Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  začátekpředchozí45 - 54další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Obraz venkovanství v české a polské próze 60. let 20. století (interpretace vybraných literárních děl)
Bramborová, Marcela ; Poslední, Petr (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Předmětem této diplomové práce je představení typologie venkovské obraznosti na základě tematologické a interpretační analýzy polských a českých literárních textů z 60. let 20. století, se zřetelem k pokračujícím přeměnám tradiční koncepce venkovského románu. Analýza jednotlivých děl (Sekyry Ludvíka Vaculíka, Smuteční slavnosti Evy Kantůrkové, Času kopřiv Josefa Knapa a z polských textů novely Opadaný sad Wiesława Myśliwského, románů Na slunci Juliana Kawalce a Až budeš králem, až budeš katem Tadeusze Nowaka) umožňuje vytvořit základní rejstřík prvků venkovské narativity, na něž je však v české a polské literatuře nahlíženo rozdílně. Pomocí této dichotomie jsou představeny typické narativy obsažené v českém a polském venkovském románu daného období. Následná interpretační analýza textů využívá podnětů současné naratologie, pozornost je zaměřena zejména na kategorii vypravěče a času a následně na usouvztažnění těchto kategorií s dílčími motivy, symboly a topoi.
Morální aspekty v příběhu první knihy Letopisů Narnie: Lev, čarodějnice a skříň. Pokus o pohled narativní etiky
Kozelský, Kamil ; Lorman, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
C. S. Lewis byl jedním z největších křesťanských apologetů moderní doby. Nepsal však pouze spisy obhajující křesťanství, psal také mnoho o morálce a jejím sepětí s vírou. Tato práce si klade za cíl doložit, jaká morální poselství vložil do své tvorby pro děti, konkrétně pak do příběhu I. dílu Letopisů Narnie. Snaží se odpovědět na otázku, zda je lze chápat jako obecné podobenství o křesťanském životě, duchovním boji nebo vnitřní proměně člověka při setkání s Bohem. Klade si za cíl ukázat právě ty situace ukryté v příběhu, které lze aplikovat na běžné životní situace. Jako příklad lze uvést otázky pramenící (dle mého) z nejpůsobivějšího obrazu celé knihy: Co dalo sílu Edmundovi obrátit se od zla k dobru po setkání s Aslanem? Jaká je podstata tohoto obrazu z pohledu morální teologie a jak je uplatnitelná v našem křesťanském životě? Tato práce se opírá o pojetí etiky v dalších knihách C. S. Lewise. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Ancient Egyptian Mythological Narratives. Structural Interpretation of the Tale of Two Brothers, Tale of the Doomed Prince, the Astarte Papyrus, the Osirian Cycle and the Anat Myth
Pehal, Martin ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Spalinger, Anthony John (oponent) ; Stauder, Andreas (oponent)
is study is composed of two units: manuscript of the author's publication Interpreting Ancient Egyptian Narratives: A Structural Analysis of the Tale of Two Brothers, the Anat Myth, the Osirian Cycle, and the Astarte Papyrus (Nouvelles études orientales, Bruxelles-Fernelmont: EME, 2014) and an additonal chapter entitled Accommodating Ambivalence: Case of the Doomed Prince and His Dog, which follows directly a er the Index of the first unit and which extends the applied methodology to yet another New Kingdom mythological narrative, the so-called Tale of the Doomed Prince. Methodologically, the author follows the neo-structuralist approach. Both studies explain the strong configurational character of ancient Egyptian (mythological) thought which has the ability to connect various ontological levels of human experience with the surrounding world into complex synchronic structures. ese symbolical systems are shown to be mediating between the various cultural paradoxes which were inherent to ancient Egyptian society. Axial role in this process is a ributed to the institution of positional kingship represented by the Pharaoh. Its transformative function is also put into relation to the special status of female characters who are shown to play the part of the "powerful powerless ones" further personifying...
