Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 185 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Genderové rozdíly v šikaně a její konstrukce pohledem vyučujících
Ďuríčková, Jarmila ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá konstrukcí školní šikany a jejími genderovými rozdíly perspektivou vyučujících. Hlavním teoretickým východiskem je kritický přístup k aktuálně převládajícímu paradigmatu, které na šikanu nahlíží převážně individualistickým prizmatem. Empirická část představuje výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů, a nabízí tak hlubší porozumění tomu, jakým způsobem pět učitelek a pět učitelů z druhých stupňů základních škol tento sociální fenomén konstruují a jaké v něm shledávají genderové rozdíly. KLÍČOVÁ SLOVA: šikana, konstruktivismus, základní škola, vyučující, genderové rozdíly, sociální vyloučení
Komparace pedagogických modelů EUR a 5E
Oktábcová, Jitka ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá komparací dvou schémat pro plánování výuky. Těmi jsou, třífázový model učení E-U-R, jehož části se nazývají Evokace, Uvědomění si významu a Reflexe. Druhým je pětifázový model učení 5E, jehož části se nazývají anglicky Engage, Explore, Explain, Elaborate a Evaluate. Porovnání modelů bylo provedeno metodou akčního výzkumu na Základní škole Magic Hill v Říčanech v rámci souvislé pedagogické praxe v roce 2017. Výzkum probíhal po dobu dvou týdnů a byly do něj zapojeny dvě třídy čtvrtého ročníku s celkovým počtem 31 žáků. Výuka v rámci výzkumu probíhala paralelně v obou třídách. Každé téma bylo vždy rozpracováno a vyučováno dvojím způsobem: ve třídě 4. A proběhla hodina metodou E-U-R a ve třídě 4. B pak metodou 5E. Vyučovanými předměty byly český jazyk a matematika. Výzkum ukázal, že porovnávané pedagogické modely jsou si velmi podobné, ačkoli se liší svou strukturou a zejména počtem fází. Model E-U-R je vhodnější pro kratší učební jednotky, naopak model 5E vyžaduje větší časovou dotaci, aby mohl být efektivní. Oba modely lze podle potřeb učitele, žáků, tématu apod. modifikovat, přičemž hlavním jejich přínosem je důraz na konstruktivistické pojetí výuky.
Možnosti vyučování o období normalizace s využitím české beletrie
Martinovský, Jan ; Pinkas, Jaroslav (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Diplomová práce zkoumá beletrii jako historický pramen, který je možno využít při výuce dějepisu jako didaktický nástroj pro pochopení období tzv. normalizace. Práce ve své teoretické části shrnuje současnou diskuzi o normalizaci v historiografii, zabývá se vlivem kultury a paměti na naše historické vědomí, analyzuje cíle a metody současné výuky dějepisu. Především se zabývá otázkou, jak pracovat ve výuce s historickým pramenem a jak analyzovat prameny kulturní povahy, zvláště beletrii. Východiskem je zde metoda konstruktivismu a směřování k historické kompetenci. Praktická část práce popisuje průběh pěti vyučovaných hodin, v nichž jsou teoretické poznatky aplikovány v praxi. V hodinách se žáci nejdříve seznamují s širokým spektrem pramenů, následně v pramenech sami bádají, analyzují je a interpretují. Později pracují s filmovými ukázkami, archivními dokumenty a s beletrií. Teoretické poznatky a zkušenost z praxe se propojují zejména v reflexi vyučovaných činností, kterou je popis hodin doplněn.
