Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,863 záznamů.  začátekpředchozí31854 - 31863  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.92 vteřin. 

Psychologické aspekty péče o člověka s Alzheimerovou nemocí
Malíková, Barbora ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Šivicová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce "Psychologické aspekty péče o člověka s Alzheimerovou nemocí" se zabývá problematikou rodinných pečovatelů a jejich obvykle mnohaletou zkušeností s péčí o blízkého člověka. Zvláštní důraz je kladen na přechodové období po smrti blízké osoby s Alzheimerovou nemocí a na život pečovatelů následující po skončení péče. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů Alzheimerova nemoc, péče a pečovatel, sleduje průběh péče od jejích počátků až do období po smrti nemocného člověka a zamýšlí se nad tím, jak pečovatelé tuto zkušenost prožívají a jak jí rozumí. V empirické části práce představuje kvalitativní výzkum, konkrétně analýzu polostrukturovaných rozhovorů se čtrnácti pečovateli, jejichž blízká osoba s Alzheimerovou nemocí již zemřela. Přináší interpretaci vybraných témat v období péče a převážně v období po skončení péče a odborníkům tak nabízí možnosti, kam konkrétně zacílit svou pomoc.

Aktuální situace a trendy v chráněném bydlení a v navazujících službách pro dospělé mentálně postižené klienty
Krupičková, Petra ; Tomeš, Igor (vedoucí práce) ; Vodáčková, Daniela (oponent)
RESUMÉ Chráněné bydlení je poměrně nová služba, která vznikla jako alternativa ke službám ústavního typu u nás převládajících do začátku devadesátých let. V současné době služba CHB vhodně doplňuje nabídku služeb pro lidi s mentálním postižením a posiluje tak jejich postavení ve společnosti. Diplomová práce je reflexí zkušeností z praxe v CHB Společnosti DUHA, které jsou nahlíženy na pozadí trendů a aktuálních situací ve stávajícím sociálním systému. Práce je členěna do pěti hlavních celků, které jsou přehledem všech důležitých oblastí souvisejících s mentálním postižením. První část zahrnuje obecné informace o mentálním postižení i jeho specifikám v kontextu naší společnosti. Postavení lidí s MP je ovlivněno předsudky, které jsou pozůstatkem přístupů vytvořených v průběhu historie. Uplatňované trendy v péči o lidi s MP ovlivňují cíle a jsou prostředkem k naplňování práv lidí s MP, to vše je součástí první části. Obsahem druhé části je přehled nejdůležitějších právních norem a dokumentů souvisejících s mentálním postižením, které jsou v rámci našeho i mezinárodního práva uplatňovány. V třetí části se zabývám možnostmi péče o lidi s MP a přehledem vybraných zařízení poskytující služby CHB v rámci Prahy. Návazné služby jsou nedílnou součástí života každého z nás a jejich nabídka vypovídá o možnostech...

Sváteční Kristus
Záruba - Pfeffermann, Josef ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent) ; Klípa, Jan (oponent)
Obraz Svátečního Krista je ikonografickým typem, který se již stal pevnou součástí ikonografických lexikonů jako velmi vzácná a neobvyklá forma pozdně-středověkého Mahnbildu1. Je tvořen centrálně umístěnou figurou Krista nebo alegorické postavy a okolo bývají rozloženy různé pracovní nástroje nebo pracující postavy. Kristus je v některých případech pracovními nástroji zraňován. V ikonografických lexikonech byl tento typ definován jako zvláštní typ obrazu, který byl užíván jako osvětný prostředek prosazující svěcení svátků a dodržování svátečního klidu. Toto jasné přiřazení k určitému významu je v krátkém pojednání slovníkového hesla nezbytné. Aniž bych tuto funkci zpochybňoval, snažím se doložit větší významovou šíři. Sváteční Krista spojuji také s eschatologickými představami, které ostatně s ideologií sedmého dne velmi těsně souvisí. Spojení Krista a řemeslných nástrojů se snažím vysvětlit jako sociálně velmi důležitý symbol laicisace křesťanské víry. V práci nejprve rozvíjím rostoucí význam vizuální zbožnosti a tělesného následování Krista pro kulturu třináctého století. Tímto přehledem ukazuji na stručnou rekapitulaci vývoje eucharistické úcty a františkánského konceptu Imitatio Christi. Nejdynamičtější rozvoj této kultury se vázal především na klášterní prostředí a na kulturu privátní kontemplace. Pro...

