Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dějepis v době klimatické krize Jaké implikace mají probíhající environmentální krize pro výuku dějepisu na českých základních školách?
Černínová, Anna ; Pinkas, Jaroslav (vedoucí práce) ; Najbert, Jaroslav (oponent)
Tato práce reaguje na potřebu aktualizace vzdělávání a výchovy vzhledem k závažnosti současných environmentálních problémů a snaží se ji vztáhnout ke školnímu předmětu dějepis. Cílem této práce tedy je alespoň částečně zodpovědět, jakým způsobem by se dějepis mohl nebo měl přizpůsobit probíhající klimatické krizi tak, aby žáci a žákyně měli větší šanci úspěšně čelit jejím výzvám. Pro takový úkol bylo nejdříve potřeba zmapovat, jaké koncepty a teoretické rámce lze v českém i zahraničním pedagogickém prostředí využít v našem přístupu k otázkám týkajícím se klimatické krize. Konkrétně jsem analyzovala východiska průřezového tématu environmentální výchova v RVP ZV a publikaci Klima se mění - a co my? od Petra Daniše a kol., další možné přístupy vyplynuly z analýzy také některých zahraničních kurikul - konkrétně z finského a new jerseyského. Možné implikace pro dějepisné hodiny jsem v neposlední řadě rozšířila i díky analýze některých dalších odborných publikací zahraniční provenience. Jednalo se například o práce týkající se transformativního vzdělávání nebo environmentální historie. V návaznosti na tyto analýzy jsem se pokusila detailněji problematizovat některé figury moderního diskurzu, které se zdají být vzhledem k aktuální environmentální krizi neproduktivní. Přiblížila jsem tak problematičnost...
Jan Hus a husitství v učebnicích dějepisu padesátých a šedesátých let dvacátého století
Racková, Františka ; Pinkas, Jaroslav (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá výkladem husitství v učebnicích dějepisu padesátých a šedesátých let. Cílem práce je na základě studie učebnic určeného období vysledovat vliv marxistické historiografie a komunistické kultury a politiky na učební text. Mimo to obsahuje práce shrnutí diskursu politiky a kultury na téma husitství a úvod do historiografie po roce 1948. KLÍČOVÁ SLOVA Dějepis, učebnice, husitství, Jan Hus, komunismus, školství, marxistická historiografie
Římské dějiny principátu ve výuce na českých ZŠ
Nováková, Miroslava ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Cílem této práce bylo porovnat vybrané současné učebnice dějepisu z hlediska využití moderních přístupů ve výuce dějepisu a jejich vhodnosti pro žáka základních škol a primy víceletých gymnázií. Srovnání bylo provedeno na základě obsahové a didaktické stránky učebnic s tím, že primární pozornost byla věnována rozvoji historického a kritického myšlení žáků, dále pak zmapování témat, jimž je v učebnici věnováno nejvíce prostoru. Zároveň je pro lepší pochopení vývoje připojen rozbor učebnic užívaných do roku 1989. Dále práce obsahuje rozbor římských císařů principátu, kteří nacházejí svůj odraz v učebnicích. Ten je proveden na základě získaných poznatků z pramenů a odborné literatury. Práce využívá především metod práce s prameny a odbornou literaturou, komparace učebnic, mini - dotazníkové šetření a vlastní tvorbu tematického plánu se zaměřením na římský principát. Pomocí těchto metod jsem dospěla k závěru, že většina současných učebnic se snaží o rozvoj žáka po mnoha stránkách a že výuka principátu má na školách své nezaměnitelné místo, jelikož díky němu mohou žáci lépe pochopit jak tehdejší svět, tak i ten současný.
