Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35,766 záznamů.  začátekpředchozí35757 - 35766  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.73 vteřin. 

Fractal dimension and its estimation
Jajcay, Nikola ; Raidl, Aleš (vedoucí práce) ; Mikšovský, Jiří (oponent)
Táto bakalárska práca sa zaoberá fraktálnou dimenziou a jej odhadmi. V prvej kapitole poskytujem krátku históriu fraktálnej geometrie a jej základné pojmy. V druhej kapitole sa venujem deterministickému chaosu, jeho základnými pojmami a jeho aplikáciami na dva systémy: logistické zobrazenie a Lorenzov model konvekcie v kvapaline. Tretia kapitola je venovaná kvantifikátorom chaosu, strune som zadefinoval dynamické kvantifikátory, iže Lyapunove exponenty a entropiu a obšírnejšie sa venujem geometrickým kvantifikátorom, iže fraktálnym dimenziám. Definujem rôzne druhy fraktálnych dimenzií, ich rozdiely a výhody a nevýhody z hadiska geometrického ako aj z hadiska numerických odhadov. Štvrtá kapitola sa venuje konkrétne implementácií korelaného algoritmu do programovacieho jazyka a jeho využití pri odhade korelanej dimenzie Lorenzovho a Hénonovho atraktoru. V závere som zhrnul výsledky a porovnal ich s odhadmi iných autorov.

Entropy and Consumerism in Pynchon's Works
Litochleb, Daniel ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
Ve svých dílech se Pynchon zabývá složitým konceptem entropie a odhaluje, jak určité trendy v současné kultuře a společnosti, jako například konzumerismus, vykazují tendence podobné těm entropie. Tento objev odhaluje znepokojivé důsledky pro současnou kulturu a společnost, jako například tepelnou smrt kultury, kde se nové myšlenky přestanou rozvíjet, protože všechna intelektuální energie byla vyčerpána. Proto jsem se rozhodl prozkoumat tento pojem entropie, a jak se jím Pynchon zabývá ve svých dílech "Entropie," Dražba série č. 49 a Druhá Gravitace, které odhalují hlavní přispěvatele k větší entropii a znepokojivé důsledky tohoto pojmu pro současnou kulturu a společnost, z nichž některých jsme svědky už dnes. Pynchon zkoumá dva hlavní dva druhy vědecké entropie, termodynamické a té informační teorie, v jeho rané povídce Entropie, kterou podrobně zkoumám ve druhé kapitole této práce. Tato povídka nabízí ničím nerušený pohled na to, jak se Pynchon zpočátku zabýval tématikou entropie, jejíž složitost se postupně zvyšuje v jeho pozdějších dílech Dražba série č. 49 a Druhá Gravitace. Dražba série č. 49, kterou se zabývám ve třetí kapitole této práce, ukazuje značný vývoj a změnu v pohledu Pynchonova pojetí entropie zavedením Maxwellova démona. Přes námitky proti tomuto teoretickému konceptu, poskytuje...

Rawls a Nozick: Teorie spravedlnosti a její kritici
Rod, Marek ; Hauser, Michael (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Hlavním cílem práce je co nejstručněji představit teorii spravedlnosti jako slušnosti v knize Teorie spravedlnosti Johna Rawlse a srovnat ji s kritikou v knize Anarchy, State and Utopia Roberta Nozicka. Cílovou skupinou je čtenář, který již má pojem o Teorii spravedlnosti, ale tento nepřesahuje hloubku encyklopedického hesla. První část popisuje hlavní myšlenky v Teorii spravedlnosti: její vymezení, dva principy spravedlnosti, tvořící její jádro a Rawlsovu interpretaci původního stavu, tedy mechanismu, kterým Rawls k dvěma principům dospívá. Druhá část popisuje čtyři základní body kritiky, které vůči Teorii spravedlnosti vznáší Nozick: nepoužití společenských mikrostruktur při tvorbě teorie, zvýhodňování již zvýhodněných jedinců ve společnosti, neposkytnutí dostatečné alternativy vůči Rawlsovým dvěma principům a potlačování vrozených vlastností pro jejich morální arbitrárnost. Konec druhé části nabízí srovnání obou názorů z pohledu třetí osoby, Michaela Sandela.

