Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Domácí práce v rámci stejnopohlavních párů
Kounová Roubíčková, Karolína ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Benešová, Jana (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo poskytnout vhled do problematiky domácích prací v rámci stejnopohlavních párů z jejich pohledu. Výzkum byl veden v duchu feministické perspektivy, mezi jejíž hlavní přednosti jsou řazeny především zvýšená reflexivita ve vztahu k moci ve všech fázích výzkumu a větší prostor pro perspektivu samotných participujících. Jako základní technika sběru dat byly zvoleny polostrukturované dyadické rozhovory s každým partnerem z páru odděleně, které se zaměřovaly na individuální konstrukce reality v kontextu domácích prací v těchto párech, ale i na obecné představy participantek a participantů ohledně domácích prací. Výzkumu se účastnily se tři lesbické a dva gay páry. Analýza ukazuje, že v myšlení participantek a participantů v kontextu domácích prací převládá egalitární genderová ideologie, která koresponduje s jejich egalitárním pohledem na rozdělení domácích prací ve stejnopohlavních párech. Rozdělení domácích prací se v rámci participujících stejnopohlavních párů oproti heterosexuálním párům převážně řídí principem spravedlivosti tohoto rozdělení, které spočívá v rovnocenném rozdělení domácích prací a jejž dále ovlivňuje především preference jednotlivých činností a předcházející zkušenosti s vykonáváním domácích prací. Spravedlivost rozdělení však spíše než s faktickým rovným...
Jak se rodí gender v diagnostickém ústavu
Benešová, Jana ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Disertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky.
Faktory ovlivňující nevolnost a disgust v těhotenství
Benešová, Jana ; Kaňková, Šárka (vedoucí práce) ; Havlíček, Jan (oponent)
Těhotenství je provázeno velkými hormonálními a imunitními změnami. Tyto změny souvisí mimo jiné i s adaptací organismu ženy vedoucí k ochraně vyvíjejícího se plodu před poškozením. Podobnou adaptivní funkci plní například těhotenské nevolnosti nebo aktivace behaviorálního imunitního systému prostřednictvím zvýšené míry znechucení. Oba tyto fenomény byly pozorovány ve zvýšené míře na počátku těhotenství, kdy je plod nejzranitelnější. Cílem této práce bylo analyzovat na dvou nezávislých souborech dat souvislosti mezi znechucením a nevolnostmi u těhotných žen a hledat případné společné fyziologické mechanismy. Přestože výsledky analýz nebyly na obou souborech konzistentní, naznačily, že by mohla existovat pozitivní korelace mezi znechucením a nevolnostmi v průběhu těhotenství, a dokonce že míra znechucení na počátku těhotenství predikuje intenzitu nevolností ve třetím trimestru těhotenství. Složitost studované problematiky, která je diskutována v této práci, ovšem podpořil fakt, že hladiny biochemických markerů ze screeningu vrozených vývojových vad měly u obou studovaných proměnných opačný účinek, nižší hladiny byly spojeny se zvýšeným znechucením a zároveň se sníženou mírou nevolností. Důležitým faktorem, který má pravděpodobně vliv na míru znechucení či nevolností, je také parita. Fyziologické...
Variabilita obsahu a složení silic u vybraných druhů koření (Ocimum basillicum L., Satureja hortensis L. a Majorana hortensis Moench.)
Benešová, Jana
Diplomová práce Variabilita obsahu a složení silic u vybraných druhů koření (Ocimum basillicum L., Satureja hortensis L. a Majorana hortensis Moench.) se zabývá rostlin-nými druhy, jejichž hlavní obsahovou složkou jsou silice. Je zde popsán způsob izolace silic z rostlin, jednotlivé složky silic, jejich variabilita a způsoby využití. Vybraní zástupci tzv. zelené koření se řadí do čeledi hluchavkovitých (Lamiaceae), jejichž typickým rysem je právě vysoký obsah silic. V praktické části byly hodnoceny tyto druhy: bazalka pravá (Ocimum basilicum), satu-rejka zahradní (Satureja hortensis L.) a majoránka zahradní (Origanum majorana, syn. Majorana hortensis). Byl stanoven obsah silic v jednotlivých druzích, metodou destilace vodní parou a následně bylo zjištěno složení silic pomocí plynové chromatografie.
Významné patogeny v potravinách
Benešová, Jana
Bakalářská práce se zabývá přehledem aktuálně nejvýznamnějších patogenních mikroorganismů v potravinách, jejich charakteristikou a metodami jejich detekce v potravinách. Do práce byli zařazeni bakteriální původci nejčastějších alimentárních onemocnění v Evropské unii za posledních 5 let. Práce také přehledně popisuje běžné alimentární infekce a alimentární intoxikace, jejich dopad na zdraví člověka a současný výskyt. Závěrečná část práce je věnována základním pravidlům prevence vzniku těchto onemocnění. Práce napomáhá ke zvýšení informovanosti o této problematice.