Současné učebnice dějepisu jako prostředek k rozvíjení historického myšlení žáků základních škol - příklad Velké francouzské revoluce
Tomčíková, Eva ; Najbert, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce zkoumá zpracování tématu Velké francouzské revoluce ve třech vybraných učebnicích, korespondujících pracovních sešitech a případně metodických příručkách pro české základní školy (učebnice od nakladatelství Fraus, Nová škola a od Státního pedagogického nakladatelství), a to skrze tří ze šesti konceptů historického myšlení určených Petrem Seixasem. Vybrané koncepty jsou: (identifikovat) kontinuitu a změnu, (analyzovat) příčinu a důsledek a (zaujmout) historickou perspektivu. Práce obsahuje část teoretickou (kapitoly o historické gramotnosti, badatelské výuce, šesti konceptech historického myšlení, vymezení tématu Velké francouzské revoluce a jeho zpracování v historiografii, významu učebnic ve výuce) a praktickou (analýza a srovnání vybraných učebnic, pracovních sešitů a metodických příruček dle třech vybraných konceptů historického myšlení, návrh vlastní lekce na dané téma v rozsahu tří vyučovacích hodin zaměřené na rozvíjení historického myšlení žáků v oněch třech vybraných konceptech historického myšlení). Vzhledem k současnému stavu výzkumu učebnic dle Seixasových konceptů, který je velmi limitovaný, je metodika a výzkumné otázky vytvořena nově a do určité míry experimentálně. Výsledkem zkoumání této diplomové práce je fakt, že dané učebnice pro rozvoj historického myšlení žáků...
Panelové sídliště a jeho didaktické využití ve výuce dějepisu
Jahelková, Kateřina ; Najbert, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se věnuje didaktickému využití tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu s ohledem na rozvoj historického myšlení. První část je teoretická a zabývá se historickým vývojem bytové výstavby v Československu ve světovém kontextu. Druhá část zpracovává metodická východiska pro přípravu výukového materiálu s ohledem na závazné kurikulární dokumenty a prezentuje příklady didaktického využití tohoto tématu v historickém vzdělávání. Dále jsou podrobněji promýšlena možná východiska využití tématu panelových sídlišť k rozvoji historického myšlení. Třetí část představuje přípravu výukové lekce, která byla realizována v listopadu 2021 na Základní škole Korunovační v Praze. Výuková lekce byla vytvořena pro účely této práce na základě rozvoji šesti hlavních konceptů historického myšlení. Práce prokázala využitelnost tématu panelových sídlišť ve výuce dějepisu, ale také poukázala na limity zvolené metody, zejména na potřebu postupného rozvíjení konceptů. KLÍČOVÁ SLOVA výuka dějepisu, panelové sídliště, historické myšlení, badatelská výuka, 20. století
Výuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. století
Horáková, Eliška ; Pinkas, Jaroslav (vedoucí práce) ; Najbert, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl popsat výuku dějepisu v období 70. a 80. let 20. století se zaměřením na mělnický region. Zároveň čtenářům přibližuje situaci v Československé socialistické republice během období tzv. normalizace a poměry na Mělnicku ve stejné době. K tomu využívá literaturu, periodika, primární prameny, a především vzpomínky pamětníků - žáků a učitelů. Práce je rozdělena do sedmi kapitol. První kapitola popisuje metodologii výzkumu a vysvětluje, jakým způsobem byly vedeny a hodnoceny rozhovory, které pro účely této práce vznikly. Druhá kapitola charakterizuje poměry v Československu po 21. srpnu 1968 až do Sametové revoluce. Třetí kapitola nastiňuje situaci na Mělnicku ve stejném období, zaměřuje se předevšímna samotné město Mělník. Čtvrtá kapitola se věnuje obecným poměrům ve školství. Pátá kapitola představuje podobu vyučovacího předmětu dějepis v této době a zaměřuje se i na vyučující tohoto předmětu. Šestá kapitola je věnována didaktice dějepisu, nastiňuje, jak vypadaly vyučovací hodiny dějepisu, a analyzuje dobové učebnice. Sedmá kapitola se zabývá metodikou dějepisu - charakterizuje metody a formy výuky, prezentuje i typické pomůcky této doby. Cenným zdrojem informací byly vzpomínky pamětníků. Rozhovorů s pamětníky jsem uskutečnila celkem dvacet dva - deset s žáky a...
Možnosti vyučování o období normalizace s využitím české beletrie
Martinovský, Jan ; Pinkas, Jaroslav (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Diplomová práce zkoumá beletrii jako historický pramen, který je možno využít při výuce dějepisu jako didaktický nástroj pro pochopení období tzv. normalizace. Práce ve své teoretické části shrnuje současnou diskuzi o normalizaci v historiografii, zabývá se vlivem kultury a paměti na naše historické vědomí, analyzuje cíle a metody současné výuky dějepisu. Především se zabývá otázkou, jak pracovat ve výuce s historickým pramenem a jak analyzovat prameny kulturní povahy, zvláště beletrii. Východiskem je zde metoda konstruktivismu a směřování k historické kompetenci. Praktická část práce popisuje průběh pěti vyučovaných hodin, v nichž jsou teoretické poznatky aplikovány v praxi. V hodinách se žáci nejdříve seznamují s širokým spektrem pramenů, následně v pramenech sami bádají, analyzují je a interpretují. Později pracují s filmovými ukázkami, archivními dokumenty a s beletrií. Teoretické poznatky a zkušenost z praxe se propojují zejména v reflexi vyučovaných činností, kterou je popis hodin doplněn.
