Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,195 záznamů.  začátekpředchozí32186 - 32195  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.72 vteřin. 

Vlivy sociokulturního okolí na formování hudebních zájmů žáků 2. stupně ZŠ
Mikulová, Radka ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Valášek, Marek (oponent)
Závěr pro hudebněvýchovnou praxi Diplomová práce se zabývá vlivy sociokulturního okolí na formování hudebních zájmů žáků. Na hudební vývoj dětí mají vliv dva faktory - dědičné dispozice a vlohy a dále právě vliv prostředí. Je potřeba neustále vlohy podněcovat k rozvoji, bez toho nemůže ani sebenadanější dítě uspět. Prvním vlivným činitelem je rodina, především v raném věku dítěte, později škola a hudebně výchovný proces. Hudební zájmy dále formují televize a rozhlas, Internet nebo přátelé a vůbec sociální prostředí, ve kterém se člověk pohybuje. V dnešní době mají žáci ve svém volném čase příležitost k různým činnostem. Po škole mohou navštěvovat nejrůznější kroužky, chodit na angličtinu nebo jiný cizí jazyk, vzdělávat se v hudbě nebo jiném oboru, trávit čas u počítače komunikací s kamarády nebo hraním her, dívat se na filmy. Jak zajistit, aby se žáci věnovali zrovna hudebním činnostem? Prof. Václav Holzknecht1 už kdysi napsal, že je potřeba pečovat o to, aby se hudba dostala k lidem včas a vhodně. Že je nutné, aby ji poznali, sblížili se s ní a zamilovali si ji - a toho se dá dosáhnout pouze v dětském a mladistvém věku. K dosažení dobrých výsledků nabízí dvě možnosti: dotovat hudební výchovu dostatečným počtem hodin a sehnat si nebo vychovat dobré kantory. 1 HOLZKNECHT, V. Úvaha o působnosti hudby. In...

Psaní písmen alternativní metodou
HAVRÁNKOVÁ, Veronika
V diplomové práci se zabýváme alternativní metodou prvopočátečního psaní {--} zdokonalením výuky psaní v prvním ročníku základní školy. Navrhujeme alternativní metodiku psaní, která by měla zajistit co nejrychlejší a nejefektivnější postup rozvoje písařských dovedností žáků. Navrhovaný postup ke zkvalitnění výuky psaní v elementární třídě se opírá v oblasti teoretické a aplikační o poznatky koncipované J. P. Galperinem v {\clqq}teorii formování rozumových operací`` a dále rozpracované doc. PhDr. J. Šemberovou, CSc. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části práce je nastíněn rozdíl mezi klasickou metodou psaní a navrhovanou metodou inovativní. Druhá část diplomové práce je část praktická. Najdeme zde návrh pracovních listů pro výuku prvopočátečního psaní.

Počátky Svaté Hory jako poutního místa
Pokorná, Gabriela ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Tato práce se věnuje poutní místu Svatá Hora, především pak jeho počátkům. Sledujeme proces, jakým se z obyčejného, nijak nevyčnívajícího místa, může stát nejznámější poutní místo v Čechách zasvěcení Panně Marii. Pro lepší uvedení do problematiky se zpočátku věnujeme poutním místům obecně, zmíněné jsou například lokality poutních míst či motivace poutníků, později svou pozornost přesouváme na Svatou Horu. Zaměřujeme se na její vývoj jako poutního místa v prvních staletích její existence. Zmíněné jsou zázraky, které se zde udály, a samozřejmě důležité osobnosti, které se zasloužily o rozvoj poutního místa. Věnujeme se prvním poutníkům, kteří sem přicházeli, sledujeme jejich pohnutky, a stejně tak sledujeme postupné přestavby kapličky a pozdější úpravy, při kterých vznikl krásný a velkolepý areál poutního místa. Na závěr krátce uvádíme pohled na poutní místa ve 20. století, a přístup literatury k poutním místům v posledních desetiletích.

