Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  začátekpředchozí33 - 42  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Digitální gramotnost sociálně vyloučených adolescentů
DOBIÁŠ, Václav
S nástupem digitálních technologií do našich životů se začíná objevovat problém zaostávání sociálně nejslabší vrstvy společnosti v digitální gramotnosti. Tento problém je nazýván druhou formou digitálního rozdělení a zatím nebyl uspokojivě zkoumán. Realizovali jsme proto metodou zakotvené teorie kvalitativní výzkum, jehož cílem byla identifikace příčin vedoucích k druhé formě digitálního rozdělení a popsání modelu vzniku této nerovnosti. Sběr dat probíhal tak, že žáci řešili úlohy zaměřené na digitální gramotnost. V průběhu tohoto procesu byl nahráván monitor počítače a do audiostopy se zaznamenávala veškerá komunikace výzkumníka se zkoumaným žákem. Následně byly se žáky a jejich učiteli provedeny polostrukturované rozhovory. Na základě analýzy dat jsme vytvořili teorii učení se ovládání neznámého programu. V procesu učení před žákem vyvstávají jednotlivé problémy. Strategie, které žák použije k jejich řešení, volí v závislosti na svých předchozích znalostech a zkušenostech z podobných situací, zejména s podobným softwarem. Na efektivitu použitých strategií dohlížejí žákovy metakognitivní kontrolní mechanismy. Na základě dosažených výsledků u žáka může (ale nemusí) docházet k učení, které zlepšuje žákovy znalosti a dovednosti a tím ovlivňuje způsoby řešení podobných problémů v budoucnu. Přínos naší teorie vidíme v popsání samostatného učení se ve specifickém světě digitálních technologií. Teorie tak může být velmi přínosná pro didaktiku informatiky. Na základě této teorie jsme popsali rozdíly v učení se ovládání neznámého programu mezi sociálně vyloučenými a majoritními žáky. Na základě našeho výzkumu se z dlouhodobého hlediska domníváme, že hlavní příčinnou vzniku digitálního rozdělení je rozdílná rychlost celoživotního učení se ovládání digitálních technologií. V rámci analýzy dat jsme identifikovali celkem osm faktorů ovlivňujících rychlost celoživotního učení se ovládání digitálních technologií, z nichž polovina faktorů dále přímo ovlivňuje úroveň digitální gramotnosti skrze schopnosti k řešení problémů. Vzniklá teorie popisuje celoživotní proces vzniku digitálního rozdělení. Hlavní přínos naší práce spatřujeme v identifikaci procesu vzniku digitálního rozdělení.
Učitelé a mediální výchova
TRNKOVÁ, Denisa
Tato diplomová práce se zabývá problematikou výuky mediální výchovy a učiteli, kteří ji vyučují. První část práce je věnována teoretickému vymezení průřezového tématu mediální výchova, jejímu historickému vývoji a postupnému etablování tohoto tématu do českých kurikulárních dokumentů a následného zavedení do škol ve formě průřezového tématu, který se týká nejen gymnázií. Pozornost je také věnována základním učebnicím, publikacím a internetovým odkazům a kurzům, které jsou pro učitele dostupné. Část pozornosti je věnována nejnovějším výzkumům, které se touto tématikou zabývaly. Výzkumná část práce přináší výsledky mého kvalitativního výzkumu, který poukazuje na vzorce přístupů, názorů a postojů učitelů mediální výchovy na vybraných gymnáziích v Jihočeském kraji. Práce se věnuje otázce, jací učitelé mediální výchovu učí, zda jsou na toto téma připraveni už z vysoké školy, či zda se museli dovzdělat sami a jaké jsou jejich nejčastější aprobace. Teprve nedávní absolventi vysokých škol už měli, na rozdíl od svých starších kolegů, možnost se v rámci svého vysokoškolského vzdělávání s mediální výchovou seznámit. Jejich starší kolegové to neměli tak snadné a museli se s tímto úkolem a tématem vypořádat už v průběhu svého pedagogického působení. Mezi mladými a služebně staršími učiteli panují nejrůznější názory na mediální výchovu. Není pravidlem, že každý mladý učitel je nadšený a pozitivně vnímá důležitost mediální výchovy.