Kniha Rút: Narativní analýza textu
Kreutziger, Kamil ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Roubalová, Marie (oponent)
Úkolem diplomové práce "Kniha Rút: Narativní analýza textu" je analyzovat a vyložit biblický text knihy Rút pomocí nástrojů narativní analýzy. Práce je členěná do dvou částí, dle použité metody synchronního výkladu textu. První zkoumá biblický text použitím standardních exegetických nástrojů, druhá aplikací metody narativní analýzy. V závěru formuluje poznatky a výtěžky exegetického bádání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Narativy a náboženství: specifika a funkce příběhů v náboženských kontextech
Širl, Radim ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Lyčka, Milan (oponent)
Cílem této diplomové práce je prozkoumat určité aspekty propojení náboženství s narativitou, která je zde chápána jako schopnost každého člověka uvažovat a vyjadřovat se v narativech. První část práce se zabývá metodologií, která je ve druhé části aplikována na některé náboženské fenomény; nejprve je čtenář uveden do problematiky spojené s definováním pojmu narativ a je rozebráno jeho vymezení zvolené v této práci. Za pomoci dalších autorů (především Jamese W. Pennebakera a Mary Douglas) jsou pak vytyčeny určité funkce a specifika zvolených narativů týkající se jednak problematických prvků, které tyto narativy často obsahují, a jednak pozitivního přínosu, který přináší jejich vyjádření. Druhá část práce se pak zaměřuje na konkrétní příklady a jejich uchopení pomocí uvedené metodologie. Těmito příklady jsou zpověď v katolicismu, modlitba v křesťanství a některé léčebné rituály. Závěrem by pak mělo vyvstat zpětné pozitivní působení, kterým daný typ narativů působí na své tvůrce.
Narativní analýza životních příběhů žen trpících agorafobií
Koťová, Magdalena ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Tavel, Peter (oponent) ; Jakubů, Jiří (oponent)
Disertační práce zahrnuje teoretický a empirický výzkum onemocnění agorafobií. V rámci teoretické části je nastíněna historie diagnózy agorafobie od poloviny devatenáctého století po současnost prostřednictvím vybraných teorií tohoto onemocnění. Tematizováno je i pojetí normality a diagnostika onemocnění agorafobií dle MKN-10, DSM IV a DSM V., prostor je věnován i filosofickému pojetí úzkosti a těla ve vztahu k prostoru. V rámci empirické části práce je zpracována narativní analýza životních příběhů a narativních rozhovorů s ženami trpícími onemocněním agorafobií. Vzorek představuje deset žen. Získaná výzkumná data jsou analyzována pomocí metody kategoriálně- formální analýzy. V rámci výzkumu byly stanoveny výzkumné cíle: analyzovat význam onemocnění v životě participantek, popsat individuálně specifickou podobu onemocnění, analyzovat individuální význam a smysl, který svému onemocnění participantky výzkumu prostřednictvím vyprávění dávají, popsat jednotlivé aspekty ztvárnění života. Cílem byl též popis způsobů, jakým svou nemoc participantky zvládaly, a to včetně terapie. Narativní analýza životních příběhů žen trpících onemocněním agorafobií se ukázala jako metoda, jejímž prostřednictvím bylo možné porozumět zejména smyslu onemocnění agorafobií a významu, který nemoci dávají samy participantky....
Hra o trůny jako hra
Beneš, Otakar ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Diplomová práce s názvem Hra o trůny jako hra se zabývá fantasy ságou Píseň ledu a ohně od amerického autora G. R. R. Martina. Základním východiskem práce je provázanost narativu této pětidílné série se základními herními mechanikami a vlastnostmi, které uvádějí v definicích R. Caillois a J. Huizinga. Hra o trůny vykazuje mnoho znaků charakteristických pro deskové hry a naše interpretace vychází především z jejich koncepce. Herní aspekty narativu jsou sledovány při analýzách kategorizace postav, formy narativu, fungování fikčního světa a jeho modality a motivace postav. Zkoumané vlastnosti narativu jsou poté usouvztažněny k hernímu světu, hrajícím postavám, pravidlům hry a cílům hry.