Využití tromboelastografie (TEG) při hodnocení hemokoagulace u pacientů na jednotce intenzivní péče (JIP)
Durila, Miroslav ; Cvachovec, Karel (vedoucí práce) ; Stříteský, Martin (oponent) ; Kovářová Kudrnová, Zuzana (oponent)
Pacienti na jednotce intenzivní péče jsou v kritickém zdravotním stavu, který je často provázen koagulační poruchou. Sepse jako hlavní příčina smrti u kriticky nemocných pacientů může být provázena jak hyperkoagulačním stavem a tvorbou mikrotrombů v mikrocirkulaci, tak i zvýšenou tvorbou endogenních heparinoidů s inhibičním vlivem na krevní srážlivost. K monitoraci hemodynamiky mají tito pacienti zavedený centrální žilní katetr a arteriální katetr, které jsou proplachovány heparinem jako prevence jejich uzávěru. Oba vstupy jsou používány pro odběr krevního vzorku na vyšetření krevního obrazu a koagulačních parametrů, včetně tromboelastografie (TEG). V prvním kroku práce bylo zjišťováno, zda u pacientů se sepsí můžeme očekávat arteriovenózní rozdíly při interpretaci vyšetření hemokoagulačních parametrů. Tato hypotéza byla potvrzena nálezem vyšší koncentrace D-dimerů a nižší aktivitou antitrombinu ve venózní krvi a zjištění lze vysvětlit zvýšenou konzumpcí antitrombinu při hyperkoagulačním stavu a následnou reaktivní hyperfibrinolýzou. Nekonzistentnost v místě odběru krevního vzorku potom může vést k chybné interpretaci patofyziologických procesů v organizmu. V parametrech TEG signifikantní rozdíly nebyly zjištěny. V druhém kroku práce bylo zkoumáno, jak heparin používaný k proplachu katetrů ovlivňuje srážení...

Geopolitický význam Turecka: možnosti a perspektivy turecké zahraniční politiky
Thim, Michal ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Aslan, Emil (oponent)
Diplomová práce "Geopolitický význam Turecka: možnosti a perspektivy turecké zahraniční politiky" pojednává o vývoji zahraniční politiky Turecké republiky ve dvou časově oddělených obdobích z geopolitického hlediska, tj. do jaké míry má geopolitika (geografická poloha, regionální bezpečnost, bilaterální vztahy se sousedy aj.) vliv na výkon zahraniční politiky. Práce se rovněž zaměřuje na pohled na Turecko skrze hlavní geopolitické teorie a koncepce angloamerické geopolitické školy. Prvním obdobím jsou léta 1923-1952 ohraničená vznikem Turecké republiky a jejím vstupem do NATO. Je to období, kdy se fakticky tvořila zahraniční politika nově vzniklého státu. V druhé části jde zejména o adaptaci Turecka na změny, které nastaly po konci studené války, a které v řadě oblastí představovaly zásadní změnu pro Ankaru. Závěrečná analýza představí scénáře možné zahraničně politické orientace Turecka v krátko a střednědobém výhledu.

On the nesting phenomenon in a bilingual dictionary
Šemelík, Martin ; Berglová, Eva (oponent) ; Vachková, Marie (vedoucí práce)
Mezi jednotkami slovní zásoby existují složité formálně-sémantické souvislosti. Ty se při převodu slovní zásoby do dvojdimenzionálního, na jednotlivé stránky "rozkouskovaného", a navíc většinou alfabeticky koncipovaného tištěného slovníku vytrácejí. Ruku v ruce s tím jde atomizace jazykového vědění, jíž je ale v dnešní době, kterou lze bez nadsázky označit jako informační, nutné určitým způsobem čelit snad ještě více než kdykoli v minulosti. Řešení problematiky slovotvorby v tištěných slovnících přitom ovlivňují faktory vůči jazyku vnitřní a faktory vůči jazyku vnější. K těm prvním patří různé hláskové alternace, existence vázaných morfémů, tendence slovotvorných konstrukcí k idiomatizaci aj., k těm druhým pak často protichůdné zájmy a potřeby lexikografů, nakladatelů a uživatelů slovníku. Jedním z prostředků k zachycení narušených slovotvorných souvislostí v tištěných slovnících je tzv. hnízdování. Slovní hnízdo představuje subsystém makrostruktury slovníku. Skládá se z lemmat a jim odpovídajících heslových statí, jež jsou řazeny podle sémantických nebo morfosémantických kritérií, přičemž toto seskupování narušující alfabetické pořadí hesel (hnízdování) probíhá podle určitých zásad. Např. ve slovnících s německým jazykem jakožto jazykem výchozím to jsou zpravidla kompozita s určitým lexémem ve funkci první...

