|
Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti
Honová, Kateřina ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ HONOVÁ, Kateřina: Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti Bakalářská práce Bakalářská práce Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti pojednává o autismu a otázkách, problémech, předpokladech a zásadách integrace autistického žáka v základní škole, aby nastínila možnosti využití získaných zkušeností a zásad při výuce náboženství a náboženské výchově. Zabývá se také mezemi náboženské výchovy danými diagnózou autismu. Práce ukazuje, že integrace autistického žáka je podmíněna doprovázením jak rodičů a rodiny tohoto žáka, tak i všech, kteří se na integraci podílejí. I asistence, která je pro úspěšnou integraci u autismu základní podmínkou, je doprovázením. Doprovázení je základním momentem integračních snah. Zároveň je doprovázení i důležitým pastoračním úkolem. Proto je probírána i pastorace v širším slova smyslu a vývoj pojímání pastorace. Výhledy snah o integraci autistických žáků a žáků s Aspergerovým syndromem jsou optimistické, pokud se jedná o školskou integraci a integraci ve společnosti. Záměry využít zkušeností a zásad ze školské integrace při náboženské výchově již tolik nadějí nevzbuzují, neboť povaha poruch autistického spektra není právě nejvhodnějším předpokladem pro náboženský vývoj. U...
|
|
Doprovázení handicapovaných a jejich rodin
Honová, Kateřina ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce Doprovázení handicapovaných a jejich rodin se zabývá těžkými zkouškami, kterým jsou vystaveni rodiče po narození dítěte s postižením. Vzhledem k náročnosti situace, která není jednorázová, ale dlouhodobá, jsou rodiče rádi každé podpoře a pomoci. Citlivé doprovázení těchto rodin je proto velmi důležité. Aby bylo účinné, je třeba pochopit jak myšlení, cítění a potřeby handicapovaného dítěte, tak i členů jeho rodiny a širšího okolí. Tato práce se proto zabývá náročnými životními situacemi, stresem a jejich zvládáním obecně, dále zdravotním postižením dítěte, přijetím tohoto dítěte rodiči a tím, co pro ně nová a nečekaná situace přináší. Podrobněji probírá problematiku dětí s autismem a s Downovým syndromem. Ukazuje na význačnou úlohu podpory poskytované svépomocnými sdruženími a skupinami dětem s postižením a jejich rodinám. Zabývá se doprovázením těchto rodin a dětí s handicapem, a to i jako výzvou pro evangelizaci a pastoraci. Klíčová slova: Stres, náročná situace, zdravotní postižení, rodina, autismus, Downův syndrom, pastorace, doprovázení, svépomocné skupiny, sociální síť.
|
|
Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti
Honová, Kateřina ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ HONOVÁ, Kateřina: Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti Bakalářská práce Bakalářská práce Doprovázení jako prostředek k integraci žáka s autistickými rysy ve škole i společnosti pojednává o autismu a otázkách, problémech, předpokladech a zásadách integrace autistického žáka v základní škole, aby nastínila možnosti využití získaných zkušeností a zásad při výuce náboženství a náboženské výchově. Zabývá se také mezemi náboženské výchovy danými diagnózou autismu. Práce ukazuje, že integrace autistického žáka je podmíněna doprovázením jak rodičů a rodiny tohoto žáka, tak i všech, kteří se na integraci podílejí. I asistence, která je pro úspěšnou integraci u autismu základní podmínkou, je doprovázením. Doprovázení je základním momentem integračních snah. Zároveň je doprovázení i důležitým pastoračním úkolem. Proto je probírána i pastorace v širším slova smyslu a vývoj pojímání pastorace. Výhledy snah o integraci autistických žáků a žáků s Aspergerovým syndromem jsou optimistické, pokud se jedná o školskou integraci a integraci ve společnosti. Záměry využít zkušeností a zásad ze školské integrace při náboženské výchově již tolik nadějí nevzbuzují, neboť povaha poruch autistického spektra není právě nejvhodnějším předpokladem pro náboženský vývoj. U...
|