Redefinice identity Slovinska po roce 1989 na příkladu vnější prezentace země
Fišar, Jan ; Šístek, František (vedoucí práce) ; Žíla, Ondřej (oponent)
Národní identita je důležitou součástí identifikace každého, nejen nově vzniklého, státu a promítá se také do jeho zahraniční politiky. Diplomová práce pojednává o vnější (re)konstrukci slovinské národní identity v rámci politického diskurzu od roku 1991, kdy Slovinsko získalo samostatnost, do roku 2004, kdy vstoupilo do EU. Předmětem zájmu jsou projevy a texty vrcholných politických představitelů země, prezidentů, předsedů vlád a ministrů zahraničních věcí, kteří se největší měrou podíleli na prezentaci Slovinska v zahraničí, a dokumenty zahraniční politiky. Hlavním cílem práce je na základě kritické diskurzivní analýzy zmíněných pramenů odpovědět na otázku, jakým způsobem byla ve vztahu k vnějšímu světu konstruována slovinská národní identita a co mělo být cílem této konstrukce. Slovinci získali na začátku 90. let 20. století poprvé v historii svůj nezávislý stát a museli se vypořádat s řadou problémů, mezi které patřila mnoholetá historická přítomnost v jugoslávské federaci spojená s existencí v rámci Východního bloku, geografická poloha na křižovatce evropských regionů nebo těsné sousedství neklidného a negativně nahlíženého Balkánského poloostrova. Výhodou byla široká shoda v rámci slovinského politického prostředí na budoucí podobě země. Složité situaci nového státu museli jeho političtí...
Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách
Kábelová, Tereza ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce Učebnice anglického jazyka jako možný zdroj inspirace pro výuku českého jazyka na středních školách se zabývá návrhem lekcí pro výuku českého jazyka na základě inspirace anglickými učebnicemi. Vychází z teoretických poznatků týkajících se aktuálních trendů v didaktice českého jazyka (konstruktivismus a jeho třífázový model E-U-R včetně práce s žákovskými prekoncepty, rozvoj vědomého užívání jazykového systému, redukce obsahu či obsahově zaměřený přístup). Základní východisko představují komunikační cíle výuky jazyka a integrace jazykového učiva a složky komunikačně-slohové, respektive literární. Praktickou část práce tvoří návrhy lekcí českého jazyka na základě inspirace v anglických učebnicích, jejím podkladem je obsahová analýza tří témat (frazémy a idiomy, slovesný rod, prostředky textové návaznosti) v učebnicích českého a anglického jazyka pro střední školy. Součástí je rovněž doplňující dotazníkové šetření, které se zabývá vnímáním učebnic českého jazyka žáky středních škol (stranou jsou ponechána gymnázia). Navržené lekce vedle obsahové analýzy reflektují jednak výsledky dotazníkového bádání, jednak teoretické poznatky týkající se aktuálního směřování v didaktice jazyka. Jsou tvořeny na základě konstruktivistických východisek, reflektují komunikační přesah učiva a integrují...
Jak se rodí gender v diagnostickém ústavu
Benešová, Jana ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Disertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky.
Ilustrace přebalů notových záznamů české populární hudby v první polovině 20. století
Polonyiová, Veronika ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Ilustrace přebalů notových záznamů české populární hudby v první polovině 20. století Anotace Tato diplomová práce pojednává o vizuální podobě notových přebalů populární hudby vydávané ve vybraných nakladatelstvích v první polovině 20. století se zaměřením zejména na malé formáty hudebnin dvacátých až čtyřicátých let. Na výtvarném zpracování přebalů se podílela velká řada českých, ale i několik zahraničních výtvarníků ovlivněných různými výtvarnými tendencemi. Tvorba velké části z nich je úzce spjata s ilustrací, tvorbou plakátů a reklamní činností. Někteří umělci se navrhováním přebalů věnovali soustavně a jejich práce najdeme v řadě nakladatelství, ale pro některé byla tato činnost jen krátkou epizodou. Jsou zde zdokumentovány a zhodnoceny výsledné tisky hudebnin získaných v institucích, které je shromažďují - zejména Hudební oddělení Národní knihovny a České muzeum hudby náležícímu k Národnímu muzeu v Praze. V některých případech tato část zaznamenává i originály ilustrací uložených v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, které byly velice nápomocné pro zjištění výtvarných postupů, kterými umělci tvořili. Z práce je zřetelné, že ilustrace těchto notových záznamů, jimž doposud nebyl v odborné literatuře věnován prostor, jsou významnou ukázkou a nedílnou součástí českého grafického designu a ilustrace první...