Otázka terciální prevence u nemocných s rozštěpem
Jasaňová, Katarína ; Dušková, Markéta (vedoucí práce)
Vrozené rozštěpové vady rtu a patra patří v České republice k nejčastěji se vyskytujícím vrozeným vývojovým vadám. Rozštěpová vada představuje komplexní postižení, jehož léčba vyžaduje multudisciplinární přístup a provází daného jedince od narození až do dospělosti. Představuje v životě postiženého, zejména v období dětství, dospívání a mladé adolescence, řadu komplikací, které se projevují prakticky ve všech oblastech života postižené osoby a mají biologické, psychologické i socioekonomické projevy a důsledky. Primárně má vada negativní funkční důsledky na kousání, polykání, dýchání a tvorbu hlasu a řeči. Esteticky postihuje faciální triangl, který nejvíce ovlivňuje vzhled obličeje. Izolovaná vada není letální ani spojená s mentálním defektem, nicméně až ve 20% může být spojena s přidruženým morfologickým postižením. Poškození obličeje má výrazný dopad na sebevnímání postiženého jedince, přičemž reakce okolí může být dalším zdrojem stresu. Důsledky vady se významně projevují v nárocích kladených na blízké postiženého jedince, zejména na rodinu. Od 80. let se zvyšuje pozornost věnovaná psychologickým výzkumům, které se zabývají sebepojetím a kvalitou života pacientů s rozštěpem. Jejich cílem, a stejně tak i cílem této práce, je analýza faktorů, které ovlivňují kvalitu života a adaptaci adolescentů a mladých...

Kompetence pracovníků přímé péče v domovech pro seniory (na příkladu vybraných poskytovatelů ve Středočeském kraji)
Sazimová, Ludmila ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Matuška, Petr (oponent)
Hlavní cíle práce: - vytvoření uceleného pohledu na oblast kompetencí pracovníků přímé péče v domovech pro seniory v kontextu personálních standardů kvality; - aplikace metody "profesiografická analýza" pro profesi "pracovník přímé obslužné péče v domovech pro seniory" a reflexe odborníků na praktickou využitelnost metody při zavádění personálních standardů do domovů pro seniory.

Pomoc mužům jako obětem domácího násilí v ČR
Svoboda, Martin ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Maříková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou domácího násilí páchaného na mužích. Nejprve je definován samotný termín domácí násilí a charakterizován genderový rozměr domácího násilí. V teoretické části diplomové práce jsou dále reflektovány genderové aspekty teoretických koncepcí domácího násilí a empirických šetření domácího násilí. Také je vymezen základní institucionální rámec pro řešení domácího násilí v českém kontextu. V empirické části diplomové práce je řešena otázka, zda-li instituce a organizace pracující s oběťmi domácího násilí v českém prostředí počítají s možností, že se obětí domácího násilí mohou stát muži. Stejná otázka je sledována pomocí/za použití kritické diskursivní analýzy, které jsou podrobeny tři vybrané informační texty organizací poskytujících pomoc obětem domácího násilí.

Podpora pracovníků zařízení náhradní péče pro děti do tří let v průběhu transformace
Schönová, Veronika ; Havrdová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
AABBSSTTRRAAKKTT Ve své diplomové práci se zaměřuji na problematiku podpory zaměstnanců pracujících v zařízeních náhradní péče pro děti do tří let v procesu transformace. Cílem této práce je zmapovat kulturu organizace konkrétního zařízení ústavního typu a na základě zjištěných potřeb a hodnot zaměstnanců v kontextu názoru vedoucích pracovníků připravit návrh možných kroků směrem k podpoře reflexe, dialogu, přijetí supervize a participaci na procesu transformace. V teoretické části se zaměřuji na představení vývoje dítěte v zařízení, formy náhradní péče v ČR, proces transformace, kulturu organizace v instituci, supervizi a představení jednotlivých částí dotazníku. V praktické části uvádím metodiku výzkumu prováděného v konkrétním zařízení pro děti do tří let a analýzu výzkumu. Výsledky shrnuji v popisu kultury organizace daného zařízení a dále je zpracovávám ve SWOT analýze. Výstupy ze SWOT analýzy jsou konkrétní kroky podpory zaměstnanců v průběhu transformace.