"Jsoucno věcí" - výtvarná tvorba členů skupiny Trasa, vzešlých z atelieru Emila Filly
Turzová, Lenka ; Rakušanová, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
Résumé Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na tvorbu Emila Filly a žáky, kteří vzešli z jeho atelieru a působili v umělecké skupině Trasa. Konkrétně na Jitku a Květu Válovy, Vladimíra Jarcovjáka, Věru Heřmanskou, Čestmíra Kafku a Karla Vacu. Mým cílem bylo také zhodnotit Emila Fillu jako profesora na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a zjistit, jaký vliv měl na své studenty. Na škole Filla působil od roku 1946 do své smrti roku 1953. Ačkoliv nemohl kvůli komunistickému režimu učit pouze podle svých představ a nejlepšího mínění, vložil do svého profesorství maximum, takže zde dokázal vychovat prvotřídní výtvarné osobnosti. Všem svým studentům vštěpoval v prvním roce studia techniku kresby. Později se žáci zaměřili na praxi v oblasti monumentální výzdoby, především fresky, gobelínů a mozaiky. Pro Fillu byla vždy velmi důležitá umělecká všestrannost, jelikož byl důrazně proti jednotlivé specializaci. Profesor Filla měl jako legenda české moderny a avantgardy u studentů přirozený respekt, díky kterému měl s žáky vcelku přátelský vztah. Skupina Trasa byla zformována v roce 1954. Inspiraci čerpala z válečné Skupiny 42 a její tématiky městské poezie a imaginativního civilismu, Fernanda Légera, italského neorealismu a stejně jako jejich profesor z tvorby Pabla Picassa a George Braqua. Ať už byl Fillův...

Rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci
Lukešová, Gabriela ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je popsat a objasnit jednotlivé faktory, které působí na utváření a rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci a to průřezově ve všech ročnících na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje jednotlivé faktory ovlivňující žákovskou kompetenci ke spolupráci vyskytující se na straně žáka a na straně učitele. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který objasňuje, jak učitel buduje a rozvíjí žákovskou kompetenci ke spolupráci v jednotlivých ročnících primárního vzdělávání, jak styl vedení výuky učitelem podporuje rozvoj této kompetence a jak žákovskou kompetenci ke spolupráci ovlivňují vývojové předpoklady žáků. Tato práce přispívá k vytvoření ucelených poznatků o rozvoji a budování žákovské kompetence ke spolupráci podložených reálnými příklady z pedagogické praxe. Klíčové pojmy- žákovská kompetence ke spolupráci, vývojové předpoklady ke spolupráci, vyučovací styl, kooperativní výukové strategie, skupinová práce

State-building and developing governance capacity in East Timor
Šestáková, Michaela ; Karásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Ditrych, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá state-buildingem na případové studii Východního Timoru. Východní Timor v roce 1999 nenaplňoval kapacitu vládnutí, a tak mezinárodní společenství rozhodlo o nutnosti zasáhnout a provést rekonstrukci státu. Východní Timor rozhodně není prvním případem mezinárodního state-buildingu, ale svým rozsahem je výjimečný. Organizace spojených národů ustavila misi UNTAET s konečnou dobou působnosti, která však byla dvakrát prodloužena až do května roku 2002. Práce se zabývá mezinárodním budováním státu a jeho souvislostí s lokální účastí a sounáležitostí. Cílem této práce je za prvé, určit zda UNTAET jakožto peace-buildingová operace byla úspěšná. Druhou výzkumnou otázkou pak je to, jaké aspekty budování státu pomohly zlepšit vládnutí a veřejnou správu ve Východním Timoru. Práce staví na teoretickém základě, že jsou to právě lokální aspekty, které pomohly UNTAET, respektive Východnímu Timoru, ve zlepšení výkonu ve veřejné správě a vládě. Tato hypotéza je podrobena kritickému výzkumu metodou sledování procesu v období od podzimu 1999 do května 2002, kdy byl ustaven nezávislý stát Timor-Leste. Ačkoliv mise UNTAET byla úspěšná ve vytváření pilířů pro oblast vlády a administrativy, zapojení lokálních obyvatel nebylo uskutečněno na dostatečné úrovni. Limitovaný úspěch může být dán za vinu...

Analýza kontaktních oddělení Citibank se zaměřením na pochopení, analýzu a zhodnocení činností CitiPhonu
Čapková, Veronika ; Žebrák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kratochvílová, Hedvika (oponent)
V práci jsou analyzována klíčová oddělení banky, která přichází do styku s klienty a podílí se tak na vytváření a modelování jejich vztahu k bance. Práce se dále zaměřuje na kontaktní centrum CitiPhone, které je určeno pro fyzickou klientelu banky. Teoretické poznatky z první části práce jsou v části praktické aplikovány na podmínky právě tohoto bankovního kontaktního centra. Cílem diplomové práce je, na příkladu kontaktního centra CitiPhone, ukázat činnosti, které kontaktní centrum zastává, poukázat na jeho kritická místa a zhodnotit jeho současnou situaci. Zhodnocení činnosti kontaktního centra CitiPhone je podloţeno grafy a výsledky za sledované období, kterým je prvním polovina roku 2008.