Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využívání Botanické zahrady PřF UK v Praze ve výuce biologie a přírodopisu.
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Dvořáková, Radka (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřená na využívání botanické zahrady PřF UK v Praze učiteli v rámci organizační formy exkurze. Učitelé využívají tuto zahradu s různými cíli a s různou intenzitou. Tato práce přináší shrnutí tohoto využívání zpracováním dotazníkového šetření, které proběhlo mezi učiteli základních škol a gymnázií. V práci jsou testovány následující hypotézy: 1. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let využívají exkurze méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. 2. Muži využívají komentované prohlídky více než ženy. 3. Učitelé gymnázií využívají geopark pro exkurzi více než učitelé základních škol. 4. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let navštěvují jiné zahrady než PřF UK v Praze a Troju méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. Dále jsou v práci shrnuty základní informace o exkurzi jako organizační formě. Práce se v neposlední řadě zabývá botanickou zahradou PřF UK v Praze, jejími sbírkami, historií a možnostmi využití pro školy.
Didaktické využití geoparku Český ráj ve výuce přírodopisu na druhém stupni ZŠ
Zrůstová, Klára ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce je didaktického charakteru a klade si za cíl najít a popsat specifické aktivity vedoucí k zatraktivnění výuky geologie na základních školách. Práce předkládá autorské návrhy exkurzí a pokusů, které je možné s žáky absolvovat v hodinách nebo během jiných edukačních aktivit ve školním roce. Exkurze jsou konkrétně navrhnuty na území geoparku Český ráj, který svým přírodním bohatstvím dává mnoho možností k využití nejen v oblasti geologie, ale i v dalších příbuzných přírodovědných oborech. Pokusy jsou navrženy tak, aby je bylo možné snadno uskutečnit ve výuce, důraz je kladen na časové hledisko a na snadnou dostupnost všech potřebných materiálů. Teoretická část práce sumarizuje dostupná data o geoparku Český ráj a rešeršně zpracovává obecné didaktické zásady pro konání exkurzí, tvoření pracovních listů, pokusů a her ve výuce, včetně tvorby pojmových map. Neopomenutelnou součástí práce je autorský výzkum provedený s žáky a pedagogy základních škol prostřednictvím dotazníkového šetření dokazující, že pokusy a exkurze jsou nepostradatelnou složkou výuky a vhodným motivačním prostředkem na základní škole.
Exkurzní činnost v Praze se zaměřením na oboru Hvězda a její využití ve výuce přírodopisu
Humlová, Markéta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Předmětem této diplomové práce jsou organizační formy výuky se zaměřením na exkurzní činnost v hodinách přírodopisu na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících nižšího gymnázia. Práce je přehledně rozdělena na několik částí. První část se věnuje obecným informacím o exkurzní činnosti jako celku. Zabývá se rozdělením jednotlivých exkurzí, jejich přípravě a průběhu. Následně jsou charakterizovány možnosti vzdělávacích programů v Praze a blízkém okolí, které jsou připraveny od různých institucí. Dále se práce konkrétně zaměřuje na pražský les oboru Hvězda, jelikož v poslední části textu je zhotovena naučná vycházka propojující historii a přírodu tohoto místa. Nedílnou součástí práce je dotazníkové šetření zabývající se využitím exkurzí ve výuce přírodopisu.
Využití zahrad Pražského hradu ve výuce přírodopisu na základních školách
Vaňková, Marie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá zahradami Pražského hradu a možnostmi jejich využití ve výuce přírodopisu na základních školách v rámci organizační formy exkurze. Teoretická část je věnována popisu a charakteristice zahrad Pražského hradu. Práce je zaměřena především na Královskou zahradu. A to jednak z důvodu její největší praktické využitelnosti, ale také z důvodu omezeného přístupu do ostatních zahrad v době zpracovávání této práce. Dále jsou v práci shrnuty základní informace o exkurzi jako organizační formě výuky. Cílem praktické části bylo nejprve prostřednictvím dotazníkového šetření zjistit postoj učitelů základních škol (se zaměřením na kraje Středočeský a Prahu) k exkurzím na Pražský hrad i k této výukové metodě obecně. Bylo zjištěno, že většina vyučujících přírodopisu pořádá exkurze, ale zahrady Pražského hradu jsou málokdy jejich cílem. Na základě vypracování předchozích cílů byly zpracovány didaktické materiály pro realizaci exkurze v areálu Pražského hradu, jejichž nejobsáhlejší část tvoří soubor deseti pracovních listů. Tyto pracovní listy jsou zaměřeny především na dřeviny Královské zahrady. Některé pracovní listy mají mezipředmětový charakter. KLÍČOVÁ SLOVA Zahrady Pražského hradu, exkurze, základní škola, Královská zahrada, pracovní list
Botanická exkurze do údolí řeky Doubravy pro 2. stupeň ZŠ
Hutař, Kamil ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Naučná stezka "Údolím řeky Doubravy", spojující vesnici Bílek a město Chotěboř v Železných horách, nabízí spoustu možností a způsobů, jak ji efektivně zařadit a využít k výuce botaniky a environmentální výchovy, což je hlavním úkolem diplomové práce. Teoretická část zahrnuje charakteristiku přírodních podmínek území naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a zařazení Exkurze v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Didaktická část diplomové práce představuje podrobně zpracovaný metodický plán exkurze. Dále práce obsahuje ověření naplňované exkurze a její evaluace. Cílem této exkurze bylo prohloubit a zopakovat v praxi znalosti z botaniky a přírodních poměrů jednotlivých lokalit naučné stezky s vazbou na environmentální výchovu a ochranu přírody. Nápady pro praktické využití rostlin naučné stezky a jejího okolí ve výuce botaniky a environmentální výchovy nabízí učitelům kapitola v závěru diplomové práce. Má práce navíc obsahuje vlastní fotografickou dokumentaci průběhu celé exkurze. Tyto fotografie nejen přibližují práci žaku při plnění různých úkolů a aktivit, ale také demonstrují různorodost a ojedinělost oblasti, ve které exkurze probíhá.