Význam sebereflexe v procesu rozvoje osobnosti žáka (S přihlédnutím k ostatním motivačním faktorům)
Zavadilová, Šárka ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato bakalářská práce "Význam sebereflexe v procesu rozvoje osobnosti žáka (S přihlédnutím k ostatním motivačním faktorům)" je členěna do tří částí. Nejprve se zabývá obecnými otázkami rozvoje žákovy osobnosti a zaměřuje se na pojetí sedmi zřetelů podle Heluse (2009). Ty jsou stěžejní pro rozvoj osobnosti každého dítěte. Ve druhé kapitole se zaměřuje na sebereflexi jako jeden z vybraných faktorů a shrnuje základní poznatky o tomto tématu. Představuje také bohaté pojmosloví, které je spojeno s pojetím sebereflexe a rozvoje osobnosti. Připomíná pojem adekvátní sebereflexe, vývoj sebepojetí a autoregulaci. Ve třetí kapitole se zaměřuje na rodinu a školu jako dva základní vlivy v rozvoji žákovy osobnosti. Zmiňuje očekávání rodičů a adekvátnost požadavků a jejich vliv na utváření sebepojetí a také pojednává o možnostech rozvoje v prostředí školy. V závěru připomíná důležitost sebereflexe pro rozvoj osobnosti. Klíčová slova Rozvoj osobnosti, sebereflexe, autoregulace, sebepojetí, rodina, škola

Maimonides: věčný vs. stvořený svět
Kopecká, Pavlína ; Lyčka, Milan (vedoucí práce) ; Němec, Václav (oponent)
Bakala.rski pnice analyzuje dva Maimonidovy pristupy k otazce po puvodu sveta, ktere se objevuji v jeho nejznamejsim filosofickem dile Pruvodce tapajicich. Maimonides uvadi argumenty jak pro teorii veenosti sveta, tak pro creatio ex nihilo, aniz by zaujal jednoznaene stanovisko. Cilem prace je zodpovedet otazku, jakou teorii 0 puvodu sveta Maimonides sam zastava a proe ve svem dUe ponechava v platnosti jak teze 0 stvofenosti sveta, tak teze 0 jeho vecnosti. Ukazuje se, ze oba postoje, pfestoze nejsou evidentni a jsou nedokazatelne, mohou vest ke korektnim zaverum v oblasti vfry a filozofie. Pffpadnou odpovedf na otazku, jakou teorii 0 puvodu sveta Maimonides vlastne zastava, pak muze by! i teze, ze Maimonides dd! obe pozice, protoze pro nej nepfedstavuji zadny vnitfnf rozpor.

Obzory, horizonty ve výtvarném uvažování
Horáčková, Alena ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
V první části práce Myslitelné interpretace horizontu, jež je psaná více vážným a argumentačním tónem, nazírám horizont v několika zastaveních, která vycházejí především z teorie výtvarného umění a filosofie a nesou se na vlně postmoderní metodologie ve stylu Umberta Eca. Didaktická část DP ukazuje možné využití horizontu jako námětu pro hodiny výtvarné výchovy, přičemž dva z těchto námětů byly realizovány na ZŠ Červený Vrch a jsou podrobněji rozvedeny. V závěru jsem se pokusila teoretický vstup do problému zhodnotit a ukázat některé přínosy pro mou tvorbu. Praktickou část diplomové práce představuje cyklus maleb a kreseb, které vznikly v posledních pěti letech a nesou v sobě poetický přístup k tématu horitontu jako linii, která někdy zřetelněji odděluje náš všední žitý svět a duchovno a někdy zas mizí za spletí "objektů", ve kterých je ovšem stále nějakým způsobem přítomna.

Zápasy o školskou reformu v období první republiky se zvláštním zřetelem k předškolní výchově
Mráčková, Václava ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na problematiku školské reformy v období československé první republiky se zvláštním zřetelem dobové reformě předškolní výchovy. V úvodu práce zkoumá školský systém, pedagogické myšlení a legislativu 19. století, které ovlivnily pozdější období. Práce představuje významné osobnosti pedagogiky tohoto období, zejména těch, které přispěly vývoji myšlení o předškolním dítěti. Hlavní část práce se zaměřuje na diskuse okolo školské reformy vedené mezi dvěma názorovými křídly zosobněnými O. Chlupem (Brno) V. Příhodou (Praha) a na dva návrhy na školskou reformu z pera J. Uhra z brněnského V. Příhody z pražského křídla. V tomto kontextu práce dále zkoumá reformní návrhy na úrovni mateřské školy navrhované učitelkami z praxe, zejména I. Jarníkovou a A. Sússovou a analyzuje názorový posun a praktické fungování dobových mateřských škol.