Politická dimenze sociální exkluze seniorů jako důsledek digitální propasti
Chmelíková, Tereza ; Kotrusová, Miriam (vedoucí práce) ; Potůček, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá fenoménem digitální propasti a jejím vlivem na kvalitu života seniorů. Digitální propast - produkt moderní informační společnosti - je jedním z významných faktorů ovlivňujících sociální vyloučení seniorů. V teoretické části je představen koncept aktivního stáří jako cesta k úspěšnému řešení problémů spojených s demografickým stárnutím populace a jako prevence vyloučení seniorů ze společnosti i z participace na veřejném dění. Autorka se zaměřuje zejména na to, do jaké míry jsou senioři v České republice ohroženi tímto vyloučením právě v důsledku digitální exkluze. V praktické části proto zkoumá, jaká je současná úroveň digitální gramotnosti českých seniorů. Navazující kvalitativní výzkum - polostrukturované rozhovory s experty - má pak za cíl zjistit, zda digitální propast představuje pro seniory v Česku sociálním problém, který přispívá k jejich společenskému znevýhodnění či dokonce způsobuje jejich vyloučení z podílu na správě věcí veřejných a tím snižuje kvalitu jejich života.
Interaction design with regards to the end user
Macura, David ; Walek, Agata (oponent) ; Sedláček, Pavel (vedoucí práce)
This thesis focuses on user interfaces, methods connected with their design and the interaction between humans and computers. The goal is to codify and explore the most important of these methods and their influence on final products. Another goal is to describe the theoretical side of design and the approach of designers and users to design and interaction. In the part focused on the user interfaces the thesis sets the goal to research and compare select approaches to interface creation and to list the most important influences on demands concerning the application interface design.
Podmínky rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku
Fenclová, Karolína ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent)
NÁZEV: Podmínky rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku AUTOR: Karolína Fenclová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Irena Fialová, CSc. ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá analýzou možností a směrů rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku a způsoby zakládání a výstavby jejich informačně technologických kompetencí v rámci přípravy na první stupeň základní školy. Teoretická část vymezuje některé základní pojmy, jako jsou digitální gramotnost, ICT gramotnost a další, zabývá se vývojovými specifiky dítěte předškolního věku a uvádí možnosti využití digitálních technologií v mateřské škole. Praktická část práce zjišťuje, jak jsou digitální technologie začleňovány do výchovy a vzdělávání dětí v mateřské škole. Poté na menším vzorku dětí předškolní věku prakticky ověřuje formou práce na počítači a formou rozhovoru s dětmi a jejich rodiči, stupeň rozvoje informačně technologických kompetencí těchto dětí. Na základě zjištěných skutečností jsou vytyčeny směry pro rozvoj informačně technologických kompetencí předškolních dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Digitální gramotnost, ICT gramotnost, informačně technologické kompetence, informační a komunikační technologie, předškolní věk, předškolní vzdělávání.
Mediální výchova a digitální gramotnost nevidomých středoškoláků
Fraiová, Anna ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou mediální výchovy nevidomých středoškolských studentů, a to zejména v aktuálním kontextu digitálních médií. V teoretické části text pojednává především o problematice vzdělávání zrakově postižených osob, o zařazení průřezového tématu Mediální výchova do výuky českých základních a středních škol a také o specificích digitálních médií a širokých možnostech jejich využití zrakově postiženými jedinci. Ve druhé části práce jsou detailněji prozkoumány jednotlivé složky digitální gramotnosti nevidomých středoškoláků. Jako výzkumná metoda byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory byly provedeny s desítkou zrakově postižených středoškolských studentů a následně podrobeny kvalitativní obsahové analýze. Hlavním cílem práce je upozornit na specifika vztahu nevidomých k digitálním médiím a zdůraznit význam mediální výchovy v této souvislosti.
Testování počítačové gramotnosti
Procházka, Karel ; Očenášek, Vladimír (vedoucí práce) ; Kánská, Eva (oponent)
Téma bakalářská práce, jejíž název je "Testování počítačové gramotnosti", je zaměřeno na testování problematiky počítačové gramotnosti, a to přesněji v oblasti kancelářských balíčků Microsoft Office Word, Excel, PowerPoint a Access ve verzi 2013. Testování se týká studentů střední školy, ale vytvořené praktické úkoly mohou být dále využity pro zaměstnance v provozní firmě. V teoretické části je charakterizována počítačová gramotnost. Jak se získá, co je při testování potřeba a jakými metodami se prověřuje. Pozornost je věnována i tomu, jaký mají informační technologie vliv na společnost a také jaké programy vlády České republiky se vztahují do této oblasti. Praktická část se zabývá vytvářením praktických příkladů a zhodnocením cen při zakoupení certifikačních programů. Výstupem bakalářské práce jsou vytvořené praktické příklady, které obsahují práci s dokumenty, daty, tabulkami, se snímky a s tím spojené testování studentů, které vyhodnocuje jejich znalosti. Součástí testování je test, který ověřuje požadované vědomosti z oblasti kancelářských balíčků, hardwaru, softwaru a digitální gramotnosti.