Výstava Periodická tabulka prvků jako výuková pomůcka
Kyzek, Tomáš ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Práce se zaměřuje na tvorbu pomocného didaktického materiálu k exkurzi u expozice Periodická tabulka prvků na Chemické sekci Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Teoretická část se zaobírá rešerší kurikulárních dokumentů a učebnic pro základní školy a gymnázia a jejich vztahu k periodické tabulce prvků a exkurzím. Následně je rozebrána tématika pracovních listu. Praktická část popisuje tvorbu pracovních listů, výběru otázek a řešení jednotlivých úloh. Byly vytvořeny dvě verze pracovních listů. Základoškolská verze obsahuje 11 úloh a středoškolská obsahuje 12 úloh.
Exkurzní činnost v Praze se zaměřením na oboru Hvězda a její využití ve výuce
Humlová, Markéta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Předmětem této diplomové práce jsou organizační formy výuky se zaměřením na exkurzní činnost v hodinách přírodopisu na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících nižšího gymnázia. Práce je přehledně rozdělena na několik částí. První část se věnuje obecným informacím o exkurzní činnosti jako celku. Zabývá se rozdělením jednotlivých exkurzí, jejich přípravě a průběhu. Následně jsou charakterizovány možnosti vzdělávacích programů v Praze a blízkém okolí, které jsou připraveny od různých institucí. Dále se práce konkrétně zaměřuje na pražský les oboru Hvězda, jelikož v poslední části textu je zhotovena naučná vycházka propojující historii a přírodu tohoto místa. Nedílnou součástí práce je dotazníkové šetření zabývající se využitím exkurzí ve výuce přírodopisu.
Pojďme oživit nedávnou historii ... aneb jak na výuku soudobých dějin na středních školách
Hofnerová, Marcela ; Mücke, Pavel (vedoucí práce) ; Vaněk, Miroslav (oponent)
Diplomová práce s názvem Pojďme oživit nedávnou historii … aneb jak na výuku soudobých dějin na středních školách je pojata formou metodické příručky pro učitele středních škol, kteří by chtěli zajímavě, badatelsky a efektivně pojmout svou výuku soudobých dějin. Jsou zde nastíněny překážky, kvůli kterým se pedagogové soudobým dějinám vyhýbají, dále jsou v této práci porovnány a zhodnoceny učebnice dějepisu, jež patří mezi nejčastěji užívané při výuce na středních školách. Též je patrno, kolik prostoru je soudobým dějinám v těchto učebnicích věnováno a která témata soudobých dějin preferuje rámcový vzdělávací program. Práce je zaměřena na československé a české soudobé dějiny, k nimž předkládá možnosti využívání různých internetových platforem, jež jsou učitelům přímo určeny nebo z nich mohou čerpat inspiraci pro svou výuku. V neposlední řadě též nabízí několik aktivit zahrnujících práci s prameny či jinými dobovými artefakty, jichž lze v hodinách využít. Zároveň upozorňuje na možnosti tematických exkurzí s doplňujícím materiálem, kterými je možno výuku efektivně doplnit. V práci je představen rovněž malý výzkum, jehož úkolem je zmapování postoje učitelů dějepisu k výuce soudobých dějin.
Pijavice (Hirudinea) a jejich využití ve výuce
Koldová, Anna ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Škodová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na poznávání pijavic České republiky. Poskytuje popis všech druhů vyskytujících se v ČR, a také klíč k jejich rozřazování do čeledí. Součástí práce je detailní návod na uspořádání a provedení mimoškolního vyučování: lov, pozorování a určování pijavic v rámci exkurze na lokalitu s tradičním výskytem krevsající pijavky lékařské - NPR Hrabanovská černava. Práce navíc definuje výhody, nevýhody a další možnosti aplikace navrženého programu a zařazení mimoškolní výuky. KLÍČOVÁ SLOVA Pijavka lékařská, kroužkovci, exkurze, mimoškolní vyučování, Hrabanovská černava

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.