Chudoba a její řešení v systémech sociální pomoci
Světlíková, Jana ; Kotous, Jan (oponent) ; Munková, Gabriela (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou chudoby a možnostmi jejího řešení. Nejprve sleduje historicko - právní vývoj tohoto fenoménu na našem území. Poté se zabývá teoretickým vymezením chudoby, jednotlivými koncepty jako absolutní a relativní, objektivní a subjektivní, jednoduché a složité. V složitých konceptem je chudoba pojímána jako jev, který má vliv na život člověka ve více dimenzích zároveň. Definování jednotlivých konceptů je potřebné pro zkoumání a měření rozsahu a hloubky chudoby v dané společnosti. Určit oficiální hranici chudoby nám nyní pomáhají především dva sociálně - politické nástroje, a to životní a existenční minimum. Výše životního minima a minimální mzdy ovlivňuje motivaci lidí pracovat. Přijetím zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, byl nastaven nový legislativní rámec upravující tuto problematiku. Zpřísnění podmínek pro vyplácení peněžitých dávek, aktivní zapojení osob do řešení vlastních problémů souvisejících s jejich chudobou a předcházení vzniku takových problémů jsou jeho hlavními myšlenkami. Ve srovnání s ostatními členskými státy Evropské unie si Česká republika vede průměrně dobře. Svou pozornost by však mohla zaměřit na rozvíjení trendu celoživotního vzdělávání a začleňování sociálně vyloučených osob žijících ve vyloučených lokalitách zpět do společnosti.

Experiencing nature. Reading of R.W. Emerson's mythopoeia
Makelberge, Nina ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
V rámci moderní literární kritiky a amerických kulturních studií se dílo R.W. Emersona přednostně považuje za prototyp pragmatické teorie a také se tak klasifikuje. Přílišný důraz na to, že Emerson předpověděl americký pragmatismus, ovšem ve skutečnosti zastiňuje zrod těchto idejí, které původně ve své podstatě ztělesňují ideu "přerodu". Významný je fakt, že se Amerika zrodila ve věku rozumu, a že se na počátku devatenáctého století postavila do čela technologického pokroku, čímž vykročila ke svým pragmatickým, moderním snahám, ale byl zde i další významný činitel, který hrál určující roli ve formování "modernosti": její přímé setkání s fikčně vábivým prostorem "nového světa". Tyto dva faktory způsobily dramatickou změnu vědomí. Nové a pozměněné perspektivy světa si žádaly nový vztah člověka k jeho prostředí, čímž iniciovaly přesun původních idejí do nových představ. Jinými slovy daly vzniknout novým pohledům na svět a novým mýtům. Uznává se, že Emerson byl důležitou částí této "přetvářející" činnosti, důležitější ovšem je, že si to postupně začal uvědomovat i on sám, a tudíž vážně zkoumal pojetí mýtotvorné síly jak ve své práci, tak v lidském životě obecně. Z toho důvodu je jediná interpretace jeho souhrnného díla v protikladu k jeho ambici formulovat fungování mýtu a jeho přerodné schopnosti. Tato studie...

Poezie Vratislava Effenbergera a její ideový kontext
Caňko, Miloslav ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Tato studie se zabývá rozborem básnického díla Vratislava Effenbergera a jeho ideového kontextu. První dva oddíly jsou věnovány ideologii českého surrealismu, s nímž je Effenberger neodlučně spjat jako vůdčí teoretik, který na dlouhá desetiletí určil jeho směřování.. Úvod přináší základní informace o dějinách českého surrealismu, o obecných problémech jeho teorie a tvůrčí praxe a o osobnosti sledovaného autora. Navazující část se podrobněji zabývá jedním aspektem zásadního posunu, k němuž v českém surrealismu došlo během jeho poválečného vývoje: posunem od úsilí o celkový rozvrat ducha (evropského racionalistického myšlení), o vyvolání totální "krize vědomí", k mapování této krize jako deprimujícího problému současného světa. Tato změna souvisí s odlišným postojem českých surrealistů k psychoanalýze: V této souvislosti autor přítomné studie odkazuje na dvojčlenné vývojové schéma Jeana Michela Rabaté, podle něhož lze v rámci surrealismu rozlišit jednak "hysterický", jednak "paranoický" diskurs, a navrhuje jeho doplnění o třetí člen - diskurs "analytický". Zbývající oddíly celé studie se konečně zaměřují na samotnou Effenbergerovu poezii. Nejprve je stručně nastíněn vývoj jeho poetiky od tradičněji laděné, byť dokonale zvládnuté, lyriky čtyřicátých let přes imaginativní tápání a hledání nových poloh v...