Předškolní výchova, vzdělávání a péče v německy mluvících kantonech Švýcarska
Loudová Stralczynská, Barbora ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Práce se zabývá institucemi poskytujícími předškolní výchovu, vzdělávání a péči v německých kantonech ve Švýcarsku. Popisuje organizační struktury předškolní pedagogiky. Seznamuje s fungováním Kindergarten zajišťujících vzdělávání dětí od čtyř do šesti let. Představuje projekt EDK-Ost 4bis8 spojující první tři nebo čtyři roky školního obligatoria. Práce sleduje i zajištění péče o dítě mimo rodinu nabízené veřejnými a soukromými organizacemi (Tagesstrukturen) a mapuje reformní snahy posledních let na poli předškolní pedagogiky, odrážející nové potřeby dětské populace i proměňující se společnosti ve Švýcarsku.

Vztah křesťanů a muslimů v České republice v době po teroristických útocích na New York z 11.9.2001
Cikánek, Jiří ; Ventura, Václav (oponent) ; Pelc, Bogdan (oponent)
Cílem práce je v prvním kroku na základě sociologických šetření identifikovat hlavní charakteristiky vztahu křesťanů a muslimů v České republice v době po 11. 9. 2001 (tady a teď). Následně jsou zjištěné obavy a naděje podrobeny teologické reflexi s cílem zhodnotit jejich oprávněnost, resp. nastínit teologická východiska pro jejich hodnocení a pomoci tak v orientaci při rozhodování, zda jde o obavy a naděje oprávněné, nebo zda se jedná o předsudky, které nemají oporu na věroučné rovině, a kterých je proto třeba se dále vyvarovat. V rámci sociologických šetření byly využity následující metody a techniky: analýza médií (tisk s celostátní působností ve vybraných časových intervalech), anketní šetření účastníků víkendového setkání křesťanů a muslimů a polo-řízené rozhovory s vybranými respondenty z prostředí katolické církve. Jako naděje byl na základě výše uvedených sociologických šetření identifikován dialog. Při bližším zkoumání vychází najevo, že dialog má řadu rovin. Dialog na eticko-praktické rovině představuje možné východisko ze současné situace díky zaměření na společné hodnoty a společnou budoucnost zúčastněných, kterým na společné budoucnosti záleží. Dialog předpokládá vedle formulace vlastního stanoviska také zájem o druhého, otevřenost k druhému. Zda je tento zájem přítomen také na straně...

Údolí včel. Analýza historického filmu. Historický film a tvorba historického vědomí. Historický film ve výuce dějepisu
Balík, Ondřej ; Klimeš, Ivan (oponent) ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce)
Nesmírně silné a vlivné filmové umění se mi vždy zdálo zajímavým námětem pro nejrůznější úvahy. Zřejmý rozdíl mezi psanou literaturou, pracující sfantazií čtenáře, a filmem, založeným na iluzi, vede jednoznačně k otázce, jak vypadá a jaké důsledky s sebou nese informace, jíž se divákovi prostřednictvím filmu dostává. Vzhledem k tomu, že informaci historickou pokládám v jistém smyslu za zvláštní, do určité míry dokonce nebezpečné a zvláštní péči si zasluhující zboží, obrátil se můj zájem téměř okamžitě k filmu historickému. Problémem jsem se začal zabývat hlouběji v roce 1997 během svého pobytu na Kansas State University (USA), kde jsem měl možnost navštěvovat seminář s názvem Holocaust Film profesorky S. Lilhan Kremerové. Zde přibylo spíše otázek, nežli odpovědí. Uvědomil jsem si, že existují dvě části cesty od tvůrce díla k jeho příjemci a že etapa tvůrce - dílo má jen omezený vliv na etapu dílo - příjemce. Konkrétněji se pak vynořila otázka rozdílu mezi historickým dokumentem a historickým hraným filmem 1 (předmětem mého zájmu se především pro svůj větší dosah stal ten druhý), a s velkou silou pak problém užití historického filmu pro vzdělávání. Studovat tato témata právě na filmovém ztvárnění holocaustu se ukázalo jako užitečné, neboť snad u žádného jiného historického námětu nevyvstává tolik potíží s...