Sebeprezentace Sovětského svazu na Mezinárodních výstavách v Paříží v letech 1925 a 1937
Spiridonova, Ekaterina ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bakalářská práce se zabývá sovětskými pavilony na světových výstavách v Paříži v letech 1925 (Mezinárodní výstava dekorativního a průmyslového moderního umění) a 1937 (Mezinárodní výstavě umění a techniky v moderním životě). Práce analyzuje oba zmiňované pavilony a snaží se porozumět tomu, jak SSSR systematicky používal tyto výstavy v rámci své kulturní diplomacie, jinak řečeno pro svou sebeprezentaci a propagaci myšlenek socialismu na Západě. Klíčová slova Sovětský svaz, propaganda, Konstantin Melnikov, Mezinárodní výstava dekorativního a průmyslového moderního umění, 1925, konstruktivismus, Mezinárodní výstava umění a techniky v moderním životě, 1937, Paříž, Boris Iofan, Věra Muchina, Dělník a kolchoznice, socialistický realismus.
The gendered Human Being. Gender Difference from the Perspective of Helmuth Plessner's Philosophical Anthropology
Reinhardt, Charlotte ; Serban, Claudia (vedoucí práce) ; Sepp, Hans Rainer (oponent)
In Der vergeschlechtlichte Mensch. Geschlechterdifferenz aus der Perspektive der Philosophischen Anthropologie Helmuth Plessners wird die Geschlechterdifferenz im Zweigeschlechtermodell aus der Perspektive der Philosophischen Anthropologie untersucht. Hierzu werden drei sozialkonstruktivistische Geschlechterdifferenztheorien unter dem Prisma Leib-Körper-Person miteinander ins Gespräch gebracht. Die Arbeit nimmt sich vor, auf diese Weise einen Blick auf den vergeschlechtlichten Menschen erhaschen zu können; in allen seine Welt aufschließenden Sphären. Key words: Helmuth Plessner, Philosophische Anthropologie, Anthropologie, Geschlechterdifferenz, Genderstudies, Philosophie des zwanzigsten Jahrhunderts, Phänomenologie, Sozialphilosophie, Judith Butler, Doing Gender, Interaktionstheorie, Konstruktivismus
Didaktické zpracování tématu struktura společnosti v rámci občanského a společenskovědního základu na středních školách
Havlíková, Nikola ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Lánský, Ondřej (oponent)
Tématem této diplomové práce je struktura společnosti a její didaktické zpracování. Několik prvních kapitol se věnuje českým kurikulárním dokumentům a třem vybraným zahraničním kurikulům (Anglie, Nového Zélandu a Austrálie) a podává analýzu toho, jak tyto dokumenty pojímají téma struktura společnosti. Výsledky analýzy jsou následně vzájemně porovnávány. Další část práce se věnuje doporučení Rady Evropské unie k rozvoji klíčových kompetencí u studentů. Tyto kompetence jsou poté komparovány s pojetím kompetencí v českém kurikulu. Jedna kapitola se také zabývá učebnicemi pro střední školy a jejich pojetím tématu struktura společnosti. Dále navazuje kapitola o českých sociologických výzkumech, které se tímto tématem zabývaly, a jsou představeny jejich výsledky. Poslední část práce obsahuje didaktické podněty k výuce o struktuře společnosti na středních školách. Nejprve jsou vysvětleny principy pedagogického konstruktivismu a poté představeny dvě aktivity, které vychází z výsledků analýz kurikulárních dokumentů a výsledků sociologických výzkumů. Z analýz vyplynulo, že zahraniční kurikula se mnohem více než naše soustředí na aktuální stav společnosti a vysvětlují, k čemu konkrétně osvojení teoretických pojmů má vést, co se studenti naučí, jaké získají dovednosti a k čemu jim to bude užitečné do budoucího...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 185 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.