Narativní analýza: Abšalómovský cyklus
Veselá, Jana ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Výsledke é prá e je zjiště í, že arativ í a alýza je fu kč í přístup, který u ož í u hopit i li ký text v širší rá i. Po závěreč é shr utí výsledků arativ í a alýz lze s jistotou ří i, že te to teoreti ký rá e je fu kč í ástroje , dík ě už ůže e te t lépe u hopit, předevší dík porozu ě í hlu oký strukturá arativu. To platí i pro e egezi, při íž fu guje aratologi ko- a al ti ký rá e jako síto, skrz které eprojdou teologi k zatíže é výpovědi. Ni é ě právě t to výpovědi jsou dveř i, dík i ž ůže e do te tu vstoupit a určit základ í sděle í. Na druhé stra ě elze považovat aratologii za ko ple í u hope í starozáko ího te tu, protože dík í edokáže e odhalit, o vedlo reál ého autora k v tvoře í A šaló ovského klu, a a i z ela defi ovat, jaké požadavk vz áší i plikova ý autor a čte áře.
Fragments of narration in comics (Comics phenomenon in art education)
Grendelová, Erika ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent) ; Horáček, Radek (oponent)
NÁZOV: Fragmenty narácie v komikse (Fenomén komiksu vo výtvarnej výchove) AUTOR: Mgr. Erika Grendelová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra výtvarnej výchovy ŠKOLITEĽ: doc. ak. malíř Ivan Špirk ABSTRAKT: Dizertačná práca pojednáva o logike narácie v komikse (ako vizuálnom naratíve). Hľadá nový prístup k štruktúre tohto média, analyzuje jeho stavbu z naračného hľadiska a ďalej prevádza do praxe výtvarnej výchovy v podobe výtvarného a výskumného projektu pre študentov prvého ročníka gymnázia. V rámci tejto časti výskumu boli identifikované rozličné prístupy študentov (ako empirických divákov) k čítaniu a tvorbe vizuálnych naratívov, predovšetkým využívanie fragmentov vizuálnej kultúry. Táto dizertačná práca je tak príspevkom k náhľadu na vizuálnu kultúru ako neoddeliteľnú súčasť výuky výtvarnej výchovy. KĽÚČOVÉ SLOVÁ: komiks, naratív, vizuálna kultúra, fragment narácie, importované fragmenty, výtvarná výchova.
Virtualita a konstrukce nové vizuality
Hunčovská, Hana ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Černý, Vladimír (oponent)
Předkládaná diplomová práce řeší problém specifických virtuálních zobrazovacích metod a jejich vlivu na konstrukci nové vizuality. Cílem práce je na příkladu digitálních obrazů z oblasti současné medicíny ukázat, jak počítačové simulace a vizualizace proměňují naše vnímání skutečnosti a způsoby našeho nahlížení na svět. V současnosti nejsou výjimkou skeptické teorie týkající se zapojení nových počítačových technologií do oblasti lidského vědění. V této práci se proto budeme věnovat otázce typu vědění, jež nám virtuální vizualizace skutečnosti poskytují, a budeme se snažit dokázat, že virtuální simulace nemusí být pro člověka hrozbou, ale naopak, že rozvíjením vizuální imaginace podporují nový typ poznání, jež přispívá k nové tvořivosti. V práci využijeme poznatků z oblasti teorie nových médií (P. Lévy), teorie vizuality (N. Bryson) a filozofie postmoderny (G. Deleuze). Klíčové pojmy Lineární perspektiva, logika databáze, narativ, rizoma, simulace, simulakrum, vidění, virtualita, vizualita, vizualizace, vizuální režim

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   začátekpředchozí45 - 54další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.