad osudem těchto dětí. Naše civilizovaná společnost se snaží s tímto problémem vypořádat a poskytuje opuštěným dětem různé formy náhradní péče. V optimálních případech jsou takové děti umisťovány do adoptivních či pěstounských rodin, kde mohou vyrůstat v prostředí normální zdravé rodiny. K tomu je ovšem nutný souhlas jejich biologických rodičů, kteří se však často svých dětí nechtějí vzdát a ty jsou pak nucené trávit kratší či delší dobu v ústavní péči. Protože sama ústavní péče nemůže nikdy plně nahradit prostředí fungující rodiny, v zájmu společnosti by mělo být zajištění poskytované péče v ústavním prostředí na takové úrovni, aby potenciální negativní rizika pro psychický vývoj dětí byla v rámci možností omezena na mmtmum. Tato diplomová práce Je zaměřena na dobrovolnickou činnost jako jednu z možností, která by mohla vést ke zlepšení psychosociálního života dětí v kojeneckých ústavech a dětských domovech. S tímto prostředím jsem se poprvé setkala před pěti lety, kdy jsme se dvěmi kolegyněmi navštívily primářku MUDr. Lukešovou v Kojeneckém ústavu v Praze 4, Krči s návrhem, umožnit do ústavu...