Neuchopitelné přední hledisko: Představy o rodině a nejlepším zájmu dítěte v rámci svěřování dětí do náhradní rodinné péče/výchovy
Jílková, Tereza ; Kolářová, Kateřina (vedoucí práce) ; Benešová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je skrze analýzu rozhovorů se sociálními pracovnicemi a pracovníkem orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále OSPOD) a skrze analýzu textů a dokumentů sledovat, jakým způsobem probíhá praxe svěřování dětí v rámci NRP/V. Práce zkoumá to, jakou roli v rámci procesu zařazování žadatelů a žadatelek do registru uchazečů o některou z forem NRP/V hrají sociální pracovníci a pracovnice a jaký je jejich prostor pro formování procesu svěřování dětí do NRP/V. Skrze analýzu oblastí jejich činnosti je cílem zjistit, v jakých momentech a jakým způsobem může ideové a normativní nastavení jednotlivých pracovníků a pracovnic ovlivnit proces svěřování dětí do NRP/V. Jednou z oblastí je zkoumání toho, jakými obsahy sociální pracovníci a pracovnice naplňují koncept nejlepšího zájmu dítěte a rodiny. Práce hledá odpověď na otázku, do jaké míry mohou normativní představy o rodině a tématech s rodinnou spojených ovlivnit ne/svěření dítěte konkrétním žadatelům a žadatelkám. Práce mimo jiné dospívá k závěru, že prostor pro sociální pracovníky a pracovnice je v určitých momentech široký, ze strany pracovníků a pracovnic často neuvědomovaný. Vedle roviny formálních pravidel vstupují do procesu hodnocení žadatelů a žadatelek faktory, jako jsou individualita každého pracovníka či pracovnice, různost názorů...
Jak se rodí gender v diagnostickém ústavu
Benešová, Jana ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Pelcová, Naděžda (oponent)
Disertační práce završuje výzkum, který započal na konci roku 2007. Představuje výzkumná zjištění, která se týkají způsobů a metod (re)konstrukce genderových identit dětí umístěných v českém zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Na základě etnografického výzkumu v dětském diagnostickém ústavu (DDÚ) Archa jsou zkoumány praktiky a techniky utváření genderových obsahů a rolí, jež vyrůstají z diskurzů tzv. pomáhajících profesí. Psychologie, etopedie, sociální práce, vychovatelství, vzdělávání či zdravověda jsou odbornostmi, které se pod střechou ústavů sbíhají a utvářejí diskurzivní pole pro výkon mocensky zabarvených procedur ukázňování umisťovaných dětí (srov. Laan, 1998), jež mají přímou vazbu k představám o společensky žádoucím pohlavně-genderovém řádu. Cílem výzkumu bylo zachytit procesy, jež jsou často v české odborné komunitě přehlíženy a jež se v praxi mohou stávat nereflektovanými disciplinačními nástroji v rukou pracovníků a pracovnic širokého spektra disciplín na pomezí sociální práce a speciální pedagogiky.
Vliv parazitů na pohlavní index
Benešová, Jana ; Kaňková, Šárka (vedoucí práce) ; Votýpka, Jan (oponent)
Změny pohlavního indexu ve prospěch jednoho či druhého pohlaví mohou být vyvolány různými faktory. Tyto změny mají proximátní příčiny a některé mohou mít i příčiny ultimátní. Jedním z faktorů ovlivňujících pohlavní index je parazitace. Parazit manipuluje s pohlavím potomků svých hostitelů záměrně, nebo může jít pouze o tzv. vedlejší efekt jeho činnosti. Hlavní roli při vzniku odchylek v poměru pohlaví často hraje endokrinní a imunitní systém. Mnoho studií je také v souladu s Trivers-Willardovou hypotézou o nižším pohlavním indexu při snížené kondici samic. Klíčová slova: pohlavní index, parazit, Trivers-Willardova hypotéza, manipulační hypotéza, pohlavní hormony, imunita
Jevy, které mají vliv na úspěšnost žáka při řešení úloh s algebraickými výrazy
Benešová, Jana ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato diplomová práce je věnována problematice chyb a obtížím žáků při řešení úloh s algebraickými výrazy při výuce matematiky na střední odborné škole. Cílem práce bylo popsat faktory, které ovlivňují úspěch žáka při práci s algebraickými výrazy, provést jejich klasifikaci na základě některé používané klasifikace chyb žáků v matematice a zjistit, v čem mají žáci největší obtíže. Práci tvoří teoretická a experimentální část. V teoretické části se zabývám faktory, které ovlivňují úspěch žáka v procesu učení. Jejich přehled uvádím na základě informací získaných z literatury a doplňuji jej vlastními zkušenostmi získanými při výuce matematiky na střední škole. Dále se v této části zabývám pojmem chyba, klasifikací chyb a jednou z nejdůležitějších fází procesu učení, kterou je popis postupu práce učitele s chybou žáka (opět na základě získaných informací z literatury). Na závěr teoretické části uvádím potřebné definice základních pojmů z odborné literatury o algebraických výrazech. V experimentální části se zabývám vlastním experimentem při výuce matematiky na střední odborné škole, který vychází ze samostatné písemné práce žáků 1. ročníku a z dotazníkového šetření u stejných žáků a u učitelů matematiky. Získaná data ze samostatné písemné práce žáků jsem kvalitativně rozebrala po jednotlivých úlohách a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
19 BENEŠOVÁ, Jana
3 BENEŠOVÁ, Jitka
2 BENEŠOVÁ, Jiřina
3 BENEŠOVÁ, Johana
3 Benešová, Jaroslava
3 Benešová, Jitka
2 Benešová, Jiřina
3 Benešová, Johana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.