Srovnání didaktického potenciálu rakouských a českých učebnic dějepisu na příkladu vybraných dějinných událostí
Hrabáková, Simona ; Najbert, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat a srovnat didaktický potenciál českých a rakouských učebnic dějepisu s ohledem na jejich ukotvení ve vzdělávacím systému a práci s historickým myšlením a historickou gramotností, obecně s rozvíjením klíčových kompetencí žáků. Práce zohledňuje rozdílnost ve vzdělávacích systémech obou zemí, učebních osnovách a celkově pracuje s cíli, které si moderní výuka dějepisu klade. Srovnání je provedeno na dějinných událostech, které tyto dvě země spojují, a jádrem práce je analýza zpracování těchto témat z hlediska cílů badatelské výuky. Výstupem práce je konkrétní výuková jednotka, která pracuje s českou i rakouskou učebnicí a snaží se postihnout hlavní teze moderní didaktiky dějepisu. Klíčová slova Učebnice, výuka dějepisu, Česká republika, Rakousko, badatelská výuka, historické kompetence, historická gramotnost
Francouzské učebnice dějepisu jako inspirace pro české prostředí
Sedlmeier, Aleš ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
4 ANOTACE: Práce se věnuje tématu využití učebnice v hodinách dějepisu na základní škole. Zaměřuje se na možnosti aplikace způsobů práce použité ve francouzských učebnicích dějepisu českém prostředí a jejich adaptabilitu především z pozice žáků. Teoretická část nabízí obecný vhled do výuky dějepisu ve Francii a prezentuje způsoby práce předkládané v tamějších učebnicích. Jádrem práce je však praktická část v podobě případové studie, při které autor připravil dva výukové bloky z francouzských učebnic, konkrétně "Měšťané, obchod a otroctví" a "Ženy a feminismus v 19. století", a využil je v hodinách dějepisu ve dvou třídách osmého ročníku základní školy. Analýza výsledků práce a obsahu zpětné vazby žáků na předložené materiály a práci s nimi tvoří hlavní díl rezultátu studie. V závěrečné části se pak autor na základě studie pokouší nastínit možnosti, v čem a jak by mohly být francouzské učebnice inspirací pro české prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA: Dějepis Učebnice dějepisu Didaktika dějepisu Francouzské učebnice Badatelská výuka Konstruktivistická výuka
Uplatnění francouzké metody analýzy textu ve výuce dějepisu v ČR
Kulhánková, Anna ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Pinkas, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se věnuje uplatnění francouzské metody analýzy textu ve výuce dějepisu v ČR. Cílem této práce je představit francouzskou metodu nejenom teoreticky, ale na jejím základě vytvořit i konkrétní výukové lekce. Terminologicky práce používá pojem metoda pro překlad francouzského pojmu méthode. Podklady pro tuto práci jsou čerpány především z francouzských učebnic dějepisu, rozhovorů s pedagogy a náslechů v hodinách francouzského dějepisu. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje představení výuky dějepisu ve Francii včetně používaných učebnic jak na základních, tak na středních školách. Dále prezentuje jednotlivé postupy práce v hodinách dějepisu podle francouzské metody. V praktické části pak tato práce představuje jednotlivé přípravy do výuky, které byly realizovány během školního roku 2018/2019 na bilingvní sekci pražského Gymnázia Jana Nerudy. Přípravy do výuky byly tvořeny pro účely této práce na základě francouzské metody nebo byly převážně přeloženy z francouzských učebnic. Přípravy se věnují jak českým, tak světovým dějinám od starověku po dějiny 18. století. Využity jsou prameny písemné a obrazové. Práce ukázala, že i žáci nižších ročníků postupně zvládají práci s historickými prameny, učí se, jak je možné je využít při osvojování historického...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Pinkas, J.
4 Pinkas, Jan
3 Pinkas, Jiří
2 Pinkas, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.