Proces zřízení akreditovaného testovacího střediska ECDL na příkladu firmy HTH system, s. r. o.
Boyarintseva, Evgeniya ; Topolová, Ivana (vedoucí práce) ; Kubálková, Markéta (oponent)
Tato bakalářská práce popisuje proces zřízení akreditovaného testovacího střediska ECDL. Část práce je věnována procesu akreditace testovacího střediska ECDL obecně, dále ten proces je specifikován pro firmu HTH system, s. r. o., která je aktuálním zájemcem o zřízení takového střediska. Následně jsou popsané výsledky marketingového výzkumu, který byl proveden pro lepší pochopení preferencí potenciálních zákazníků testovacího střediska ECDL. Na základě tohoto výzkumu byl vytvořen předpoklad, jaké jsou cílové skupiny testovacích středisek ECDL a také návrh marketingové kampaně pro firmu HTH system, s. r. o.
Rozvoj kvalifikace v informatice s využitím hybridního vzdělávání
Šedivá, Zuzana ; Pour, Jan (vedoucí práce) ; Basl, Josef (oponent) ; Nový, Ivan (oponent) ; Carda, Antonín (oponent)
Disertační práce je zaměřena na otázky kvalifikace v oblasti ICT v souvislosti s vývojem v oblasti hybridní formy výuky (vzdělávání), jeho možnosti uplatnění v rozvoji kvalifikace, ve školství i v praxi. Práce se orientuje zejména na metodické otázky a přístupy, na problémy, jak kapacity informačních a komunikačních technologií efektivně nasazovat a využívat ve zvyšování kvalifikace budoucí i současné pracovní síly. Hlavním cílem disertační práce je na základě výsledků analýz průzkumů a statistických dat navrhnout metodické řešení pro kvalifikační projekty s respektováním nově definovaných potřeb rozvoje informatické, případně i jiné kvalifikace, s respektováním nových technologií v ICT. Analytická část práce je věnována komplexnímu pohledu na problematiku vzdělávání v informatice. Jsou citovány zejména klasifikace rolí a profesí v informatice, znalostní domény a analytické závěry, na něž navazuje aplikační část práce a stanovené klasifikace využívá. Dále jsou analyzovány a sjednoceny pojmy v oblasti řízení kvalifikačních projektů. V této části jsou prezentovány a analyzovány průzkumy současné situace v řízení kvalifikace ICT profesí ve světě i v ČR. Jsou identifikovány trendy v oblasti zvyšování v řízení kvalifikačních projektů v souvislosti s vývojem a podporou ICT technologií a nástrojů. Aplikační část práce je věnovaná návrhu metodického řešení a navazuje na výsledky analytické části. Jsou definovány hlavní součásti metodiky a navrženy fáze kvalifikačního projektu na koncepční úrovni. Dále jsou klasifikovány ICT nástroje podporující edukační procesy v řízení kvalifikačních projektů. Závěrečná část doktorské práce je orientovaná na vyhodnocení zpracovaných návrhů a zkušeností z implementací nových přístupů a technologií v kvalifikačních projektech. Tato část shrnuje a hodnotí výsledky vlastních realizovaných průzkumů. Návazně jsou vyhodnoceny zkušenosti spojené s implementací kvalifikačních projektů s využitím ICT technologií.
Informační gramotnost v ČR
Matouš, Vladimír ; Střížová, Vlasta (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Práce se zabývá informační gramotností jako novým fenoménem ve vzdělávání. V první části definuje co jsou informace, jak probíhá komunikace. V dalším textu se práce věnuje problematice informací a dezinformací, definuje co jsou nová média a jaká jsou jejich specifika. V další části se práce věnuje informační gramotnosti, definuje její jednotlivé složky a jejich obsah, zabývá se jejími přínosy, které vyplývají z jejího dosažení jak pro jedince, tak pro společnost jako celek. Dále je obsah jednotlivých složek informační gramotnosti rozčleněn do tří úrovní, které odpovídají třem stupňům vzdělání. Následně je rozebíráno dosahování informační gramotnosti na těchto třech stupních a porovnáno s definovanými úrovněmi. Na základě tohoto porovnání jsou v poslední části práce definována doporučení, která by měla vést ke zlepšení dosahování informační gramotnosti ve vzdělávacím cyklu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   začátekpředchozí33 - 42  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.